Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Synnytykset ei olleet voimaannuttavia, huono omatunto :(

Vierailija
17.05.2016 |

Lähipiirissäni on vain luomuäitejä jotka synnyttäneet ilman lievitystä ja ovat sanoneet että synnytys oli niin voimaannuttavia kokemus. Rehellisesti sanoen minusta synnyttäminen on kamalaa. Ihan hirveä kipu, pelko, alapään repeäminen .. Vauva muljahtaa ulos mutta viedään suoraan teholle. Pyörryttää ja jalat ei kanna ja alapää todella kipeä . Kaikkea muuta kuin ihanaa. Onko muilla ollut sama kokemus, että synnytys ei ollut mikään huippuhetki?

Kommentit (83)

Vierailija
81/83 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Synnytys on voimaannuttava, jos synnyttäjä jostain syystä kokee voimaannutusta tarvitsevansa..

- ..ja jos synnytys menee tässä suhteessa onnistuneesti

- Voimaannuttava synnytys ei tarkoita luomusynnytystä vaan mitä tahansa synnytystä jossa synnyttäjä kokee voimaantuneensa.

"Voimaantua" -sanaa käytään erityisesti luomuporukoissa. Se minkä tavissynnyttäjä kokee ihan vaan hyvin menneenä synnytyksenä voi siis luomusynnyttäjän määritelmän mukaan olla voimaannuttava. Voimaantumisen kokemus riippuu aina synnyttäjästä itsestään. Jos termi on vieras, ei voimaantumista osaa välttämättä synnytyskokemuksesta edes hakea, vaikka synnytyksestä noin yleisesti hyvä fiilis jäisikin.

Vierailija
82/83 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ajattelin oman synnytykseni olleen oikein hyvä - kunnes juttelin luomuäidin kanssa. Hänestä tuntui esimerkiksi olevan kovin surullista että mun synnytyksessäni oli läsnä lääkäreitä. Minä taas alunperin olin hyvin kiitollinen ja onnellinen siitä, kyseessä kun oli keskoskaksosten riskisynnytys. Kerroin tyytyväisenä myös miten hyvin epiduraali toimi - tääkään ei ollut ilmeisesti hyvä juttu. x) Mä ihan oikeasti jonkin aikaa epäilin että menikö mun synnytykseni jotenkin "pilalle" mutta onneks tulin pian järkiini. Mun toiveena oli saada synnytettyä olosuhteisiin nähden hyvinvoivat vauvat ilman että itse pahemmin traumatisoiden ja tämä toteutui. Luomuäiti arvioi omaa ja näemmä muidenkin synnytyksiä eri tavalla mutta siitähän meidän perheen ei tarvitse pätkääkään välittää. :) Hyvä että hänellä oli ollut omien toiveidensa mukainen synnytys ja tavoitteet siinä täyttyivät.

Ai saakeli, törmäsitköhän samaansekopäähän kuin minä?

1:n kanssa epiduraalin saaminen oli kiistanalaista, synnytys kun oli niin pitkälle ehtinyt. Kerroin sitten hippiäitylille myöhemmin tyytyväisenä että sain kuin sainkin epiduraalin, johon äiti kauhistuneena että "hirveää kun noin myöhään puuduttavat".

Elävä, terve lapsi tuli, ja äitikin melko yhdessä palassa mutta ei vaan hipille se synnytys kelvannut. Onneksi minulle kelpasi :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/83 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimus: Synnytys voi traumatisoida siinä missä sota

Jopa kolmannes äideistä kärsii vastaavista oireista kuin ihmiset, jotka ovat joutuneet kokemaan sodan tai terrorihyökkäyksen.

Traumaperäinen stressihäiriö yhdistetään useimmiten esimerkiksi sodan, luonnonkatastrofin, perheväkivallan tai liikenneonnettomuuden aiheuttamaksi psykiatriseksi häiriöksi, mutta israelilaisen tutkimuksen mukaan jopa kolmannes synnyttäneistä kärsii vastaavista oireista.

Lue koko juttu: http://www.iltalehti.fi/raskausjalapset/2012081015939524_rb.shtml