Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapset päiväkodissa, vanhemmat lomalla!

Lastenhoitaja
19.05.2016 |

Ihmetyttää vuodesta toiseen, miten vanhemmat lomailevat keskenään ja lapset viedään kesäpäivystykseen. Siis päiväkodin iloksiko ne lapset tehdään? Miksi niitä lapsia pitää tehdä, jos niiden kanssa ei sitten haluta viettää aikaa?
En todellakaan tarkoita sitä, että kaikki vanhemmat näin tekevät, mutta joka vuos yhä useampi!
Milloin päiväkodin henkilökunta lomailee? No silloin kun lapset lomailevat! Mutta, onhan meilläkin omia lapsia, emme mekään lomaile yksin tai vanhemmat keskenään, vaan lastemme kanssa.
Päivystävät päiväkodit on ääriä myöten täynnä, ryhmissä saattaa olla jopa 40 lasta samaan aikaan, ja sinne niitä lapsi raukkoja tungetaan koska: "minä haluan lomailla rauhassa"! "Minulla on oikeus omaan lomaan"!
Missäs lapsen oikeus lomaan?
miettikää sitä lapsen shokkia, kun pyörii valtava määrä uusia kasvoja, uusia aikuisia ja lapsia, tuntemattomat tilat! Kyllä käy lapsia sääliksi. Aikuiset ja kaverit saattavat vaihtua viikon välein, mutta ei, sinne ne reppanat pitää jättää.
sääliksi käy.
Itse olen kiitollinen, että omat vanhemmat lomailivat meidän kanssamme. On hyviä muistoja, vaikka alkaakin olemaan hataria. Oli sellaisiakin kesiä, että lomailimme kaikki viikon yhdessä, muuten olimme kolme viikkoa äidin kanssa ja kolme isän. Saimme nauttia pitkästä kesälomasta. Tänäkin päivänä äiti sanoo, että ei ikinä olisi toiminut toisin, koska mekin olimme pieniä niin pienen hetken.

Kommentit (107)

Vierailija
101/107 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trine kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis meillä ei mitenkään onnistu 2kk tauko päivähoidosta, niin, että saataisiin maksuvapautus, eli maksua menee tuon 280 €/kk/lapsi. Tottakai lapsia pidetään kotona osittain silloin kun lomalla ollaan, mutta katsotaan sitten kesällä tilanteen mukaan päivä kerrallaan... Mitäpä noita etukäteen ilmoittamaan, jos kaupunki kuitenkin perii täydet maksut. Ja se, että lapsi pidetää hoidossa osittain myös loman aikana ei kerro siitä, ettei lastaan rakastaisi. Ihmisillä vaan saattaa olla sellaista tekemistä, ettei lapsia oikein voi pitää kotona. Remontin tekeminen, talon maalaminen jne. Vähän vaikeaa se on yhden vanhemman vahtia 2v lasta kun on itse tikkailla pensseli kädessä. Miten asia sitten fiksusti pitäisi hoitaa? Lapsen kanssa rannalle ja ammattimies maalaamaan 35 €/tunti ja siihen päälle vielä maksa päivähoitomaksua tyhjästä? Anteeksi mutta meillä ei ole tuollaiseen varaa..

Et varmaan ole kuullut sellaisesta kuin MAKSETTU lapsenvahti???   Miten ihmeessä te pärjäätte viikonloput, kun päiväkodit on kiinni.....on se inhaa, kun lapset ovat koko ajan häiritsemässä vanhempien tekemistä?

Tarinan totuudenmukaisuudesta en tiedä, mutta omien lasten hoitopaikasta joskus kuulin, että vanhemmat olivat suunnitelleet viiikonloppumatkaa ja heidän mielestä olisi ollut äärettömän kätevää, että lapsi olisi jäänyt suoraan pe päiväkotiin ja ollut siellä maanantai-iltaan asti...

Aikoinaan, piti antaa tarkat selvitykset omista työajoista ja loma-ajoista. Ei tullut mieleenkään käydä

shoppailemassa...tai yrittää viettää ylimääräistä lomapäivää, että lapset olisivat olleet hoidossa. Nykyään se taitaa olla ihan tavallista....

Rahaa se lapsenvahtikin haluaa, varmasti vähemmän kuin maalari, mutta kuitenkin. Jos meillä olisi hirveesti löysää, niin varmasti teetettäis kaikki maalaus ym. Työt ulkopuolisilla ja lähettäis kuukaudeksi perheen kanssa lomalle. Miksi meidän pitäis palkata lapsenvahti, kun samaan aikaan maksetaan kaupungille 600€/kk lastemme vahtimisesta? Sinulla ei varmaan ole lapsia kun tuollaisia puhelet. Viikonloput menevät mukavasti perheen kanssa, siinä missä lapsettomat esim. Maalailevat talojaan. Shoppailemaan voi ottaa lapset ihan hyvin mukaa. Olisi ihanaa ottaa lapset mukaan maalaamaankin, mutta 2v on kyllä liian pieni[/quote

ja vielä se, onko se lapselleni niin myrkkyä viedä heidät sijaishoitoon yhdeksi viikoksi vaikka toinen meistä on kotona? Me ajattelemme meidän perheen etuja ja tämä on meidän mielestämme parasratkaisu lastenkin etu huomioiden. Tietysti toivotaan, että päiväkodin henkilökunta saa lomansa järjestymään, mutta eiköhän se ole kaupungin ongelma asia hoitaa.. Miksei kaupunki voisi palkata kesäsijaiseksi sitä sinun meille tarjoamaa lapsenvahtia? Mehän maksamme tuosta kaupungille jo 600 €/kk

Vierailija
102/107 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lomailen viikon niin, että lapset on päiväkodissa. Esikoisella alkaa eskari ennen hajautettujen lomaviikkojeni viimeistä viikkoa, eikä sieltä suositella olemaan pois silloin. Ihan päiväkodista näin sanottiin. Ehtiipähän siivoilla ja lyhyttä päivää toki saavat tehdä :) omatuntoni on puhdas. 3/4 viikosta ovat kuitenkin lomalla ja mahdollisesti lisääkin jos miehellä on lomia omien viikkojeni ulkopuolella. Meillä pitää olla 5vk yhtäjaksoisesti juhannuksesta eteenpäin pois, jotta heinäkuu hyvitettäisiin. Heitin hanskat tiskiin hyvityksen suhteen jo ennenkuin lomaviikkojani esimies edes kertoi. Lomatoiveista jo näin ettei tule toteutumaan koska miehelläkin on hyvin tiiviit välit missä voi omiaan pitää jos ehtii.. Nykysysteemit koulun ja päiväkotien lomien suhteen eivät kyllä millään istu suomalaiseen työelämään. Varsinkin ekaluokkalaisten osalta ihmettelen nykykäytäntöjä suuresti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/107 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut päiväkodissa yksivuotiaasta koulun alkuun asti, vanhemmat melko nuoria duunareita, toinen jatkuvasti vuorotyössä, toinen muuten vain paljon töissä. Kesälomat ei todella olleet heillä pitkät, toinen mummola lähellä sentään lastenhoitoapuna välillä. Kun sisarukseni syntyi, minä jatkoin päiväkodissa ja hän tuli sinne myös noin vuoden ikäisenä.

En ota suuria omantunnontuskia siitä että toinen lapsi on osan kesästäkin osa-aikaisena hoidossa, kun itsekin tykkää siellä olla. Oli kokonaan kotihoidossa kuitenkin yli kolmivuotiaaksi, vaikka meillä tukiverkostojakaan ei lähellä ole. Itselläkin riittää paremmin ideoita yhdessä tekemiseen kun sitä ei tarvitse itse järjestää jokaikinen päivä 4 ja 2vlle.

En minäkään ymmärrä sitä että lasten vanhemmat tarvisivat itselleen jotain ranta- tai shoppailulomia, mutta kyllä sitä välilä tarvitsee aikaa omille ajatuksilleen ja vain aikuisten seurassa olemiselle, jota kotiäitinä ei todellakaan saa.

Vierailija
104/107 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytynee sanoa etten itse ainakaan tunne ketään joka lomailee ilman lapsia.

Meillä on kiertävät lomalistat. En voi juuri vaikuttaa onko lomani heinäkuussa.

Vierailija
105/107 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytynee sanoa etten itse ainakaan tunne ketään joka lomailee ilman lapsia.

Meillä on kiertävät lomalistat. En voi juuri vaikuttaa onko lomani heinäkuussa.

En minäkään lomailsi ilman lapsia, mutta ymmärrän hyvin sen, että ollaan lomalla ja tehdään sellaisia kotitöitä ym. jossa lapset ei voi olla mukana ja tämänvuoksi viedään lapset päivähoitoon.

Vierailija
106/107 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, no en kyllä työttömänä haluakaan kesällä mihinkään työkokeiluun, vaan pitää sit lomaa lasteni kanssa. Minusta työttömälläkin piyäisi olla selkeää loma-aikaa kesällä kuten muillakin juuri perheen takia.

Haen aktiivisesti työrä, joten lapseni ovat puolipäiväisinä päiväkodissa.

Minusta päivähoidosta pitäisi periä se oikea kustannus, min se yhteiskunnalle aiheuttaa. Näin ei sinne vietäisi turhaan.

Millä rahalla sinä työttömänä maksaisit sen lähes 1000e/kk per lapsi?

Vierailija
107/107 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoo

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi