Shokkitilassa ihminen yleensä kieltää tapahtuneen
Se on yksi ihmisen sisäänkirjoitetuista so ohjelmoiduista psykologisista reaktioista.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Öö joo?
Shokkitilassa ihminen ei ymmärrä mitä on tapahtunut. Jälkeenpäin muistikuvat hyvin hataria ja voi väittää nähneensä jotain sellaista mitä todellisuudessa ei ole olemassakaan.
Sinänsä aiheessa kiinnostaa että kuinka kauan tämä tila voi kestää. Olen lukenut että muutamia kuukausia, mutta minulla on ptsd lähes 4 vuotta ja minusta jotenkin tuntuu että en etene tuosta eteenpäin...
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla, en usko tätä.
Shokkitila on ihmisen sietokyvyn yläpuolella.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla, en usko tätä.
😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä aiheessa kiinnostaa että kuinka kauan tämä tila voi kestää. Olen lukenut että muutamia kuukausia, mutta minulla on ptsd lähes 4 vuotta ja minusta jotenkin tuntuu että en etene tuosta eteenpäin...
Shokkireaktio on pahimmillaan noin vuorokauden so 24 tuntia tapahtuneesta.
Traumaattisen kriisin vaiheet ovat shokkivaihe, reaktiovaihe, käsittelyvaihe ja uudelleen suuntautumisen vaihe.
Shokkivaihe
Shokkivaihe alkaa heti kriisin laukaisseen tilanteen jälkeen. Shokkivaiheen aikana ihminen ei kykene vielä käsittämään kriisin aiheuttanutta tapahtumaa ja saattaa jopa kieltää sen. Osa shokkivaihetta elävistä lamaantuu täydellisesti, osa taas käyttäytyy mekaanisesti ja sulkee tunteet pois. Jotkut saattavat reagoida shokkivaiheessa voimakkaalla kiihtymystilalla, he saattavat esimerkiksi huutaa suoraa huutoa tai itkeä raivokkaasti. Lamaantuminen ja levottomuus saattavat myös vaihdella vuoronperään. Shokkivaihetta elävien reaktiot, esimerkiksi näennäinen tunteettomuus saattavat hämmentää läheisiä ihmisiä ja jopa aiheuttaa paheksuntaa.
Shokkivaiheeseen saattaa liittyä
Tapahtuman kieltäminen,
Tunteiden pois sulkeminen,
Epätodellinen ja ulkopuolinen olo,
Huutaminen, itku ja paniikki
Shokkivaiheen reaktiot voivat tuntua pelottavilta ja omituisilta. Niillä on kuitenkin tärkeä psyykettä ja elämää suojaava merkitys: liian suurta järkytystä ei voi hahmottaa lyhyessä ajassa ja shokkivaihe antaa aikaa kohdata tapahtunut. Shokkivaiheessa oleva tarvitsee yleensä konkreettista turvaa ja kokemuksen siitä, että läsnä olevat ihmiset hallitsevat tilanteen. Shokkivaihetta elävän kanssa on hyvä keskustella tapahtuneesta rauhallisesti. Kannattaa ottaa huomioon, että kerrotut asiat eivät jää useinkaan shokissa olevan mieleen ja että puheen pitää olla rauhallista, selkeää ja yksinkertaista, sillä shokissa olevan kyky vastaanottaa tietoa on heikko.
Lue tuolta lisää, ap, jos kiinnostaa
http://www.mielenterveysseura.fi/fi/mielenterveys/vaikeat-el%C3%A4m%C3%…
Näytät käyttävän mielelläsi lyhennettä so.
Kiinnitä huomiota siihen, että se kirjoitetaan so., siis ihan pisteen kera.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Shokkireaktio on pahimmillaan noin vuorokauden so 24 tuntia tapahtuneesta.
Mitähän tuo kysyjä kysyi? Mietipä.
Vierailija kirjoitti:
Öö joo?
Todistit ap:n väitteen todeksi.
Onks tää se jolle myytiin hampurilaisravintolassa väärä kastike?
Peitto! Peitto!!!! Auttaa ptsdeehen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö joo?
Onko tuo kommentoija mielestäsi sokissa?
Kiitos nr. 9. Olen lukenutkin noista vaiheista ja ongelmani on että tilanne ei tavallaan koskaan päättynyt. Hankala selittää. Mutta en koe ympäristöäni tapahtuneen jälkeen enkä yhäkään turvalliseksi. Sen sijaan tuntuu että etäännyn yhä hiljaa itsestäni. Vuosi vuodelta. Näin ollen loogisesti ajateltuna olen yhä ensimmäisessä vaiheessa.
se jolla on ptsd
Huh. Ryyppäsin raskaasti toissailtana ja en muista mitään miten tulin kotiin. Luulin että se oli känni ja krapula mutta luultavasti mulle on tapahtunu joku kauhee shokin aiheuttama juttu ja siksi en muista mitään...
Jipii en ookaan paska juoppo, vaan sääliä ja arvostusta tarvitseva traumatisoitunut ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Näytät käyttävän mielelläsi lyhennettä so.
Kiinnitä huomiota siihen, että se kirjoitetaan so., siis ihan pisteen kera.
Ei pistettä, that's my style.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö joo?
On.
No mitä sä ap olet sitten tehnyt? Tapoit tai raiskasit jonkun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö joo?
Tämä palsta on kyllä aika shokeeraava.
Öö joo?