Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapset päiväkodissa, vanhemmat lomalla!

Lastenhoitaja
19.05.2016 |

Ihmetyttää vuodesta toiseen, miten vanhemmat lomailevat keskenään ja lapset viedään kesäpäivystykseen. Siis päiväkodin iloksiko ne lapset tehdään? Miksi niitä lapsia pitää tehdä, jos niiden kanssa ei sitten haluta viettää aikaa?
En todellakaan tarkoita sitä, että kaikki vanhemmat näin tekevät, mutta joka vuos yhä useampi!
Milloin päiväkodin henkilökunta lomailee? No silloin kun lapset lomailevat! Mutta, onhan meilläkin omia lapsia, emme mekään lomaile yksin tai vanhemmat keskenään, vaan lastemme kanssa.
Päivystävät päiväkodit on ääriä myöten täynnä, ryhmissä saattaa olla jopa 40 lasta samaan aikaan, ja sinne niitä lapsi raukkoja tungetaan koska: "minä haluan lomailla rauhassa"! "Minulla on oikeus omaan lomaan"!
Missäs lapsen oikeus lomaan?
miettikää sitä lapsen shokkia, kun pyörii valtava määrä uusia kasvoja, uusia aikuisia ja lapsia, tuntemattomat tilat! Kyllä käy lapsia sääliksi. Aikuiset ja kaverit saattavat vaihtua viikon välein, mutta ei, sinne ne reppanat pitää jättää.
sääliksi käy.
Itse olen kiitollinen, että omat vanhemmat lomailivat meidän kanssamme. On hyviä muistoja, vaikka alkaakin olemaan hataria. Oli sellaisiakin kesiä, että lomailimme kaikki viikon yhdessä, muuten olimme kolme viikkoa äidin kanssa ja kolme isän. Saimme nauttia pitkästä kesälomasta. Tänäkin päivänä äiti sanoo, että ei ikinä olisi toiminut toisin, koska mekin olimme pieniä niin pienen hetken.

Kommentit (107)

Vierailija
21/107 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kesä ei poikkea muista vuodenajoista, rahaa ei ole mihkään erikoiseen, mies sairaslomalaisena...

Lapsi viihtyy paremmin päiväkodin virikkeissä kuin kotona pienemmän sisaruksen kanssa riidellen, viikonloppujen virikkeiden keksiminen on ihan tarpeeksi tässä elämäntilanteessa. Koko kesää ei kuitenkaan hoidossa ole ja oma päiväkoti on päivystyspaikka.

:D Elämäm koulu paistaa tänne asti. 

Miehellä gradua vaille valmiit yliopisto-opinnot, itse olen yo+ammattikoulun sekä kursseja käynyt, nyt viimeistä vuotta kotiäitinä vaativalle kuopukselle. Viimeiset pari vuotta ovat olleet todella raskaita kuopuksen ja miehen terveysongelmien vuoksi, nyt alkaa pikkuhiljaa elämä olla muutakin kuin arjen suorittamista.

Noin minäkin ennen ajattelin, että kuka pistää lapsia hoitoon jos on itse kotona, mutta enpä silloin tiennyt ettei asiat tule menemään läheskään niin kuin on kuvitellut tai suunnitellut. Onnellinen olen molemmista lapsistani, en tehtaile lisää, enkä rällää missään aikuisten kesken vaikka lapsi on osan kesästäkin hoidossa.

Tässä se nähdään, että yliopisto-opinnot eivät takaa mitään.

Vierailija
22/107 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen kesäpäivystys? Koko muu Suomi pyörii kutakuinkin normaalisti, mutta päiväkodeissa kuvitellaan, että eletään vanhaa teollista Suomea, jolloin porukalla oli lomansa heinäkuussa ja tehtaat oli kiinni.

Oma työni on  sidoksissa Keski-Euroopassa sijaisevan emoyhtiön rytmiin. Minulla on lomani vasta elokuussa kuten on yhteistyökumppaneillakin. Valitettavasti suomalainen päivähoitosysteemi lähtee siitä, että kaikki ryhmän lapset ovat hoidossa elokuun alusta lähtien, että voidaan ryhmäytyä ja tutustua rauhassa. Siksi meilläkin päiväkodissa on tehty selväksi, että heinäkuu on lomakuu, mutta elokuussa pitää olla paikalla, että ei jää porukasta sivuun. Äiti on siis lomalla ja lapset hoidossa, koska yhteinen loma olisi lapsille haitallinen.

Kesäpäivysty pitäisi lopettaa kokonaan ja hyväksyä se, että myös kesällä tarvitaan päivähoitoa eikä sitä ole pakko antaa täpötäydessä päivystävässä päiväkodissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/107 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen kesäpäivystys? Koko muu Suomi pyörii kutakuinkin normaalisti, mutta päiväkodeissa kuvitellaan, että eletään vanhaa teollista Suomea, jolloin porukalla oli lomansa heinäkuussa ja tehtaat oli kiinni.

Oma työni on  sidoksissa Keski-Euroopassa sijaisevan emoyhtiön rytmiin. Minulla on lomani vasta elokuussa kuten on yhteistyökumppaneillakin. Valitettavasti suomalainen päivähoitosysteemi lähtee siitä, että kaikki ryhmän lapset ovat hoidossa elokuun alusta lähtien, että voidaan ryhmäytyä ja tutustua rauhassa. Siksi meilläkin päiväkodissa on tehty selväksi, että heinäkuu on lomakuu, mutta elokuussa pitää olla paikalla, että ei jää porukasta sivuun. Äiti on siis lomalla ja lapset hoidossa, koska yhteinen loma olisi lapsille haitallinen.

Kesäpäivysty pitäisi lopettaa kokonaan ja hyväksyä se, että myös kesällä tarvitaan päivähoitoa eikä sitä ole pakko antaa täpötäydessä päivystävässä päiväkodissa.

No me nyt ei päiväkodissa ymmärretä kun me ei olla intönäätsönäl.

Vierailija
24/107 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku se jaksaa paheksua tietämättä mitään niiden elämäntilanteesta, jotka tekevät näin. Mun lapset ovat päiväkodissa muutaman päivän lomani aluksi. Mulla ei ole oikeastaan koskaan muulloin sitä niin sanottua omaa aikaa. Täytyy kyllä sanoa, että en pode tästä minkäänlaista huonoa omaatuntoa. Kyllä siellä päiväkodissa on monta muuta lasta turhaan ympäri vuoden, kun vanhemmat makaa kotona täysipäiväisesti kesät talvet.

Vierailija
25/107 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onko se niin paha jos vanhemmilla on vaikka 4vk lomaa ja lapset ovat siitä viikon, eli 5 päivää tarhassa?

Kesäpäivystys on tarkoitettu vain niille, jotka hoitoa tarvitsevat. Vittuako sun pitää alkaa lisääntymäään jos et jaksa omia lapsiasi hoitaa.

Anteeksi, mulla ei ole lapsia, eikä mitään hajua miten systeemit tarhoissa toimii, joten pahoittelut! Ajattelin vain, että eikai siihen kenenkään maailma kaadu, jos lapsi olisi tarhassa, kun siitä kuitenkin maksetaan (?) vittuako alat rähistä ihan asialliselle kommentille?:) nyt mä tiedän sitten, ettei tarhoissa ole kesäaikaan hlökuntaa tarpeeksi, eli lapset lomille vanhempien kanssa. Kiitos, nyt olen viisaampi 👍🏼

Vierailija
26/107 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usko pois, kyllä me päiväkodin henkilökuntakin voitaisiin luopua päivystyksistä kokonaan. Se vain tarkoittaisi sitä, että päivähoitokulut kasvaisivat, koska koko kesän ajan pitäisi pyörittää kaikkia laitoksia vajaana. Siivoojat, keittiötyöntekijät, talonmiehet yms. pitää maksaa täysimääräisenä siitäkin huolimatta, että paikalla olisi vain kourallinen lapsia muutaman työntekijän kanssa. Tämä tarkoittaisi sitä, että päivähoitomaksut nousisivat.

Vierailija
27/107 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ainakaan ole noin. Elokuu on myös hyvityskuukausi. Mutta ollaankin yks. ketju.-

Vierailija
28/107 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kesä ei poikkea muista vuodenajoista, rahaa ei ole mihkään erikoiseen, mies sairaslomalaisena...

Lapsi viihtyy paremmin päiväkodin virikkeissä kuin kotona pienemmän sisaruksen kanssa riidellen, viikonloppujen virikkeiden keksiminen on ihan tarpeeksi tässä elämäntilanteessa. Koko kesää ei kuitenkaan hoidossa ole ja oma päiväkoti on päivystyspaikka.

Juuri tämänlaisten perheiden takia meidän kunnassa päiväkodin johtajan täytyy pyytää todistukset opiskelusta/työskentelystä päivystysaikana, mikäli on epäilys, ettei hoidontarvetta näistä syistä ole. Teidän perheellenne ei myönnettäisi päivystyspaikkaa.

Vierailija
29/107 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onko se niin paha jos vanhemmilla on vaikka 4vk lomaa ja lapset ovat siitä viikon, eli 5 päivää tarhassa?

Kesäpäivystys on tarkoitettu vain niille, jotka hoitoa tarvitsevat. Vittuako sun pitää alkaa lisääntymäään jos et jaksa omia lapsiasi hoitaa.

Anteeksi, mulla ei ole lapsia, eikä mitään hajua miten systeemit tarhoissa toimii, joten pahoittelut! Ajattelin vain, että eikai siihen kenenkään maailma kaadu, jos lapsi olisi tarhassa, kun siitä kuitenkin maksetaan (?) vittuako alat rähistä ihan asialliselle kommentille?:) nyt mä tiedän sitten, ettei tarhoissa ole kesäaikaan hlökuntaa tarpeeksi, eli lapset lomille vanhempien kanssa. Kiitos, nyt olen viisaampi 👍🏼

Ensinnäkin, tarha on eläimille, ei lapsille! Toiseksi, heinäkuu on maksuton, joten vievät sinne koska on ilmaista hoitoa. heinäkuu maksulliseksi, niin sitten voi oikeutetusti viedä sinne!

Vierailija
30/107 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usko pois, kyllä me päiväkodin henkilökuntakin voitaisiin luopua päivystyksistä kokonaan. Se vain tarkoittaisi sitä, että päivähoitokulut kasvaisivat, koska koko kesän ajan pitäisi pyörittää kaikkia laitoksia vajaana. Siivoojat, keittiötyöntekijät, talonmiehet yms. pitää maksaa täysimääräisenä siitäkin huolimatta, että paikalla olisi vain kourallinen lapsia muutaman työntekijän kanssa. Tämä tarkoittaisi sitä, että päivähoitomaksut nousisivat.

Nyt yhdistetään 4 päiväkotia ja vanhemmat joutuu hoidattamaan lapsia mummoilla ja kummeilla, koska ei ole päiväkodissa tilaa. Miksi ihmeessä ei voida yhdistää 2 päiväkotia, koska ei niissä tarvita omia siivoojia, talonmiehiä (missä päiväkodissa muuten on oma talkkari, yleensä se on kaupungin huoltomies) tai keittiöhenkilökuntaa, koska ruoka voidaan valmistaa keskitetysti ja siten säästää. Paikalla on takuuvarmasti enemmän kuin kourallinen lapsia kunhan perheille ajoissa kerrotaan, että ei hätää, vaikka loma ei ole heinäkuussa, päivähoito toimii laadukkaasti.

Vierailija
31/107 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pahalla tarkoita! kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin, tarha on eläimille, ei lapsille! Toiseksi, heinäkuu on maksuton, joten vievät sinne koska on ilmaista hoitoa. heinäkuu maksulliseksi, niin sitten voi oikeutetusti viedä sinne!

Meillä heinäkuu on maksuton vain silloin, jos lapsi on kesän aikana yhtäjaksoisesti pois hoidosta 4 vko. Jos on lomalla vain 3 vko ja 4 päivää, pitää maksaa koko kuukauden maksu.

Vierailija
32/107 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämänlaisten perheiden takia meidän kunnassa päiväkodin johtajan täytyy pyytää todistukset opiskelusta/työskentelystä päivystysaikana, mikäli on epäilys, ettei hoidontarvetta näistä syistä ole. Teidän perheellenne ei myönnettäisi päivystyspaikkaa.

Meillä taas ei todistuksia saa pyytää, koska päivähoito on subjektiivinen oikeus myös kesällä. Omat lapset on hoidossa vain kesäkuukausina enkä todellakaan suostu viemään mitään laittomasti pyydettyä todistusta hoitopaikan tarpeesta. Laki ei sitä vielä edellytä, joten meillä menee 3 lasta kesällä hoitoon.

Vierailija
33/107 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä taas ei todistuksia saa pyytää, koska päivähoito on subjektiivinen oikeus myös kesällä. Omat lapset on hoidossa vain kesäkuukausina enkä todellakaan suostu viemään mitään laittomasti pyydettyä todistusta hoitopaikan tarpeesta. Laki ei sitä vielä edellytä, joten meillä menee 3 lasta kesällä hoitoon.

Meilläkään ei laki edellytä, mutta kaupunki ei silloin maksa hoitoa, vaan vanhemmat maksavat koko summan silloin itse. Eli alle kolme vuotiaasta n. 1000 euroa, yli kolme vuotiaasta sen n.600. Kun tuovat todistuksen, maksavat vain normaalin hoitomaksunsa.

Vierailija
34/107 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni saa lomailla kesällä kaksi kuukautta. Sen jälkeen vien hänet päiväkotiin elokuun 1. päivä alkaen, vaikka työn puolesta tarvitsisi vasta 13. päivä. Jos kerran joudun maksamaan koko kuukaudesta, vaikka veisin lapsen vasta 13.8. hoitoon, minä totta vie käytän koko kuukauden hoitopäivät. Olkoon siellä silloin vaikka 4 tuntia päivässä, syököön pari ateriaa, leikkiköön kavereiden kanssa ja nukkukoon päikkärit. Ehtii hänelle tulla monen monta kertaa ikävä leikkiseuraa sen kahden kuukauden loman aikana, meillä kun ei ole ollenkaan lapsiperhetuttavia.

Vierailija
35/107 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas on tärkeämpää olla lapsen kanssa siitä huolimatta, että maksetaan koko kuu.  Lapsemme on onneksi sosiaalinen ja leikit syntyvät helposti vieraidenkin lasten kanssa, missä ikinä liikummekin (kuten kai useimmilla lapsilla yleensä.)

Vierailija
36/107 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt hei oikeesti! Kuinka monta vanhempaa oikeassa elämässä tiedätte, jotka vie koko lomansa lapsia hoitoon? Minä en tunne ketään. Olen kuullut etäisesti yhdestä tapauksesta, mutta kyse on lasu-asiakkaasta, jolla on kaikki ongelmat ja varmaan paraskin viedä lapsi hoitoon päivittäin, niin psyyke pysyy kasassa.

Tänään just arvoin, että miltä päivältä irtisanon eskarin aloittavan päiväkotipaikan. Meinasin eka laittaa 8.6. alkaen eli kolme ekaa lomapäivääni olisi hoidossa, niin kävisin vähän siivoamassa töissä ja ottaisin yhden löhöpäivän. Loppujen lopuksi kirjasin sitten 3.6. Olen opettaja ja kevätjuhla on 4.6. Ja eskari alkaa sitten elokuullta.

Vierailija
37/107 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Paras" tapaus on tuttavapiirissä opettaja, jonka lapsi oli kesäaikaan kolme viikkoa pois päiväkodista - isovanhempien kanssa mökillä.

No älä jaksa satuilla.

Vierailija
38/107 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenhoitaja kirjoitti:

Ihmetyttää vuodesta toiseen, miten vanhemmat lomailevat keskenään ja lapset viedään kesäpäivystykseen. Siis päiväkodin iloksiko ne lapset tehdään? Miksi niitä lapsia pitää tehdä, jos niiden kanssa ei sitten haluta viettää aikaa?

En todellakaan tarkoita sitä, että kaikki vanhemmat näin tekevät, mutta joka vuos yhä useampi!

Milloin päiväkodin henkilökunta lomailee? No silloin kun lapset lomailevat! Mutta, onhan meilläkin omia lapsia, emme mekään lomaile yksin tai vanhemmat keskenään, vaan lastemme kanssa.

Päivystävät päiväkodit on ääriä myöten täynnä, ryhmissä saattaa olla jopa 40 lasta samaan aikaan, ja sinne niitä lapsi raukkoja tungetaan koska: "minä haluan lomailla rauhassa"! "Minulla on oikeus omaan lomaan"!

Missäs lapsen oikeus lomaan?

miettikää sitä lapsen shokkia, kun pyörii valtava määrä uusia kasvoja, uusia aikuisia ja lapsia, tuntemattomat tilat! Kyllä käy lapsia sääliksi. Aikuiset ja kaverit saattavat vaihtua viikon välein, mutta ei, sinne ne reppanat pitää jättää.

sääliksi käy.

Itse olen kiitollinen, että omat vanhemmat lomailivat meidän kanssamme. On hyviä muistoja, vaikka alkaakin olemaan hataria. Oli sellaisiakin kesiä, että lomailimme kaikki viikon yhdessä, muuten olimme kolme viikkoa äidin kanssa ja kolme isän. Saimme nauttia pitkästä kesälomasta. Tänäkin päivänä äiti sanoo, että ei ikinä olisi toiminut toisin, koska mekin olimme pieniä niin pienen hetken.

Mua ihmetyttää nämä täsmälleen samanlaiset aloitukset av:lla vuodesta toiseen. Tämä foorumi on ihan samanlainen, kuin naistenlehdet yleensä: jauhetaan täsmälleen samoista asioista vuosittain, ehkä hieman erilaisilla sanakäänteillä ja lauserakenteilla. En tilaa enää naistenlehtiä ja ihmettelen, mikä aivovamma minua vaivaa, kun luen täällä täsmälleen samanlaista jankkausta. Tyhmä minä.

Vierailija
39/107 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Paras" tapaus on tuttavapiirissä opettaja, jonka lapsi oli kesäaikaan kolme viikkoa pois päiväkodista - isovanhempien kanssa mökillä.

Jos loma alkaa vaikka 3.6. ja lapsi tarvitsee hoitoa sen kolme päivää, siitä pitää maksaa koko kuukauden maksu. Jos loma loppuu esim. 15.8., siitäkin pitää maksaa koko kuukaudesta, vaikka lapsi ei siellä olisi 1.8. alkaen. En minä ainakaan jättäisi käyttämättä maksettuja hoitopäiviä vaan veisin lapsen muutamaksi tunniksi joka päivä leikkimään ja syömään. Ylipäänsä täällä kuvitellaan, että opettajat vain menevät töihin, kun lukuvuosi alkaa, ja hommat lähtevät siitä rullaamaan ihan itsestään eikä koskaan tarvitse tehdä minkäänlaisia järjestelyjä ja suunnitelmia, jotka vaativat ajattelurauhaa tai läsnäoloa työpaikalla, vaikkei oppitunteja olisikaan. Mutta sellaisiahan te monet "tuttavat" olette, näette asiat vain omasta näkökulmastanne.

Vierailija
40/107 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole itse tavannut ketään enkä edes kuullut kenestäkään, jonka lapset olisivat olleet lomalla hoidossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi