Minäkin haluaisin koodarikoulutuksen
Tänään oli uutisissa, että 100 turvapaikanhaijaa aiotaan kouluttaa koodariksi.
Kukahan kouluttaa ja missä? Kuka maksaa koulutuksen?
Minulle ja aika monellekin muullekin kelpaisi koodarin koulutus. Millä ehdoilla sinne valitaan opiskelijat? Eikö se ole jo diskriminointia jos suomalaisilla ei ole mahdollisuutta hakea koulutukseen?
Mitä jos asiasta tekee valituksen oikeusasiamiehelle? Ei voi tiettyä etnistä ryhmää valita koulutukseen pääsyn perusteiksi, vai kuinka?
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttu koodari on ollut työttömänä yli vuoden. Että silleen.
Mä tiedän valtavasti pk-seutulaisia koodareita, jotka on saanut potkut näiden isojen firmojen YT:issä, ja erittäin harva on työllistynyt enää it-alalle. Ja nämä on olleet koulutukseltaan DI tai FM, ja vähintään 10 vuoden kokemus alan töistä. Hiljattain juuri kuulin CGI:ltä pari vuotta sitten kenkään saaneesta tutusta, ja oli vaihtanut taksikuskin hommiin kun töitä kerran ei vaan saa Suomesta, ja perhesyistä ei voi ulkomaille lähteä.
Monesti ongelmana on, että ei se 10 vuoden työkokemuksella oleva DI tai FM halua ohjelmoijan pestiä vaan vähintään ohjemistosuunnittelijan pestin. Näissä kahdessa työtehtävässä on aivan merkittävä ero. Jos DI tai FM hakee ohjelmoijan eli koodarin työtä, jokainen tietää, että ei se siinä kauaa viihdy. Palkkaa ei tarvitse maksaa yhtä paljon kuin ohjelmistosuunnittelijalle pitäisi maksaa eikä työtehtäväkään ole sellainen, johon kannattaisi uhrata akateeminen loppututkinto ja vuosien työkokemus. On paljon ohjelmointia työkseen tekeviä, joilla on akateeminen loppututkinto, mutta heidän työhönsä kuuluu paljon muutakin kuin vain speksien mukaan koodin kirjoittaminen.
Jos kerran ohjelmistoalalla(kin) tarjotaan nykyään tyypillisesti vuoden tai parin, jopa lyhyempiä työsopimuksia kun keikat eli projektit kestää tyypillisesti tuon verran, niin miksi helvetissä palkatessa ruvetaan sitten miettimään että ei se 5-10v päästä kuitenkaan enää halua koodata joten ei palkata sitä vuoden koodauskeikalle.
Aikuiskoulutukseen pääsee kuka vaan opettelemaan koodausta. Tieto- ja viestintätekniikan perus- tai ammattitutkinto.
Vierailija kirjoitti:
Palkkaan koodaajia, koska vedän tuotantoa eräässä kansainvälisessä yrityksessä. Minulla on erittäin huonoja kokemuksia DI:stä sekä FM:stä urani aikana - ei koodaamisessa ole kyse vain ohjelmointikyvystä vaan pitää osata ennenkaikkea toimia tiimissä, kestää uskomaton määrä epävarmuutta (yritykset muuttuvat niin paljon lyhyessä ajassa ja on yrityskauppoja ja muuta) ilman että se vaikuttaa käytökseen ja tuottavuuteen, lisäksi on tärkeää että osaa keskustella liiketoiminnan kanssa. Me testaamme teknisen osaamisen, mutta merkittävä painopiste on näillä ominaisuuksilla ja moni DI ja FM putoaa kelkasta tässä vaiheessa. Heillä on monella liian teoreettinen ja idealistinen kuva työstä, mutta he eivät ole kyenneet tuottamaan järkevää tulosta. Tässä on niin paöjon kyse vain luonteesta - niinkuin monessa muussakin ammatissa. Emme ole myöskään palkanneet ex. Nokia, cgi jne ihmisiä monesti, koska eivät ole läpäisseet tiimi- tai stressinkestotestiä.
Huvittaa aina nämä tällaiset. Ihan niinkuin joku koodin näppäily olis yhtä vaativaa ja kova asia kuin sotilaana olo eturintamalla että pitää kestää stressiä je liiba laaba. Naurattaa.
Itse ollut alalla sen verran pitkään että ei jaksa kovin vakavasti ottaa näitä tällaisia firmoja missä aletaan tällaisia puhumaan jo haastattelussa. Jos kyseessä ei ole jotain kriittisiä life support-järjestelmiä tai avioniikkaa yms tekevä putiikki niin naurahtelen vain noille stressijutuille. Se on helvetti sentään vain joku pieruappis jolla ei ole mitään merkitystä minkään kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Aikuiskoulutukseen pääsee kuka vaan opettelemaan koodausta. Tieto- ja viestintätekniikan perus- tai ammattitutkinto.
No ei noilla koulutuksilla mihinkään töihin pääse. Eikä myöskään datanomin. Meille kerran tuli haastatteluun datanomi, niin manageri kysyi, että ootko käynyt mitään oikeaa koulua.
t. ilkeä koodari
Mitenköhän noiden matujen englanninkielenosaaminen riittää? Kun ohjelmointiympäristö on täysin englanninkielinen täytyy ymmärtää jotakin muutakin kuin "Hello World"
Vierailija kirjoitti:
Palkkaan koodaajia, koska vedän tuotantoa eräässä kansainvälisessä yrityksessä. Minulla on erittäin huonoja kokemuksia DI:stä sekä FM:stä urani aikana - ei koodaamisessa ole kyse vain ohjelmointikyvystä vaan pitää osata ennenkaikkea toimia tiimissä, kestää uskomaton määrä epävarmuutta (yritykset muuttuvat niin paljon lyhyessä ajassa ja on yrityskauppoja ja muuta) ilman että se vaikuttaa käytökseen ja tuottavuuteen, lisäksi on tärkeää että osaa keskustella liiketoiminnan kanssa. Me testaamme teknisen osaamisen, mutta merkittävä painopiste on näillä ominaisuuksilla ja moni DI ja FM putoaa kelkasta tässä vaiheessa. Heillä on monella liian teoreettinen ja idealistinen kuva työstä, mutta he eivät ole kyenneet tuottamaan järkevää tulosta. Tässä on niin paöjon kyse vain luonteesta - niinkuin monessa muussakin ammatissa. Emme ole myöskään palkanneet ex. Nokia, cgi jne ihmisiä monesti, koska eivät ole läpäisseet tiimi- tai stressinkestotestiä.
Yllä olevassa tekstissä kiteytyy kyllä ikävästä nykyaikainen työnkuva. On surullista, että työssä pärjäävät nykyisin pelkästään ne, jotka kestävät "uskomattamon määrän epävarmuutta" ja "stressiä". Nämä on tempperamenttipiirteitä eikä niihin voi hirveästi vaikuttaa itse. Toisaalta on myös ymmärrettävää, että koodareilla, joiden työ vaatii luonteelta sinnikkyyttä, pitkäjänteisyyttä ja hyvää keskittymiskykyä, eivät sitten ehkä ole parhaimmillaan hektisessä ja jatkuvasti muuttuvissa työolosuhteisessa. Ei moni muukaan kestä sellaista. Tässä voisi myös kyseenalaistaa yritkyksen toimintakulttuuri. Annetaanko koodareille tarpeeksi aikaa ja tilaa ja päätäntävaltaa? Johdetaanko tiimejä hyvin? Jne.
Avmammat haluaa koodareiksi "koska turvapaikanhakijatkin". Millaisella summalla arvelette nyt pikakoulutettavia palkattavan? Millaisella palkalla itse lähtisitte koodariksi?
Av-mammalla on muutkin väylät päästä koulutukseen kiinni. Mahdollisena Suomen ja EU:n kansalaisena ei tarvitse esimerkiksi maksaa yliopistomaksuja. Hop-hop opiskelemaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa aina nämä tällaiset. Ihan niinkuin joku koodin näppäily olis yhtä vaativaa ja kova asia kuin sotilaana olo eturintamalla että pitää kestää stressiä je liiba laaba. Naurattaa.
Itse ollut alalla sen verran pitkään että ei jaksa kovin vakavasti ottaa näitä tällaisia firmoja missä aletaan tällaisia puhumaan jo haastattelussa. Jos kyseessä ei ole jotain kriittisiä life support-järjestelmiä tai avioniikkaa yms tekevä putiikki niin naurahtelen vain noille stressijutuille. Se on helvetti sentään vain joku pieruappis jolla ei ole mitään merkitystä minkään kannalta.
Juu, noilta voi kysyä että onko teidän suunnittelunne ja projektijohtonne täysin kädetön jos joka projekti vedetään maksimum-stressitasoilla läpi. Normaalisti noita ei saisi olla ollenkaan tai ainakin hyvin harvoin eli hyvin johdettu projekti menee läpi ihan 8-16 työajalla ilman mitään koko tiimin deadline-crunchia.
Vierailija kirjoitti:
Huh huh, onneksi on muunlaisiakin paikkoja kuin teidän pulju. Minä nimittäin olen paljon sekä asiakkaan että tiimiläisten kehuma koodaaja, mutta en varmasti läpäisisi teidän tiimi- tai stressinkestotestejänne. Olen erakko epäsosiaalinen nörtti, joka tarvitsen totaalista rauhaa tehdäkseni hyvää työtä. Onneksi omalla työnantajallani saan olla mikä olen, ja tehdä työnikin rauhassa kotona etätöinä pääosin. Asiakkaiden kanssa osaan kyllä asiallisesti kommunikoida sen mitä työn vaatiminen hoitaa, vaikken olekaan pätkääkään tiimi-ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tehnyt työkseni ihmisten hengen ja terveyden kannalta kriittistä terveydenhoitojärjestelmää, ja voin sanoa että siellä ei ainakaan hosuttu ja stressattu vaan tehtiin ihan kaikessa rauhassa. Muutenkin tuntuu olevan niin, että mitä vaativampi työ, sen enemmän tekijöitä kunnioitetaan ja he saavat olla rauhassa kaiken maailman ylimääräiseltä metodologia-, tiimiytymis- tms hössötyksiltä.
Mutta sitten kun menet sinne pieruappsifirmaan tai nuorten kloppien perustamaan dynaamiseen webbifirmaan, niin siellä on scrumit ja päivittäinen painostus ja kyttäys ja kaikki stressi maailmassa, vaikka itse koodaus on niin helppoa että nämä mamutkin sitä pystyisivät tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttu koodari on ollut työttömänä yli vuoden. Että silleen.
Mä tiedän valtavasti pk-seutulaisia koodareita, jotka on saanut potkut näiden isojen firmojen YT:issä, ja erittäin harva on työllistynyt enää it-alalle. Ja nämä on olleet koulutukseltaan DI tai FM, ja vähintään 10 vuoden kokemus alan töistä. Hiljattain juuri kuulin CGI:ltä pari vuotta sitten kenkään saaneesta tutusta, ja oli vaihtanut taksikuskin hommiin kun töitä kerran ei vaan saa Suomesta, ja perhesyistä ei voi ulkomaille lähteä.
Monesti ongelmana on, että ei se 10 vuoden työkokemuksella oleva DI tai FM halua ohjelmoijan pestiä vaan vähintään ohjemistosuunnittelijan pestin. Näissä kahdessa työtehtävässä on aivan merkittävä ero. Jos DI tai FM hakee ohjelmoijan eli koodarin työtä, jokainen tietää, että ei se siinä kauaa viihdy. Palkkaa ei tarvitse maksaa yhtä paljon kuin ohjelmistosuunnittelijalle pitäisi maksaa eikä työtehtäväkään ole sellainen, johon kannattaisi uhrata akateeminen loppututkinto ja vuosien työkokemus. On paljon ohjelmointia työkseen tekeviä, joilla on akateeminen loppututkinto, mutta heidän työhönsä kuuluu paljon muutakin kuin vain speksien mukaan koodin kirjoittaminen.
Missä tuollaisia erikseen ohjelmoijia enää onkaan? Olen itse suuressa it-firmassa eikä meillä ole kukaan nimikkeellä ohjelmoija. Me kaikki ollaan ohjelmistosuunnittelijoita, englanniksi "software engineer". Ja kaikki ihan koodataan, sekä siinä sivussa suunnitellaan omaa työtämme. Isoissa projekteissa on sitten arkkitehtejä erikseen, jotka suunnittelevat suuret linjat.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n syntaksi on jo ihan normaalissa kielessä sitä luokkaa, että ehkä ei kannata koodariksi lähteä opiskelemaan.
Ja noiden kieli- ja lukutaidottomien koulutus 80 ÄO;lla se vasta haastavaa hommaa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, noilta voi kysyä että onko teidän suunnittelunne ja projektijohtonne täysin kädetön jos joka projekti vedetään maksimum-stressitasoilla läpi. Normaalisti noita ei saisi olla ollenkaan tai ainakin hyvin harvoin eli hyvin johdettu projekti menee läpi ihan 8-16 työajalla ilman mitään koko tiimin deadline-crunchia.
Olen samaa mieltä. Olen ollut alkuun koodari 11 vuotta, nykyisin projektipäällikkö /sekä scrum master. Kertoo projektinhallinnan ammattitaidottomuudesta, jos työntekijät jatkuvasti joutuvat olemaan kovassa stressissä ja kiireessä. Todennäköisesti se myös vaikuttaa työn laatuun, ja lisäksi hyvät tekijät joilla on mahdollisuus vaihtaa työpaikkoja, vaihtavat paineisesta paikasta muualle aika pian. Jäljelle jäävät ne jotka ei muuta työtä saa.
Itse aina korostan tekijöille, että täällä ei tarvitse stressata eikä pelätä, ja että jos näyttää että joku työ ei syystä tai toisesta meinaa valmistua sovittuun aikaan mennessä, niin tämä ei ole ongelma, kunhan tulee ajoissa minulle siitä kertomaan, niin mietitään mitä tehdään. Voidaan hankkia lisää resursseja vaikka toiselta osastolta lailnaan tekemään, tai voidaan sopia asiakkaan kanssa uudesta aikataulusta varsinkin jos viivästyksiin ovat vaikuttaneet asiakkaan toimet. Muutenkin pyrin siihen että jos täällä jollain on stressiä, jos asiakas huutaa tms niin se on minä ja muut esimiehet jotka sen ottaa vastaan, ja koodareita suojellaan siltä kaikin keinoin, niin että saavat keskittyä työhönsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei noilla koulutuksilla mihinkään töihin pääse. Eikä myöskään datanomin. Meille kerran tuli haastatteluun datanomi, niin manageri kysyi, että ootko käynyt mitään oikeaa koulua.
t. ilkeä koodari
Tieto- ja viestintätekniikan perus- ja ammattitutkinto == Datanomi (pt) tai datanomi (at)
Hyvät kyllä työllistyvät jo opiskeluaikana. Huonot ei missään kohtaa.
Ja jonkun tuollaisen tutkinnon ne maahanmuuttajatkin tekevät, ei ne mitään 4 vuotista ammattikorkeaa tai 5-6 vuotista korkeakoulu/yliopistotutkintoa tee.
t. ope aikuiskoulutuspuolelta
Ei kannata opiskella koodariksi. Alalla on lyhyet työurat. Kenkää tulee 45-50 -vuotiaana. Se on korkea ikä aloittaa tyhjästä jollain muulla alalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan kukaan muuten selvittänyt, että mitä näihin koulutuksiin menee julkista rahaa? Periaatteessa it-firmat kouluttavat, mutta tiedän kokemuksista että firmat voivat saada koulutuksiin tukea valtion rahoista. Ja aiotaanko näiden työllistymistä myös sitten tukea kun "valmistuvat" kurssiltaan?
Minusta kuulosta pelottavasti "halpuutukselta" ja palkkojen polkemiselta. Pahin on, jos noiden työllistymistä sitten tuetaan alkuun maksamalla esim. suurin osa heidän palkkaansa tukina, jolloin alan työn arvo laskee koko ajan.
Tämähän koko juonessa taitaa olla taustalla. Hyvinkin mahdollista että toimijat luokkaa Tieto ja CGI ovat käyneet lobbaamassa asiasta saadakseen halpoja koodareita riveihinsä, joiden "palkkaamisesta" maksetaan heille vielä tukea. Työn laadulla ja kommunikaatiovalmiuksilla ei niin väliä, kunhan jotain tulee tehtyä. Valtio on kuitenkin ainakin kolmella projektilla kahlittu toimittajien liekaan jollain 10-vuotisella sopparilla joten rahaa tulee vaikka ohjelma kaatuisi ensiajolla. Korjaustöistä laskutetaan sitten asiakasta vain lisää samalla kun palkkatuetut koodarit ajetaan ahtaalle. Suorastaan nerokas bisnesmalli.
Sentään en usko että keskisuuret ja menestyvät IT-yritykset tuohon lähtisivät mukaan, koska arvostavat kuitenkin omaa mainettaan IT-piireissä laadukkaan tuotteen valmistajana. Ei jollain puolen vuoden työväenkurssilla opita huippukoodariksi etenkin jos mitään kosketuspintaa hommaan ei ole ennestään, Hello Worldin ja hieman perusteita korkeintaan...
Pk-yrityksillä ei ole sen paremmin varaa kuin haluakaan palkata pelkkiä koodareita, koska niiden lisäksi pitää joka tapauksessa olla myös ne työntekijät, jotka määrittelevät, suunnittelevat, dokumentoivat ja testaavat. Suomalainen it-alan koulutus tuottaa työntekijöitä, jotka osaavat tehdä ohjemistokehitysprosessissa muutakin kuin vain koodata. Tiedon ja CGIn tapaisissa suurissa yrityksissä pelkille koodareillekin on käyttöä.
Olen tuolla viimeksi mainitussa töissä ja meillä ei ainakaan ole missään tiimissä jossa olen itse ollut, ollut mitään pelkkiä koodareita. Kaikki on ohjelmistosuunnittelijoita. Lisäksi omassa tiimissäni jossa tehdään tilaustöitä, kaikki tekevät ihan kaikkea: määrittelevät, suunnittelevat, koodaavat, suunnittelevat ja toteuttavat tietokannat, suunnittelevat käyttöliittymät, testaavat, paketoivat... Aika usein meillä projekti on sellainen että sen tekee alusta loppuun yksi henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n syntaksi on jo ihan normaalissa kielessä sitä luokkaa, että ehkä ei kannata koodariksi lähteä opiskelemaan.
Ja noiden kieli- ja lukutaidottomien koulutus 80 ÄO;lla se vasta haastavaa hommaa on.
pitänee siis palkata kouluttajia joiden äo on enemmän kuin 80
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missähän uutisissa oli tällaista?
Hesarissa tästä oli jokin aika sitten.
Mutta muuten ihmettelen tätä koodarien kouluttamista, koska Suomessa on työttöminä tälläkin hetkellä valtava määrä eri firmojen YT:iden yhteydessä pois potkittuja kokeneita ja usein akateemisesti koulutettuja koodareita. Jos nämäkään eivät saa työtä, niin miten jotkut puolen vuoden pikakurssitetut, ilman työkokemusta, saisivat?
Olen itse koodari, koulutukseltani FM, tietojenkäsittelytiede, ja todella huono on työtilanne alalla ja lähes mahdoton jos olet iältäsi 40+ tai muutenkaan tippaakaan vääränlainen ihminen tai vääränlainen historia töissä.
Ainakin kaikki minun tuntemani koodarit ovat ihan vitun töissä. En ole koskaan aiemmin kuullut, että alalla olisi hankala työtilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a, ainakin tuo nytin jutussa haastateltu oli ammatiltaan toimittaja, joten luulisi ettei ihan kieli- ja lukutaidoton ole (englantia ainakin puhui videolla).