Lapsettomista häistä, itsekästä?
Painin tässä itsesyytösten ja toisaalta myös "pettymyksen" tunteen kanssa.
Olemme menossa elokuussa naimisiin mieheni kanssa ja olemme jo aikaa sitten sopineet (minun aloitteestani) pitävämme lapsettomat häät. Olemme melko nuoria (26-vuotiaita), lapsettomia ja meillä on laaja, lapseton ystäväpiiri. Muutama muksujakin toki löytyy ystäviltämme. Omasta mielestäni häämme tulevat kuitenkin olemaan ihanat, meidän liittoamme juhlivat bileet, joihin kuuluu myös alkoholia ja koska en itse myöskään lapsista välitä, koen heidät vain rasitteeksi juhliimme.
Ongelmaksi muodostuu mieheni sisko, joka asuu ulkomailla. Hänellä on liki 1,5-vuotias lapsi, jolle ei kuulema saa hoitajaa häiden ajaksi Suomeen. Itse tosin epäilen syyksi sitä "minä ja minun lapseni", sillä lapsen saaminen on muuttanut siskon täysin toiseksi ihmiseksi; kaikki tehdään ja määritellään lapsen kautta. Koko miehen lähisuku on myös hulluna tähän lapseen (ensimmäinen lapsenlapsi isovanhemmille).
Kuitenkin, kuullessani tästä, hämmennyin. Varsinkin kun mieheni ilmoitti, että siskonsa tulee silti. Ja lapsensa kanssa. Muille ystävillemme olemme esittäneet toiveen lapsettomuudesta, mutta nyt se ei koskisikaan hänen siskoaan, sillä muutoin sisko ei pääse ja sekös olisi miehelleni kamalaa. Hänen mielestään minä olen myös todella itsekäs, kun edes Mietin sitä vaihtoehtoa, että siskokaan ei tulisi, jos ei saa lastaan hoitoon.
Nyt kaipaan armotonta tuomiotanne; olenko itsekäs p*ska, joka ei välitä miehen tunteista vai saanko olla syystäkin loukkaantunut tästä ja ajatella, etät juhla on ensisijaisesti meitä varten? Tosin tämä on kuitenkin asia, jossa toinen meistä ilmeisesti tulee joka tapauksessa loukaantumaan...
Kommentit (79)
Seuraavaksi on vuorossa lapsettomat ristiäiset, joissa ei ole sitä vauvaakaan paikalla, ettei vain lapsilaumat pääse ryntäilemään ja sotkemaan ap:n pukua.
Jos sinun sisaruksella olisi lapsia, antaisitko heidän tulla häihin tässä tilanteessa? Jos siis muuten sun sisko joutuis jäämään pois?
Tämä on aika selvä, sinä olet se itsekäs. Pelkän periaatteen vuoksi haluat nipottaa tästä asiasta ja maalailet kuvia räkänokkaisista lapsilaumoista, vaikka kyseessä olisi yksi (1) puolitoistavuotias muksu. Olen melko varma, ettei kyse ole ollenkaan siitä, että Meidän Häät On Lapsettomat!, vaan ärsyttävästä miehen siskosta ja huomion vievästä kakarasta. Osunko oikeaan?
Joka tapauksessa, suhteutapa asiat mielessäsi. Miehesi varmasti haluaa oman siskonsa häihinsä! Vaikka se sitten vaatisi sääntöön poikkeuksen. Olet itsekäs, jos vaadit miestä kunnioittamaan mielipidettä, joka on se, että et haluat hänen siskoaan häihisi.
No.. Olethan sinä itsekäs paska, ap. Ajattelet pelkkää omaa hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Minä ymmärrän toiveen lapsettomista häistä. Ihan kokonaan lapsettomista. Meidän häissä vaadittiin pitkää pinnaa ja huumoria, kun miehen serkun kaksivuotias lapsi veti vartin välein huutoraivareita. Ko. serkkua tai hänen lastaan ei ollut edes kutsuttu juhliimme. Lapsi oli mummonsa (mieheni täti) mukana ihan ilmoittamatta. Arvatkaa vaan minkä verran vitutti, kun huutokonsertti raikui kesken puheiden, lapsi kävi sorkkimassa jälkiruokapöytää omin lupineen ja pissasi housuun keskellä tanssilattiaa. Vika tietysti oli enemmän isovanhemmissa, jotka eivät katsoneet lapsen perään tai lähteneet pois saati komentaneet, mutta siitä huolimatta asian muisteleminen saa ärsytyksen nousemaan kattoon saakka ihan muistelemalla näin melkein 6vuotta myöhemmin.
Toisaalta tässä tapauksessa on kyseessä alle 1,5-vuotias. Ei vielä uhmaikäinen, joten ei välttämättä saa raivareita, mahdollisesti ei vielä osaa kävelläkään, joten ei mene sorkkimaan jälkiruokapöytää, eikä pissaa tanssilattialle, koska 1-vuotiaalla on vielä vaippa. Lisäksi ei ole monenkaan vanhemman mielestä hyvä idea matkustaa ensin ulkomaille (Suomeen) 1-vuotiaan kanssa ja jättää lapsi (joka ei vielä edes puhu ja muutenkin todennäköisesti vierastaa) tällöin yksin täysin vieraaseen paikkaan uppo-oudolle hoitajalle (kun kaikki vähänkään tutummat ihmiset ovat siellä häissä myös). Morsian nyt on päättänyt määritellä miehen siskon äitiyteen höyrähtäneeksi vain siitä syystä, että sisko on ihan normaali lapsensa huomioon ottava vanhempi.
En menisi naimisiin henkilön kanssa joka edes yrittäisi ehdottaa ettei oma sisarrukseni tulisi häihini, ja saisi tuoda vaikka hevosen mukanaan häihin.
Vierailija kirjoitti:
Seuraavaksi on vuorossa lapsettomat ristiäiset, joissa ei ole sitä vauvaakaan paikalla, ettei vain lapsilaumat pääse ryntäilemään ja sotkemaan ap:n pukua.
No harvemmin ristiäisissä kyllä onkaan muita lapsia kuin korkeintaan kastettavan sisarukset. Aika pienet juhlathan ristiäiset yleensä ovat.
Olen sanaton ihmisen itsekkyyden ja itsekeskeisyyden edessä.
Toivottavasti olet ap vela jos et tajua miksei miehen sisko halua ulkomailla pistää pientä lastansa vieraalle lastenhoitajalle.
Sanoit että teillä on laaja lapseton ystäväpiiri. Joutuuko siis moni jättämään lapsensa kotiin? Ymmärrän sinua, mutta itse kyllä joustaisin tuossa kohtaa. Ulkomailla asuvaa siskoa ei usein näe ja ymmärrän, että miehesi haluaa hänen olevan osa hääjuhlaa. Häät ovat toki teidän juhlanne, mutta vieraat lopulta tekevät juhlan. Yksi lapsi tuskin häitä pilaa ja luulisi siskonkin ymmärtävän missä vaiheessa meno on sellainen, ettei lapsen ole soveliasta olla paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kontrollifriikki? Haluat hallinoida täydellisyyttä?
Meillä oli lapsia häissä ja ilmeisen fiksuja vanhempia sekä ystävissä että sukulaisissa, koska kaikki meni hyvin.
Saatan ollakin, mutta tästä ainakin ajattelen niin, että saan toivoa omilta häiltäni juuri sitä mitä itse haluan. Jos en kaipaa itkua ja mölyä (tai mahdollisuutta niistä), niin sen tunteen aion itselleni suoda vailla tuskia.
AP
Onko sun toiveet tärkeämmät, kuin sun miehen? Kyseessä on miehen SISKO. Etkö itse rakasta sisaruksiasi, vai miksi et kykene ajattelemaan asiaa enemmän miehesi kannalta? Kyllä mulle olisi tärkeämpää, että miehen rakas sisko on häissä mukana, kuin että itsellä on täydellinen hääpäivä. Koska rakastan miestäni ja kaikkea hänelle tärkeää. En ennusta teille pitkää liittoa.
Nro 71 jatkaa vielä...
Lapsettoman voi myös olla vaikea ymmärtää, että varsinkaan noin pientä lasta ei saa kovin helposti hoitoon. Pitää olla joku tuttu ja turvallinen ja he ovat varmaan kaikki häissä mukana. Itse en ainakaan keksi montakaan ihmistä, joille uskaltaisin oman suht samanikäisen lapsen laittaa hoitoon. Joku tuntematon lastenhoitaja ei tulisi kuuloonkaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinun sisaruksella olisi lapsia, antaisitko heidän tulla häihin tässä tilanteessa? Jos siis muuten sun sisko joutuis jäämään pois?
Tähän minäkin toivoisin ap:lta vastauksia.
Elämä ja avioliitto on täynnä kompromissejä. Tässä ap:lle kompromissi on huomattavasti "lievempi kuin sulhaselle: yksi lapsi häiss vs. oma sisko ei saa tulla häihin.
Kyllä minä ymmärrän lapsettomat häät.
Meillä on tulossa häät johon myös lapset on kutsuttu. Meillä on omakin lapsi, joka tulee, niin olisi aika tekopyhää kieltää vierailta. Omalle lapselle on järjestetty hoitaja, olen kyllä valmistautunut siihen että itse tulen myös häntä hoitamaan. Nyt muutamat vieraat ovat kyselleet että ollaanko järjestetty kaikille lapsille hoitaja (taka-ajatuksena että pääsee vanhemmat pämppäämään rauhassa). Olin ihan ymmälläni. Jotenkin naiivina odotin että jokainen hoitaa omat lapsensa, niin minä itsekin hoidan jos meidät häihin kutsutaan.
Jos voisin päättää uudelleen niin pitäisin itsekin lapsettomat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No harvemmin ristiäisissä kyllä onkaan muita lapsia kuin korkeintaan kastettavan sisarukset. Aika pienet juhlathan ristiäiset yleensä ovat.
Totta, ei ole enää tapana kutsua kummeja tai omia sisaruksia, vauva ja vauvan sisarukset ja vanhemmat riittää. Ennen oli paikalla serkkuja ja kummienkin lapsia, mutta ei enää nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, ei ole enää tapana kutsua kummeja tai omia sisaruksia, vauva ja vauvan sisarukset ja vanhemmat riittää. Ennen oli paikalla serkkuja ja kummienkin lapsia, mutta ei enää nykyisin.
Niin. Ei kummit enää nykyään ole läheskän aina mitään pariskuntia, vaan vanhempien ystäviä ja sisaruksia. Eli esim. äidin sisko ja isän paras kaveri saattaa olla lasten kummeja. Nykyisillä erotilastoilla tämä on mielestäni vain ja ainoastaan järkeää. Mutta tästä johtuen ei ole siis tosiaan tarvetta kutsua mitään kummin koko perhettä paikalle.
Taidat jostain syystä kadehtia miehen siskoa, ei tule muuta syytä mieleen miksi haluat siskon jäävän pois.
No joka tapauksessa, enemmän huomiota sisko (+lapsi) vie poissaolollaan. Luuletko ettei se ole häiden pääpuheenaihe, Eikö Liisa päässyt tulemaan, no kun Liisa ei ole paikalta arvaa kyselläänkö sinun mieheltäsi siskostaan.
Kun taas Liisan ollessa paikalla hän vie vähemmän huomiota teiltä, eikä teiltä udella liisasta.
Mä uskon kyllä, että ulkomailla asuvan siskon on vaikea löytää hoitajaa Suomesta, jos koko suku on tulossa häihin. Ja mun mielestä on ihan ok jos hääparin sisarusten lapset tulevat häihin vaikka muita lapsia ei olisi kutsuttu. Sun täytyy nyt vain itse miettiä miehesi kanssa mikä on paras ratkaisu (itse ehdottomasti tuossa tilanteessa kutsuisin siskon lapsineen, vaikka pidänkin lapsettomista häistä).
Ymmärrän täysin sinua, ap. Jos ei itse ole lapsirakas, niin ajatus yhdestäkin lapsesta omissa häissä tuntuu varmasti tosi ahdistavalta. Minäkin näen oikein sieluni silmin sen, kuinka ko. kersa kiljuu vihkimisen aikana, ryntäilee hääjuhlassa ja käy rämpimässä tarjoilut. Tilanne on vaan todella vaikea, jos miehesi kuitenkin haluaa ko. lapsen häihinne :(.
Jos sinun on pakko taipua siihen että lapsi sinne tulee, niin valjasta etukäteen ainakin 2 henkilöä "vartijoiksi", jotka ohjaavat esim. lapsen välittömästi ulos vihkitilaisuudesta jos se alkaa äännellä. Vanhemmat ovat niin kuuroja oman lapsensa äänille, että eivät ihan oikeasti ymmärrä mikä määrä ääntä häiritsee muita (vinkki: kaikki äänet). Ohjeista nämä vartijat siihen miten heidän tulee toimia, esim. että heti kun/jos lapsi ääntelee, he käyvät vaivihkaa opastamassa siskon lapsineen pois tilasta. Sama juhlissa, eli he pitävät vaikka vuorotellen lasta silmällä ja käyvät opastamassa äitiä jos hän ei itse tajua pitää kersaansa kurissa. Varmista, että vartijat ovat ns. samalla levelillä kanssasi siitä, millaiseen toimintaan pitää puuttua.
Näin sinun ei tarvitse itse stressata siitä että mitä jos lapsi metelöi tai sotkee, vaan sinulla on ne luottohenkilöt varmistamassa ettei lapsi pilaa häitänne - ei todellisella toiminnalla eikä sillä, että joudut pelkäämään mitä lapsi tekee (/mitä hänen äitinsä antaa lapsen tehdä).
Olin pari v sitten lapsettomissa häissä jossa oli hääparin kaikki 3 lasta, mutta heillä oli oma tuttu hoitaja ja menivät nukkumaan klo 21 ajan. Lapset ovat olleet hoitajan kanssa syntymästä asti ja kaikki kilttejä ja rauhallisia.
Heidän naapuri, akateemisesti koulutettu päätti ottaa siitä huolimatta vaikka lapsia ei ollut kutsuttu, oman lapsensa mukaan, koska he ovat parhaita ystäviä.
Kirkossa sitten lapset toimivat morsiusneitoina ja -poikana ja tää naapuri usutti oman lapsen mukaan käytävälle kävelemään ja kun vihkimisen jälkeen otettiin kuvia kirkkopuistossa, juoksi tyttö kuviin mukaan.
Joka lähtöön löytyy.
Anna siskon tuoda lapsi mukaan. Lapsi on hyvin haastava juuri tuossa iässä. Siskolle itselle tulisi helpompi ilta ilman mutta itsepähän valinnan tekee.
1 lapsi ei häitä pilaa.