Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lentokoneen penkin selkänojan kääntäminen

Vierailija
18.05.2016 |

Tuli mieleen tuosta toisesta ketjusta, miten usein te etenkin paljon matkustavat olette tähän törmänneet? Kehtaako kovinkin moni kääntää selkänojan alas oman mukavuutensa tähden?? Ja mitä tapahtuu, jos asiasta huomautatte? Itse lennän muutaman kerran vuodessa ja onneksi näitä idiootteja ei ole kohdalleni osunut

Kommentit (157)

Vierailija
121/157 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilkaa toki joskus, ellette ole aivan tappeja. Kyllä yksi MacBook Air pysyy yhdellä kädellä selkänojan päällä ja toisella kirjoittaa. :) En kehoita teitä "oikeasti paljon matkustavia" kokeilemaan itse. Minä käytän enimmäkseen Star Alliancen yhtiöitä ja joskus One Worldia (kun lähtö Suomesta on Finskillä eli harvoin).

Vierailija
122/157 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei sitten ole kaikilla vain se makuuasento. Miksi on eri asentoja. Olsi vaan makuu ja hätälaskuasento. Ei tulis kiistaa.

Lentokoneiden tuolit saisivat olla rakenteellisesti sellaisia, että kun kippaat selkänojen liukuu istuinosa eteenpäin kallistuksen tahdissa.

Tällöin takanaistuvan jalkatila, sekä myös muukin etutila säilyy lähes koskemattomana ja liikkeen viemä tilantarve lähtisi selkänojan kippaajan jalkatilasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/157 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on aika uskomaton ketju!

Ensinnäkin, aivan kuten moni on maininnut, istuimen saa laskea. Toki on ystävällistä kurkata, onko takana jotakin, mikä sen estäisi, mutta normaalinkokoinen ihminen ei ole este. Toisaalta, jos joku pyytää (ystävällisesti!) sen nostamaan, se sitten nostetaan.

Se, että asiallisesti huomautettaisiin penkin kallistuksen aiheuttamasta kohtuuttomasta haitasta ja sen sijaan aletaan terrorisoimaan edessä istuvaa kiskomalla penkkiä, tökkimällä sitä, työntämällä varpaat raosta jne. kertoo kyllä erittäin suuresta sivistymättömyydestä ja tilannetajun puutteesta. Siksi uskonkin, että suurimman osan (ellei kaikkia) kallistusta vihaavista kommenteista on kirjoittanut yksi ja sama henkilö, ap. Näin ainakin toivon, sillä eihän oikeasti voi näin montaa kahelia olla, eihän?

Olen matkustanut paljon erilaisissa koneissa jo kolmenkymmenen vuoden ajan, ja vain kerran on takanani istunut ap:n kaltainen sivistymätön moukka, ja vielä yölennolla. Sylissäni nukkui lapsi ja itse yritin jotakuinkin nukkua myös, mutta tämä rouva takanani jyskytti penkinselustaani ja vessaan lähtiessään tuuppasi sitä niin, että melkein lensin lattialle. Valitti myös lentoemännälle, joka tietysti totesi, että penkin selkänojan saa kallistaa. 

Vielä siitä, että joku muka saa toisen pään tai punaviinit syliinsä. Kuten täällä on jo mainittu, selkänoja kallistuu todella vähän. Lisäksi pöytä ei ole kiinni suoraan kääntyvässä osassa vaan alempana, jolloin se ei liikahdakaan, vaikka selkänojaa säätäisi. Tietenkään. 

Vierailija
124/157 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmatkaaja kirjoitti:

Itse olen paksureitinen ja vankkaperseinen 185 cm ex-urheilija, jolla se pöytä ei laskeudu Euroopan lennoilla (kun ei ole erikseen sitä oikeaa business- tai junior business -luokkaa) aivan vaivattomasti vaakatasoon vaikkei edessä oleva kallistelisikaan. Työtä voi tehdä pöydällä läppärillä, kun selkänoja pysyy pystyssä. Mikäli edessä istuva kallistelee syliin, nousee pöytä pystyyn ja homma on siinä.

Olen ratkaissut ongelman laittamalla pöydän kiinni ja nostamalla läppärin edessä kallistelevan selkänojan päälle. Toimii minulla, eikä häiritse kirjoittamista tai lukemista. Mikäli häiritsee alapuolella röhnöttäjää, niin yleensä ovat sitten ymmärtäneet nostaa penkin pystyyn. Minulle aivan sama, töitä olen kuitenkin yleensä lennoilla tehnyt joko valmistellen asioita määränpäähän tai kirjoittamalla raporttia palatessa kotipesään. Ja lentoja tulee viikottain.

Taidat tehdä ne työmatkasi nukkuessa Onnibussissa etkä lentokoneessa...

Missä lentoyhtiössä on "junior business"-luokka? Ne kulkee kyllä yleisesti nimellä Economy Comfort.

Ja melkoinsen pitkä selkä sulla on jos sen läppärin sinne selkänojan päälle pystyt nostamaan. Muutenkin siinä vaan tulee se ongelma että silloinhan se läppäri on ihan sun nenässä kiinni - sitähän kaikki täällä valittaa että se selkänoja on nenässä kiinni. Teet töitä siis nenä kiinni läppärissä? Ja viimeiseksi, jos noin tekisit niin lentoemäntä tulisi kieltämään sen!

Vierailija
125/157 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ristus sentään. Varatkaa kaksi peräkkäistä paikkaa, jos ei kärsi selkänojaa laskea. 

Ei vois vähempää kiinnostaa ahdistuuko takana oleva kermaperse vai ei.

Tässä tapauksessa se kermaperse istuu siinä edessä.

Vierailija
126/157 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ristus sentään. Varatkaa kaksi peräkkäistä paikkaa, jos ei kärsi selkänojaa laskea. 

Näin on, jos ei terve ihminen kykene selkänoja pystyssä koneessa matkustamaan, niin silloin on viisainta jäädä kotia makaamaan.

Vierailija
127/157 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä itkijät taitaa olla vähän hidasta porukkaa... Jos edessä oleva laittaa sen selkänojansa alas, niin sitten vain laittaa vahingon kiertämään ja laittaa omansa. Ja oikeasti naurattaa nämä pa*kantärkeää pisnesmiestä ja -naista leikkivät, joiden on PAKKO rassata sitä konettaan lennon aikana niin kuin olisi jotakin niin tärkeää tekemistä. Työnantaja kyllä ostaa sen business-luokan lipun, jos aikataulu on niin hektinen, että pitää tehdä koneessa duunia. Ja jos ei osta, niin raottaa sitten itse sitä lompakkoaan.

Esimerkiksi minä matkustan enimmillään noin 120 matkapäivää vuodessa, eikä matkoja tehdä bisnesluokassa, ellei ole mannertenvälinen lento ja työpäivä alkaa heti matkan jälkeen. Kyllä silloin on pakko leikkiä paskantärkeää pisnesmiestä ja -naista ja tehdä töitä koneessa.

Just just, ja mites ne lentobonukset? Noilla matkustusmäärillä saat takuuvarmasti niin paljon lentobonuksia, että olet helposti kultatasolla. MUTTA koska liioittelet matkustuspäiväsi noin 10-kertaisesti, niin eihän sinulla mitään kultaista bonuskorttia ole. :)

Niitä bonuksia ei joka työpaikassa saa omaan käyttöön. Jos nyt työmatkoista puhutaan.

Niin, eikä niitä muutenkaan niin ruhtinaallisesti kerry, kun karjaluokassa matkustaa, lennot on eri alliansseihin kuuluvilta yhtiöiltä ja on aina välillä perilläkin. Kun esimerkiksi kävin Kiinassa, meno-paluu yhdellä koneenvaihdolla suuntaansa tuotti muistaakseni muhkeat 6000 pistettä. Finnairin alimpien luokkien bonukset näyttävät olevan 250-500 p / Suomi ja pohjoismaat, 500-1000 p / Eurooppa ja 2000-4000 p / kaukolennot. 

Vierailija
128/157 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos takana istuvalla on tilantarve, on erittäin noloa, jos edessä huvikseen löhöävä alkaa siitä nillittämään. Selkävammaiset erikseen. 

Naulan kantaan. Jos takanaoleva pyytää, että voisitko nostaa selkänojasi ylös, koska täällä takana on tukala olla, niin miten edessäistuva voi siitä kieltäytyä? Koska MINÄ haluan kallistaa penkkiäni?? Ja viis siitä, onko toisella sietämätön lentomatka? Sehän olisi pelkkää pahuutta.

Vierailija
129/157 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kirjoitti ketjuun tasan yhden viestin, aloituksen. Nyt palasin katsomaan ja täällähän on vilkasta keskustelua ollut! En siis ole ainoa, jota ihmisten törkeä itsekkyys, jopa ahtaassa lentokoneessa, vaivaa suunnattomasti. Itselleni ei tulisi mieleenkään kallistaa selkänojaa, edelleenkään.

Vierailija
130/157 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluatte makoilla lennolla, niin menkää bisnesluokkaan.

Vierailija
131/157 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on, jos ei terve ihminen kykene selkänoja pystyssä koneessa matkustamaan, niin silloin on viisainta jäädä kotia makaamaan.

Siis mitä hittoa? Minkä minä sille voin, että mua alkaa AINA nukuttamaan kulkuneuvossa? Oli kyse sitten henkilöautosta (pelkääjän paikalla tietysti.. mulla ei ole ajokorttia), junasta, bussista tai lentokoneesta, niin laitan aina selkänojan alas, jotta pääni ei valahda eteen kun nukahdan (sillä se jos jokin on herätessä kivuliasta). Junassa ja bussissa laitan selkänojan alas heti kun istuudun, ja lentokoneessa heti kun turvavyövalo sammuu ja katson kyllä aina onko takanani joku joka on mystisesti ehtinyt aloittaa punaviinin hörppimisen heti sillä sekunnilla kun merkkivalo sammuu.

Jos selkänojaa ei saisi kääntää alas, koko toimintoa ei olisi edes olemassa.

Vierailija
132/157 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä voi saada tuoremehuakin.

Vierailija
133/157 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kauheeta jos sua alkaa nukuttaa heti eri kulkuneuvoissa. Sun niskat ja sun pää. Voi jeesus tätä miniminä -elämää! Pikkukakarat!

Vierailija
134/157 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole ikinä kääntänyt penkkiä vaikka on ollut todella aikaisia hyppyjä Pohjoismaihin ja Balttiaan. Silmät ristissä siinä penkillä on istuttu. Eikä näillä lennoilla ole mun edessä ollut kertaakaan ketään ääliötä.

Vierailija
135/157 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä itkijät taitaa olla vähän hidasta porukkaa... Jos edessä oleva laittaa sen selkänojansa alas, niin sitten vain laittaa vahingon kiertämään ja laittaa omansa. Ja oikeasti naurattaa nämä pa*kantärkeää pisnesmiestä ja -naista leikkivät, joiden on PAKKO rassata sitä konettaan lennon aikana niin kuin olisi jotakin niin tärkeää tekemistä. Työnantaja kyllä ostaa sen business-luokan lipun, jos aikataulu on niin hektinen, että pitää tehdä koneessa duunia. Ja jos ei osta, niin raottaa sitten itse sitä lompakkoaan.

Esimerkiksi minä matkustan enimmillään noin 120 matkapäivää vuodessa, eikä matkoja tehdä bisnesluokassa, ellei ole mannertenvälinen lento ja työpäivä alkaa heti matkan jälkeen. Kyllä silloin on pakko leikkiä paskantärkeää pisnesmiestä ja -naista ja tehdä töitä koneessa.

Just just, ja mites ne lentobonukset? Noilla matkustusmäärillä saat takuuvarmasti niin paljon lentobonuksia, että olet helposti kultatasolla. MUTTA koska liioittelet matkustuspäiväsi noin 10-kertaisesti, niin eihän sinulla mitään kultaista bonuskorttia ole. :)

Niitä bonuksia ei joka työpaikassa saa omaan käyttöön. Jos nyt työmatkoista puhutaan.

Niin, eikä niitä muutenkaan niin ruhtinaallisesti kerry, kun karjaluokassa matkustaa, lennot on eri alliansseihin kuuluvilta yhtiöiltä ja on aina välillä perilläkin. Kun esimerkiksi kävin Kiinassa, meno-paluu yhdellä koneenvaihdolla suuntaansa tuotti muistaakseni muhkeat 6000 pistettä. Finnairin alimpien luokkien bonukset näyttävät olevan 250-500 p / Suomi ja pohjoismaat, 500-1000 p / Eurooppa ja 2000-4000 p / kaukolennot. 

Seuraavan kerran kun menet Kiinaan (Finnairilla), korota matkustusluokkasi Economy Comfortiin. Maksaa muutamia kymppejä ja se on uudessa airbussissa oikein mukava. Voit tehdä sen omalla rahalla vaikka sulla olisi firman lippu, jos niin paljon ahdistaa.

Ihmettelen muutenkin millaisilla sillipurkeilla te oikein matkustatte jos pöytää ei pysty käyttämään edessä olevan penkin ollessa kallistettuna? Se pöytähän liikkuu siitä selkänojasta vetämällä itseen päin. Tietty jos on valtava maha, niin ei oo tilaa vetää sitä ulospäin selkänojasta.  Ei oo ikinä häirinnyt edessä olevan kallistaminen ja kallistan kyllä itsekin nukkumisen ajaksi. En tietenkään ruokailun aikana ja herättyäni nostan kyllä penkin yleensä ylös. Varmaan 90 % jossain Kiinan lennolla todellakin kallistaa sen penkin alaspäin eikä kukaan mitään lupia kysele, varsinkaan kiinalaiset. Toki itse katson, etten rysäytä sitä voimalla alas, jottei edessä olevalla lennä punkut syliin.

En ole ikinä tajunnut että tämä on tällainen issue :) Mutta en ole kyllä lentänyt lomalennolla viiteentoista vuoteen, ongelma ilmeisesti niissä koneissa isompi?

Vierailija
136/157 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä on se säätömahdollisuus sen takia, että sitä on lupa säätää. Nämä, jotka siitä loukkaantuvat niin voivat vaikka ostaa yksityiskoneen ja sillä lennellä, ei enää häiritse turhat selkänojat. Voi myös mennä ykkösluokkaan, siellä on enemmän tilaa jos ei meinaa mahtua istumaan halvemmalla puolella.

Osaan kyllä tehdä halutessasi edessä istuvan olon niin epämukavaksi tuollaisen ääliön tavatessani, että et varmasti halua pitää istuinta kallistettuna. Aikasi yrität, nostat selkänojan etkä halua olla missään tekemisessä takana istuvan kanssa. Jos mahdollista niin yrität ennen pitkää vaihtaa paikkaa :)

Olen sen monta kertaa tehnyt ja teen vastedeskin, jos ei muu auta niin vesi roiskuu lasista, lehdet ja muu lukeminen on naamallasi, rouskutan pretseleitä, puistellen niiden muruja ja suolaa päällesi, pyydellen vuolaasti anteeksi kun huomaat ja näytät närkästyneeltä. Muuten touhuan omiani koko ajan hyräillen jotain idioottimaista korvaamatobiisiä rummutellen sormillamselkänojaasi. Nousen muutaman minuutin välein ylös ja kolhin sinua ohimennen laukulla jota kaivan ja palautan ylälokeroon teeskennellen että unohdin tarkastaa/laittaa/ottaa/palauttaa jotain. Pudotan sieltä aina huovan naamallesi ja viimein jos et ymmärrä vihjettä niin heitän välillä lennolla mukana olevat viilasukat istuimesi selkänojalle ja suoraan naamallesi, koko ajan ja jatkuvasti ollen erittäin kohtelias ja pyydellen anteeksi että en huomannut teitä, olen todella pahoillani - vielä tämän yhden kerran ... ja kaikki niin monta kertaa kuin tarpeen aina välillä muistuttaen, että en häiritsisi teitä niin paljoa jos istuimenne selkänoja olisi yläasennossa. Tiedän ja osaan näytellä roolin ja tunnen rajat mitä ei kannata ylittää niin hyvin, että uskottavuus säilyy enkä joudu itse hankaluuksiin henkilökunnan kanssa.

Usko pois, et halua istua edessäni jos en ole tyytyväinen tilaan joka puolelleni jää, koska penkkiksi selkänoja on liian alhaalla.

Joten, kaada itsellesi vaan, jos alat hankalaksi :P

Vierailija
137/157 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä voi saada tuoremehuakin.

LOL

Vierailija
138/157 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
139/157 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Penkin asento muuttuu huomattavasti mukavammaksi, kun sitä säätää ihan vain 5 cm taaksepäinkin. Lähes suorakulma-asento tuntuu aika pahalta omassa selässä. Mukavuussyyt siis syynä. Toki ruokailun aikana penkki pystyyn. 

Vierailija
140/157 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme tämä keskustelu on? =D

Lentokoneen penkit kun ei juurikaan taakse taivu. Kyse on noin kolmesta sentistä. ? =D  Miten penkki voisi olla kenenkään sylissä???? Kertokaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi