Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KUN LIITYT MOOTTORITIELLE, KIIHDYTÄ MUUN LIIKENTEEN NOPEUTEEN..!!

Vierailija
19.05.2016 |

Helvetti kun ärsyttää nämä paskahousut ketkä ilmeisesti menevät ihan paniikkiin kun liittyvät moottoritielle.. Saa sitten körötellä 80 rampin loppuun asti eikä tilaa ole siinä vauhdissa liittyä ennen kuin joku tarkoituksella antaa tilaa.

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, minä en hallitse ja hahmota noita suuriin nopeuksiin vetoketjulla liittymisiä. Pakko kuitenkin työn takia ajaa välillä moottoriteilläkin. Usein jään pysähtyneenä.rampin loppuun odottelemaan.

Mua helpottaisi, jos moottoriteillä olisi ramppien kohdalla hitaampi nopeusrajoitus. Vaikka 80 km/h.

Vaaraaliaia minusta nuo nopeissa vauhdeissa liittymiset. Ihan varmasti siellä onbyhtä toheloita kuin minä vaikka kuinka paljon. Esim iäkkäitä, just kortin saaneita, niitä, joilla ei ole syvyysnäköä ollenkaan (tai jopa humalaisia)

Suomessa ei ole mikään pakko ajaa motareita, koska muitakin maanteitä on. Ja se vasta haastavaa olisikin jos rajoitus vaihtelisi 80-120 km/h. Ennemmin sitten vaikka pidennetään rampin liittymisosuutta (eli kun ollaan jo motarin rinnalla).

Nopeissa vauhdeissa liittyminen ei ole ongelma, vaan ne nopeuserot. Mikäli letka ajaa 120 km/h motarilla ja joku änkee sekaan 70 km/h, niin sitten onkin hässäkkä valmis.

Vierailija
82/93 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, minä en hallitse ja hahmota noita suuriin nopeuksiin vetoketjulla liittymisiä. Pakko kuitenkin työn takia ajaa välillä moottoriteilläkin. Usein jään pysähtyneenä.rampin loppuun odottelemaan.

Mua helpottaisi, jos moottoriteillä olisi ramppien kohdalla hitaampi nopeusrajoitus. Vaikka 80 km/h.

Vaaraaliaia minusta nuo nopeissa vauhdeissa liittymiset. Ihan varmasti siellä onbyhtä toheloita kuin minä vaikka kuinka paljon. Esim iäkkäitä, just kortin saaneita, niitä, joilla ei ole syvyysnäköä ollenkaan (tai jopa humalaisia)

No mitäpä jos sitten ei vaikka ajaisi ollenkaan jos se ei vaan millään onnistu? Jos on niin iäkäs ettei keho ja mieli toimi enää, tai ei ole syvyysnäköä tai on sokea niin ei varmaan kannata ajaa? Ei liikennejärjestelyitä voida tehdä niin että paapotaan niitä jotka eivät osaa tai pysty ajamaan. Turvallista matkaa vaan sulle tosiaan jos oikeasti pysähdyt rampin loppuun odottelemaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös se oo rampilla aina max 80?

ei...ole...todellista....

Jo tästä ketjusta löytyy lehtijuttu, josta voit lukea että totta on. Et oo tainnu autokoulua käydä?

Olen saanu kortin jo 30v sitten ja päivittäin ajan mm. sellaisen rampin kautta moottoritielle, jossa nopeusrajoitus rampin alkaessa on 100km/h. Siinä on ihan kyltti, voit käydä ihailemassa sitä kohdassa Kehä II, ramppi Turun moottoritielle Helsinkiin päin. Ja toine samanmoine esimerkki löytyy Tervakoskelta, 3.tie ramppi kohti Helsinkiä, siinä on kesällä 120km/h. Jo rampissa, miten muuten se liittyminen sinne liikenteen sekaan onnistuisi turvallisesti?

Vaihtelua on, mutta katso esimerkiksi Hki-Tre motarilla Toijalan ABC:n kohdalla oleva ramppi Tampereen suuntaan. Siinä on nopeusrajoitusmerkki vasta kun ollaan jo motarin rinnalla (katkoviivaosuus). Sinä ennen ollaan 80 km/h alueella. Aivan käsittämätöntä...

Ajan siitä joka päivä Tampereelle eikä mielestäni rajoitus ole ongelma edes huonosti kiihtyvälle pikkuautolle. Aina on sekaan mahtunut vaikka kiihdyttäisi 100 tai 120 vasta lähes motarilla.

Vierailija
84/93 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lukenut koko ketjua, mutta muistakaa myös, että kun poistutte moottoritieltä, niin alatte jarruttelemaan ja laskette nopeuden vasta rampilla!

Eli moottoritievauhtia rampille, ja siellä vasta nopeuden lasku, nopeutta ei lasketa jo siinä moottoritiellä.

Kuules kuspää jos on iso auto, ja haluaa ajaa taloudellisesti (säästää autoa ja ympäristöä) niin kyllä sitä tulee kaasu vapautettua jo moottoritien puolella. Tosin itse en edes aja 120km/h omalla autolla, koska turhan kallista. Polttoaineenkulutus nousee yllättävän rajusti, kun vertaa 80km/h tai 100km/h nopeuksiin. Kokeile itse jos et usko. Ja tuolle nousulle ei voi mitään, koska ilmanvastus muuttuu tuossa 100km/h hujakoilla lineaarisesta exponentiaaliseksi. Eli edes uusi auto ei auta. Ympäristöteko olisi pudottaa moottoritienopeus 120km/h --> 90km/h jolloin melu vähenee, polttoaineenkulutus vähenee ja autokin kuluu vähemmän.

Teknisesti sinä viherpipertäjä olet aivain oikeassa, mutta niin kauan kuin tuo rajoitus on 120 km/h, niin olisi suotavaa pyrkiä ajamaan muun virran mukaan. Ja jos ei taidot riitä, niin Suomessa riittää kyllä pienempiäkin teitä sinulle.

Moottoritiellä voi mainiosti ajaa 90, jota ajaa kaikki raskas liikenne.

Ihan ite olen testannut että kulutus laskee aina tuonne kuuteenkymppiin asti, kun nopeutta alentaa.

Kuten sanoin, niin teknisesti olet ihan oikeassa. Onneksi on varaa maksaa bensat. Ja toisaalta 90 vs 120 km/h säästää melkein 30 min aikaa esimerkiksi Hki-Tre välillä. Ja motarilla voi ajaa vähän kovempaakin ;)

Vierailija
85/93 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo tästä ketjusta löytyy lehtijuttu, josta voit lukea että totta on. Et oo tainnu autokoulua käydä?

Olen saanu kortin jo 30v sitten ja päivittäin ajan mm. sellaisen rampin kautta moottoritielle, jossa nopeusrajoitus rampin alkaessa on 100km/h. Siinä on ihan kyltti, voit käydä ihailemassa sitä kohdassa Kehä II, ramppi Turun moottoritielle Helsinkiin päin. Ja toine samanmoine esimerkki löytyy Tervakoskelta, 3.tie ramppi kohti Helsinkiä, siinä on kesällä 120km/h. Jo rampissa, miten muuten se liittyminen sinne liikenteen sekaan onnistuisi turvallisesti?

Vaihtelua on, mutta katso esimerkiksi Hki-Tre motarilla Toijalan ABC:n kohdalla oleva ramppi Tampereen suuntaan. Siinä on nopeusrajoitusmerkki vasta kun ollaan jo motarin rinnalla (katkoviivaosuus). Sinä ennen ollaan 80 km/h alueella. Aivan käsittämätöntä...

Ajan siitä joka päivä Tampereelle eikä mielestäni rajoitus ole ongelma edes huonosti kiihtyvälle pikkuautolle. Aina on sekaan mahtunut vaikka kiihdyttäisi 100 tai 120 vasta lähes motarilla.

Kyllä kyllä, mutta pointtina oli tuo keskustelu rampin rajoituksesta. Olen jotekin kuvitellut, että rajoitus olisi isompi jo aikaisemmin.

Vierailija
86/93 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole mitään vetoketjulla liittymistä. Vetoketju on sitä että esim jostain isosta tapahtumasta kuten jäähallillta matsin jälkeen lähdetään kahdesta suunnasta samalle tielle vuorotellen ihan herrasmiesperiaatteella. Motarille liikenteen sekaan pitää vaan uskaltaa mennä. Pysähtyminen kiihdystyskaistan päähän on niin suurta liikenteen vaarantamista että soittaisin poliisille ja laittaisin kuvan Faceen.

Vierailija
87/93 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten hyvä idea mutta se ei vaikuttaisi mitään AP:n kaltaisiin kuspäihin ;-(

Miksi ihmeessä olisi hyvä idea vaihdella rajoitusta noin paljon? Se vain lisää vaaratilanteita ja aiheuttaa turhaa polttoaineenkulutusta.

Vierailija
88/93 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kyllä, mutta pointtina oli tuo keskustelu rampin rajoituksesta. Olen jotekin kuvitellut, että rajoitus olisi isompi jo aikaisemmin.

Ok! Itsekin kyllä luulin että rampeilla on sama rajoitus kuin motarilla hyvissä ajoin. Tai olisi hyvä olla.

Vierailija
89/93 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lukenut koko ketjua, mutta muistakaa myös, että kun poistutte moottoritieltä, niin alatte jarruttelemaan ja laskette nopeuden vasta rampilla!

Eli moottoritievauhtia rampille, ja siellä vasta nopeuden lasku, nopeutta ei lasketa jo siinä moottoritiellä.

Ahh, juuri näin. Tämä on se oikea tapa. Vaikeuttaa/ruuhkauttaa muuta liikennettä kun mamma painaa punasessa ooppelissa jarrua jo kilometri ennen sitä poistumisramppia...

Anteeks mun on ihan pakko, tiedättekö tän autolijaryhmän:

30-50 v mamma pitää kaksin käsin rystyset valkoisena auton ratista kiinni, penkki kallistettuna reiluun etukenoon ja suunnilleen makaa siinä ratin päällä, liittyy moottoritiellä 60km/h vauhdissa, ajaa 100km/h rajoituksen alueella 85km/h ja 60km/h rajoituksen alueella 75km/h. Pää ei missään vaiheessa käänny mihinkään ja ajetaan sokeasti vaan ihan päin persettä kun jännäpissat on housussa :D

Anteeksi oikeasti tiedän että tämä oli vaan vittuilua, mutta mä en vaan kestä tuommosia kuskeja.

Ah, osui ja upposi, sehän olen minä! Paitsi että pyrin aina ajamaan muun liikenteen mukana ja liityn moottoritielle vauhdilla. Mutta siis yleisilmeeni on tuo, kun ajan autoa. Ennen ajoin kyllä rennosti ja sujuvammin, mutta olen joutunut peräti kahteen onnettomuuteen, joten pelottaaaa.. varsinkin talvisin välttelen ajamasta moottoriteillä ja surkeilla urasilla kuppateillä. Joskus joudun ottamaan jopa ylimääräisiä taukoja, kun kädet alkavat kramppaamaan jännästä.

Vierailija
90/93 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä vaan lähde keski-Eurooppaa kiertelemään omalla autolla. Saksassa ei useimmiten ole rajoitusta ja siellä joku suomalaisittain "kauhean kova huijjuijjui" 120 on pelkkää paperia.

Vierailija
91/93 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meille opetettiin autokoulussa, että motarille kiihdytettäessä kolmosella lappu pohjaan  ja vitosen voi vaihtaa sitten kun vauhtia on se 100-110km/h. Bensakone kiihtyy kunnolla vasta kun kierroksia on se 4000, joten varsinkaan lyhyellä kiihdytyskaistalla ei tosiaankaan kannata vaihtaa 2000 kierroksessa isompaa niin kuin normaalisti jos meinaa riittävän rivakasti saada lodjunsa liikkeelle.

Noilla ohjeilla oma 1.6L focus kyllä kiihtyi ihan riittävän rivakasti ja sama tietysti ohituksissa, että pienempi vaihde silmään sen vitosen sijaan jos ei ole lentokentän verran tilaa edessä."

Kolmosella satasen vauhtiin? Sitten kyllä olen varmaan tehnyt väärin täytyy myöntää. Pitääpä kokeilla ensi kerralla. Minusta kyllä tuntuu että aika kovasti moottori huutaisi jos noin tekisin. Kun olen ollut paremmilla autoilla ajavien kyydissä esim. taksi niin ei niiden ole tarvinnut huudattaa moottoria ja auto kiihtyy silti.

Focukseni on 1.4. Edellinen auto pösö 1.6 eikä sen kanssa ollut tätä ongelmaa.

Vierailija
92/93 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Meille opetettiin autokoulussa, että motarille kiihdytettäessä kolmosella lappu pohjaan  ja vitosen voi vaihtaa sitten kun vauhtia on se 100-110km/h. Bensakone kiihtyy kunnolla vasta kun kierroksia on se 4000, joten varsinkaan lyhyellä kiihdytyskaistalla ei tosiaankaan kannata vaihtaa 2000 kierroksessa isompaa niin kuin normaalisti jos meinaa riittävän rivakasti saada lodjunsa liikkeelle.

Noilla ohjeilla oma 1.6L focus kyllä kiihtyi ihan riittävän rivakasti ja sama tietysti ohituksissa, että pienempi vaihde silmään sen vitosen sijaan jos ei ole lentokentän verran tilaa edessä."

Kolmosella satasen vauhtiin? Sitten kyllä olen varmaan tehnyt väärin täytyy myöntää. Pitääpä kokeilla ensi kerralla. Minusta kyllä tuntuu että aika kovasti moottori huutaisi jos noin tekisin. Kun olen ollut paremmilla autoilla ajavien kyydissä esim. taksi niin ei niiden ole tarvinnut huudattaa moottoria ja auto kiihtyy silti.

Focukseni on 1.4. Edellinen auto pösö 1.6 eikä sen kanssa ollut tätä ongelmaa.

Jos edes yksi kokeilee että voisiko se oma auto kiihtyä reippaamminkin sinne motarille liityttäessä niin tästä palstasta on todellakin ollut hyötyä.

Kolmosella Focuksesi kulkee kevyesti 130 km/h. Tekee vaan hyvää poistaa karstat välillä.

Taksit ovat aina dieseleitä, niissä vääntö on alhaalla, ei voi verrata vapaastihengittävää bensakonetta niihin.

Vierailija
93/93 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin monta ”läheltä piti” tilannetta olen kokenut noissa liittymä kohdissa ja myös kun aletaan tosiaan jarruttaa jo kilometrejä ennen poistumista.

Olen ihan loppu jo tähän touhuun.. sitten jos joudun tekee äkkiliikkeitä (tilanteissa jossa en usko että jarruni riittää) mulle vilkutellaan niitä stn pitkiä perään.. esim kun vedetään ilman VILKKUA vasemmalle ohituskaistalle mun ja mennä alle sen 80km/h 120 alueella ja kyllä mä siinä joudun vaa turvallisuuden vuoksi koukkaa oikealta..

Ihmiset, ne kännykät pois ajon aikana. Vilkut käyttöön. Ja koitetaan ajaa kaikki samaa vauhtia, päästää niin paljon helpommalla. Ja jos huomaat että jollakin on kiire (sä et voi tietää mitä siellä tapahtuu ja ajetaanko sitä paniikissa sairaalaan) väistä oikealle jos sulla on tilaa, älä ole idiootti äläkä aja samaa nopeutta siellä vasemmalla, vain koska voit.. itsekästä touhua.

Ja tosiaan jos vilkutat mulle niitä pitkiä, ole hyvä ja pysähdy mun kanssa, voidaan puhua ja selvittää.

Kyllä, olen nainen ja juuri nyt 9kk (rv40+0 raskaana) ja aivan täynnä tätä pskaa (teitä matelioita, pelkääviä kuskeja, itsekkäitä tyyppejä). Ei tarvii mua pelätä ja huutaa perään ilkeyksiä. Pysähdy ja voidaan puhua.