Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sossua paikalla? Kysymys toimeentulotuesta sairaanhoitomenoihin

Vierailija
19.05.2016 |

Olen hakenut toimeentulotukea kerran joskus 3 v sitten, silloin minulle sanottiin että asun liian kalliissa asunnossa ja minun pitäisi muuttaa halvempaan asuntoon. Vain silloin voisin saada toimeentulotukea. Asun pääkaupunkiseudulla ja vuokra on tottakai korkea.

Olen sairaseläkkeellä ja minulla on hyvin paljon sairaudenhoitokuluja. Olen nyt useamman vuoden raapinut rahaa niihin kokoon myymällä tavaraa kirpputorilla. Nyt rupeaa rahkeet loppumaan (ja myytävä).

Onko tosiaan niin, ettei edes sairaudenhoitokuluihin voi saada apua, ellei muuta halvempaan asuntoon? Asuntoni on 2 h plus keittiö, vuokra on vajaa 900 euroa. Olen hakenut kaupungin vuokra-asuntoja mutten ole saanut.

Pitää jättää sairaudet hoitamatta?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jeesus mitä pa**aa. Omaisuus tai varallisuus ei nykyään vaikuta asumistuen saamiseen, että kelaan vaan hakemusta. Ja niinkuin asiasta edellisissäkin vastauksissa tietävät kertoivat, toimeentulotukea ei evätä asumisen kustannuksien perusteella. 900€ yksineläville on aivan järjetön vuokra, asui sitten kantakaupungissa tai ei. Kampista, Töölöstä, kalliosta jne saa toki halvemmalla ihan kivan, ei toki kaksion, mutta elämä on valintoja. Toimeentulotuki on puhdasta matikkaa. Helsingissä menoksi voidaan helposti huomioida n 700€ vuokra +vesi + sauna et . Jos yhtään jäät miinukselle niin myös kotivakuutus, sähköt, julkisen puolen terveydenhoitomenot, poliklinikkamaksut, sairaalamaksut, lääkemenot jne maksetaan sinulle. Hae tukea, sillähän se selviää.

Eläkkeensaajan asumistuessa omaisuus vaikuttaa, se lukee ihan Kelan sivuilla ja kävin juuri tarkistamassa että kun rupeaa täyttämään hakulomaketta niin esim kiinteistöomaisuuden määrä kysytään (siinä tulee esille se kesämökkini)

Ap

Vierailija
22/25 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta helppojen kulkureittien päähän helsingin ulkopuolelle, niin saat halvemman asunnon, pääset tapaamaan äitiäsi ja vuokrasi alenee.

Elämä on siinä mielessä valintoja täynnä,että aina voi miettiä oikeasti ratkaisuja. Nyt sun kirppistely alkaa olemaan lopuillaan, niin on aika etsiä uusi asunto. Ja ota sinne sossuun yhteys, siellä ne osaa auttaa kunnolla. Varaa aika jo tänään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa aika sosiaalityöntekijälle, sen saat seitsemässä arkipäivässä. Asumiskuluja ei oteta täytenä huomioon, mutta se ei tarkoita sitä, että et voi saada julkisen sairaanhoidon kuiluihin/reseptilääkkeisiin kuluja. Kyllä sinun oikeasti kannattaisi katsella halvempaa asunto esim yksiötä.

Vierailija
24/25 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pks seudulle yksinasuvan asumismeneot saa olla joku 640e. Halvempia asuntoja voi löytää yksityisiltä. Noissa sairauskuluissa sullehan tulee katto täyteen jo kuukaudessa joten jatkossahan sunhan ei tarvitse niitä maksaa.

Vierailija
25/25 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jeesus mitä pa**aa. Omaisuus tai varallisuus ei nykyään vaikuta asumistuen saamiseen, että kelaan vaan hakemusta. Ja niinkuin asiasta edellisissäkin vastauksissa tietävät kertoivat, toimeentulotukea ei evätä asumisen kustannuksien perusteella. 900€ yksineläville on aivan järjetön vuokra, asui sitten kantakaupungissa tai ei. Kampista, Töölöstä, kalliosta jne saa toki halvemmalla ihan kivan, ei toki kaksion, mutta elämä on valintoja. Toimeentulotuki on puhdasta matikkaa. Helsingissä menoksi voidaan helposti huomioida n 700€ vuokra +vesi + sauna et . Jos yhtään jäät miinukselle niin myös kotivakuutus, sähköt, julkisen puolen terveydenhoitomenot, poliklinikkamaksut, sairaalamaksut, lääkemenot jne maksetaan sinulle. Hae tukea, sillähän se selviää.

Hyvä esimerkki, kun ihmiset kuvittelevat tietävänsä kaiken, mutta oikeasti luulevat paljon. Kannattaa varata aika sosiaalityöntekijälle ja keskustella asiasta. Kysyä neuvoa, mitä voi tehdä. Kaikki lääkemenot jotka sossu maksaa jäävät pois lääkekatosta. Eli joudut myöhemmin maksamaan enemmän, kun se lääkekatto ei tulekaan alkuvuodesta täyteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan