Ahh. Tähän kesäapulaisten parhaimmat ehdotukset ja möläytykset. Minä aloitan:
Nuorehko mammanpoika sai työpaikan, johon valitettavasti kuului aamvuoro aikaisin aamulla. Tämä Järjen Jättiläinen kuitenkin ehdotti, että jos hän tulisi tekemään ne hommat (valmisteluja ja kokin ja kylmäkön auttamista) yöllä, jolloin hänellä on paras vire ja pystyy tekemään töitä. Aamuvuoro kun ei hänelle oikein millään sopinut kun ei jaksa herätä niin aikaisin.
Hän kuulemma kotonakin elää niin että nukkuu pitkälle iltapäivää ja valvoo yöt.
Se vaan, ettei ollut mitään takeita että olisi mitään määrättyjä tehtäviään tehnyt silloin yölläkään - yksin siis suljetulla keittiöllä. Kun sitä piti päivänvalollakin koko ajan patistaa ja ohjata ja muistuttaa että tämäkin vielä.
Toinen sankari koki että työssä pitää olla liian pitkään ja että siihen on aivan liian sidottu. Oli kyllä kiitollinen työstä, ei siinä mitään. Meni puhumaan esimieihelle ratkaisuaan, että hänellä olisi yksi kaveri joka voisi tehdä puolet hänen hommistaan. Että panisivat yhdessä niinkuin homman puoliksi. Että miten olisi? Esimies ei oikein jostain syystä lämmennyt tälle, varmaan ihan vittumaisuuttaan.
Yksi valokuvasi itseään työpaikan taustatiloissa "hassuissa" tamineissa, eli työpaikan tavaroita ja esineitä esim. päässään ja sillain hassusti muutenkin makoili pitkin pöytiä. Paljon kuvia talon varastoista ja taustatiloista, jonne ei pitäisi hänelläkään olla edes mitään asiaa. Työpaikan nimet ja tiedot tietysti esillä. Kun hänelle huomautettiin että tuo ei ole mitenkään asiallista, oli häntä loukattu ja kiusattu sekä nöyryytetty ja jäikin sairaslomalle.
Lisäksi tietysti nämä jokakesäiset: en- mä- pääse- silloin -enkä- silloin- kun mun pitää mennä rockeihin/reissuun/lontooseen/boifriendin luo. Jos työvuoroja ei muuteta näiden elintärkeiden menojen mukaan, aletaan itkeä tihrustaa ja valittaa että kiusataan.
Kommentit (252)
Olen ollut kesätöihin palkattavien lukioikäisten esimies noin vuosikymmenen verran. Tuntuu, että muutaman viime vuoden aikana on perehdytyksessä pakko mennä jopa aivan naurettavuuksiin asti. Esimerkiksi seuraavat asiat tulevat monelle yllätyksenä, ja näistä on annettava sekä suullinen että kirjallinen ohjeistus moneen kertaan:
- Työaika on klo 9-17, teidän on oltava paikalla joka päivä klo 9 ja lähdettävä töistä vasta klo 17. Töistä ei saa lähteä kesken päivän hengailemaan kaupungille tai rannalle. Työpaikalta ei saa lähteä ilman lupaa kesken päivän.
- Lomapäivät on erikseen sovittuina päivinä, eikä niitä voi muutella sen mukaan kun siltä tuntuu (lomapäivien sovittelu työvuorolistaan on muutenkin työn luonteesta johtuen haastavaa).
- Palkka (jonka suuruus on tiedossa jo haastattelussa) tulee palkkapäivinä, sovitun suuruisena, eikä siihen saa mankumalla lisiä eikä korotuksia (vaikka tämä on tehty selväksi).
- Työpaikalta ei saa varastaa.
- Työpaikalla ei saa pitää kavereiden kanssa iltabileitä.
- Työpaikalla on tehtävä työtä.
- Työpaikalle ei saa tuoda omia eikä kaverin lemmikeitä hoidettavaksi.
jokainen on ollut joskus nuori ja töppäillyt, minäkin oikein huolella. köh jätän tässä nyt kertomatta niistä kuitenkin...
sen olen huomannut että näitä curlattuja teinejä on aina vaan enemmän. kaikki on saatu jo lapsena, äiti soittaa ja hakee työpaikkaa (kuka tänne olikaan tulossa töihin) vanhemmat selostaa mitä "lapsi" osaa ja mitä ei (oisi kiva kuulla itse hakijalta) ynnä muuta. harvemmin otan töihin ketään äidin suosituksella. on näitä festarikarkureita osunut kohdalle, kummasti iskee flunssa tai selkäkipu kun on saatu pomolta kielteinen päätös festarikäyntiä varten. kesätöissä kun ollaan _kesällä_, jostain syystä! samoin aamuvuoro seitsemältä on liian aikaista turhan monelle.
eli ei teineissä sinänsä ole vikaa vaan vanhemmissa.. ?
on siellä ihan helmiä joukossa, harmi kun yleensä jatkavat kouluja ja uraa paljon pitemmälle mitä nämä meidän sinänsä mukavat ja ihan ok rahakkaat hanttihommat ;)
Minusta tämä koko aloitus on hieman asenteellinen. Lähtökohtana on se että kesäsijaiset ovat aina tai useimmiten jotenkin idiootteja ja laiskoja ja tässä ketjussa on lupa nauraa ja pilkata.
Itse opiskelin aikuisiällä uuteen ammattiin ja tein töitä kesäsijaisenakin. En todellakaan ollut enää mikään 20-v pissaliisa. Tämä "hähhähää ollaan ilkeitä kesäsijaiselle"-asenne tuli hyvin selväksi. Kohtelu oli joidenkin taholta todella törkeää. Jotkut ovat jo valmiiksi sillä asenteella että kesäsijainen tekee kaiken väärin ja on idiootti. Kesätyöntekijät niputetaan joksikin alemmaksi kastiksi, jolla ei ole mitään oikeuksia ja joita saa kiusata.
Luulen että nuoret usein vain ovat hiljaa ja kärsivät tällaisesta. Luullaan että se kuuluu asiaan. Tämä aloitus on hyvä esimerkki siitä, että joidenkin mielestä kuuluukin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tervetuloa maistamaan vaan uuden uljaan maailman menoa! Tohon suuntaa ne tulevaisuuden työt on oikeasti menossa. Ne ketkä ylipäätään töitä tekee, tekee sen itselleen parhaiten sopivana aikana, eikä kellokortilla. Aloittajan esimerkin kesäduunarilla oli ihan fiksut ehdotukset, joita ei taantumuksellisella työpaikalla ymmärretty; tehokkaimman ajan ottaminen käyttöön ja työn jakaminen.
Siihen en ota kantaa miten ko. henkilö sitten olisi oikeasti suoriutunut, mutta ideoina hyvät!
t. Esimies, joka ottaa tehot irti henkilöstön omilla ehdoilla ja tekee tulosta.
Eikös tuo ole paitsi turvallisuuskysymys, myös kustannuskysymys. Siis satunnaiselle kesäduunarille olisi pitänyt antaa työpaikan kaikki avaimet ja päästää omin nokkinensa keskellä yötä touhuamaan, ja maksaa luonnollisesti yötyölisät? Tai että palkkaa kaksi ihmistä yhden ihmisen työhön, eli maksaa työnantajamaksut sun muut kahdesta työntekijästä, vaikka yksikin tekijä ko. työhön riittäisi?
Eli jos nuori ihminen esittää innovatiivisia ehdotuksia, sitä pidetään curling-nuorena, koska hän on nuori.
Itse olen päälle viisikymppinen ja meillä on paljon nuoria töissä. Heillä on hurjasti ideoita. Jotkut välillä pähkähulluja, mutta ei se meinaa, että heti teilataan, että onpas nykyajan nuoret laiskoja ja huonoja, kun kyseenalaistavat vanhoja käytäntöjä. Niiden pähkähullujen ehdotusten seasta tulee joskus helmiä. Ja saa kai sitä ehdottaa. Ei kaikkeen tarvitse suostua. Mutta miksi juuri nuoret ei saisi ehdottaa asioita. Vain vanhat ja kokeneet. Ei meidän vanhojen ideat aina myöskään niin fiksuja ole.
Pojan idea oli sinänsä fiksu. Työnantajan tehtävä ei ole nauraa sille ja haukkua työntekijää, vaan selittää nuorelle työaikalainsäädäntö ja palkkaukset ja muut seikat, miksi se ei sovi.
Minusta nuo ehdotukset eivät olleet fiksuja, sillä eiväthän ne tähdänneet lainkaan siihen, että kyseisillä muutoksilla työt tulisi paremmin ja tehokkaammin tehtyä, vaan ne pohjasivat puhtaasti ehdottajien itsensä mukavuuteen ja mielitekoihin. Miksi työnantaja pitäisi fiksuina ehdotuksia silloin, kun niistä ei työnantajalle ole kuin lisäkustannuksia ja pahimmillaan jopa selvää haittaa?
Ja työntekijän hyvinvoinnillako ei ole mitään yhteyttä tehokkuuteen? Sehän on kaikkein tärkein elementti joka kannattaa ottaa huomioon aina kun vain voi. Omassa työpaikassani se näkyi mm. siten, että aloitusaika oli joustavasti kolmen tunnin sisään. Kaikissa työpaikoissa tämä ei tietenkään ole mahdollista, mutta ei se että joku uudistus pohjautuu työntekijän mukavuuteen, tarkoita että se väistämättä on huono uudistus.
Tottakai työntekijän hyvinvoinnilla on merkitystä, ja se pitää huomioida kun niin voi tehdä. Avainkohta nyt tässä tuo aina kun vain voi. Tässä oli nyt kyse tilanteesta, jossa työntekijän hyvinvointia ei olisi voinut järkevästi huomioida.
Mielestäni siinä ei ole mitään järkevää, että kokematon ja osaamaton kesätyöntekijä, joka tarvitsee toistuvasti opastusta ja muistuttamisia, jotta hommat tulevat ylipäätään hoidetuksi, saisi työskennellä yksinään öisin tyhjässä talossa vain siksi, ettei jaksa olla päiväsaikaan hereillä. Todellakin, rajansa myös sillä, miten pitkälle työntekijän hyvinvointi on fiksua huomioida ja näin pitkälle sitä ei mielestäni olisi millään tasolla fiksua huomioida. Tuon idean toteuttaminen olisi aiheuttanut työnantajalle vain lisäkustannuksia ja todennäköisesti myös selvää haittaa, koska kyseinen nuori mies ei ollut muutenkaan osoittanut, että pystyisi työskentelemään yksin, vailla minkäänlaista ohjausta ja peräänkatsomista.
Ihmettelen edelleen esimiesasemassa olevaa henkilöä, jonka mielestä näillä spekseillä ko. nuoren miehen ehdotus oli fiksu ja työpaikka vain taantumuksellinen kun ei moisen idiksen järkevyyttä tajunnut.
Juuri näin. Miksi työnantajan pitäisi huomioida työntekijän hyvinvointi, kun työntekijä itse alun perin lyö laimin oman hyvinvointinsa. Olisi nukkunut yönsä, niin aamulla pääsisi virkeänä töihin.
Myös minusta jotain asioita voi myös vaatia näiltä nuoriltakin koska ennemmin tai myöhemmin se päivä tulee eteen ettei koko maailma pyöri nuoren ympärillä eikä kaikkea voi tehdä niin kuin tämä haluaa.
Onnea ja menestystä tuollaisille "en tule töihin ellen saa tulla omilla ehdoillani"-tyypeille esim. armeijaan.
Hassua, että maailmassa kuitenkin menestyvät nämä, jotka osaavat vaatia. Luuletteko, että Sipilä ja Stub esimerkiksi ovat olleet nöyriä hiirulaisia nuorena. Kyllä ne juuri pärjäävät, jotka osaavat vaatia ja olla itsekkäitä. Nöyrät hiirulaiset eivät ylene koskaan ja heidät potkitaan yleensä ensimäisinä ulos työpaikoista. Röyhkeät etenevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aina sanonut, ettei ole huonoja sijaisia, vaan huono perehdytys. Jos sijainen ei osaa töitään, vakkareina meidän on katsottava peiliin ja mietittävä, miksi opastimme hänet töihin huonosti.
Niin, asenteena tuo on ihan hyvä, mutta tottahan tuo ei ole. Vai miten selittäisit sen, että toiset sijaiset hoitavat hommansa paremmin kuin toiset, vaikka perehdytys on ihan täsmälleen sama? Ei siinä perehdytykset paljon auta, jos työntekijä on hidas tai välinpitämätön.
Perustelen sen sillä, että itsekin nuorena sijaistin paljon. Oli paikkoja, missä katsottiin nenänvartta pitkin ja huokaistiin, että voi ei, taas noita nuoria ja sitten häivyttiin tupakalle. Tee siinä sitten töitä.
Paikkoja, missä esittäydyttiin ja näytettiin paikat ja missä on pukuhuone ja kerrottiin työnkuva ja vastattiin, kun kysyin.
Liian paljon on työpaikkoja, missä vanhat kääkät inhoaa nuoria ja heitä ei neuvota, vaan huokaillaan ja pyöritellään silmiä ja oikein odotetaan, että mokaispa se jossain, että päästäisiin nauramaan.
Kun olen itse opastanut sijaisen, jokainen on osannut työnsä hyvin. Työhistoria merkitsee aika paljon, mitä hän osaa ja miltä pohjalta lähden opastuksen. Kokeneemmalle ei tarvitse niin paljoa neuvoa, uudelle pitää lähteä perusasioista.
Kylläää on paljon laiskoja ja röyhkeitä kesätyöntekijöitä sotkemassa asioita nykyään + tietysti heidän vanhempansa, jotka soittelevat työpaikoille ja haukkuvat, kun mussukka mököttää taas omassa huoneessaan.
Vierailija kirjoitti:
Kesäapulainen kysyi täydessä valmiustilassa:
Toivotaan että herralla oli housut jalassa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonoa perehdytystä, mutta myös huonoa rekrytointia.
Kesätyöläisenäkin saa toivoa lomapäiviä.
Jos työpaikallasi on noin ankea ilmapiiri kuin mikä asenteesi on, en yhtään ihmettele, miksi kesätyöläisetkään eivät viihdy.
Et sitten osaa lukea yhtään? Vai onko sulla jokin sanasokeus tai suomi ei ole äidinkielesi?
Kysymys ei todellakaan ole työpaikalla viihtymisestä. Jos joku kehtaa valittaa oikeesti niille, jotka sitä työtä vuoden ympäri ja vakituisesti perheitään elättääkseen tekee, että ei oikein jaksa tulla näin aikaisin töihin, niin siinä kyllä ei tasan ole mistään työpaikalla viihtymisestä kysymys. Aivan älytön ajatuskin sulla.
Kyllä työpaikoille tullaan ja siellä ollaan silloin kun työvuorossa niin lukee. Siinä ei kysellä että nukuitko hyvin ja että nukkuisitko mieluimmin nyt ja haluaisitkos tulla vähän myöhemmin,jookos.
Semmoinen vatipää, joka nukkuu päivät ja ei jaksa tulla aamulla töihin kun valvoo mieluimmin yöt, niin semmoinen työn sankari ja arjen voittaja sitten hakeutuu yötöihin.
Taikka ei töihin ollenkaan.
Miten sä kuvittelet että yhteiskunta pyörii ja maailmalla pärjää koko maa, jos kaikkien kuulu viihtyä ja olla niin mukavaa. Kuka ne työt sitten tekee. Kuka tekee ne työt, joissa ei ole niin kivaa, joissa ei ole viihtyisää? Kyllä sulla on vielä paljon opittavaa työelämästä.
Miksei siellä työhaastattelussa ole kysytty, että mihin aikoihin olet valmis tulemaan töihin?
Silloin kun minä 90-luvulla olin menossa kesätöihin 9. luokan juuri päättäneenä, minulle kerrottiin, että työaika on sitten 8 tuntia päivässä klo 8-16 (kyseessä lasten leikkikenttätoiminta). Ei siinä kukaan alkanut kysellä, että mihin aikoihin haluaisit mahdollisesti tulla töihin, ja että kykenisitkö tulemaan. Ymmärsin ihan itse, että jos paikka on avoinna klo 8.30-15.30 ja muut työntekijät on paikalla klo 8-16, minä en voi olla töissä esim. klo 12-20. Tai tehdä 4-tuntista päivää jos työpäivä on 8-tuntinen. Ihan itse oivalsin myös sen, että töissä täytyy oikeasti olla aina ajoissa, joten lähdin kotoa aina hyvissä ajoin ehtiäkseni. Hoidin kaikki työt täsmällisesti, olin reipas, oma-alotteinen, mukautuvainen ja ystävällinen kaikille. Ilmeisesti tämä teki pomoon vaikutuksen, koska hän oli puhunut minusta paljon hyvää jossain sosiaalitoimen kokouksessa. Tämä poiki sitten kesätyöpaikkoja moneksi kesäksi eteenpäin. Kerran minulle jopa soitettiin kotiin ja kysyttiin, että voinko tulla töihin kun joku toinen kesätyöntekijä oli tehnyt oharit.
En ymmärrä, että miten tuollaiset ^ itsestäänselvyydet voisi olla jotenkin ylivoimaisen vaikeita tajuta nykypäivän teineille. Ja että miksi heitä pitäisi curlata ja kysellä, että koska arvon herrasväki mahdollisesti saa istumalihaksistonsa raahattua töihin.
-ohis
Oi, kyllä me nyt kaikki ihaillaan ja kunnioitetaan sua! Oot oikeessa että noin pitäisi käyttäytyä, mutta tiiätkö, kuulostat ihan joltain 60-vuotiaalta, jotka on suunnilleen yksin tehneet koko maailman ;).
Ja sinä kuulostat katkeralta curlingteiniltä kun noin osui ja upposi.
Voi voi. Mamma nyt vaan rauhoittuu ja syö vähän vaikka kettukarkkeja. :D
:D
Valitettavasti totta että osa nykynuorista ei ymmärrä työelämän pelisääntöjä.
Tiedän aiheesta aika paljon, olen ammatillinen opettaja jolla työelämässä yhteistyökumppaneita.
Toppipaikoista tulee palautetta nuorten tekemisistä (lue laiskottelusta, töiden väistelystä, työaikojen noudattamattomuudesta, puhelimessa roikkumisesta) Yleensä samat nuoret erottuvat epäedullisesti myös oppilaitoksessa. Joillekin ohjauksen vastaanottaminen on todella vaikeaa. Kasvatusasia tämä pitkälti on. Hyvin kasvatetuilla ei ole ongelmia, ovat motivoituneita ja ahkeria.
Keittiöalalta minunkin kokemukseni kuten aloittajan. Kiireimpään lounasaikaan saattavat lähteä syömään tai pitkälle vessakäynnille (oletus että kännykkää siellä räplätään).
Ei tarvitse kahta kertaa miettiä kumpi ryhmä saa alan työpaikat ahkerat vai laiskat.
Minä olin kesätöissä valtion virastossa 80-luvun puolivälissä. En asiakaspalvelutehtävissä, vaan arkiston puolella. Kysyin, voisinko jättää ruokatauon pitämättä ja lähtisin töistä puoli tuntia aiemmin, ehtisin hengailla ennen kuin piti olla kotona. (minun siis piti olla kotona tiettyyn aikaan) Kysymykseni herätti suurta närkästystä, eihän nyt tuolla tavalla voi toimia.
Minusta joustavat työajat olisivat voineet toimia tuolloin ja voisivat nytkin monessa paikassa, missä niitä ei vielä ole. Virastot täytyy pitää auki tiettyinä aikoina, mutta ei siihen koko henkilökuntaa tarvita.
Jatkan vielä. Ei kyse ole perehdytyksen puutteesta. Oppilaitoksella ohjataan miten työelämässä toimitaan ja työssäoppimispaikoilla ohjataan. Kyse on joidenkin yksilöiden täydellisestä välinpitämättömyydestä, laiskuudesta. Osalla toki on oppimisvaikeuksia, ja joukossa on myös tyhmiä joille opit ei mene perille.
Olen törmännyt muutaman kerran niin heikkolahjaiseen, että hänelle on pitänyt selittää jokaisen työvuoron alkaessa päivittäin toistuvat asiat aina uudelleen ja uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti totta että osa nykynuorista ei ymmärrä työelämän pelisääntöjä.
Tiedän aiheesta aika paljon, olen ammatillinen opettaja jolla työelämässä yhteistyökumppaneita.
Toppipaikoista tulee palautetta nuorten tekemisistä (lue laiskottelusta, töiden väistelystä, työaikojen noudattamattomuudesta, puhelimessa roikkumisesta) Yleensä samat nuoret erottuvat epäedullisesti myös oppilaitoksessa. Joillekin ohjauksen vastaanottaminen on todella vaikeaa. Kasvatusasia tämä pitkälti on. Hyvin kasvatetuilla ei ole ongelmia, ovat motivoituneita ja ahkeria.
Keittiöalalta minunkin kokemukseni kuten aloittajan. Kiireimpään lounasaikaan saattavat lähteä syömään tai pitkälle vessakäynnille (oletus että kännykkää siellä räplätään).
Ei tarvitse kahta kertaa miettiä kumpi ryhmä saa alan työpaikat ahkerat vai laiskat.
Mutta ne laiskat vakkarit, ne ne vasta on... Työtavat suoraan 70-luvulta, koska silloinkin tehtiin näin... Noh, onneks valmistumisen jälkeen olen vain pomona heille;)
Meidän jokainen kesätyöntekijä eli opiskelijat jotka on siis otettu meille perehdytykseen viime viikosta saakka kun ovat tenttinsä tehneet ja tarkoitus olisi että tuuraavat siis meitä vakituisia jotka olemme lomanne jo alkuvuodesta järjestelmiin merkinneet, niin nämä alkoivat vaatia kesälomia heti ekoina päivinä kun saapuivat työpaikalle!
Että kun he lähtisivät juhannuksen jälkeen (jolloin suurin osa vakkareista jää lomalle, huom) mökille kavereiden kanssa viikoksi, tai että kun varasivat heinäkuun ekalle tai tokalle viikolle Turkin/Kreikan/Italian lomaa kavereiden kanssa, ja että kun pitäisi lähteä Lontooseen muutamaksi päiväksi ostoksille arkena (miksei viikonloppuna?) Jokainen oli tehnyt suunnitelmansa, ja varanneet sekä maksaneetkin matkansa kysymättä työnantajalta vapaapäiviä ensin, eli nuo vaatimukset tulivat ihan yllätyksenä meille ja nyt me vuosilomamme ansainneet vakkarit joudumme miettimään lomaviikkojamme uudestaan! :-/
Ihmeen hyvin noilla opiskelijaneitosilla näyttää muuten riittävän rahaa kun ottavat palkattomat vapaat kesätöistä ennenkuin ovat kunnolla aloittaneet, postaavat joka iltapäivä tai ilta kuvia Starbucksilta, keskustan hinnakkaista gourmet-ravintoloista, brunsseilta, sushibaareista, kuohujuomista, merkkituotteista, ulkomaanmatkoilta ja vielä mainostavat meille ylimieliseen sävyyn niitä instagramejaan. On siis aikoihin eletty.
nimim. 36v mummo.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin kesätöissä valtion virastossa 80-luvun puolivälissä. En asiakaspalvelutehtävissä, vaan arkiston puolella. Kysyin, voisinko jättää ruokatauon pitämättä ja lähtisin töistä puoli tuntia aiemmin, ehtisin hengailla ennen kuin piti olla kotona. (minun siis piti olla kotona tiettyyn aikaan) Kysymykseni herätti suurta närkästystä, eihän nyt tuolla tavalla voi toimia.
Minusta joustavat työajat olisivat voineet toimia tuolloin ja voisivat nytkin monessa paikassa, missä niitä ei vielä ole. Virastot täytyy pitää auki tiettyinä aikoina, mutta ei siihen koko henkilökuntaa tarvita.
Nyt mua jäi kiinnostamaan, miksi sun PITI olla kotona puol tuntia aiemmin?
134 jatkaa vielä: meidän esimies oli kysynyt näiltä opiskelijoilta että eivätkö he ehtisi lomailla elokuun puolenvälin jälkeen jolloin meillä on suurin osa vakkareista jälleen töissä niin tämä ei mitenkään käynyt.
Aiempina vuosina kesätyöntekijät ottivat viikon kaksi vapaata juuri ennenkuin koulunsa alkoi ja matkustivat silloin koska heillä oli vielä kesätöistä saamaa rahaa jemmassa. Nyt näillä näyttää olevan hyvät rahatilanteet heti kun aloittavat työnsä. Aikamoista.
nimim. 36v "mummo" siis...
Mulla on käynyt hyvä tuuri, oon saanut kesätöitä jostain tyyliin kuudesluokkalaisesta saakka äidin työpaikalta (eka tienaa tonni-kamppanjalla, sitten ihan tes-palkalla). Nyt päälle kolmekymppisenä oon tehnyt urani ko alalla vaikka kutosella olin varmaan just kaikkien naurama osaamaton hiirulainen. Nykyään nuorille ei ole niitä kesätöitä kuin ennen ja tekemällä oppii. Osa kommenteista on asiallaisia (luin vaan pari ekaa sivua ketjussa) mutta aloituskin tuntui nuorille naureskelemiselta.
Meillä oli kesätyöntekijä nuori jolla oli vatsatauti pe-su jos olis ollu töitä ja hänellä olisi ollut parempaa tekemistä. Sitten tuli maanantaina töihin iho palaneena ku mökillä/festareilla oli niin kivaa... Ja tollo laittoi vielä faceen kuvia kun piti olla saikulla.
Vierailija kirjoitti:
jokainen on ollut joskus nuori ja töppäillyt, minäkin oikein huolella. köh jätän tässä nyt kertomatta niistä kuitenkin...
sen olen huomannut että näitä curlattuja teinejä on aina vaan enemmän. kaikki on saatu jo lapsena, äiti soittaa ja hakee työpaikkaa (kuka tänne olikaan tulossa töihin) vanhemmat selostaa mitä "lapsi" osaa ja mitä ei (oisi kiva kuulla itse hakijalta) ynnä muuta. harvemmin otan töihin ketään äidin suosituksella. on näitä festarikarkureita osunut kohdalle, kummasti iskee flunssa tai selkäkipu kun on saatu pomolta kielteinen päätös festarikäyntiä varten. kesätöissä kun ollaan _kesällä_, jostain syystä! samoin aamuvuoro seitsemältä on liian aikaista turhan monelle.
eli ei teineissä sinänsä ole vikaa vaan vanhemmissa.. ?
on siellä ihan helmiä joukossa, harmi kun yleensä jatkavat kouluja ja uraa paljon pitemmälle mitä nämä meidän sinänsä mukavat ja ihan ok rahakkaat hanttihommat ;)
Näitä curlattuja teinejä on tosiaan näkynyt.
Yhden teinin äiti on töissä samassa talossa kuin minä. Hän kiikutti teinin CV:n pöydälleni ennen työpaikkahaastattelua. Sitten kun oli perehdytystilaisuus, teini myöhästyi, mutta äiti syöksyi tilaisuuteen pahoitellen, kun tyttö ei ollut ymmärtänyt tulla ajoissa paikalle. Lopulta teini itse ilmestyi tilaisuuteen, pahoittelematta ja vihaisena. Työtehtävänsä hän kyllä hoiti (ilmeisesti joka aamu äitinsä patisti sängystä ylös, laittoi aamiaiset jne), mutta oli muuten todella riesa: oman lomani aikaan hän oli jopa etsinyt henk.koht. puhelinnumeroni numeropalvelusta, soitteli minulle ja lähinnä valitti joistakin pikkuasioista. Kieltäminen ei auttanut.
Toivottavasti hän pystyy nykyisin toimimaan itsenäisemmin, opiskelee yliopistossa, mutta opinnot kuulemma eivät ole edenneet oikein toivottua tahtia.
Vierailija kirjoitti:
Kesäapulaiselle sanottiin, että muista sitten siivota myös hissit. Kesäapulainen kysyi täydessä valmiustilassa: Joka kerroksessako? Vastattiin että joo, ihan joka kerroksessa. Olisi kyllä ollut kiinnostavaa nähdä , että kuinka monta kertaa ja eri kerroksessa se siivosi niitä hissejä, kunnes ehkä huomaisi että hei, mähän olen jo tämän siivonnutkin...
Totta toinen puoli, kyllähän ne hissiurat täytyy ihan joka kerroksesta ottaa välillä.
En usko että se kenenkään unelmaduuni on.
T. Opiskelun ohessa kaupassa työskentelevä.