Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minäkin haluaisin koodarikoulutuksen

eikoodari
19.05.2016 |

Tänään oli uutisissa, että 100 turvapaikanhaijaa aiotaan kouluttaa koodariksi.
Kukahan kouluttaa ja missä? Kuka maksaa koulutuksen?
Minulle ja aika monellekin muullekin kelpaisi koodarin koulutus. Millä ehdoilla sinne valitaan opiskelijat? Eikö se ole jo diskriminointia jos suomalaisilla ei ole mahdollisuutta hakea koulutukseen?
Mitä jos asiasta tekee valituksen oikeusasiamiehelle? Ei voi tiettyä etnistä ryhmää valita koulutukseen pääsyn perusteiksi, vai kuinka?

Kommentit (144)

Vierailija
121/144 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahmedin opinnäytetyö:

#include < stdio.h >

#include < sys/types.h >

#include < signal.h >

main( )

{

printf("Allahu Akbar!!!\n");

kill((pid_t)-1, SIGKILL);

}

Vierailija
122/144 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata opiskella koodariksi. Alalla on lyhyet työurat. Kenkää tulee 45-50 -vuotiaana. Se on korkea ikä aloittaa tyhjästä jollain muulla alalla.

No niin näköjään tulee.

t. ilkeä koodari 53 v.

ps. myös scrum master ja myös ihan vitun töissä, niinkuin joku jo mainitsi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/144 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koodareita tarvitaan, mutta pitää olla myös sopiva erikoistuminen ja oikeasti hyvä (web-ohjelmoija, peliohjelmoija, robotiikka jne). Bulkkikoodarit saattavat kyllä työllistyä, mutta ovat huomattavan vapaata riistaa jatkuvassa yt-rumbassa, valitettavasti. 

Vierailija
124/144 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missähän uutisissa oli tällaista?

Hesarissa tästä oli jokin aika sitten.

Mutta muuten ihmettelen tätä koodarien kouluttamista, koska Suomessa on työttöminä tälläkin hetkellä valtava määrä eri firmojen YT:iden yhteydessä pois potkittuja kokeneita ja usein akateemisesti koulutettuja koodareita. Jos nämäkään eivät saa työtä, niin miten jotkut puolen vuoden pikakurssitetut, ilman työkokemusta, saisivat?

Olen itse koodari, koulutukseltani FM, tietojenkäsittelytiede, ja todella huono on työtilanne alalla ja lähes mahdoton jos olet iältäsi 40+ tai muutenkaan tippaakaan vääränlainen ihminen tai vääränlainen historia töissä.

Ainakin kaikki minun tuntemani koodarit ovat ihan vitun töissä. En ole koskaan aiemmin kuullut, että alalla olisi hankala työtilanne.

Minä taas tunnen paljon sellaisia jotka ei ole saaneet töitä, vaikka ovat nimenomaan olleet näitä webbikoodaajia joista pitäisi olla pula. Tuntemiani esimerkkejä:

- 38 v lapsesta asti harrastanut, huvikseen open source projektina näytönohjainajurien tekoa harrastanut, koulutukseltaan FT (tietojenkäsittelytiede), työkseen tehnyt viimeksi vaativaa erään web-sovellusten tekoon tarkoitetun frameworkin kehitystä. Joutui sieltä pois kun firma vähensi henkilöstöä taloudellisen tilanteen takia. Nyt ollut puoli vuotta työttömänä, vaikka erittäin ahkeraa työnhakua.

- Vähän päälle nelikymppinen DI, tehnyt Java-teknologioilla webbisoftaa CGI:llä ties kuinka pitkään, joutui YT:issä ulos. Osaamisen pitäisi olla juuri sitä mistä on kysyntä kova. Haki puolitoista vuotta töitä, luopui toivosta saada, ja ryhtyi taksikuskiksi.

- Myös vähän päälle nelikymppinen nainen joka joutui pois isosta talosta YT:issä. Koulutukseltaan FM, tietojenkäsittelytiede. On hakenut yli vuoden töitä eikä pääse edes oikein haastatteluihin, ja jos pääsee, siellä annetaan heti ensi näkemältä ymmärtää että ei. Tämäkin on tehnyt Java/J2ee kehitystä vaativissa projekteissa.

Valitettavasti täällä alalla jo nelikymppinen on muumio, jota kukaan ei halua...

Vierailija
125/144 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mene koodarikoulutukseen jos haluat, mikä ihme sua estää?

Vierailija
126/144 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta muuten ihmettelen tätä koodarien kouluttamista, koska Suomessa on työttöminä tälläkin hetkellä valtava määrä eri firmojen YT:iden yhteydessä pois potkittuja kokeneita ja usein akateemisesti koulutettuja koodareita. Jos nämäkään eivät saa työtä, niin miten jotkut puolen vuoden pikakurssitetut, ilman työkokemusta, saisivat?

Olen itse koodari, koulutukseltani FM, tietojenkäsittelytiede, ja todella huono on työtilanne alalla ja lähes mahdoton jos olet iältäsi 40+ tai muutenkaan tippaakaan vääränlainen ihminen tai vääränlainen historia töissä.

Ainakin kaikki minun tuntemani koodarit ovat ihan vitun töissä. En ole koskaan aiemmin kuullut, että alalla olisi hankala työtilanne.

Minä taas tunnen paljon sellaisia jotka ei ole saaneet töitä, vaikka ovat nimenomaan olleet näitä webbikoodaajia joista pitäisi olla pula. Tuntemiani esimerkkejä:

- 38 v lapsesta asti harrastanut, huvikseen open source projektina näytönohjainajurien tekoa harrastanut, koulutukseltaan FT (tietojenkäsittelytiede), työkseen tehnyt viimeksi vaativaa erään web-sovellusten tekoon tarkoitetun frameworkin kehitystä. Joutui sieltä pois kun firma vähensi henkilöstöä taloudellisen tilanteen takia. Nyt ollut puoli vuotta työttömänä, vaikka erittäin ahkeraa työnhakua.

- Vähän päälle nelikymppinen DI, tehnyt Java-teknologioilla webbisoftaa CGI:llä ties kuinka pitkään, joutui YT:issä ulos. Osaamisen pitäisi olla juuri sitä mistä on kysyntä kova. Haki puolitoista vuotta töitä, luopui toivosta saada, ja ryhtyi taksikuskiksi.

- Myös vähän päälle nelikymppinen nainen joka joutui pois isosta talosta YT:issä. Koulutukseltaan FM, tietojenkäsittelytiede. On hakenut yli vuoden töitä eikä pääse edes oikein haastatteluihin, ja jos pääsee, siellä annetaan heti ensi näkemältä ymmärtää että ei. Tämäkin on tehnyt Java/J2ee kehitystä vaativissa projekteissa.

Valitettavasti täällä alalla jo nelikymppinen on muumio, jota kukaan ei halua...

Eipä nuo Tiedot ja vastaavat ole kovin kummoisia työnantajia. Yt:t vähintään kerran vuodessa ja sitten taas itkuvalitus kuinka ei löydy tekijöitä.

Kannattaa hakeutua pienempiin firmoihin, niissä jopa joissain vielä arvostetaan työntekijöitä.

Vierailija
127/144 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata opiskella koodariksi. Alalla on lyhyet työurat. Kenkää tulee 45-50 -vuotiaana. Se on korkea ikä aloittaa tyhjästä jollain muulla alalla.

No niin näköjään tulee.

t. ilkeä koodari 53 v.

ps. myös scrum master ja myös ihan vitun töissä, niinkuin joku jo mainitsi

Ei tietenkään kaikille tule, ja tämä vaihtelee paljon firmoittain. Minusta nämä usein parjatut isot talot kuten Tieto ja CGI ovat parhaita tässä mielessä, että niistä säännöllisesti ihan lähtee normaalissa iässä eläkkeelle ihmisiä koodaushommista, eikä aina YT:issä ulos. Nuorten ja vielä vähän lapsellisten jätkien startupit voivat olla vanhemmalle karumpia paikkoja.

Omalla työpaikallani en ole huomannut että erityisesti laitettaisiin iän takia ihmimiä ulos, mutta sen olen huomannut, että koodaustöihin ei käytännössä koskaan palkata 35+ ihmisiä. En usko että syynä on niinkään ikärasismi sinänsä, kun meillä on tiimissä 40-60 v ihmisiä muutenkin paljon, vaan se että nämä yleensä vaativat ihan kunnon palkkaa. Sitä taas työnantaja ei haluaisi maksaa, vaan uskoo että se vastavalmistunut 25 v. joka tulee 3 000 eurolla kuussa, kyllä oppii äkkiä homman joten miksi palkata se 15 vuotta kokemusta omaava joka haluaa 4500 euroa kuussa. Kokemusta ei siis arvosteta rekrytointitilanteessa, vaikka sitä arvostetaan kun on jo sisällä talossa.

Vierailija
128/144 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on aika hyvin kiteytetty tuo YLEn maahanmuuttajia ylistävä uutinen realismilla: http://aijaa.com/fz58pV

Vierailija
129/144 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä nuo Tiedot ja vastaavat ole kovin kummoisia työnantajia. Yt:t vähintään kerran vuodessa ja sitten taas itkuvalitus kuinka ei löydy tekijöitä.

Kannattaa hakeutua pienempiin firmoihin, niissä jopa joissain vielä arvostetaan työntekijöitä.

Pörssiyrityksissä tuijotetaan kvartaaleja ja jos liikevoitto tippuu kymmenestä miljoonasta kahdeksaan miljoonaan, niin osa porukasta saa kenkää. Pienissä firmoissa ei ole tätä ongelmaa vaan työntekijä saa pitää työpaikkansa niin kauan, kun töitä on ja firmalla on kassassa rahaa maksaa palkat. 

Vierailija
130/144 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on aika hyvin kiteytetty tuo YLEn maahanmuuttajia ylistävä uutinen realismilla: http://aijaa.com/fz58pV

Tää oli hyvä.

t. ilkeä koodari

Vierailija
131/144 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan masentavaa että olen pelkästään tänä keväänä hakenut noin sataan eritason paikkaan. Jopa kesätöihin. Ikää on kuitenkin se 50 ja vähän yli joten vaikka osaankin kaiken sen mitä tämä artikkelin koulutettava ehkä joskus tulee oppimaan ja vielä paljon muutakin, niin minä en pääse edes haastatteluihin. Palkkatoiveeni on ihan työtehtävän mukaan ja jos homma on puolen vuoden määräaikainen niin en oikein ymmärrä että mitä väliä iälläni on. Silti, ei tälläkertaa, kiitos hakemuksestasi.

Joten vittuakos tässä sitten. Kyllä kannatti kouluttautua.

132/144 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alan yrittäjänä sanoisin että mitään työvoimapulaa ei ole, jos ei ole kohtuuttomia ja työn hoitamisen kannalta tarpeettomia vaatimuksia tekijöille (nuori ikä, ekstroverttiys) ja jos tarjoaa hyvät työehdot ja asiallisen palkan. 

Itse olen lähtenyt toiselle linjalle kuin nämä jotka tekevät tiimi- ja stressinkestotestejä. Haluan luoda stressittömän ympäristön joissa ihmiset saavat tehdä rauhassa ja luonteelleen ominaisella tavalla. Monissa tehtävissä saa tehdä 100% etätyötäkin. Ei tarvitse olla sosiaalinen, jos ei työskentele asiakasrajapinnassa. Nuoruus ei ole meillä erityisarvo missään tehtävässä. Eikä tarvitse osata jokaista tekniikkaa jota projekteissamme käytetään, koska alalle koulutettu älykäs ihminen kyllä oppii uudet tekniikat nopeasti. 

Näillä periaatteilla kun lähdin pari vuotta sitten isosta talosta perustamaan omaa yritystä, niin täytyy sanoa että halukkaista työntekijöistä ei ollut pulaa, vaan päinvastoin. Meillä on nyt erinomainen porukka työhönsä sitoutuneita, tunnollisia, kokeneita, itsenäisesti työskentelemään pystyviä ihmisiä, joiden keski-ikä on 43 vuotta. Enkä minä sinänsä tarjoa muuta erikoista kuin kunkin erilaisen ihmisyksilön luonteen kunnioitusta, sitä että saa olla introvertti jos on, ekstrovertti jos on, saa tehdä toimistolla jos kaipaa ihmisiä ympärilleen, saa asua korvessa ja tehdä etätyötä jos sitä kaipaa jne.

Vierailija
133/144 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori vaan mutta jos on 20 vuotta painanut webbisoftaa Javalla niin ei ihme ettei enää työllisty... Siinä ongelmasi.

Vierailija
134/144 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori vaan mutta jos on 20 vuotta painanut webbisoftaa Javalla niin ei ihme ettei enää työllisty... Siinä ongelmasi.

Miten tämä on ongelma? Ymmärtäisin että se olisi ongelma jos enää ko. kieltä ja siihen liittyviä muita tekniikoita ei enää käytettäisi, mutta en ihan ymmärrä miten laaja kokemus sen parista on ongelma, jos ja kun firmat edelleen hakee paljon Java-ihmisiä ja väittävät että niistä  on pula? 

Tämän oleminen on yhtä hullua kuin että jos gynekologista sanottaisiin, että ahaa, olet 20 vuotta vaan ihmisten alapäitä tutkinut ja hoitanut, siinä sun ongelma mikset enää gynekologiksi kelpaa ;)

Vierailija
135/144 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä102 kirjoitti:

Alan yrittäjänä sanoisin että mitään työvoimapulaa ei ole, jos ei ole kohtuuttomia ja työn hoitamisen kannalta tarpeettomia vaatimuksia tekijöille (nuori ikä, ekstroverttiys) ja jos tarjoaa hyvät työehdot ja asiallisen palkan. 

Itse olen lähtenyt toiselle linjalle kuin nämä jotka tekevät tiimi- ja stressinkestotestejä. Haluan luoda stressittömän ympäristön joissa ihmiset saavat tehdä rauhassa ja luonteelleen ominaisella tavalla. Monissa tehtävissä saa tehdä 100% etätyötäkin. Ei tarvitse olla sosiaalinen, jos ei työskentele asiakasrajapinnassa. Nuoruus ei ole meillä erityisarvo missään tehtävässä. Eikä tarvitse osata jokaista tekniikkaa jota projekteissamme käytetään, koska alalle koulutettu älykäs ihminen kyllä oppii uudet tekniikat nopeasti. 

Näillä periaatteilla kun lähdin pari vuotta sitten isosta talosta perustamaan omaa yritystä, niin täytyy sanoa että halukkaista työntekijöistä ei ollut pulaa, vaan päinvastoin. Meillä on nyt erinomainen porukka työhönsä sitoutuneita, tunnollisia, kokeneita, itsenäisesti työskentelemään pystyviä ihmisiä, joiden keski-ikä on 43 vuotta. Enkä minä sinänsä tarjoa muuta erikoista kuin kunkin erilaisen ihmisyksilön luonteen kunnioitusta, sitä että saa olla introvertti jos on, ekstrovertti jos on, saa tehdä toimistolla jos kaipaa ihmisiä ympärilleen, saa asua korvessa ja tehdä etätyötä jos sitä kaipaa jne.

Asiaa, respect!

t. ilkeä koodari

Vierailija
136/144 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on mun mielestä just näin!

Peruskoodarit ei oo niinkään vastuussa siitä sekamelskasta lopputuotteessa.

Tarvittais just sellasia kunnon arkkitehtejä joilla on kokonaisuus hallussa.

Pitäs kattoa koko hommaa vähän kauempaa...ja siihen tarvitaan näkemystä,kokemusta ja tietenkin

koulutusta.

Vierailija
137/144 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on täyttä ylen propagandaa. Eihän jollain parin viikon HTML ja CSS -kurssilla vielä koodaria tehdä.

Vierailija
138/144 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mites näille huippuosaajille kävi? Onko työllistyneet? Vai onko vaiettu hiljaisuuteen ja lopetettu koko puuhastelu.

Vierailija
139/144 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloinkahan ap on hakenut opiskelemaan jonnekin? Pääsitkö? Miksi et?

Tahtoistko, että maahantulijat jätetäisiin mieummin opettamatta kieleen, kulttuuriin ja kouluttamatta, että jäisivät sosiaalituen varaan?

Haluaisin, että maahantunkeutujat menevät kotiinsa opettelemaan koodausta ja tulevat sitten takaisin kun ovat oppineet ja hommanneet työpaikan valmiiksi.

Vierailija
140/144 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs ne kaarnaveneet on käynyt kaupaksi?