Lapset päiväkodissa, vanhemmat lomalla!
Ihmetyttää vuodesta toiseen, miten vanhemmat lomailevat keskenään ja lapset viedään kesäpäivystykseen. Siis päiväkodin iloksiko ne lapset tehdään? Miksi niitä lapsia pitää tehdä, jos niiden kanssa ei sitten haluta viettää aikaa?
En todellakaan tarkoita sitä, että kaikki vanhemmat näin tekevät, mutta joka vuos yhä useampi!
Milloin päiväkodin henkilökunta lomailee? No silloin kun lapset lomailevat! Mutta, onhan meilläkin omia lapsia, emme mekään lomaile yksin tai vanhemmat keskenään, vaan lastemme kanssa.
Päivystävät päiväkodit on ääriä myöten täynnä, ryhmissä saattaa olla jopa 40 lasta samaan aikaan, ja sinne niitä lapsi raukkoja tungetaan koska: "minä haluan lomailla rauhassa"! "Minulla on oikeus omaan lomaan"!
Missäs lapsen oikeus lomaan?
miettikää sitä lapsen shokkia, kun pyörii valtava määrä uusia kasvoja, uusia aikuisia ja lapsia, tuntemattomat tilat! Kyllä käy lapsia sääliksi. Aikuiset ja kaverit saattavat vaihtua viikon välein, mutta ei, sinne ne reppanat pitää jättää.
sääliksi käy.
Itse olen kiitollinen, että omat vanhemmat lomailivat meidän kanssamme. On hyviä muistoja, vaikka alkaakin olemaan hataria. Oli sellaisiakin kesiä, että lomailimme kaikki viikon yhdessä, muuten olimme kolme viikkoa äidin kanssa ja kolme isän. Saimme nauttia pitkästä kesälomasta. Tänäkin päivänä äiti sanoo, että ei ikinä olisi toiminut toisin, koska mekin olimme pieniä niin pienen hetken.
Kommentit (107)
Mun on vaikea ymmärtää niitä muutamia vastaajia jotka sanoo että ei ole sitten koskaan oikein lomaa lapsista.
Siis onko se joku yleinenkin juttu että omista lapsistaan saisi lomaa? Minä olen ollut lapsestani lomalla 3v sitten kun olin yksin pari yötä Tukholmassa. Yhdessä puolison kanssa emme pääse käytännössä ikinä mihinkään, koska halukkaita hoitajia ei ole. Puhun nyt siis esim illallistreffeistä, yön yli hoitoa ei ole olemassakaan. Käymme töissä, olemme kotona (lapsen kanssa). Kuten muutkin normaalit vanhemmat porrastamme lomiamme että lapsella on mahdollisimman pitkä loma päiväkodista. Taas vähän vähemmän aikaa meillä aikuisilla olla keskenämme mutta lapsi kyllä ansaitsee lomansa.
Mitä se haittaa jos vanhemmat ottavat omaa lomaa lapsistaan joskus jos lapsille kuitenkin järjestyy myös sitä lomaa päiväkodista useita viikkoja. Vai oletko sitä mieltä että kun jotkut eivät pysty pitämään niin muutkaan ei saa ja silkasta kateudesta sitten haukutaan itsekkääksi huonoksi vanhemmaksi.
Se on onneksi todella poikkeuksellista että vanhemmat pitäisivät omia lomia niin että lapsilla ei olisi sitä lomaa ollenkaan tai vähemmän kuin vanhemmilla. Joskus voi olla tilanteita että vanhemmilla ei ole lomaa kuin viikon ja silloin ei lapsellakaan ole enempää valitettavasti.
Viedäänhän lapsia armeijaan suorittamaan idioottimaista asevelvollisuutta kun NATOkin tarjolla.
Ei pidä paikkaansa. Kukaan ei vie lapsia kesällä hoitoon, jos itsellä on lomaa. Ainoa joka vie, voi olla joku mielenterveyskuntoutuja, jolle sossu on määrännyt tehdä niin, mutta hehän eivät töissä käykään.
Enemmän mua säälittävät ne työttömien lapset, jotka ovat ensin elokuusta toukokuuhun täysiä viikkoja hoidossa, vaikka vanhempi on kotona, ja kesällä vanhempi "pääsee" johonkin työkokeiluun ja lapset ovat koko kesän hoidossa. Lapsilla ei siis ole lainkaan lomaa vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen kesäpäivystys? Koko muu Suomi pyörii kutakuinkin normaalisti, mutta päiväkodeissa kuvitellaan, että eletään vanhaa teollista Suomea, jolloin porukalla oli lomansa heinäkuussa ja tehtaat oli kiinni.
Oma työni on sidoksissa Keski-Euroopassa sijaisevan emoyhtiön rytmiin. Minulla on lomani vasta elokuussa kuten on yhteistyökumppaneillakin. Valitettavasti suomalainen päivähoitosysteemi lähtee siitä, että kaikki ryhmän lapset ovat hoidossa elokuun alusta lähtien, että voidaan ryhmäytyä ja tutustua rauhassa. Siksi meilläkin päiväkodissa on tehty selväksi, että heinäkuu on lomakuu, mutta elokuussa pitää olla paikalla, että ei jää porukasta sivuun. Äiti on siis lomalla ja lapset hoidossa, koska yhteinen loma olisi lapsille haitallinen.
Kesäpäivysty pitäisi lopettaa kokonaan ja hyväksyä se, että myös kesällä tarvitaan päivähoitoa eikä sitä ole pakko antaa täpötäydessä päivystävässä päiväkodissa.
Meillä ei ainakaan ole noin. Elokuu on myös hyvityskuukausi. Mutta ollaankin yks. ketju.-
Ja "me" kunnallinen päiväkoti, ilman muuta lomakuukausia ovat kesä-heinä- ja elokuu! Lapsia on vaan aina ollut vähiten hoidossa heinäkuussa, jolloin viimeistään kaikki yksiköt yhdistyvät ja puhutaan kesäpäivystyksestä. Hoidon tarpeen mukaan mennään ja sen mukaan henkilöstöä töissä.
Joo, no en kyllä työttömänä haluakaan kesällä mihinkään työkokeiluun, vaan pitää sit lomaa lasteni kanssa. Minusta työttömälläkin piyäisi olla selkeää loma-aikaa kesällä kuten muillakin juuri perheen takia.
Haen aktiivisesti työrä, joten lapseni ovat puolipäiväisinä päiväkodissa.
Minusta päivähoidosta pitäisi periä se oikea kustannus, min se yhteiskunnalle aiheuttaa. Näin ei sinne vietäisi turhaan.
Kuuleman mukaan: kaunis kesäpäivä, nuori äiti tuo lapsensa päiväkotiin, menee sitten päiväksi rannalle. Sama toistuu päivästä, vuodesta, kesästä toiseen. Toinen äiti lähtee kavereidensa kanssa kaupungille, jne. Päättelen, että päivähoito Suomessa on hyvällä mallilla. Ruokaa, unet, pesua, virikkeitä. Ja "koska mä maksan, mä määrään, hitot moralisteista". "Mulla on oikeus omaan aikaan, lomaan, jne." En tiedä päivähoidosta mitään todellisuudessa (poislukien ystäväni kokemukset), koska hoidin omat lapseni kotona. Täysin. Yksin. En ole mikään sankari. Jostain syystä en ole koskaan ymmärtänyt, että mitä ihmeen virkkeitä siellä päiväkodissa saa enemmän/paremmin kuin lapsen ollessa kotona. Mutta tutkimusten mukaan lapsista kasvaa sosiaalisempia, jne. En myöskään ymmärrä, miksi se oma aika on niin äärettömän tärkeää - yhtenä päivänä lapset ovat isoja, menevät menojaan, vanhempien seura ei vois vähempää kiinnostaa. Omaa aikaa on niin paljon, ettei tiedä mihin sen käyttäisi. Mua säälittää tää ketju, kaikkine piirteineen.
Työkkäri ehkä haluaa näpäyttää sitä työtöntä, että "kesällä et kyllä vedä lonkkaa". Mutta kannattaisi kuitenkin huomioida se lastenkin asema ja päiväkodin pienemmät resurssit. Niitä työkokeiluja on hyvää aikaa tehdä syksyllä ja talvella.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se haittaa jos vanhemmat ottavat omaa lomaa lapsistaan joskus jos lapsille kuitenkin järjestyy myös sitä lomaa päiväkodista useita viikkoja. Vai oletko sitä mieltä että kun jotkut eivät pysty pitämään niin muutkaan ei saa ja silkasta kateudesta sitten haukutaan itsekkääksi huonoksi vanhemmaksi.
Se on onneksi todella poikkeuksellista että vanhemmat pitäisivät omia lomia niin että lapsilla ei olisi sitä lomaa ollenkaan tai vähemmän kuin vanhemmilla. Joskus voi olla tilanteita että vanhemmilla ei ole lomaa kuin viikon ja silloin ei lapsellakaan ole enempää valitettavasti.
No sinä alapeukuttaja, miksi se sinua häiritsee jos esim minulla on omaa lomaa viikon ja lapsilla 5 vko? Taidat olla niitä jotka pasaavat että aina kun vanhempi on kotona niin lapsenkin on oltava koska sinä olet vain sitä mieltä.
Minun lapsilleni 5 vko riittää varsin hyvin. Joskus minulla oli lomaa vain 4 vko ja silloin lomailtiin yhdessä kaikki tuo 4 vko.
Vaikka päiväkodin tädillä on lomaa 6 viikkoa niin lasten vanhemmilla ei ole. Jos ja kun lomaa on vain 4 viikkoa niin ei sitä lomaa lapsellekaan pysty enempää järjestämään.
Ja sitten päiväkodin täti luulee että vanhemmat tuovat lapsensa hoitoon vaikka ovat lomalla.
Vierailija kirjoitti:
"Paras" tapaus on tuttavapiirissä opettaja, jonka lapsi oli kesäaikaan kolme viikkoa pois päiväkodista - isovanhempien kanssa mökillä.
Se on tosiaan parasta. Lapsena ei ollut mitään niin ihanaa kesällä kuin se pari viikkoa mummolla ja vaarilla. :)
Siis meillä ei mitenkään onnistu 2kk tauko päivähoidosta, niin, että saataisiin maksuvapautus, eli maksua menee tuon 280 €/kk/lapsi. Tottakai lapsia pidetään kotona osittain silloin kun lomalla ollaan, mutta katsotaan sitten kesällä tilanteen mukaan päivä kerrallaan... Mitäpä noita etukäteen ilmoittamaan, jos kaupunki kuitenkin perii täydet maksut. Ja se, että lapsi pidetää hoidossa osittain myös loman aikana ei kerro siitä, ettei lastaan rakastaisi. Ihmisillä vaan saattaa olla sellaista tekemistä, ettei lapsia oikein voi pitää kotona. Remontin tekeminen, talon maalaminen jne. Vähän vaikeaa se on yhden vanhemman vahtia 2v lasta kun on itse tikkailla pensseli kädessä. Miten asia sitten fiksusti pitäisi hoitaa? Lapsen kanssa rannalle ja ammattimies maalaamaan 35 €/tunti ja siihen päälle vielä maksa päivähoitomaksua tyhjästä? Anteeksi mutta meillä ei ole tuollaiseen varaa..
Lastenhoitaja kirjoitti:
Milloin päiväkodin henkilökunta lomailee? .
No kyllä teillä ne teidän lakisääteiset lomat (6 vkoa/ vuosi) pyörii ihan normaalisti, vaikka kaikki lapset olisi 365pvää vuodessa hoidossa. Itse en ole tähän ilmiöön ikinä törmännyt omassa tuttavapiirissäni, mutta jos tuo tota on niin onhan se ihan järkyttävää. Itselle oli loma lasten kanssa se ainoa, minkä voimin jaksoi tehdä täitä koko talven.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kesä ei poikkea muista vuodenajoista, rahaa ei ole mihkään erikoiseen, mies sairaslomalaisena...
Lapsi viihtyy paremmin päiväkodin virikkeissä kuin kotona pienemmän sisaruksen kanssa riidellen, viikonloppujen virikkeiden keksiminen on ihan tarpeeksi tässä elämäntilanteessa. Koko kesää ei kuitenkaan hoidossa ole ja oma päiväkoti on päivystyspaikka.
Juuri tämänlaisten perheiden takia meidän kunnassa päiväkodin johtajan täytyy pyytää todistukset opiskelusta/työskentelystä päivystysaikana, mikäli on epäilys, ettei hoidontarvetta näistä syistä ole. Teidän perheellenne ei myönnettäisi päivystyspaikkaa.
Meillä taas ei todistuksia saa pyytää, koska päivähoito on subjektiivinen oikeus myös kesällä. Omat lapset on hoidossa vain kesäkuukausina enkä todellakaan suostu viemään mitään laittomasti pyydettyä todistusta hoitopaikan tarpeesta. Laki ei sitä vielä edellytä, joten meillä menee 3 lasta kesällä hoitoon.
Meilläkään ei laki edellytä, mutta kaupunki ei silloin maksa hoitoa, vaan vanhemmat maksavat koko summan silloin itse. Eli alle kolme vuotiaasta n. 1000 euroa, yli kolme vuotiaasta sen n.600. Kun tuovat todistuksen, maksavat vain normaalin hoitomaksunsa.
Mitä ihmettä? :O Onko teillä työttömien lapsia ollenkaan hoidossa? Vai pitääkö heillä aina olla joku sosiaaliviranomaisen todistus että päivähoito on lapsen parhaaksi tms? Mä en nyt kyllä usko ollenkaan tähän sun juttuun. En ole IKINÄ kuullut että joku päiväkoti vaatisi VANHEMMILTA todistusta näiden työssäolosta! Päivähoidon tarvetta ei nyt vaan kertakaikkiaan tarvitse perustella sen enempää jos lapsella päivähoitopaikka on. Onko sulla linkkiä teidän päivähoidon sivuille jossa tästä teidän kyykytysjärjestelmästä kerrotaan? Jos toi on totta, ihmettelen ettei tästä ole ollut mitään melua lehdissä.
Vierailija kirjoitti:
Siis meillä ei mitenkään onnistu 2kk tauko päivähoidosta, niin, että saataisiin maksuvapautus, eli maksua menee tuon 280 €/kk/lapsi. Tottakai lapsia pidetään kotona osittain silloin kun lomalla ollaan, mutta katsotaan sitten kesällä tilanteen mukaan päivä kerrallaan... Mitäpä noita etukäteen ilmoittamaan, jos kaupunki kuitenkin perii täydet maksut. Ja se, että lapsi pidetää hoidossa osittain myös loman aikana ei kerro siitä, ettei lastaan rakastaisi. Ihmisillä vaan saattaa olla sellaista tekemistä, ettei lapsia oikein voi pitää kotona. Remontin tekeminen, talon maalaminen jne. Vähän vaikeaa se on yhden vanhemman vahtia 2v lasta kun on itse tikkailla pensseli kädessä. Miten asia sitten fiksusti pitäisi hoitaa? Lapsen kanssa rannalle ja ammattimies maalaamaan 35 €/tunti ja siihen päälle vielä maksa päivähoitomaksua tyhjästä? Anteeksi mutta meillä ei ole tuollaiseen varaa..
Viestiini tuli alapeukkua. Kysyn, että miksi? Meillä (ja varmaan muillakin) on viestissä kertomani ogelma, eikä me olla keksitty fiksumpaa ratkaisua, joten jos jollain on ehdotus niin kuulen sen mielelläni. Ja ratkaisu ei ole, että jätettäisiin talo maalaamatta. Se vasta kalliiksi tulisi
Jee, taas tää jokaksäinen kestoaihe! :)
Kun meillä lapset oli pk-iässä, tehtiin miehen kanssa niine ttä otettiin molemmat jokunen päivä lapsivapaata lomaa myös. Se li I-HA-NAA! :)
Limitettiin lomat niin että toinen piti ensi muutaman päivän-viikon verran omaa lomaa, otettiin sitten lapset lomalle ja toinen vanhempi oli edellen töissä, sitten toinenkin vanhempi jäi lomalle ja lomailtiin koko perhe > sitten eka vanhempi meni töihin ja toinen jäi lasten kanssa lomailemaan > sitten lapset päiväkotiin ja toiselle vanhemmalle se ihan oma loma. :)
Tää oli win-win-win-win -ratkaisu; molemmat vahhemmat sai täydellistä lepolomaa, lomailtiin perheen kanssa myös yhdessä JA lasten loma oli pidempi kuin sen normi neljä viikkoa mikä vähensi myös pk:n kuormitusta. Mutta tätähän ei palstalla voida hyväksyä; vanhempien ihan oma loma on niin totaalisen väärin että se on estettävä - silläkin uhalla että toisessa vaihtoehdossa lapsen loma olisi lyhyempi. x)
Vierailija kirjoitti:
Et varmaan ole kuullut sellaisesta kuin MAKSETTU lapsenvahti??? Miten ihmeessä te pärjäätte viikonloput, kun päiväkodit on kiinni.....on se inhaa, kun lapset ovat koko ajan häiritsemässä vanhempien tekemistä?
Tarinan totuudenmukaisuudesta en tiedä, mutta omien lasten hoitopaikasta joskus kuulin, että vanhemmat olivat suunnitelleet viiikonloppumatkaa ja heidän mielestä olisi ollut äärettömän kätevää, että lapsi olisi jäänyt suoraan pe päiväkotiin ja ollut siellä maanantai-iltaan asti...
Aikoinaan, piti antaa tarkat selvitykset omista työajoista ja loma-ajoista. Ei tullut mieleenkään käydä
shoppailemassa...tai yrittää viettää ylimääräistä lomapäivää, että lapset olisivat olleet hoidossa. Nykyään se taitaa olla ihan tavallista....
Trine kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et varmaan ole kuullut sellaisesta kuin MAKSETTU lapsenvahti??? Miten ihmeessä te pärjäätte viikonloput, kun päiväkodit on kiinni.....on se inhaa, kun lapset ovat koko ajan häiritsemässä vanhempien tekemistä?
Tarinan totuudenmukaisuudesta en tiedä, mutta omien lasten hoitopaikasta joskus kuulin, että vanhemmat olivat suunnitelleet viiikonloppumatkaa ja heidän mielestä olisi ollut äärettömän kätevää, että lapsi olisi jäänyt suoraan pe päiväkotiin ja ollut siellä maanantai-iltaan asti...
Aikoinaan, piti antaa tarkat selvitykset omista työajoista ja loma-ajoista. Ei tullut mieleenkään käydä
shoppailemassa...tai yrittää viettää ylimääräistä lomapäivää, että lapset olisivat olleet hoidossa. Nykyään se taitaa olla ihan tavallista....
Rahaa se lapsenvahtikin haluaa, varmasti vähemmän kuin maalari, mutta kuitenkin. Jos meillä olisi hirveesti löysää, niin varmasti teetettäis kaikki maalaus ym. Työt ulkopuolisilla ja lähettäis kuukaudeksi perheen kanssa lomalle. Miksi meidän pitäis palkata lapsenvahti, kun samaan aikaan maksetaan kaupungille 600€/kk lastemme vahtimisesta? Sinulla ei varmaan ole lapsia kun tuollaisia puhelet. Viikonloput menevät mukavasti perheen kanssa, siinä missä lapsettomat esim. Maalailevat talojaan. Shoppailemaan voi ottaa lapset ihan hyvin mukaa. Olisi ihanaa ottaa lapset mukaan maalaamaankin, mutta 2v on kyllä liian pieni
Siis kunnallisessa on.