Lapset päiväkodissa, vanhemmat lomalla!
Ihmetyttää vuodesta toiseen, miten vanhemmat lomailevat keskenään ja lapset viedään kesäpäivystykseen. Siis päiväkodin iloksiko ne lapset tehdään? Miksi niitä lapsia pitää tehdä, jos niiden kanssa ei sitten haluta viettää aikaa?
En todellakaan tarkoita sitä, että kaikki vanhemmat näin tekevät, mutta joka vuos yhä useampi!
Milloin päiväkodin henkilökunta lomailee? No silloin kun lapset lomailevat! Mutta, onhan meilläkin omia lapsia, emme mekään lomaile yksin tai vanhemmat keskenään, vaan lastemme kanssa.
Päivystävät päiväkodit on ääriä myöten täynnä, ryhmissä saattaa olla jopa 40 lasta samaan aikaan, ja sinne niitä lapsi raukkoja tungetaan koska: "minä haluan lomailla rauhassa"! "Minulla on oikeus omaan lomaan"!
Missäs lapsen oikeus lomaan?
miettikää sitä lapsen shokkia, kun pyörii valtava määrä uusia kasvoja, uusia aikuisia ja lapsia, tuntemattomat tilat! Kyllä käy lapsia sääliksi. Aikuiset ja kaverit saattavat vaihtua viikon välein, mutta ei, sinne ne reppanat pitää jättää.
sääliksi käy.
Itse olen kiitollinen, että omat vanhemmat lomailivat meidän kanssamme. On hyviä muistoja, vaikka alkaakin olemaan hataria. Oli sellaisiakin kesiä, että lomailimme kaikki viikon yhdessä, muuten olimme kolme viikkoa äidin kanssa ja kolme isän. Saimme nauttia pitkästä kesälomasta. Tänäkin päivänä äiti sanoo, että ei ikinä olisi toiminut toisin, koska mekin olimme pieniä niin pienen hetken.
Kommentit (107)
Minä ja minun tarpeet tulee nykyään todella monilla aina ensin. Koskee myös vanhemmuutta. Minäkään en ymmärrä sitä, että omat lapset koetaan riesaksi ja taakaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat haluavat rauhassa ottaa aurinkoa ja nauttia kesästä, joten he eivät voi tarjota lapsilleen tarpeeksi virikkeitä. Siksipä lapset viedään päiväkotiin.
ottaa aurinkoa vai jotain muuta? Noita auringonottajia hoipertelee kesäkaupungit täynnä, kaunista.
Noh onneksi lapset voi sitten aikuisina kipata vanhempansa hoitolaitokseen ilman tunnontuskia ja elää sitä omaa laiffii.
No onko se niin paha jos vanhemmilla on vaikka 4vk lomaa ja lapset ovat siitä viikon, eli 5 päivää tarhassa?
Vierailija kirjoitti:
No onko se niin paha jos vanhemmilla on vaikka 4vk lomaa ja lapset ovat siitä viikon, eli 5 päivää tarhassa?
Kesäpäivystys on tarkoitettu vain niille, jotka hoitoa tarvitsevat. Vittuako sun pitää alkaa lisääntymäään jos et jaksa omia lapsiasi hoitaa.
"miettikää sitä lapsen shokkia, kun pyörii valtava määrä uusia kasvoja, uusia aikuisia ja lapsia, tuntemattomat tilat! Kyllä käy lapsia sääliksi. Aikuiset ja kaverit saattavat vaihtua viikon välein, mutta ei, sinne ne reppanat pitää jättää."
Sä olet sitten varmaan sanonut että teet mielelläsi koko heinäkuun töitä ettei lapset joudu katsomaan vaihtuvia aikuisia kun tilanne noin säälitää?
Me ei lomailla, mutta ei myöskään koskaan saada heinäkuuksi lomaa joten lapset joutuvat katselemaan vaihtuvia aikuisia ja lapsia. Ja miksi lomaa ei saa? Koska lapsettomat ja ne keillä on jo aikuiset lapset haluavat myös lomailla heinäkuussa, näin ollen se heinävpaa saattaa osua kerran 5 vuoteen. Ja itsehän ne lapset on tehnyt, että miksi se 60v lapseton mies ei saisi yhtälailla toivoa heinäkuun lomaa ja työnantajalle ei tietenkään merkitse mitään se että toisilla on lapsia. Isovanhemmat on kuolleet tai vakavasti sairaita, ei ole hoitajia. Vapaiden markkinoiden teinit pyytää 10e tunti, ei pystytä maksamaan 80e päivä että lapsien ei tarvitsisi mennä varahoitoon :(
Eikö todellakaan muissa kunnissa ole rajattu kesäpäivystystä vain todellisen hoidon tarpeeseen (molempien vanhempien työ/opiskelu)? Meillä on näin tehty jo pitkään, lisäksi maksuhyvitysjärjestelmä peräkkäisistä lomakuukausista. Taatusti ei yhtään lasta ole "turhaan" hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat haluavat rauhassa ottaa aurinkoa ja nauttia kesästä, joten he eivät voi tarjota lapsilleen tarpeeksi virikkeitä. Siksipä lapset viedään päiväkotiin.
(Alapeukuista päätellen kaikki eivät ymmärtäneet, että tämä oli tarkoitettu ivailevasti kaikille vanhemmille, jotka tuuppaavat lapsensa päiväkotiin vaikka ovat lomalla. En ole itse tätä mieltä)
Ei voi kun ihmetellä! Pahimmassa tapauksessa vielä niin, että viikot päiväkodissa ja viikonloppuna sitten isovanhemmille. Ja kyseessä siis omasta mielestään "terveet ja normaalit" vanhemmat. Näinköhän kuitenkaan??
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapset saavat lomailla vain kolme viikko, jos on mahdollisuus 4 viikon lomaan? Sama kuin työnantaja sanoisi, että sulle kuuluu kyllä 4 viikkoa lomaa, mutta ei kai se oo mitenkään paha, jos saat lomaa vain 3 viikkoa.
Ateeks mut mulla pistää vihaksi kun puhut että kesäpäivystykset on täys itsekkäiden vanhempien takia. Itse en ikinä, siis ikinä, saa heinäkuuksi lomaa vaikka niin toivoisin ja haluaisin. Meillä silti lapset lomailee juuri niin paljon kun me vanhemmatkin. Meillä ei ole vaan heinäkuussa lomaa. Ja meidän päikyssä kaikki tuntemani lapset, jotka ovat heinäkuussa hoidossa, lomailevat muuna aikana. Tiesitkö ettei kaikissa työpaikoissa saa edes neljää viikkoa peräkkäin vaan lomaviikot pitää hajauttaa. Silloin ei päiväkodista voi olla koko kk poissa vaan vain lomaviikot.
Mä en henkilökohtaisesti itse ole ikinä törmänny kehenkään ketä pitäisi lapset ilman lomaa päiväkodissa ja itse lomaillen. Mut kai sitten riippuu piireistä.
Joskus vanhempien on pakko viedä, koska loma ei osu heinäkuulle, mutta kun eivät pidä lomalla edes silloin kun ovat. Vaan koko kesä pidetään päiväkodissa.
Meillä päivystykseen mennään jokainen "omalla vuorollaan", eli kahtena kesänä peräkkäin ei tarvitse olla. Tasapuolista, oli sitten lapsia tai ei. Itse päivystin putkeen viisi kesää, ja lomailin vasta elokuussa, koska ei ollut omia lapsia ja työkavereilla oli.
Nykyään linjaus on semmoinen, että he joilla lomia on, lomailevat päivystyksen aikaan. Uudet työntekijät päivystävät, joilla ei vielä täysiä lomia ole, näin tulee "säästöjä".
Vierailija kirjoitti:
Ateeks mut mulla pistää vihaksi kun puhut että kesäpäivystykset on täys itsekkäiden vanhempien takia. Itse en ikinä, siis ikinä, saa heinäkuuksi lomaa vaikka niin toivoisin ja haluaisin. Meillä silti lapset lomailee juuri niin paljon kun me vanhemmatkin. Meillä ei ole vaan heinäkuussa lomaa. Ja meidän päikyssä kaikki tuntemani lapset, jotka ovat heinäkuussa hoidossa, lomailevat muuna aikana. Tiesitkö ettei kaikissa työpaikoissa saa edes neljää viikkoa peräkkäin vaan lomaviikot pitää hajauttaa. Silloin ei päiväkodista voi olla koko kk poissa vaan vain lomaviikot.
Mä en henkilökohtaisesti itse ole ikinä törmänny kehenkään ketä pitäisi lapset ilman lomaa päiväkodissa ja itse lomaillen. Mut kai sitten riippuu piireistä.
Kannattaa harkita vakavasti lukemaan opettelemista. Aloituksessa lukee: "Lapset päiväkodissa, vanhemmat LOMALLA!". Eli siis puhutaan niistä vanhemmista, jotka oman loma ajan pitävät lapsiaa hoidossa.
"Paras" tapaus on tuttavapiirissä opettaja, jonka lapsi oli kesäaikaan kolme viikkoa pois päiväkodista - isovanhempien kanssa mökillä.
Meillä kesä ei poikkea muista vuodenajoista, rahaa ei ole mihkään erikoiseen, mies sairaslomalaisena...
Lapsi viihtyy paremmin päiväkodin virikkeissä kuin kotona pienemmän sisaruksen kanssa riidellen, viikonloppujen virikkeiden keksiminen on ihan tarpeeksi tässä elämäntilanteessa. Koko kesää ei kuitenkaan hoidossa ole ja oma päiväkoti on päivystyspaikka.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kesä ei poikkea muista vuodenajoista, rahaa ei ole mihkään erikoiseen, mies sairaslomalaisena...
Lapsi viihtyy paremmin päiväkodin virikkeissä kuin kotona pienemmän sisaruksen kanssa riidellen, viikonloppujen virikkeiden keksiminen on ihan tarpeeksi tässä elämäntilanteessa. Koko kesää ei kuitenkaan hoidossa ole ja oma päiväkoti on päivystyspaikka.
:D Elämäm koulu paistaa tänne asti.
Taisi muutamalla mennä ohi: Lapset päiväkodissa, vanhemmat LOMALLA!
Eihän se vain koske sitä heinäkuuta! Vaan että lomailevat keskenään, ja vievät lapset hoitoon! Vaikkakin tuossa keskityttiin siihen päivystykseen!
Ja mitä tulee siihen että olisi edes yhdet tutut kasvot, niin sekin voi olla vaikeaa, kun yhdistetään monta päiväkotia!
Sanotaan että minä päivystäisin, mutta minun ryhmästäni on vain kaksi lasta, ja loput 19 onkin viidestä muusta päivökodista! Niin mites tuo käytännössä toimisi?! 21 lasta, kolme aikuista! (Kun kyse yli 3-vuotiaista)
Ei se ihan niin helppoa ole. Ei kaikki sitä tuttua aikuista saa, vaikka kuinka yrittäisi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehellä gradua vaille valmiit yliopisto-opinnot, itse olen yo+ammattikoulun sekä kursseja käynyt, nyt viimeistä vuotta kotiäitinä vaativalle kuopukselle. Viimeiset pari vuotta ovat olleet todella raskaita kuopuksen ja miehen terveysongelmien vuoksi, nyt alkaa pikkuhiljaa elämä olla muutakin kuin arjen suorittamista.
Noin minäkin ennen ajattelin, että kuka pistää lapsia hoitoon jos on itse kotona, mutta enpä silloin tiennyt ettei asiat tule menemään läheskään niin kuin on kuvitellut tai suunnitellut. Onnellinen olen molemmista lapsistani, en tehtaile lisää, enkä rällää missään aikuisten kesken vaikka lapsi on osan kesästäkin hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehellä gradua vaille valmiit yliopisto-opinnot, itse olen yo+ammattikoulun sekä kursseja käynyt, nyt viimeistä vuotta kotiäitinä vaativalle kuopukselle. Viimeiset pari vuotta ovat olleet todella raskaita kuopuksen ja miehen terveysongelmien vuoksi, nyt alkaa pikkuhiljaa elämä olla muutakin kuin arjen suorittamista.
Noin minäkin ennen ajattelin, että kuka pistää lapsia hoitoon jos on itse kotona, mutta enpä silloin tiennyt ettei asiat tule menemään läheskään niin kuin on kuvitellut tai suunnitellut. Onnellinen olen molemmista lapsistani, en tehtaile lisää, enkä rällää missään aikuisten kesken vaikka lapsi on osan kesästäkin hoidossa.
Mitä sinä teet sitten silloin kun lapsi on hoidossa?