Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapset päiväkodissa, vanhemmat lomalla!

Lastenhoitaja
19.05.2016 |

Ihmetyttää vuodesta toiseen, miten vanhemmat lomailevat keskenään ja lapset viedään kesäpäivystykseen. Siis päiväkodin iloksiko ne lapset tehdään? Miksi niitä lapsia pitää tehdä, jos niiden kanssa ei sitten haluta viettää aikaa?
En todellakaan tarkoita sitä, että kaikki vanhemmat näin tekevät, mutta joka vuos yhä useampi!
Milloin päiväkodin henkilökunta lomailee? No silloin kun lapset lomailevat! Mutta, onhan meilläkin omia lapsia, emme mekään lomaile yksin tai vanhemmat keskenään, vaan lastemme kanssa.
Päivystävät päiväkodit on ääriä myöten täynnä, ryhmissä saattaa olla jopa 40 lasta samaan aikaan, ja sinne niitä lapsi raukkoja tungetaan koska: "minä haluan lomailla rauhassa"! "Minulla on oikeus omaan lomaan"!
Missäs lapsen oikeus lomaan?
miettikää sitä lapsen shokkia, kun pyörii valtava määrä uusia kasvoja, uusia aikuisia ja lapsia, tuntemattomat tilat! Kyllä käy lapsia sääliksi. Aikuiset ja kaverit saattavat vaihtua viikon välein, mutta ei, sinne ne reppanat pitää jättää.
sääliksi käy.
Itse olen kiitollinen, että omat vanhemmat lomailivat meidän kanssamme. On hyviä muistoja, vaikka alkaakin olemaan hataria. Oli sellaisiakin kesiä, että lomailimme kaikki viikon yhdessä, muuten olimme kolme viikkoa äidin kanssa ja kolme isän. Saimme nauttia pitkästä kesälomasta. Tänäkin päivänä äiti sanoo, että ei ikinä olisi toiminut toisin, koska mekin olimme pieniä niin pienen hetken.

Kommentit (107)

Vierailija
41/107 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä ole mitään väliä, että kenelle se on tarkoitettu, jos lapset kerran sinne pystyy viemään siitä huolimatta ettei hoitoa tarvitse. Se ei kuulu kenellekään muulle paskan vertaa, että kuka vie lapsiansa tarhaan ja miksi. Jos lomailevat vanhemmat eivät saisi viedä lapsiaan tarhaan, niin eiköhän siihen tehtäisi silloin jonkinlainen kielto.

Vierailija
42/107 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen kesäpäivystys? Koko muu Suomi pyörii kutakuinkin normaalisti, mutta päiväkodeissa kuvitellaan, että eletään vanhaa teollista Suomea, jolloin porukalla oli lomansa heinäkuussa ja tehtaat oli kiinni.

Oma työni on  sidoksissa Keski-Euroopassa sijaisevan emoyhtiön rytmiin. Minulla on lomani vasta elokuussa kuten on yhteistyökumppaneillakin. Valitettavasti suomalainen päivähoitosysteemi lähtee siitä, että kaikki ryhmän lapset ovat hoidossa elokuun alusta lähtien, että voidaan ryhmäytyä ja tutustua rauhassa. Siksi meilläkin päiväkodissa on tehty selväksi, että heinäkuu on lomakuu, mutta elokuussa pitää olla paikalla, että ei jää porukasta sivuun. Äiti on siis lomalla ja lapset hoidossa, koska yhteinen loma olisi lapsille haitallinen.

Kesäpäivysty pitäisi lopettaa kokonaan ja hyväksyä se, että myös kesällä tarvitaan päivähoitoa eikä sitä ole pakko antaa täpötäydessä päivystävässä päiväkodissa.

Usko pois, kyllä me päiväkodin henkilökuntakin voitaisiin luopua päivystyksistä kokonaan. Se vain tarkoittaisi sitä, että päivähoitokulut kasvaisivat, koska koko kesän ajan pitäisi pyörittää kaikkia laitoksia vajaana. Siivoojat, keittiötyöntekijät, talonmiehet yms. pitää maksaa täysimääräisenä siitäkin huolimatta, että paikalla olisi vain kourallinen lapsia muutaman työntekijän kanssa. Tämä tarkoittaisi sitä, että päivähoitomaksut nousisivat.

Nyt yhdistetään 4 päiväkotia ja vanhemmat joutuu hoidattamaan lapsia mummoilla ja kummeilla, koska ei ole päiväkodissa tilaa. Miksi ihmeessä ei voida yhdistää 2 päiväkotia, koska ei niissä tarvita omia siivoojia, talonmiehiä (missä päiväkodissa muuten on oma talkkari, yleensä se on kaupungin huoltomies) tai keittiöhenkilökuntaa, koska ruoka voidaan valmistaa keskitetysti ja siten säästää. Paikalla on takuuvarmasti enemmän kuin kourallinen lapsia kunhan perheille ajoissa kerrotaan, että ei hätää, vaikka loma ei ole heinäkuussa, päivähoito toimii laadukkaasti.

Tuleehan tuossakin pulmia matkaan, päiväkoteja on niin eri kokoisia. Saatika sitten perhepäivähoitajat ja ryhmikset, joiden lapsia myös on kesällä hoidossa. Esikoululaisiakin saattaa kouluilta tulla, kun ei kaikkialla ole nekään enää päiväkodin tiloissa.

Niin se ei ole niin helppoa.

Ruoka tulee kouluista, mutta keittiössä on silti oma työntekijänsä. Ruoka saattaa tulla jo kymmeneltä, kukas sitä lämpimänä pitää? Hoitohenkilökuntako? Joka on vastuussa lapsista. Tämähän olisi taas aikaa pois lapsilta, jos keittiössä ei olisi ketään.

Laitosapulaisiakaan ei juurikaan enään ole.

Ja kun kaupungit/kunnat pyrkivät säästämään sillä, että keskitetään heinäkuussa päivähoito, jotta henkilökunta myös pystyy lomailemaan. Kesäkuussakin on aika paljon lapsia paikalla, samaten elokuussa alkaa uusi "rumba", niin silloin sitä henkilökuntaa tarvitaan. Ja kun sijaisia ei säästösyistä saa ottaa, paitsi äärimmäisessä hädässä.

Nämäkään ei ole henkilökunnan "syytä", tai se että on sijaisia joiden sopparit on pistetty päättymään toukokuun lopussa. Sitten samat sijaiset saattavat palata taas elokuussa. Tässäkin säästetään, kun ei tehdä sijaisille soppareita kesän yli, mutta se kuormittaa vakkari henkilökuntaa.

Mutta sitä en ymmärrä, että jossakin voi olla niin ettei lapset mahdu hoitoon!?

Viime kesänä meillä päin avattiin "ylimääräinen" päiväkoti heinäkuuksi, koska tarvitsijoita oli enempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/107 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastenhoitaja kirjoitti:

Ihmetyttää vuodesta toiseen, miten vanhemmat lomailevat keskenään ja lapset viedään kesäpäivystykseen. Siis päiväkodin iloksiko ne lapset tehdään? Miksi niitä lapsia pitää tehdä, jos niiden kanssa ei sitten haluta viettää aikaa?

En todellakaan tarkoita sitä, että kaikki vanhemmat näin tekevät, mutta joka vuos yhä useampi!

Milloin päiväkodin henkilökunta lomailee? No silloin kun lapset lomailevat! Mutta, onhan meilläkin omia lapsia, emme mekään lomaile yksin tai vanhemmat keskenään, vaan lastemme kanssa.

Päivystävät päiväkodit on ääriä myöten täynnä, ryhmissä saattaa olla jopa 40 lasta samaan aikaan, ja sinne niitä lapsi raukkoja tungetaan koska: "minä haluan lomailla rauhassa"! "Minulla on oikeus omaan lomaan"!

miettikää sitä lapsen shokkia, kun pyörii valtava määrä uusia kasvoja, uusia aikuisia ja lapsia, tuntemattomat tilat! Kyllä käy lapsia sääliksi. Aikuiset ja kaverit saattavat vaihtua viikon välein, mutta ei, sinne ne reppanat pitää jättää.

sääliksi käy.

Itse olen kiitollinen, että omat vanhemmat lomailivat meidän kanssamme. On hyviä muistoja, vaikka alkaakin olemaan hataria. Oli sellaisiakin kesiä, että lomailimme kaikki viikon yhdessä, muuten olimme kolme viikkoa äidin kanssa ja kolme isän. Saimme nauttia pitkästä kesälomasta. Tänäkin päivänä äiti sanoo, että ei ikinä olisi toiminut toisin, koska mekin olimme pieniä niin pienen hetken.

Mua ihmetyttää nämä täsmälleen samanlaiset aloitukset av:lla vuodesta toiseen. Tämä foorumi on ihan samanlainen, kuin naistenlehdet yleensä: jauhetaan täsmälleen samoista asioista vuosittain, ehkä hieman erilaisilla sanakäänteillä ja lauserakenteilla. En tilaa enää naistenlehtiä ja ihmettelen, mikä aivovamma minua vaivaa, kun luen täällä täsmälleen samanlaista jankkausta. Tyhmä minä.

Täällä toinen tyhmä. Mulla ei ole edes lapsia. Luen vain näitä täällä kun äidit haukkuu toisiaan. Parasta viihdettä ikinä. Silti vähän häpeän "harrastustani".

Vierailija
44/107 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kesä ei poikkea muista vuodenajoista, rahaa ei ole mihkään erikoiseen, mies sairaslomalaisena...

Lapsi viihtyy paremmin päiväkodin virikkeissä kuin kotona pienemmän sisaruksen kanssa riidellen, viikonloppujen virikkeiden keksiminen on ihan tarpeeksi tässä elämäntilanteessa. Koko kesää ei kuitenkaan hoidossa ole ja oma päiväkoti on päivystyspaikka.

:D Elämäm koulu paistaa tänne asti. 

Miehellä gradua vaille valmiit yliopisto-opinnot, itse olen yo+ammattikoulun sekä kursseja käynyt, nyt viimeistä vuotta kotiäitinä vaativalle kuopukselle. Viimeiset pari vuotta ovat olleet todella raskaita kuopuksen ja miehen terveysongelmien vuoksi, nyt alkaa pikkuhiljaa elämä olla muutakin kuin arjen suorittamista.

Noin minäkin ennen ajattelin, että kuka pistää lapsia hoitoon jos on itse kotona, mutta enpä silloin tiennyt ettei asiat tule menemään läheskään niin kuin on kuvitellut tai suunnitellut. Onnellinen olen molemmista lapsistani, en tehtaile lisää, enkä rällää missään aikuisten kesken vaikka lapsi on osan kesästäkin hoidossa.

Tässä se nähdään, että yliopisto-opinnot eivät takaa mitään.

Eipä siihen mitkään opiskelut auta jos terveys pettää kesken.

Päiväni menevät kutakuinkin näin:

Nousen aikaisin heräävien lasten kanssa, teen aamutoimet heidän kanssaan (joskus mies jaksaa nousta laittamaan aamupalan heille), vien lapsen hoitoon kuopus mukana ja käymme asioilla kaupungilla jos tarvetta on tai sitten tulemme kotiin ja teen tarvittavat kotityöt sekä laitan lounaan. Sitten nukutan kuopuksen päiväunille, siinä minulla on 1-2h ns. omaa aikaa, jota toki rajoittaa aina hyvin herkkäuninen kuopus, jota saa tuuditella uudelleen uneen. Sitten haen lapsen hoidosta klo15-16 ja teemme päivällisen (joskus mies jaksaa tehdä). Loppupäivän olemme kotona tai käymme ulkoilemassa. Sitten teen iltatoimet lasten kanssa (joskus mies laittaa iltapalan ja pesee toisen hampaat). Luen lapsille iltasadun ja käyvät nukkumaan ennen yhdeksää.

Lapsi aloitti päivähoidon 3-vuotiaana ja oli ensimmäisen vuoden minimipäivillä per kk, vaikka neuvolasta ja päiväkodista sain useinkin kehotusta että lisäpäiviäkin voin ottaa. Pari kk sitten kun mieheni meni leikkaukseen, aloitettiin vasta jokapäiväinen päivähoito ja päiväkodistakin sai palautetta että on mennyt jopa paremmin siellä sen jälkeen.

Meillä molemmilla olisi jo kova into työelämään, mutta elämäntilanne on tällä hetkellä tämä. Toisaalta myös ajattelen että vietän elämäni viimeistä kotiäitivuotta, joten yritän nauttia enemmän kuopuksenkin seurasta nyt kun pahimmat valvomiset ja sairastelut on viimein ohi.

En toki pakottaisi lasta hoitoon jos hän sitä inhoaisi, mutta parisuhteen ollessa lähes nollissa ja minun ollessa vastuussa kaikesta 90prosenttisesti, näen omaksi henkireiäkseni sen että olen välillä vain yhden lapsen kanssa kotona.

Vierailija
45/107 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti sanottuna minulla on aivan erilaisia kokemuksia kuin ap:lla. Vanhemmat eivät todellakaan vie lapsia päivystäviin päiväkoteihin ellei ole aivan pakko! Otetaan palkatonta, lomaillaan eri aikoina, isovanhemmat, kummit yms. auttamassa. Joulun välipäivinä yli 90% lapsista oli koko helsingissä poissa päiväkodista. Ja kuitenkin vanhemmissa on sairaanhoitajia, poliiseja, kaupassa ja ravintolassa työskenteleviä. Samoin nyt kesällä juhannuksen jälkeen talot tyhjenevät uskomattomalla tavalla vaikka lapsia on hoidossa yli 20000.

Hattua nostan perheille, jotka saavat lomapalapelin vuodesta toiseen toimimaan! Ja huom. ihan samat lait ovat voimassa kesälläkin eli vielä toistaiseksi nämä KAIKKI lapset voisivat olla hoidossa jos vanhemmat niin päättäisivät.

Lto

Vierailija
46/107 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastenhoitaja kirjoitti:

sääliksi käy.

Mua ihmetyttää nämä täsmälleen samanlaiset aloitukset av:lla vuodesta toiseen. Tämä foorumi on ihan samanlainen, kuin naistenlehdet yleensä: jauhetaan täsmälleen samoista asioista vuosittain, ehkä hieman erilaisilla sanakäänteillä ja lauserakenteilla. En tilaa enää naistenlehtiä ja ihmettelen, mikä aivovamma minua vaivaa, kun luen täällä täsmälleen samanlaista jankkausta. Tyhmä minä.

Kenties niitä putkahtaa joka vuos esille, kun useampia rupeaa kismittää asia. Jos vaikka saisi muutoksia aikaan. Eikä kaikki näitä luea, vuodesta toiseen, joten jollekkin voi tulla uutena asiana. Kannattaa siis skipata sellaiset, mitkä on jo tuttua juttua ;)

Vierailija
47/107 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rehellisesti sanottuna minulla on aivan erilaisia kokemuksia kuin ap:lla. Vanhemmat eivät todellakaan vie lapsia päivystäviin päiväkoteihin ellei ole aivan pakko! Otetaan palkatonta, lomaillaan eri aikoina, isovanhemmat, kummit yms. auttamassa. Joulun välipäivinä yli 90% lapsista oli koko helsingissä poissa päiväkodista. Ja kuitenkin vanhemmissa on sairaanhoitajia, poliiseja, kaupassa ja ravintolassa työskenteleviä. Samoin nyt kesällä juhannuksen jälkeen talot tyhjenevät uskomattomalla tavalla vaikka lapsia on hoidossa yli 20000.

Hattua nostan perheille, jotka saavat lomapalapelin vuodesta toiseen toimimaan! Ja huom. ihan samat lait ovat voimassa kesälläkin eli vielä toistaiseksi nämä KAIKKI lapset voisivat olla hoidossa jos vanhemmat niin päättäisivät.

Lto

Ehkä tämä on seurausta siitä, että Helsingissä on niin kova pula pätevästä henkilökunnasta. Lto-vaje on tällä hetkellä yli 500. Pitäisikö muiden kaupunkien ottaa mallia. Ei liian hyvää hoitoa lapsille :D

Vierailija
48/107 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Paras" tapaus on tuttavapiirissä opettaja, jonka lapsi oli kesäaikaan kolme viikkoa pois päiväkodista - isovanhempien kanssa mökillä.

moni luulee tuntevansa aina jonku joka toimii "väärin". Mutta tunsitko sinä tämän open todella???? TIesitkö mitä hänen elämässään on meneillään? Vaikka syöpä, jota ei halua huudella ympäri kyliä tms...

inhottaa ihmiset jotka arvostelee, tuomitsee ja kuvittelee tietävänsä toisen elämän läpikotaisin.

ja ei- meillä ei lasten  tarvinnut olla liikaa päikyssä ku olivat siinä iässä. Mutta en kuvittele tuntevani toisten ihmisten elämäntarinoita tai olevani niin ihmeellinen ihminen, että juuri minulle edes parhaat ystävät kertoisivat kaikkea itsestään tai perheestään.

Vierailija
49/107 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka vuosi sama avaus. Eikös se ollut niin, että kun asiaa tongittiin, niin koko isossa kunnassa (oliko hki tai espoo), oli ihan muutama lapsi, jotka olivat koko kesän hoidossa.

Itsellänikin on ollut yksi kesä, jolloin olin juuri aloittanut uudessa töissä ja sain muistaakseni 10vrk sovittua palkatonta vapaata.

Vierailija
50/107 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lto

Ehkä tämä on seurausta siitä, että Helsingissä on niin kova pula pätevästä henkilökunnasta. Lto-vaje on tällä hetkellä yli 500. Pitäisikö muiden kaupunkien ottaa mallia. Ei liian hyvää hoitoa lapsille :D

Aivan. Missään nimessä se ei voi johtua siitä, että vanhemmat toimisivat vastuullisesti ja haluaisivat viettää aikaa lasten kanssa? Lisäksi ap:n kaltaiset paniikin lietsojat saavat sen varahoidon kuulostamaan aivan järkyttävältä. Lto-pula toki on helsingissä todellinen, mutta tuo miltei 500 on kyllä koko pk-seudun luku ei sentään pelkän helsingin... :)

Vierailija
51/107 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole vielä lapsia ja tämän kesän aiomme vielä lomailla kahdestaan. Me päätimme jo vuosia sitten, että ensin näemme maailmaa yhdessä, olemme reissanneet ja menneet. Ei mitään luksusmatkoja, mutta silti käyneet ulkomailla. Kahdestaan lomailtu ja nautitti. Mentiin kihloihin ja naimisiin. Ja reissattiin taas. Nyt on viimeinen reissu kahden kesken (ehkä), ei vielä vauvaa ole tulossa, mutta haaveissa on ja kesän jälkeen sitten voikin alkaa yrittämään.

Totesimme että nyt olemme kokeneet ja nähneet yhdessä, ja seuraava vaihe elämässä on tervetullut kun on tullakseen :)

Näin meillä, mites teillä? :)

Vierailija
52/107 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lto

Aivan. Missään nimessä se ei voi johtua siitä, että vanhemmat toimisivat vastuullisesti ja haluaisivat viettää aikaa lasten kanssa? Lisäksi ap:n kaltaiset paniikin lietsojat saavat sen varahoidon kuulostamaan aivan järkyttävältä. Lto-pula toki on helsingissä todellinen, mutta tuo miltei 500 on kyllä koko pk-seudun luku ei sentään pelkän helsingin... :)

ja kun tarkennetaan, suurin osa pulasta johtuu sijaistarpeesta. LTO saa työpaikan ja jää äitiyslomalle parissa vuodessa ja tarvitaan sijaista.

Vierailija
53/107 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lto

ja kun tarkennetaan, suurin osa pulasta johtuu sijaistarpeesta. LTO saa työpaikan ja jää äitiyslomalle parissa vuodessa ja tarvitaan sijaista.

Anteeksi.En tajunnut, että otat tämän palstan tosissasi.

Vierailija
54/107 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni ei ole vielä lapsia ja tämän kesän aiomme vielä lomailla kahdestaan. Me päätimme jo vuosia sitten, että ensin näemme maailmaa yhdessä, olemme reissanneet ja menneet. Ei mitään luksusmatkoja, mutta silti käyneet ulkomailla. Kahdestaan lomailtu ja nautitti. Mentiin kihloihin ja naimisiin. Ja reissattiin taas. Nyt on viimeinen reissu kahden kesken (ehkä), ei vielä vauvaa ole tulossa, mutta haaveissa on ja kesän jälkeen sitten voikin alkaa yrittämään.

Totesimme että nyt olemme kokeneet ja nähneet yhdessä, ja seuraava vaihe elämässä on tervetullut kun on tullakseen :)

Näin meillä, mites teillä? :)

Reissattiin aikamme, sain lapsen, jäin työttömäksi, sain työpaikan huhtikuun alusta ja kesäni on lomaton, koska palkallista lomaa ei ole kertynyt, palkatonta ei saa edes sopimalla. Lapsi on kesän hoidossa, koska miehellä loma syyskuussa.

Vierailija
55/107 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kesä ei poikkea muista vuodenajoista, rahaa ei ole mihkään erikoiseen, mies sairaslomalaisena...

Lapsi viihtyy paremmin päiväkodin virikkeissä kuin kotona pienemmän sisaruksen kanssa riidellen, viikonloppujen virikkeiden keksiminen on ihan tarpeeksi tässä elämäntilanteessa. Koko kesää ei kuitenkaan hoidossa ole ja oma päiväkoti on päivystyspaikka.

Juuri tämänlaisten perheiden takia meidän kunnassa päiväkodin johtajan täytyy pyytää todistukset opiskelusta/työskentelystä päivystysaikana, mikäli on epäilys, ettei hoidontarvetta näistä syistä ole. Teidän perheellenne ei myönnettäisi päivystyspaikkaa.

Mitä ihmeen virkaa tällaisilla todistuksilla oikein on? Tuollaisen todistuksen voi tekaista kuka hyvänsä ja itse olen saanut työnantajaltani tuollaisen lapun ja varmaan ihan minkä muunkin todistuksen hyvänsä ihan pyytämälläkin, vaikkei tarvetta olekaan.

Vierailija
56/107 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä provo ihmetyttää vuodesta toiseen. Ei voi olla kyse kovin laajamittaisesta ongelmasta. Esim Pohjois-Helsingin alueella on tasan yksi päiväkoti auki heinäkuussa. Alueella on muuten ehkä 15 päiväkotia. Keskustassa on samoin yksi päiväkoti auki. Ruoholahden lastentalo. Helsingissä on kaupungin päiväkoteja pitkälti yli toistasataa.

Kuten moni on todennut, niin kaikki eivät voi heinäkuussa pitää lomaa.

Ei tarvitse edes arvailla, nämä löytyvät kaupungin nettisivuilta.

Vierailija
57/107 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pistin lapsen koko kesäksi tarhaan, sillä se ei ole mielestäni erityisen kallista, lapsi saa siellä päivittäin ruuat ja mielekästä tekemistä. Samalla saan itse lomailla.

Vierailija
58/107 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lto

Minä olen huomannut selvän eron siinä, onko päivystys omassa, vai vieraassa päiväkodissa. Kun pitää viedä päivystykseen johonkin kauemmas, yritetään järjestää mummit ja kummit avuksi, mutta silloin, jos päivystys on omassa päiväkodissa, on tuodaan hoitoon helpommin.

Vierailija
59/107 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämänlaisten perheiden takia meidän kunnassa päiväkodin johtajan täytyy pyytää todistukset opiskelusta/työskentelystä päivystysaikana, mikäli on epäilys, ettei hoidontarvetta näistä syistä ole. Teidän perheellenne ei myönnettäisi päivystyspaikkaa.

Meillä taas ei todistuksia saa pyytää, koska päivähoito on subjektiivinen oikeus myös kesällä. Omat lapset on hoidossa vain kesäkuukausina enkä todellakaan suostu viemään mitään laittomasti pyydettyä todistusta hoitopaikan tarpeesta. Laki ei sitä vielä edellytä, joten meillä menee 3 lasta kesällä hoitoon.

Meilläkään ei laki edellytä, mutta kaupunki ei silloin maksa hoitoa, vaan vanhemmat maksavat koko summan silloin itse. Eli alle kolme vuotiaasta n. 1000 euroa, yli kolme vuotiaasta sen n.600. Kun tuovat todistuksen, maksavat vain normaalin hoitomaksunsa.

Missä maassa asut? Suomessa on määritelty maksimisummat hoitokuukausille eikä niitä voi ylittää. Eikä subjektiivista päivähoito-oikeutta ole vielä kumottu, joten kirjoituksesi ja kaikki peukutuksesi ovat huuhaata.

Päivähoidon  todellinen kustannus on muuten 1300 e/kk ja 980 e/kk eikä suinkaan noin pienet summat.

Vierailija
60/107 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää jaksako trollata tätä saamaa joka saakutin kevät. Kukaan lapsiaan rakastava vanhempi ei vie omana loma-aikana lapsia päivähoitoon. Tätä on selvitettykin jossain suurimmassa kaupungissa on (en nyt tähän hätään muista missä), ilman lapsia lomailevat vanhemmat oli yhden käden sormilla laskettavissa. Ja jos vanhemmat toimivat näin, niin taatusti sen lapsen on parempi siellä päivähoidossa olla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän