Minäkin haluaisin koodarikoulutuksen
Tänään oli uutisissa, että 100 turvapaikanhaijaa aiotaan kouluttaa koodariksi.
Kukahan kouluttaa ja missä? Kuka maksaa koulutuksen?
Minulle ja aika monellekin muullekin kelpaisi koodarin koulutus. Millä ehdoilla sinne valitaan opiskelijat? Eikö se ole jo diskriminointia jos suomalaisilla ei ole mahdollisuutta hakea koulutukseen?
Mitä jos asiasta tekee valituksen oikeusasiamiehelle? Ei voi tiettyä etnistä ryhmää valita koulutukseen pääsyn perusteiksi, vai kuinka?
Kommentit (144)
Koodaus on parhaimmillaan kuin taidetta. Siihen pitää olla taipumus. Parhaat koodarit opettivat itse itsensä jo lapsena.
Milloinkahan ap on hakenut opiskelemaan jonnekin? Pääsitkö? Miksi et?
Tahtoistko, että maahantulijat jätetäisiin mieummin opettamatta kieleen, kulttuuriin ja kouluttamatta, että jäisivät sosiaalituen varaan?
Vierailija kirjoitti:
Missähän uutisissa oli tällaista?
Hesarissa tästä oli jokin aika sitten.
Mutta muuten ihmettelen tätä koodarien kouluttamista, koska Suomessa on työttöminä tälläkin hetkellä valtava määrä eri firmojen YT:iden yhteydessä pois potkittuja kokeneita ja usein akateemisesti koulutettuja koodareita. Jos nämäkään eivät saa työtä, niin miten jotkut puolen vuoden pikakurssitetut, ilman työkokemusta, saisivat?
Olen itse koodari, koulutukseltani FM, tietojenkäsittelytiede, ja todella huono on työtilanne alalla ja lähes mahdoton jos olet iältäsi 40+ tai muutenkaan tippaakaan vääränlainen ihminen tai vääränlainen historia töissä.
Suomen talous lähtee räjähdysmäiseen nousuun kun muutaman vuoden ähräämisen jälkeen sadasta muutama oppii tekemään Hello worldin rubyllä.
Vierailija kirjoitti:
Koodaus on parhaimmillaan kuin taidetta. Siihen pitää olla taipumus. Parhaat koodarit opettivat itse itsensä jo lapsena.
Ei tarvita mitään taipumusta eikä lapsena aloittamista. Itse en ollut koskaan ollut pätkääkään kiinnostunut tietokoneista kun lähdin alaa opiskelemaan. Kaiken opettelin alusta, eikä mulla ole mitään lahjakkuuksia mihinkään suuntaan. Olenpahan vaan keskivertoälykäs, tunnollinen ihminen. 16 vuotta tässä on tullut tehtyä vaativaa koodausta ammatikseen, tällä hetkellä isossa kv. firmassa konsulttina, ja oikein hyvin on mennyt.
Ärsyttää aina tämä mystifiointi jolla tehdään koodauksesta jotain muka ihmeellistä ja vaativaa, ja näin estetään ihmisiä uskaltamasta valita sitä ammatikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta muuten ihmettelen tätä koodarien kouluttamista, koska Suomessa on työttöminä tälläkin hetkellä valtava määrä eri firmojen YT:iden yhteydessä pois potkittuja kokeneita ja usein akateemisesti koulutettuja koodareita. Jos nämäkään eivät saa työtä, niin miten jotkut puolen vuoden pikakurssitetut, ilman työkokemusta, saisivat?
Olen itse koodari, koulutukseltani FM, tietojenkäsittelytiede, ja todella huono on työtilanne alalla ja lähes mahdoton jos olet iältäsi 40+ tai muutenkaan tippaakaan vääränlainen ihminen tai vääränlainen historia töissä.
Minusta tuntuu siltä, että tässä ei vaan työntekijät ja työmarkkinat kohtaa. Kun toisaalta koodareista on pulaa, mutta toisaalta IT-alalla on paljon koodareita työttömänä. Eikö kompetenssi vastaa tarvetta, onko lokaatio väärä vai mikä mahtaa olla syynä?
(en ole koodari, mutta IT-alalla kuitenkin)
Vierailija kirjoitti:
Suomen talous lähtee räjähdysmäiseen nousuun kun muutaman vuoden ähräämisen jälkeen sadasta muutama oppii tekemään Hello worldin rubyllä.
Jos niillä ei ole kiinnostusta oppia, niin eivät sitten tosiaan juuri enempää opi.
Mutta muuten, on jo esim. Intiassa todistettua, että motivoituneet ihmiset voivat oppia ammatin varsin lyhyessä ajassa ja tehokkaasti. Siellä otetaan ihmisiä kursseille ehtona vain lukutaito, ja 3 kk päästä pääsevät juniori-roolissa opettelemaan itse työtä. Varsin pian ovat jo ihan päteviä tekijöitä. Mutta tosiaan, niillä ihmisillä on ihan valtava motivaatio oppia, koska se on heille tie pois todellisesta köyhyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvita mitään taipumusta eikä lapsena aloittamista. Itse en ollut koskaan ollut pätkääkään kiinnostunut tietokoneista kun lähdin alaa opiskelemaan. Kaiken opettelin alusta, eikä mulla ole mitään lahjakkuuksia mihinkään suuntaan. Olenpahan vaan keskivertoälykäs, tunnollinen ihminen. 16 vuotta tässä on tullut tehtyä vaativaa koodausta ammatikseen, tällä hetkellä isossa kv. firmassa konsulttina, ja oikein hyvin on mennyt.
Ärsyttää aina tämä mystifiointi jolla tehdään koodauksesta jotain muka ihmeellistä ja vaativaa, ja näin estetään ihmisiä uskaltamasta valita sitä ammatikseen.
Kyllä teidän konsulttien jälkiä on joutunut sen verran siivoamaan että tiedän mistä puhun.
Uutisissa olleen koodarikoulutuksen rahoittaa it-alan yritykset.
Vierailija kirjoitti:
Amen.
Sama tuli mieleen kun luin uutisen (en muista minkä lehden nettiversiossa tänä aamuna..). Voisin haluta koodariksi.
Vierailija kirjoitti:
😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu siltä, että tässä ei vaan työntekijät ja työmarkkinat kohtaa. Kun toisaalta koodareista on pulaa, mutta toisaalta IT-alalla on paljon koodareita työttömänä. Eikö kompetenssi vastaa tarvetta, onko lokaatio väärä vai mikä mahtaa olla syynä?
Kyllähän tässä on kyse ihan vaan halpuutuksesta.
Ap:n syntaksi on jo ihan normaalissa kielessä sitä luokkaa, että ehkä ei kannata koodariksi lähteä opiskelemaan.
Kun ohjelmointi jätetään ensisijaisesti normaali teitä oppineille "taviksille" (saatikka rimaa alentaen vielä turviksille) niin saadaan MAVIn tietojärjestelmän tapaisia katastrofeja. Suomessa etenkin valtiolle tehtävät tietojärjestelmäprojektit ovat järjestään menneet perseilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen itsekin ihmetellyt. Tuntuu että pulaa on vain jostain taruolennoista, eli max 30v sosiaalisista miespuolisista dippainsseistä, joilla on nuoresta iästä huolimatta 10 vuoden kokemus ja jtoka osaavat joka ainoan tekniikan mitä hakijafirmassa kysytään (ja lista voi olla kymmeniä tekniikoita).
Itseäni aina huvittaa nuo vaatimuslistat, joita esitetään kun meillekin jotain haetaan töihin, koska kumminkin menestyksellä me jo firmassa sisällä olevat teemme töitä vaikka ikää voi olla enemmänkin, voimme olla introvertteja perinteisiä nörttejä, ja uusia tekniikoita täytyy opetella kylmiltään vähän väliä ja se onnistuu ongelmitta. Ei taitaisi meistäkään tiimissä moni nykyajan rekrykäytännöillä töihin päästä, silti vaikka tosiaan ollaan hyviä työntekijöitä.
Itsekin muuten pari vuotta sitten päätin kokeilla vähän mahdollisuuksiani työmarkkinoilla ja hain paikkoja. Kokemukseni on sitä mitä monessa paikassa haetaan, olen full stack devaaja jonka kokemus pääosin Java/J2EE maailmasta, ja olen työkseni käyttänyt "muodissa" olevia tekniikoita ja frameworkeja esim. käyttöliittymäpuolella AngularJS. Mutta yhteen paikkaan vain pääsin edes haastatteluun, ja sielläkin annettiin ymmärtää, että olen varmasti kova tekijä, mutta heidän "pojat" kokisivat ehkä vähän vaikeaksi työskentelyn nelikymppisen naisen kanssa. Heillä kun työn lisäksi täytyy kaveerata vapaa-ajalla, käydä koodaus-saunomisviikonlopuissa ja ties mitä.
Vierailija kirjoitti:
Jossain mielikuvituken ja MV-lehden välimaastossa, mutta eihän täällä tarvita lähdekritiikkiä mihinkään :) Voihan tällaiset avaukset olla ihan journalistiopiskelijoiden ihmiskokeitakin? Kuinka moni menee lankaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun ohjelmointi jätetään ensisijaisesti normaali teitä oppineille "taviksille" (saatikka rimaa alentaen vielä turviksille) niin saadaan MAVIn tietojärjestelmän tapaisia katastrofeja. Suomessa etenkin valtiolle tehtävät tietojärjestelmäprojektit ovat järjestään menneet perseilleen.
Olen niiiiin samaa mieltä kanssasi ettet tiedäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain mielikuvituken ja MV-lehden välimaastossa, mutta eihän täällä tarvita lähdekritiikkiä mihinkään :) Voihan tällaiset avaukset olla ihan journalistiopiskelijoiden ihmiskokeitakin? Kuinka moni menee lankaan.
Nyt olet väärässä. Kyllä tämä uutinen tuli vastaan jo pelkästään TV1:n uutisissa.
http://yle.fi/uutiset/helsinki_works_with_startup_to_train_asylum_seeke…