Kävelin 10km 1h 25 min ajassa, oliko kävely reipasta?
Kävelin siis 10km matkan aikaan 1h 25min eli noin 7km tunnissa. Oliko kävely reipasta? Entä paljonko noin suurin piirtein kului kaloreita? Painan tällä hetkellä 90kg.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mäkin kävelen alle 160 cm pätkän tappijaloillani samaa vauhtia, gpsmittarin mukaan.
Ja minä taas samanpituisena tappina kävelen maksimissaan 6 km/h vauhtia (ihan mitattu Polarin gps-sykemittarilla), siihen saa mennä jo todella reippaasti. Että veikkaan kyllä ettet sinäkään mitään 7 km/h vauhtia mene niillä tappijaloillasi vaikka muuta väitäkin.
Ei se vaan ole mitenkään mahdotonta. 8 min/ kilometri. Tuo on tietenkin lenkkivauhti kun kävelen niin paljon kuin irtoaa. Kyllä huippu-urheilijatkin kävelee tuota nopsempaan, miksei sit treenannut hyvällä tekniikalla kävelevä mamma? Sulla on luultavasti liian jäykkä alaselkä ja mahdollisesti vähän heikko tai kireä takareisi/takalisto-osasto, silloin ei pääse kovaa.
Ihmettelen kyllä kovasti niitä kommentteja, joissa ap:n vauhtia pidetään mahdottomana. Minulle ihan Polarin sykemittarin GPS antaa nopeudeksi 6 km/h tunnissa silloin, kun kävelen mukavan rauhallista tahtia. 7 km/h on jo selvästi reipasta vauhtia, mutta ei vielä sellaista, jossa pitäisi selvästi ponnistella. Parhaimmillani olen kävellyt kävelytestissä 8,5 km/h, mutta se vaati kyllä jo jokaiseen askeleeseen keskittymistä (tämä tapahtui urheilukentällä, joten matka oli oikein mitattu ja aikaa mittasi oppilaitoksen liikuntapäällikkö).
Mainittakoon, että Sari Essayahin 10 km:n kävelyn Suomen ennätys on alle 43 minuuttia. Toki sen kävelyyn tarvitaan ihan erilaista tekniikkaa.
Kävely kuluttaa noin 0,8 kcal käveltyä kilometriä ja kävelijän painokiloa kohti. Näin ollen ap:n kävely kulutti noin 0,8*10*90 kcal = 720 kcal.
Jos on pitkät jalat, askel on pidempi ja kävely nopeampaa. Yksinkertaista. Itse olen lyhyt mutta pitkäkinttuinen, 7km menee pururadalla tuntiin eli asfaltilla menisi hieman nopeampaa. En juokse, mutta vauhdin pitämiseen pitää kyllä keskittyä ettei mene löntystelyksi. Ja on kyllä mitattu matka parillakin eri vekottimella. Hiki siinä kyllä tulee ja eritavalla menee lenkkeilystä kuin koiran kanssa lenkkeily, jossa saa vähän väliä pysähdellä odotteleen koiran merkkailuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh? Mikä kommentoijia vaivaa? Siis miten niin älyttömän reipas vauhti? Itse sportstrackerin kanssa monesti mitannut, 10km matkaan menee aika lailla tuo 1h 20min. Reippalla kävelyllä ja koiran kanssa, joka välillä pysähtelee. En nyt ymmärrä miksi vastaajat kyseenalaistavat aloituksen totuudenmukaisuutta? Ai niin, itsellä kalorit tuolla vauhdilla ja matkalla noin 500kcal. Paino 63kg ja nainen olen. Toki pohjakuntoa on ja tuollainen lenkki tulee tehtyä useamman kerran viikossa.
Sportstrackerin lukemat taitaa heittää yläkanttiin. Näyttää 5 km, kun Suunnon mittarini samalla kävelymatkalla antoi lukemat 4,5 km. Tästä aiheesta löytyy netistäkin joku artikkeli, jos jaksaa kaivella.
Mä kävin Sportstrackerin kanssa 5 kilsan kuntopolulla ja näytti 5,04 km.
43 unohti mainita pituutensa: 160 cm. Sari Essayah on netistä löytyvien tietojen mukaan vain 2 cm pitempi, joten nopea kävely ei todellakaan vaadi pitkiä jalkoja.
Vierailija kirjoitti:
43 unohti mainita pituutensa: 160 cm. Sari Essayah on netistä löytyvien tietojen mukaan vain 2 cm pitempi, joten nopea kävely ei todellakaan vaadi pitkiä jalkoja.
Tuskin täällä kovinkaan moni mamma hallitsee pikakävelytekniikkaa. Kun kaksi tavallista tollukkaa samalla kuntotasolla ilman pikakävelytreeniä laitetaan vierekkäisille radoille kävelemään, todennäköisemmin se pitkäkinttuisempi voittaa.
Mäkin 7km/ h tappi olen muuten lyhyt, mutta jalat suhteessa pitkät. Ja puolet on nimenomaan tekniikkaa, jostain syystä olen (näköjään) tosi nopea kävelijä vaikka juoksijana mielestäni hidas. Kävelen paljon ja pyrin aina vielä vähän kirimään vauhtia, eli ihan eri juttu kuin kävisi joskus sunnuntailenkeillä. Eri juttu jos ap kävelis joku 10 km/ h, alkaisin epäileen..
Vierailija kirjoitti:
Kävelin siis 10km matkan aikaan 1h 25min eli noin 7km tunnissa. Oliko kävely reipasta? Entä paljonko noin suurin piirtein kului kaloreita? Painan tällä hetkellä 90kg.
Itse painan 87 kiloa ja pituutta 183 senttiä (olen siis mies) ja tarkistinpa Sports Trackerini historiatiedoista kalorinkulutuksen, kun aika usein kävelen tuon mittaisia lenkkejä 6,5-7,4 kilometrivauhdilla maastosta ja kelistä riippuen.
Lähinpänä tämän lenkin tiedot:
kesto: 1:28:15
matka: 10, 3 km
keskinopeus 7.0 km/h
enerkiank. 814 kcal
Tämä lenkki siis suoritettu melko tasaisessa maastossa (vain yksi isompi mäki) ja asfalttitiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh? Mikä kommentoijia vaivaa? Siis miten niin älyttömän reipas vauhti? Itse sportstrackerin kanssa monesti mitannut, 10km matkaan menee aika lailla tuo 1h 20min. Reippalla kävelyllä ja koiran kanssa, joka välillä pysähtelee. En nyt ymmärrä miksi vastaajat kyseenalaistavat aloituksen totuudenmukaisuutta? Ai niin, itsellä kalorit tuolla vauhdilla ja matkalla noin 500kcal. Paino 63kg ja nainen olen. Toki pohjakuntoa on ja tuollainen lenkki tulee tehtyä useamman kerran viikossa.
Sportstrackerin lukemat taitaa heittää yläkanttiin. Näyttää 5 km, kun Suunnon mittarini samalla kävelymatkalla antoi lukemat 4,5 km. Tästä aiheesta löytyy netistäkin joku artikkeli, jos jaksaa kaivella.
Itselläni ainakin Suunto antoi aikanaan karvan isompia lukemia, kuin google maps.
Nyt kun vertasin Sports Trackerin lukemaa mapsilla mittaamaani, niin maps antoi 5 kilsan lenkille 40 metriä enemmän matkaa. Tuollainen 10% heitto on kyllä jo melkoinen ja ainakaan minä en ole koskaan moista heittoa havainnut missään gps-laitteessani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ainakin Suunto antoi aikanaan karvan isompia lukemia, kuin google maps.
Nyt kun vertasin Sports Trackerin lukemaa mapsilla mittaamaani, niin maps antoi 5 kilsan lenkille 40 metriä enemmän matkaa. Tuollainen 10% heitto on kyllä jo melkoinen ja ainakaan minä en ole koskaan moista heittoa havainnut missään gps-laitteessani.
Prosenttilaskusi ei mennyt ihan oikein. 40 m heitto 5 kilometrin matkalla on alle prosentti. 10 % viidestä kilsasta olisi 500 m.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on ihan selkee provo.
Miten niin?
No onhan tää ihan selkee. Miten et nää sitä? Ap:n on täytyny mennä ihan saatanallista laukkaa, et tossa ajassa ehtis 10km kävellä. Hän on narsisti, joka haluu, että tänne tullaan hänen tekemisiä kommentoimaan ja siks keksi ton valheen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prosenttilaskusi ei mennyt ihan oikein. 40 m heitto 5 kilometrin matkalla on alle prosentti. 10 % viidestä kilsasta olisi 500 m.
Miten voi tollasella luetunymmärtämisellä kommentoida yhteenkään viestiin???
Miten ihmeessä joku voi ymmärtää selkeätä tekstiä noin pieleen?!?!
Aika selvällä suomen kielellä ilmoitin, että se oma lukemani heitti sen 40 metriä ja myös kerroin melko selvästi että yksikään minun gps laitteeni ei ole koskaan antanut 10% heittoa, joka siis tietenkin oli lainaamani kirjoittajan kertoma prosentuaalinen heitto omien laitteidensa vertailussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No lisätäänpä vielä, että olen tuon kävelylenkkini ajanut myös autolla ja auton mittari näytti saman 10km.
ap
Vierailija kirjoitti:
Voi vitun lyllertäjät :D Se ettette itse kykene samaan, ei tarkoita etteikö muut pystyisi. Minä olen lyhyt, lyhytkoipinen, mutta yksin kävellessä menen helposti 7 km/h vauhdilla. On se ripeää minun tavallisestikin nopealle kävelyvauhdille, muttei mitenkään ilmiöimäistä. Joku pitkäaskelisempi varmaan menee helposti tuota nopeutta.
Minä olen yli 180 senttinen kohtuu pitkäjalkainen mies ja kävelen aina reippaasti, enkä muista, että kukaan olisi koskaan minua ohittanut kävellen, näillä kulmilla kun ei asu oikeita kilpakävelijöitä, jotka sitten meneekin jo ihan toista vauhtia. Minulla on tasaisella asfalttitiellä melko usein vauhti juuri tuossa 7km/h haminoilla, eikä se siitä enää paljoa kiristyisi, vaikka vetäisin täysilläkin, siis normi tuularin kävelytekniikalla.
Haluaisin todella nähdä sellaisen lyhyen naisen (jos siis olet nainen) kävelevän, joka pysyy vauhdissani 1,5 tuntia 7 km/h vauhdilla, joten kerro toki missäpäin lenkkeilet, niin tulen lenkkikaveriksesi testaamaan (jos satut asumaan kohtuullisen matkan päässä), onko puheissasi katetta ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, en lukenut lainaamaasi viestiä ja kuvittelin sinun puhuvan oman laitteesi heitosta. En käytä itse Sports Trackeriä, joten en tiennyt, että viittasit GPS-laitteella myös siihen.
Miten voi tollasella luetunymmärtämisellä kommentoida yhteenkään viestiin???
Miten ihmeessä joku voi ymmärtää selkeätä tekstiä noin pieleen?!?!
Aika selvällä suomen kielellä ilmoitin, että se oma lukemani heitti sen 40 metriä ja myös kerroin melko selvästi että yksikään minun gps laitteeni ei ole koskaan antanut 10% heittoa, joka siis tietenkin oli lainaamani kirjoittajan kertoma prosentuaalinen heitto omien laitteidensa vertailussa.
Sorry, vielä menivät lainauksetkin pieleen 56.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin?
No onhan tää ihan selkee. Miten et nää sitä? Ap:n on täytyny mennä ihan saatanallista laukkaa, et tossa ajassa ehtis 10km kävellä. Hän on narsisti, joka haluu, että tänne tullaan hänen tekemisiä kommentoimaan ja siks keksi ton valheen.
No ei todellakaan tarvii mennä mitään saatanallista laukkaa, että kävelee 7km tunnissa. Tottakai reippaasti, muttei mitenkään mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin?
Sä taidat olla rapakuntoinen, kun tuollaisa väität
7,06km/h... On reipas vauhti. Edellyttäen että matka on oikein, eikä laskettu jostain valopylvästä kuten edellisellä palstan pikakävelijällä.
Kuinka vitun hidasta porukkaa täällä on? Luulin ennen sen AV:n yleisen hitauden olevan lähinnä tuolla aivojen puolella, mutta näköjään kyse on kokonaisvaltaisemmasta ongelmasta.