Lapsettomista häistä, itsekästä?
Painin tässä itsesyytösten ja toisaalta myös "pettymyksen" tunteen kanssa.
Olemme menossa elokuussa naimisiin mieheni kanssa ja olemme jo aikaa sitten sopineet (minun aloitteestani) pitävämme lapsettomat häät. Olemme melko nuoria (26-vuotiaita), lapsettomia ja meillä on laaja, lapseton ystäväpiiri. Muutama muksujakin toki löytyy ystäviltämme. Omasta mielestäni häämme tulevat kuitenkin olemaan ihanat, meidän liittoamme juhlivat bileet, joihin kuuluu myös alkoholia ja koska en itse myöskään lapsista välitä, koen heidät vain rasitteeksi juhliimme.
Ongelmaksi muodostuu mieheni sisko, joka asuu ulkomailla. Hänellä on liki 1,5-vuotias lapsi, jolle ei kuulema saa hoitajaa häiden ajaksi Suomeen. Itse tosin epäilen syyksi sitä "minä ja minun lapseni", sillä lapsen saaminen on muuttanut siskon täysin toiseksi ihmiseksi; kaikki tehdään ja määritellään lapsen kautta. Koko miehen lähisuku on myös hulluna tähän lapseen (ensimmäinen lapsenlapsi isovanhemmille).
Kuitenkin, kuullessani tästä, hämmennyin. Varsinkin kun mieheni ilmoitti, että siskonsa tulee silti. Ja lapsensa kanssa. Muille ystävillemme olemme esittäneet toiveen lapsettomuudesta, mutta nyt se ei koskisikaan hänen siskoaan, sillä muutoin sisko ei pääse ja sekös olisi miehelleni kamalaa. Hänen mielestään minä olen myös todella itsekäs, kun edes Mietin sitä vaihtoehtoa, että siskokaan ei tulisi, jos ei saa lastaan hoitoon.
Nyt kaipaan armotonta tuomiotanne; olenko itsekäs p*ska, joka ei välitä miehen tunteista vai saanko olla syystäkin loukkaantunut tästä ja ajatella, etät juhla on ensisijaisesti meitä varten? Tosin tämä on kuitenkin asia, jossa toinen meistä ilmeisesti tulee joka tapauksessa loukaantumaan...
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Siskon 1,5-vuotias lapsi ei varmasti järjestä ryntäilevää lapsilaumaa, vaan vastaukseni koski ylipäätään sitä, miksi kaipaan lapsettomia häitä. Kuten sanottu; yhdestä lapsesta tuskin mitään katastrofaalista haittaa syntyy ja muut vieraat ymmärtänevät tehdyn poikkeuksen.
Lopputulemana olen siis itsekäs, kun koen, että mieheni ei välitä minun mielipiteistäni, mutta minun pitäisi välittää hänen mielipiteistään ja että minun tehtäväni on joustaa, jotta suhteellamme on tulevaisuutta. Pelkäsin alkuun kirjoittaa tätä aloitusta joukkolynkkauksen pelossa, mutta itse asiassa :D jostain syystä (negatiiviset) vastauksenne ovat vahvistaneet fiilistäni, että kyllä mulla on näihin tunteisiin ihan samanlainen oikeus kuin miehellä siihen, että hän kokee minut itsekkääksi, jos kiellän siskoaan tulemasta lapsen kanssa.
AP
Kannattaa vielä miettiä, oletko valmis sitoutumaan avioliittoon, jos yhden pienen kompromissin tekeminen saa sinussa aikaan tällaisia tunteita. Kyllä, avioliitossa myös sinun tehtäväsi on joustaa. Tähän mennessä se tehtävä on ilmeisesti aina langetettu miehelle.
On aika selvä, että lapsi tulee olemaan juhlien keskipiste, jos sisko asuu ulkomailla ja lapsi on ensimmäinen lapsenlapsi.
Vierailija kirjoitti:
Siskon 1,5-vuotias lapsi ei varmasti järjestä ryntäilevää lapsilaumaa, vaan vastaukseni koski ylipäätään sitä, miksi kaipaan lapsettomia häitä. Kuten sanottu; yhdestä lapsesta tuskin mitään katastrofaalista haittaa syntyy ja muut vieraat ymmärtänevät tehdyn poikkeuksen.
Lopputulemana olen siis itsekäs, kun koen, että mieheni ei välitä minun mielipiteistäni, mutta minun pitäisi välittää hänen mielipiteistään ja että minun tehtäväni on joustaa, jotta suhteellamme on tulevaisuutta. Pelkäsin alkuun kirjoittaa tätä aloitusta joukkolynkkauksen pelossa, mutta itse asiassa :D jostain syystä (negatiiviset) vastauksenne ovat vahvistaneet fiilistäni, että kyllä mulla on näihin tunteisiin ihan samanlainen oikeus kuin miehellä siihen, että hän kokee minut itsekkääksi, jos kiellän siskoaan tulemasta lapsen kanssa.
AP
Ihan ystävällinen neuvo: tuolla asenteella peru koko häät. Avioelämä on täynnä kompromisseja ja puolisoilta vaaditaan joustoa. Tässä kohtaa sinun on kohtuullisempaa joustaa, koska kyseessä on miehen sisko ja hänelle on varmasti erittäin tärkeää että sisko on häissä.
Häät ja avioliitto eivät ole nollasummapeliä sinun toive vastaan minun toive, vaan meidän molempien yhteinen hyvä. Jos et tätä ymmärrä, tai sinusta ei tunnu siltä, ei kannata mennä naimisiin ainakaan tämän miehen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kontrollifriikki? Haluat hallinoida täydellisyyttä?
Meillä oli lapsia häissä ja ilmeisen fiksuja vanhempia sekä ystävissä että sukulaisissa, koska kaikki meni hyvin.
Saatan ollakin, mutta tästä ainakin ajattelen niin, että saan toivoa omilta häiltäni juuri sitä mitä itse haluan. Jos en kaipaa itkua ja mölyä (tai mahdollisuutta niistä), niin sen tunteen aion itselleni suoda vailla tuskia.
AP
Jos et kaipaa itkun ja mölyn mahdollisuutta, niin ratkaisu on alkoholittomat häät.
Vierailija kirjoitti:
AP
Sinulla saattaa olla oikeus tunteisiisi mutta ei oikeutta kieltää miehen lähintä perhettä lapsia mukaanlukien osallistumasta häihin jos mies ne sinne tahtoo. Olet aika moukka jos edes yrität. Eri asia jos mies tahtoisi kutsua esim jonkun serkunkumminkaiman lapsen. Ja kyllä, sinun on kunnioitettava miehesi mielipidettä kun kyse on hänen perheestään. Sitä se avioliitto on. Mutta sinä oletkin omaan napaan tuijottelija ja itsekeskeinen ämmä konrrollifriikki joka tahtoo oman hattaraunelmaprinsessa päivänsä ja jos edes yksikään lapsi saa vähän huomiota kola on sinulta pois heittäydyt maahan kiljumaan ja potkimaan maata
Sitäkin kannattaa miettiä, että omana hääpäivänäni olin aika keskittynyt itseeni, mieheeni, ruokaan ja sellaisiin asioihin. Joku lapsi saattoi itkeä illan aikana, mutta minulla ei ole siitä mitään muistikuvaa. Omissa häissä sillä ei ole oikeastaan mitään väliä.
Siellä kun seisoo alttarilla ja katsoo miestään silmiin niin on ihan sama vaikka koko juhlaväki huutaisi kuorossa. Avioliitto on joustoa puolin ja toisin. Ennen kuin sanot, että tuleva kälysi ei lapsensa kanssa ole toivottu vieras, kannattaa miettiä missä kaikessa voit tulevaisuudessa tarvita miehesi ja hänen perheensä joustoa.
Mieti rakkautta äläkä täydellistä juhlaa. :)
Vierailija kirjoitti:
On aika selvä, että lapsi tulee olemaan juhlien keskipiste, jos sisko asuu ulkomailla ja lapsi on ensimmäinen lapsenlapsi.
Kuinkahan paljon tuo sulhasen vanhempien ensimmäinen lapsenlapsi mahtaa kiinnostaa morsiamen sukulaisia, tai morsiusparin ystäviä?
Eiköhän naperolle hoitaja löydy. Kustantakaa vaikka te se? Jos käly kieltäytyy, niin on ilmiselvää, että hän on vain huomionhakuinen dramaqueen, jonka mielestä koko muun maailman pitää pysähtyä koska HÄNEN LAPSENSA. Ymmärrän täysin ettei paljon kiinnosta tuollainen omissa häissä. Yöks.
Siellä häissä on joka tapauksessa yksi lapsi, niin kai sinne toinenkin mahtuu.
Minusta miehesi saisi olla jämäkämpi sukunsa kanssa ja sanoa siskolle selkeästi, että häät ovat lapsettomat.
M29
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan paljon tuo sulhasen vanhempien ensimmäinen lapsenlapsi mahtaa kiinnostaa morsiamen sukulaisia, tai morsiusparin ystäviä?
No tälle hirviö morsiammelle näyttää olevan yhdenkin huomion poisjäänti katastrofaalinen tilanne koska minäminäminä ja minun häät
Vierailija kirjoitti:
AP
Osuit asian ytimeen: sinulla on oikeus tunteisiisi! Miehellä on oikeus kokea, että olet itsekäs, koska et halua ymmärtää hänen tunteitaan.
Kun liiton lähtökohta on tuollainen - eli mieluummin loukkaat sinulle rakasta ihmistä kuin ymmärrät häntä - niin kovin onnellisesta suhteesta ei tule olemaan kyse. Hyvässä avioliitossa kun ollaan puolin ja toisin valmiita joustamaan sen sijaan että joka hetki etsitään toisessa sitä heikkoa kohtaa, johon iskeä kipeästi. Tunteita ei voi verrata toisiinsa, tunteiden syvyyttä ei voi määrittää.
Jos kertomasi toiminta on sinulle rakkautta, niin millaista sitten mahtaa olla viha?
Mietipä hetki jos saatkin painostamalla ja kiristämällä ja kiukuttelemalla tahtosi läpi tässä asiassa. Mies juhlii sitten omia häitään ilman siskoaan... Olisiko sinulla ihan OIKEASTI hyvä mieli asiasta? Pystyisitkö iloitsemaan päivästä täysillä tietäen että pelkän periaatteen ja pikkumaisuutesi vuoksi estit rakkaasi siskoa osallistumasta?? Ne häät on jumalauta aika helvetin tärkeä tapahtuma sille miehellekin ja toivon mukaan myös ainutkertainen tapahtuma hänen elämässään... Oudompaa olisi jos hänelle EI olisi tärkeää saada siskoaan mukaan!
Vierailija kirjoitti:
Mietipä hetki jos saatkin painostamalla ja kiristämällä ja kiukuttelemalla tahtosi läpi tässä asiassa. Mies juhlii sitten omia häitään ilman siskoaan... Olisiko sinulla ihan OIKEASTI hyvä mieli asiasta? Pystyisitkö iloitsemaan päivästä täysillä tietäen että pelkän periaatteen ja pikkumaisuutesi vuoksi estit rakkaasi siskoa osallistumasta?? Ne häät on jumalauta aika helvetin tärkeä tapahtuma sille miehellekin ja toivon mukaan myös ainutkertainen tapahtuma hänen elämässään... Oudompaa olisi jos hänelle EI olisi tärkeää saada siskoaan mukaan!
Ap voi sanoa miehelle, että miehen seuraaviin häihin se siskonpoikakin on varmaan tervetullut, onhan se silloin jo täyttänyt 3 vuotta.
Me olemme olleet useissa lapsettomissa häissä ja muutamissa paikalla ovat olleet poikkeuksena hääparin sisarusten lapset silti. En usko että kukaan ottaa hernettä nenään siitä. Sisarusten lapset ovat usein hääparin kummilpsia, rakkaita muutenkin ja suurin osa mahdollisista hoitajista on hääjuhlissa mukana.
Ei tullut mielenkään pahoittaa mieltäni asiasta vaikka itse olimmekin järjestäneet omat lapsemme hoitoon. Päinvastoin, saimme miehen kanssa juhlia vapaasti.
Anna sen lapsen ja miehen siskon tulla. Sitten kun maksat häävelkoja vielä eron jälkeenkin, voit sentään olla varma, että se oli 1,5v lapsi ja miehen sisko, jotka pilas sun hääsi ja avioliittosi.
Minä ymmärrän toiveen lapsettomista häistä. Ihan kokonaan lapsettomista. Meidän häissä vaadittiin pitkää pinnaa ja huumoria, kun miehen serkun kaksivuotias lapsi veti vartin välein huutoraivareita. Ko. serkkua tai hänen lastaan ei ollut edes kutsuttu juhliimme. Lapsi oli mummonsa (mieheni täti) mukana ihan ilmoittamatta. Arvatkaa vaan minkä verran vitutti, kun huutokonsertti raikui kesken puheiden, lapsi kävi sorkkimassa jälkiruokapöytää omin lupineen ja pissasi housuun keskellä tanssilattiaa. Vika tietysti oli enemmän isovanhemmissa, jotka eivät katsoneet lapsen perään tai lähteneet pois saati komentaneet, mutta siitä huolimatta asian muisteleminen saa ärsytyksen nousemaan kattoon saakka ihan muistelemalla näin melkein 6vuotta myöhemmin.
Tuskinpa yksi lapsi nyt juhlia pilaa, eikä tuosta mitään sanomista tule, kun sisko on kerran ulkomailta asti tulossa. Vieraat ovat vain tyytyväisiä, että lapsia on ainoastaan se yksi ja sekin varmaan illalla jossakin muualla. Vähän turhasta nyt otetaan kierroksia.