Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KUN LIITYT MOOTTORITIELLE, KIIHDYTÄ MUUN LIIKENTEEN NOPEUTEEN..!!

Vierailija
19.05.2016 |

Helvetti kun ärsyttää nämä paskahousut ketkä ilmeisesti menevät ihan paniikkiin kun liittyvät moottoritielle.. Saa sitten körötellä 80 rampin loppuun asti eikä tilaa ole siinä vauhdissa liittyä ennen kuin joku tarkoituksella antaa tilaa.

Kommentit (93)

Vierailija
61/93 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua pelottaa kun muut ajaa kovaa. Paljon helpompi on pysähtyä ja sitten siitä liittyä mukaan.

Nyt siis pututaan moottoritiestä!

Mutta kerrompa erään käsittämättömän tilanteen. Edellä menevässä autossa oli kaksi iäkästä naista. Oli hiljainen aika ja motari käytännössä ihan tyhjä. Tulimme ramppia alas n. 70 km/h ja ajattelin, että kyllä tässä kohda kiihdytetään. Ja kyseinen ramppi on erittäin loiva, joten siinä on helppo kiihdyttää. Katselin peileistä taaksepäin ja sielä oli rekka tulossa kauempaa. Jo 90 km/h nopeuteen kiihdyttäminen olisi ratkaissut koko asian helposti ja sekä edellä ollut auto ja minä olisimme päässeet helposti rekan edelle. Mutta mitä tekee tämä henkilöauton kuski. Alkaa jarruttamaan. Minä mietin, että mit vit. Rekka oli vielä kaukana eikä ollut mitään aihetta panikoinnille. No rekkakuski näki tilanteen ja vaihtoi kaistaa vasemmanpuoleiselle. Ja me sitten liityimme motarilla noin 50 km/h vauhdissa.

Ja kaikki tämä täysin turha härdelli vain sen takia, ettei se mummeli tajunnut painaa kaasua. Onneksi tuo rekka oli ainoa auto lähettyvillä.

Vierailija
62/93 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lukenut koko ketjua, mutta muistakaa myös, että kun poistutte moottoritieltä, niin alatte jarruttelemaan ja laskette nopeuden vasta rampilla!

Eli moottoritievauhtia rampille, ja siellä vasta nopeuden lasku, nopeutta ei lasketa jo siinä moottoritiellä.

Kuules kuspää jos on iso auto, ja haluaa ajaa taloudellisesti (säästää autoa ja ympäristöä) niin kyllä sitä tulee kaasu vapautettua jo moottoritien puolella. Tosin itse en edes aja 120km/h omalla autolla, koska turhan kallista. Polttoaineenkulutus nousee yllättävän rajusti, kun vertaa 80km/h tai 100km/h nopeuksiin. Kokeile itse jos et usko. Ja tuolle nousulle ei voi mitään, koska ilmanvastus muuttuu tuossa 100km/h hujakoilla lineaarisesta exponentiaaliseksi. Eli edes uusi auto ei auta. Ympäristöteko olisi pudottaa moottoritienopeus 120km/h --> 90km/h jolloin melu vähenee, polttoaineenkulutus vähenee ja autokin kuluu vähemmän.

Teknisesti sinä viherpipertäjä olet aivain oikeassa, mutta niin kauan kuin tuo rajoitus on 120 km/h, niin olisi suotavaa pyrkiä ajamaan muun virran mukaan. Ja jos ei taidot riitä, niin Suomessa riittää kyllä pienempiäkin teitä sinulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/93 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös se oo rampilla aina max 80?

ei...ole...todellista....

Jo tästä ketjusta löytyy lehtijuttu, josta voit lukea että totta on. Et oo tainnu autokoulua käydä?

Vierailija
64/93 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lukenut koko ketjua, mutta muistakaa myös, että kun poistutte moottoritieltä, niin alatte jarruttelemaan ja laskette nopeuden vasta rampilla!

Eli moottoritievauhtia rampille, ja siellä vasta nopeuden lasku, nopeutta ei lasketa jo siinä moottoritiellä.

Kuules kuspää jos on iso auto, ja haluaa ajaa taloudellisesti (säästää autoa ja ympäristöä) niin kyllä sitä tulee kaasu vapautettua jo moottoritien puolella. Tosin itse en edes aja 120km/h omalla autolla, koska turhan kallista. Polttoaineenkulutus nousee yllättävän rajusti, kun vertaa 80km/h tai 100km/h nopeuksiin. Kokeile itse jos et usko. Ja tuolle nousulle ei voi mitään, koska ilmanvastus muuttuu tuossa 100km/h hujakoilla lineaarisesta exponentiaaliseksi. Eli edes uusi auto ei auta. Ympäristöteko olisi pudottaa moottoritienopeus 120km/h --> 90km/h jolloin melu vähenee, polttoaineenkulutus vähenee ja autokin kuluu vähemmän.

Teknisesti sinä viherpipertäjä olet aivain oikeassa, mutta niin kauan kuin tuo rajoitus on 120 km/h, niin olisi suotavaa pyrkiä ajamaan muun virran mukaan. Ja jos ei taidot riitä, niin Suomessa riittää kyllä pienempiäkin teitä sinulle.

Moottoritiellä voi mainiosti ajaa 90, jota ajaa kaikki raskas liikenne.

Ihan ite olen testannut että kulutus laskee aina tuonne kuuteenkymppiin asti, kun nopeutta alentaa.

Vierailija
65/93 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla niitä pösilöitä jotka yrittävät tunkea väkisin motarille.

Huvittavinta on kun yksin ajan vakkarilla niin kiihdytyskaistalainen pörrää siinä oikealla puolella,

eikä osaa sopeuttaa nopeuttaa niin että voi tulla muuta (yhtä autoa) liikennettä haittaamatta motarille. 

Toinen vastaava ilmiö mitä en ymmärrä on tämä rampilta tulevien palava tarve ohittaa ja sitten jäädään siihen eteen köröttelemään. Esimerkiksi kerran ajoin Helsingistä Tampereelle ja oli ajanut noin 50 km kruise päällä suunnilleen 130 km/h vauhtia. No sitten joku tulee rampilta motarille, kiihdyttää aivan puskuriin kiinni, hetken siinä leikkii formulakusia ja sen jälkee painaa ohi. Tämä olisi ihan ok, mutta homman kruuna tämä jästipään vauhdin tiputtaminen. Minä olen ajanut koko ajan samaa vauhtia ja yhtäkkiä saavutan tämä kuskin. No sitten minä puolestani ohitan hänet. Ei tietysti iso vaiva motarilla, mutta en vain ymmärrä miksi näin toimitaan.

Vierailija
66/93 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahh, juuri näin. Tämä on se oikea tapa. Vaikeuttaa/ruuhkauttaa muuta liikennettä kun mamma painaa punasessa ooppelissa jarrua jo kilometri ennen sitä poistumisramppia...

Anteeks mun on ihan pakko, tiedättekö tän autolijaryhmän:

30-50 v mamma pitää kaksin käsin rystyset valkoisena auton ratista kiinni, penkki kallistettuna reiluun etukenoon ja suunnilleen makaa siinä ratin päällä, liittyy moottoritiellä 60km/h vauhdissa, ajaa 100km/h rajoituksen alueella 85km/h ja 60km/h rajoituksen alueella 75km/h. Pää ei missään vaiheessa käänny mihinkään ja ajetaan sokeasti vaan ihan päin persettä kun jännäpissat on housussa :D

Anteeksi oikeasti tiedän että tämä oli vaan vittuilua, mutta mä en vaan kestä tuommosia kuskeja.

Vierailija
67/93 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua pelottaa kun muut ajaa kovaa. Paljon helpompi on pysähtyä ja sitten siitä liittyä mukaan.

Nyt siis pututaan moottoritiestä!

Mutta kerrompa erään käsittämättömän tilanteen. Edellä menevässä autossa oli kaksi iäkästä naista. Oli hiljainen aika ja motari käytännössä ihan tyhjä. Tulimme ramppia alas n. 70 km/h ja ajattelin, että kyllä tässä kohda kiihdytetään. Ja kyseinen ramppi on erittäin loiva, joten siinä on helppo kiihdyttää. Katselin peileistä taaksepäin ja sielä oli rekka tulossa kauempaa. Jo 90 km/h nopeuteen kiihdyttäminen olisi ratkaissut koko asian helposti ja sekä edellä ollut auto ja minä olisimme päässeet helposti rekan edelle. Mutta mitä tekee tämä henkilöauton kuski. Alkaa jarruttamaan. Minä mietin, että mit vit. Rekka oli vielä kaukana eikä ollut mitään aihetta panikoinnille. No rekkakuski näki tilanteen ja vaihtoi kaistaa vasemmanpuoleiselle. Ja me sitten liityimme motarilla noin 50 km/h vauhdissa.

Ja kaikki tämä täysin turha härdelli vain sen takia, ettei se mummeli tajunnut painaa kaasua. Onneksi tuo rekka oli ainoa auto lähettyvillä.

Tää just on niiiiin vaarallista. Ei voi lähteä motarille jos pelottaa ajaa (noi mummelit siis)

Vierailija
68/93 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, en voi lain mukaan ajaa yhdistelmälläni yli 80 km/h. Mutta välillä on pakko ajaa moottoriteitä.

Vierailija
69/93 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi ylipäätään olla niin, että kiihdytyskaistalta moottoritielle liittyvällä on etuajo-oikeus. Useimmissa tapauksissa se tietenkin tarkoittaa sitä, että väistävän pitää ihan hetkeksi hellittää kaasua. Hui kauhea. 

Tämä on säännös on käsittääkseni voimassa Britanniassa.

Vierailija
70/93 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei.

Olin samaa mieltä, mutta käypäs esimerkiksi katsomassa google-mapsin streetview:stä, että missä kohdassa se 120 merkki on. Yllättävän lopussa. Itse olen kyllä hyvissä ajoin kiihdyttänyt tuohon nopeuteen, mutta nyt vasta ajatuksella katsoin, että teknisesti siinä rampilla ei saisi ajaa yli 80 km/h.

Vierailija
71/93 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahh, juuri näin. Tämä on se oikea tapa. Vaikeuttaa/ruuhkauttaa muuta liikennettä kun mamma painaa punasessa ooppelissa jarrua jo kilometri ennen sitä poistumisramppia...

30-50 v mamma pitää kaksin käsin rystyset valkoisena auton ratista kiinni, penkki kallistettuna reiluun etukenoon ja suunnilleen makaa siinä ratin päällä, liittyy moottoritiellä 60km/h vauhdissa, ajaa 100km/h rajoituksen alueella 85km/h ja 60km/h rajoituksen alueella 75km/h. Pää ei missään vaiheessa käänny mihinkään ja ajetaan sokeasti vaan ihan päin persettä kun jännäpissat on housussa :D

Anteeksi oikeasti tiedän että tämä oli vaan vittuilua, mutta mä en vaan kestä tuommosia kuskeja.

Ikävä kyllä sinun on vaan opittava sietämään erilaisia ihmisiä ja ajotapojakin, kunhan ne ajotavat ovat kuitenkin lain mukaisia. Maailma kun ei ole tehty vain sinua varten. Psykologisesti on tutkittu ihmisten käyttäytymistä autossa. On todettu että joku ihmisityyppi taantuu auton sisällä ollessa lapseksi, mm. ärsyyntymiskynnys on matala, primitiivireaktiot valtaavat mielen, narsismi kukkii jne.

Muista, että niin sinun kuin muidenkin käyttäytymisen taustalla on aina jokin syy. Itse yritän aina selvittää mistä omat ärsyyntymisreaktiot oikein juontuvat: onko minulla kiire, enkö siedä sitä, että "itsemääräisoikeuttani" vauhtiin joku toinen säätelee, haluanko näyttää olevampi ns. kovempi kaveri kun ajan mahdollisimman lujaa jne.?

Vierailija
72/93 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nähnyt tollaisia kuskeja, usein ne on vanhoja pappoja.

Vierailija
73/93 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo tästä ketjusta löytyy lehtijuttu, josta voit lukea että totta on. Et oo tainnu autokoulua käydä?

Olen saanu kortin jo 30v sitten ja päivittäin ajan mm. sellaisen rampin kautta moottoritielle, jossa nopeusrajoitus rampin alkaessa on 100km/h. Siinä on ihan kyltti, voit käydä ihailemassa sitä kohdassa Kehä II, ramppi Turun moottoritielle Helsinkiin päin. Ja toine samanmoine esimerkki löytyy Tervakoskelta, 3.tie ramppi kohti Helsinkiä, siinä on kesällä 120km/h. Jo rampissa, miten muuten se liittyminen sinne liikenteen sekaan onnistuisi turvallisesti?

Vierailija
74/93 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä sinun on vaan opittava sietämään erilaisia ihmisiä ja ajotapojakin, kunhan ne ajotavat ovat kuitenkin lain mukaisia. Maailma kun ei ole tehty vain sinua varten. Psykologisesti on tutkittu ihmisten käyttäytymistä autossa. On todettu että joku ihmisityyppi taantuu auton sisällä ollessa lapseksi, mm. ärsyyntymiskynnys on matala, primitiivireaktiot valtaavat mielen, narsismi kukkii jne.

Muista, että niin sinun kuin muidenkin käyttäytymisen taustalla on aina jokin syy. Itse yritän aina selvittää mistä omat ärsyyntymisreaktiot oikein juontuvat: onko minulla kiire, enkö siedä sitä, että "itsemääräisoikeuttani" vauhtiin joku toinen säätelee, haluanko näyttää olevampi ns. kovempi kaveri kun ajan mahdollisimman lujaa jne.?

No jos oikein aletaan saivartelemaan, niin toisen turhanpäiväinen ja tarpeeton haittaaminen on laissa kielletty. En kyllä tiedä yhtäkään tarinaa, että tuosta olisi sakotettu.

Mutta miksei voi aloittaa sitä jarruttamista vasta siinä rampilla? Miksi pitää ruukassa tehdä kiusaa muille? Jos liikenne on vähäistä, niin ei tuo himmailukaan ole mikään ongelma.

Vierailija
75/93 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep just noinhan se on! Kyllä mua välillä hävettääkin kun niin vittuunnun tuommosista tunareista. Varmaan just joku tuommonen että mun leppoisa matkanteko vakkarilla katkeaa kun joku mamma röpöttelee alinopeutta tai en pääse omasta mielestäni joutuisasti ja turvallisesti liittymään moottoritielle kun joku tunaroi siinä edessä. Ikinä en mitään keskisormea näytä tai vastaavasti osoita mieltäni kaasuttelemalla ja aiheuttamalla lisää vaaratilanteita. Sen verran oon minäkin päästäni heikko että ei vaan järki kestä tuommosta :D

Vierailija
76/93 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen saanu kortin jo 30v sitten ja päivittäin ajan mm. sellaisen rampin kautta moottoritielle, jossa nopeusrajoitus rampin alkaessa on 100km/h. Siinä on ihan kyltti, voit käydä ihailemassa sitä kohdassa Kehä II, ramppi Turun moottoritielle Helsinkiin päin. Ja toine samanmoine esimerkki löytyy Tervakoskelta, 3.tie ramppi kohti Helsinkiä, siinä on kesällä 120km/h. Jo rampissa, miten muuten se liittyminen sinne liikenteen sekaan onnistuisi turvallisesti?

Liittymästähän se riippuu missä kohdin se lappu on. Uutisessahan sisältö oli tiivistettynä, että rajoitus on 80km/h jos ei ole kyltillä muuta osoitettu ja moni tämän helposti unohtaa.

Vierailija
77/93 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä oikeasti tosi vaarallista kun körötellään paska housussa 50km/h 120km/h ajavien sekaan. Eihän siinä millään pysty liittymään kovaa ajavien joukkoon turvallisesti. Jos pelottaa niin millä järjellä hiljaa motarille liittyminen/motarilla ajaminen auttaa asiaa? Sehän se vaarallista on ja jos sattuu käymään niin, että joku pösäyttääkin perään sataakolmeakymppiä kun moottoritielle liittynyt ajoikin selvästi aivan liian hiljaa niin siinä on sitten monen henki pois. Joku sanoikin, että kun kiihdytetään oikeaan vauhtiin, tai ainakin lähelle sitä, sujahtaa oikein mukavasti sekaan eikä kenellekään koidu haittaa. Tietty täytyy olla tilannetajuakin ja järkeä päässä, ettei joka koloon kuitenkaan kannata ängetä. Valoja päähän ihmiset liikenteessä, valitettavasti liikkeellä on monenlaisia törttöjä.

Vierailija
78/93 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minä en hallitse ja hahmota noita suuriin nopeuksiin vetoketjulla liittymisiä. Pakko kuitenkin työn takia ajaa välillä moottoriteilläkin. Usein jään pysähtyneenä.rampin loppuun odottelemaan.

Mua helpottaisi, jos moottoriteillä olisi ramppien kohdalla hitaampi nopeusrajoitus. Vaikka 80 km/h.

Vaaraaliaia minusta nuo nopeissa vauhdeissa liittymiset. Ihan varmasti siellä onbyhtä toheloita kuin minä vaikka kuinka paljon. Esim iäkkäitä, just kortin saaneita, niitä, joilla ei ole syvyysnäköä ollenkaan (tai jopa humalaisia)

Vierailija
79/93 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, minä en hallitse ja hahmota noita suuriin nopeuksiin vetoketjulla liittymisiä. Pakko kuitenkin työn takia ajaa välillä moottoriteilläkin. Usein jään pysähtyneenä.rampin loppuun odottelemaan.

Mua helpottaisi, jos moottoriteillä olisi ramppien kohdalla hitaampi nopeusrajoitus. Vaikka 80 km/h.

Vaaraaliaia minusta nuo nopeissa vauhdeissa liittymiset. Ihan varmasti siellä onbyhtä toheloita kuin minä vaikka kuinka paljon. Esim iäkkäitä, just kortin saaneita, niitä, joilla ei ole syvyysnäköä ollenkaan (tai jopa humalaisia)

Muuten hyvä idea mutta se ei vaikuttaisi mitään AP:n kaltaisiin kuspäihin ;-(

Vierailija
80/93 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtelua on, mutta katso esimerkiksi Hki-Tre motarilla Toijalan ABC:n kohdalla oleva ramppi Tampereen suuntaan. Siinä on nopeusrajoitusmerkki vasta kun ollaan jo motarin rinnalla (katkoviivaosuus). Sinä ennen ollaan 80 km/h alueella. Aivan käsittämätöntä...