Lapsettomista häistä, itsekästä?
Painin tässä itsesyytösten ja toisaalta myös "pettymyksen" tunteen kanssa.
Olemme menossa elokuussa naimisiin mieheni kanssa ja olemme jo aikaa sitten sopineet (minun aloitteestani) pitävämme lapsettomat häät. Olemme melko nuoria (26-vuotiaita), lapsettomia ja meillä on laaja, lapseton ystäväpiiri. Muutama muksujakin toki löytyy ystäviltämme. Omasta mielestäni häämme tulevat kuitenkin olemaan ihanat, meidän liittoamme juhlivat bileet, joihin kuuluu myös alkoholia ja koska en itse myöskään lapsista välitä, koen heidät vain rasitteeksi juhliimme.
Ongelmaksi muodostuu mieheni sisko, joka asuu ulkomailla. Hänellä on liki 1,5-vuotias lapsi, jolle ei kuulema saa hoitajaa häiden ajaksi Suomeen. Itse tosin epäilen syyksi sitä "minä ja minun lapseni", sillä lapsen saaminen on muuttanut siskon täysin toiseksi ihmiseksi; kaikki tehdään ja määritellään lapsen kautta. Koko miehen lähisuku on myös hulluna tähän lapseen (ensimmäinen lapsenlapsi isovanhemmille).
Kuitenkin, kuullessani tästä, hämmennyin. Varsinkin kun mieheni ilmoitti, että siskonsa tulee silti. Ja lapsensa kanssa. Muille ystävillemme olemme esittäneet toiveen lapsettomuudesta, mutta nyt se ei koskisikaan hänen siskoaan, sillä muutoin sisko ei pääse ja sekös olisi miehelleni kamalaa. Hänen mielestään minä olen myös todella itsekäs, kun edes Mietin sitä vaihtoehtoa, että siskokaan ei tulisi, jos ei saa lastaan hoitoon.
Nyt kaipaan armotonta tuomiotanne; olenko itsekäs p*ska, joka ei välitä miehen tunteista vai saanko olla syystäkin loukkaantunut tästä ja ajatella, etät juhla on ensisijaisesti meitä varten? Tosin tämä on kuitenkin asia, jossa toinen meistä ilmeisesti tulee joka tapauksessa loukaantumaan...
Kommentit (79)
Onko itselläsi sisaruksia joilla on lapsia?
Minusta vähälapsiset häät on ihan hyvä vaihtoehto. Esim. että morsiusparin sisarusten lapset/kummilapset voivat osallistua. Hääkutsussa voi näiden lapsellisten kohdalla sitten mainita, että häämme ovat pääosin lapsettomat, joten lapsia varten ei ole mitään erillistä hoitoa tai ohjelmaa, ja toivotaan että lapset vetäytyvät unille esim. klo 21, jolloin juhlameno käy hurjemmaksi ja lapsille sopimattomaksi; niiden lasten vanhemmat sitten järjestäköön sen asian miten järjestävät. Lisäksi miehesi voisi siskolleen sitten muistuttaa, että jos pikku-Iida väsyy kirkossa ja metelöi, haluatte Iidan äiteineen poistuvan kirkosta, jotta seremonia ei häiriinny; sama koskee esim maljapuheita ym. ohjelmaa.
Minä ratkaisin ongelman järjestämällä häistä sellaiset, että ei olisi ollut järkevää/oikein tuoda niihin lapsia.
Minusta hääparin toivetta tulee kunnioittaa. Ne ovat teidän juhlat ja teette niistä omanlaiset. Jos kutsu ilman lapsia ei miellytä he voivat kieltäytyä kutsusta. Turha tehdä tuosta isompaa numeroa.
Meillä oli lapsettomat häät, samoista syistä kuin teilläkin. Ei se minusta itsekästä ole. Yksikään vieras ei jättänyt tulematta sen takia ettei lapsia voinut ottaa mukaan. Oletko kysynyt miehen siskolta että mitä hän on mieltä alkoholin nauttimisesta lapsensa vieressä?
Meillä oli myös lapsettomat häät, mutta sukulaislapset olivat tervetulleita. En ymmärrä miksei?
Totta hitossa sisko saa tulla lapsen kanssa. Jos joku ihmettelee, niin ymmärtää varmasti erikoistapauksen, koska siskosi asuu ulkomailla ja koko lähisuku (mahdolliset lastenhoitajat) ovat mukana juhlissa. Käsittämätöntä, että edes kehtaat ajatella, että sisko voisi jäädä pois veljensä häistä.
On minusta aika erikoista, jos vain morsiamen toiveita läsnäolijoista kunnioitetaan, eikä sulhasen toiveita laisinkaan.
Huonot startit avioliitolle. Rakastava nainen ei pakottaisi miestään noin ikävään tilanteeseen.
Sille siskolle se lapsi siellä häissä on suurempi rasite kuin teille. Antakaa yhden lapsen tulla mukaan, ette mieti kersaa sen enempiä, vaan järjestätte häät tyylillänne. Sisko huolehtii lapsestaan eikä pysty täysillä osallistumaan hyviin bileisiin, harmi hänelle.
Ei ole teidän ongelmanne, miten sisko järjestää lastenhoidon. Itsekin pienen lapsen äitinä olen jäänyt pois häistä kun kyseessä oli lapsettomat häät enkä saanut lasta viikonlopuksi hoitoon, elämä on.
Kookos kirjoitti:
Meillä oli myös lapsettomat häät, mutta sukulaislapset olivat tervetulleita. En ymmärrä miksei?
Lue aloitus niin tiedät miksei ap halua. Ei meidänkään häihin ollut lapset tervetulleita, oli sukulainen tai ei.
Sovi miehen kanssa, että järjestät hääsi yksin! Silloin ei ole tarvetta ottaa miehen mielipidettä huomioon ja saat juuri sellaiset juhlat kuin itse haluat.
Mieti itse: ihana prinsessapäivä, jota ei ole pilaamassa yksikään lapsi!
Vierailija kirjoitti:
Sovi miehen kanssa, että järjestät hääsi yksin! Silloin ei ole tarvetta ottaa miehen mielipidettä huomioon ja saat juuri sellaiset juhlat kuin itse haluat.
Mieti itse: ihana prinsessapäivä, jota ei ole pilaamassa yksikään lapsi!
Eikä edes mies! Eikä miehen suku!
Entä jos koko miehen suku jäisi pois häistä? Sisko ja lapsensa viihtyvät varmasti miehesi vanhempien kanssa paljon paremmin kuin häissänne ja varmaan miehen muukin suku olisi ihan tyytyväinen, jos heidän ei tarvitsisi tulla paikalle. Saisitte juhlia kavereitten kanssa juuri niin kuin tahdotte eikä tarvitsisi sietää ylimääräisiä ongelmanaiheuttajia.
Juhlaetiketin ensisijainen tarkoitus on osoittaa sydämen sivistystä. Ja nyt käsi sydämelle: pidetäänkö etiketistä (tässä tapauksessa lapsettomuustoive) kiinni liian tiukasti, jos sisko ei pääse veljensä häihin? Minä vastaan, että kyllä.
Enpä menisi naimisiin ihmisen kanssa, joka estäisi siskoni osallistumisen häihin.
Koko peruste lapsettomille häille tuntuu aika ontolta. Tuskin häät olisivat muutenkaan olleet täynnä lapsia kun niitä ei kaveripiirissä paljon ole.
Sinuna soittaisin itse miehen siskolle ja sanoisin, että he ovat tietysti tervetulleita häihin, mutta toivoisit, että vihkitilaisuuden aikana olisi rauhallista, sillä se on sinulle tärkeä hetki.
Kompromissi: ette mene naimisiin. Sinä et selkeästi kykene ottamaan huomioon miehen tunteita, joten miksi avioitua ollenkaan, kun ero on edessä alle vuodessa.
Onhan ne juhlat silti "ensisijaisesti teitä varten" vaikka ulkomailla asuvan siskon kohdalla tehdäänkin pieni poikkeus. Kuten joku sanoi jo, kyllä tuon muut vieraat ymmärtävät. Ainoa jolle tuosta muodostuisi ongelma, tunnut olevan sinä itse. Mieti, miksi sinua niin haittaisi jos lapsi tulisi. Mustasukkaisuutta ehkä sinun taholtasi, kun kaikki pitävät lapsesta ja pelkäät että sinua ei sitten ihastella tarpeeksi? Ihan inhimillistä tietenkin, mutta myös aika säälittävää.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole teidän ongelmanne, miten sisko järjestää lastenhoidon. Itsekin pienen lapsen äitinä olen jäänyt pois häistä kun kyseessä oli lapsettomat häät enkä saanut lasta viikonlopuksi hoitoon, elämä on.
Ei kai nyt lasten myötä tarvii tuolla tavalla katkeroitua.
Kuten sanottua aloituksessa, kamppailenkin tässä sen fiiliksen kanssa, että olenko todella itsekäs, kun pyydän miestäni kunnioittamaan vain minun toiveitani lapsettomuudesta vai onko mulla näihin fiiliksiin oikeutus?
Lapsien tulossa (olivat sitten ystävien tai sukulaisten) on ongelmana mielestäni se, että ärsyynnyn jo valmiiksi ajatuksesta, että kaunis kirkkotilaisuus tai puhe peittyy huutoitkuun, jota ei älytä poistaa ajoissa. Samoin ohjelma ei ehkä mielestäni ole lapsille sopivaa enkä itse saa mitään onnenviboja siitä, että lapsen juoksevat (ryntäilevät) ympäriinsä lapsen riemulla tai tulevat ihailemaan mekkoani. Pelkään myös, että jos vanhemmat ottavat lapsiaan mukaan, he eivät pääse nauttimaan kunnolla ja lähtevät myös itse aiemmin pois ja ajatukseni häistä on juuri se, että meillä olisi pitkä, ihana ilta ystäviemme kanssa juhlittavaksi.
Hääparin toivetta tässä kunnioitetaankin joka tapauksessa :D toiveemme ovat vaan toisistaan eriävät! Mies on siis jo toki luvannut siskollensa tulon lapsen kanssa juhlimaan.
Ja omilla sisaruksillani ei ole lapsia lainkaan.
Jos on sovittu että on lapsettomat bileet niin ne on lapsettomat. Mitä ihmeellistä siinä nykyään on? Jos siskon lapsi saa tulla niin entäpä ne muut jotka ovat joutuneet jättämään lapsensa kotiin? Voi tulla aika paskamyrsky ja väitän että ihmiset kyllä loukkaantuu.