Opettaja vuorotteluvapaalla - menee "töihin" kesäksi? Mitä ihmettä?!
Ihan käsittämätön porsaanreikä. Ajatelkaa nyt: opettaja on vuorotteluvapaalla, katkaisee vuorotteluvapaansa kesän ajaksi ja menee "töihin" (eli käytännössä siis lomailee) ja palaa takaisin vuorotteluvapaalle kun koulut taas alkavat!
Missä muussa työssä voi venkoilla ja pitkittää vuorotteluvapaataan tuolla tavalla? Jotenkin kieroa touhua!
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin se vaan on. Sama koskee vanhempainvapaata. Mutta tekevät noin, koska ovat itse joutuneet uransa alussa kärsimään samasta eli näiden vuoksi sijaiset eivät saa kesältä palkkaa.
Eli vahinko kiertämään? Sillä tavallahan siitä maailmasta tulee parempi paikka...
Ja sinäkö opettajana et tekisi niin?
Vastaapa rehellisesti.
Kukaan ei ole vastannut tähän. Arvasin sen, kaikki tekisivät samassa tilanteessa samoin.
Kateellisten turhaa kitinää.
En ole opettaja, mutta huvittaa tämä kateellisten rääkyminen.
Vierailija kirjoitti:
Turha tässä on sijaisten puolesta harmitella.
Jos se opettaja ei tulisi kesäksi töihin, jäisi palkka työnantajalle, sijaisen työsuhde katkaistaisiin joka tapauksessa loman ajaksi.
Normaali ihminen ei kyllä oman maineensa vuoksi ilkeäisi mennä "töihin" ja nostaa vielä täysi palkka. Opettajat on ainut ammattiryhmä, jolta se syntyy vielä häpeämättä.
Jotenkin vielä ymmärrän, jossa se olisi pakko tehdä, silloin normaalin moraalin omaava lahjoittaisi palkan hyväntekeväisyyteen esim. koulun hyväksi tai jollekin säätiölle. Ja jos ollaan vielä perhevapaalla veronmaksajat maksavat tuplana, ekaksi opettajan palkan ja lisäksi vielä lapsista kotihoitotukea.
Kyllä jotkut opettajat ihan itse pilaavat maineensa ja sitten ihmetellään kun kukaan ei arvosta ja kunnioita opettajia ja siitä kärsivät koko opettajien ammattiryhmä, myös ne, joilla on korkea moraali ja pitävät maineestaan kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta nyt jo nämä opettaja-aloitukset ja mene lukemaan niihin ensi vuoden pääsykokeisiin, niin pääset sinäkin opettajaksi, eikä tarvitse täällä katkerana kirjoitella.
En ole ylempi enkä opettajaksi haluaisikaan, mutta harmittaa sijaisten puolesta tuo käytäntö. He ovat tehneet työt mutta rahat menee toisten taskuihin.
Palkanmaksu on työnantajan velvoite, ei toisten työntekijöiden.
Opettajan palkat maksetaan verovaroista ja se on pois kunnan budjetista ja vähentää muiden määrärahoja esim. päivähoito, terv.hoito jne. Eli kyllä huoli veronmaksajilla on ihan aiheellinen, maksetaanko perhevapaalla olevalle opettajalle kesällä 3kk palkka vai hankitaanko sillä rahalla päiväkotiin keinut.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vain. Olisit ruvennut opettajaksi.
Lapsen koko alakoulun ajan tuli uusi opettaja syksyllä ja lopetti toukokuun lopussa, työsuhde katkesi aina kesäksi jokaisella. Harmitti lasten puolesta, kun joutuivat aina totuttelemaan uuteen opettajaan. Rinnakkaisluokalla oli sama opettaja lähes koko alakoulun ajan.
Ei aavistustakaan, kuka hallinnoi lapsen luokan opettajan virkaa, vakituista opettajaa emme koskaan nähneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä harmittaa niiden sijaisten puolesta, joilla työsuhde katkeaa aina kesäksi. Lapsen opettaja vaihtui ala-asteella joka ikinen vuosi, edellisvuoden sijainen ei pystynyt jatkamaan enää seuraavana syksynä.
Aivan käsittämätöntä touhua, ikuiseksi mysteeriksi jäi kuka oli luokan vakituinen opettaja, häntä ei koko aikana näkynyt... paitsi ehkä kesäisin?
Luulet sen vakkariopen olleen vuorotteluvapaalla siis miten pitkään, vuosia? Tuossa tilanteessa ei ole ollut vakituista opettajaa ja sijaiset on irtisanottu kesäksi siitä huolimatta ettei siihen paikalle kukaan miltään vapaalta palaa palkkaa nostamaan.
Ope kirjoitti:
Otin itse äitiyslomalla asiasta selvää, koska halusin toimia reilusti sijaista kohtaan, joka hoiti luokkaani koko vuoden ja olisi ansainnut kesäpalkkansa.
Minulle sanottiin että luovu vain oikeudestasi, mutta sijaiselle ei silti makseta kesältä palkkaa.
Ei tietenkään. Sijaiset on aina määräaikaisella sopimuksella töissä eikä vajaan vuoden töissä ollut ole vielä niin kovin montaa lomapäivää ansainnutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä harmittaa niiden sijaisten puolesta, joilla työsuhde katkeaa aina kesäksi. Lapsen opettaja vaihtui ala-asteella joka ikinen vuosi, edellisvuoden sijainen ei pystynyt jatkamaan enää seuraavana syksynä.
Aivan käsittämätöntä touhua, ikuiseksi mysteeriksi jäi kuka oli luokan vakituinen opettaja, häntä ei koko aikana näkynyt... paitsi ehkä kesäisin?
Luulet sen vakkariopen olleen vuorotteluvapaalla siis miten pitkään, vuosia? Tuossa tilanteessa ei ole ollut vakituista opettajaa ja sijaiset on irtisanottu kesäksi siitä huolimatta ettei siihen paikalle kukaan miltään vapaalta palaa palkkaa nostamaan.
Miksi ihmeessä ei olisi ollut vakitusita opettajaa? Kyseessä kaksi rinnkkaista luokkaa.
käyttäjä-11339 kirjoitti:
Eihän tuossa ole muusta kyse, kuin jo ansaittujen lomapäivien käyttämisestä. Opettaja ei voi käyttää lomapäiviään lukukauden aikana sopimusten mukaisesti, vaan sitä varten on katkaistava perhevapaat tai vuorotteluvapaa, jotta ne saa käytettyä. Muissa tehtävissä ne vuosilomat voi laittaa vuorotteluvapaan ja perhevapaan alkuun tai loppuun.
Kyse on teknisestä toimenpiteestä, eikä opettaja käytä sijaisensa lomia, vaan itse kerryttämiään vuosilomia. Jos niitä ei ole kertynyt, eihän se onnistu. Esimerkiksi jos on vasta aloittanut ja jää samantien äitiyslomalle...
Olet vääräsdä. Opettajilla onnistuu vaikka olisi eilen aloittanut. Kun kyse ei ole lomasta. Jos työsuhde menee ymi kesän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä ei olisi ollut vakitusita opettajaa? Kyseessä kaksi rinnkkaista luokkaa.
Läheskään aina virkoja ei saada täytettyä.
Ope kirjoitti:
Otin itse äitiyslomalla asiasta selvää, koska halusin toimia reilusti sijaista kohtaan, joka hoiti luokkaani koko vuoden ja olisi ansainnut kesäpalkkansa.
Minulle sanottiin että luovu vain oikeudestasi, mutta sijaiselle ei silti makseta kesältä palkkaa.
Mistä oikeudestasi? Kysehän on siitä miten pitkään olet vapaata anonut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vuorotteluvapaan kanssa voi noin toimia. Tämä on jonkun opettajavihaajan provo.
Joskus joku kirjoitti tänne ja kertoi olevansa äärimmäisen pahoillaan opettajavihakirjoituksista, joita hänen sisarensa tänne tehtailee. Sisko ei ollut päässyt OKL:ään ja oli siitä katkeroitunut ja mennyt pysyvästi tolaltaan. Onneksi ei päässyt...
Ja toki tämä tarina on tosi. Me aina uskomme kaiken lukemamme. Ainakin, jos se sopii omiin uskomuksiini.
Tyhmyyden huippu taas.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen selvittänyt asiaa hiljattain. Luottamusmies sanoi, että tietysti keskeytän hoitovapaani kesäkuukausien ajaksi, sitä ei kannata edes ajatella minään moraalisena kysymyksenä (täällä keskusteluja lukeneena tiesin, miten asioista tietämättömät asiaan suhtautuvat). On minunkin mielestäni väärin, ettei koko vuoden työt tehnyt sijainen saa kesältä palkkaa (olen itsekin ollut aikanani tässä tilanteessa). Kuitenkin käytännössä:
- jäin pois kesken syyslukukautta, eikä sijaiselleni edes ehtisi kertyä koko kesäloman palkkaa / kunta palkkaisi joka tapauksessa sijaisen vain kesälomaan saakka
- luopuisin käytännössä omasta vuosilomastani/lomarahastani, koska opettajilla ei ole mahdollisuutta siirrellä lomiaMielestäni on järjetöntä vaatia viranhaltijaa luopumaan lomastaan. Kuinka moni muulla alalla oleva tekisi samoin? Luottamusmies myös sanoi minulle, että saan hoitovapaan aikana palata töihin yhdeksi kesäksi, mutta en enää toiseksi. En tiedä, onko tämäkin kuntakohtaista, mutta kuulostaa loogiselta.
Jäit hoiitovapaalle kesken syyslukukauden? Erikoista. Olit töissä siis syksyllä.
Edellisenä kesänä taaas töissä vnhempainvaoaan aikana. Eli sait palkkaa
Kun meillä opettajilla ei ole lomaa.
Sait siis jo ne vuosilomat, joita muille ketyy äitiys-ja vanhempainlomilla.
Sinä nautit 3kk vapaasta myös hoiitovapaallam? Muut eivät tätä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kuntatyönantaja sallii ja tukee tällaista tuilla kikkailua?
Ei se ole sen kummempaa kikkailua kuin se, että sairaanhoitaja tai sihteeri tai katsastusinsinööri siirtää kesälomansa äitiysvapaan päätteeksi tai jää jo kuukautta ennen äitiysloman alkua "kesälomalle". Kaikista töistä kertyy vuosilomaa myös perhevapaiden ja hoitovapaan ajalta, joten kaikki työläiset voivat pitää hoitovapaan perään palkallisen loman tai he voivat jakaa hoitovapaan kahtia ja pitää palkallisen kesäloman siinä hoitojaksojen välissä. Opettajat eivät pysty tuolla tavalla pitämään lomia juuri silloin kuin itselle mukavimmin sopii, koska loma on sidottu kesä- ja heinäkuulle ja se on pidettävä juuri silloin, jos haluaa sen palkallisena pitää.
Kenellekään ei kerry vuosilomaa hoitivapaalla. Paitsi opettajale oikeus saada palkkaa. Opettajilla ei ole lomaa. Toivoisitko että olisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Ammattiliitot ajavat vain vakinaisten puolta - siitähän tuo ap:nkin ongelma kumpuaa - ja olen itsekin samassa tilanteessa. On hassua, että opettajan palkan sanotaan jakautuvan koko vuodelle, mutta silti sijainen ei saa sitä tienaamaansa palkkaa kesältä, koska vakkari tulee loman alettua 'töihin'. Tästä syystä en itse aio kuulua liittoon ennen kuin saan vakiviran. Koska määräaikaisten puolta ei pidetä yhtään.
Sijainen on eri sopimuksella. Hänelle maksetaan 2 päivää / kuukausi lomakorvausta, kuten muidenkin alojen työntekijöille. Ne hän saa siis joka kuukausi palkassaan. Olen itse ollut sijaisena ja viranhaltijana ja sijaisena palkkani oli parempi juuri tuon lomakorvauksen takia. Ne voi sitten säästää ja viettää niiden varassa palkallista kesälomaa. Ei toki yhtä pitkää kuin viranhaltijat mutta yhtä pitkän kuin muiden alojen työntekijät.
Ei mulle ainakaan ole sijaisena koskaan maksettu mitään ylimääräistä palkan yhteydessä. Minulla ainakin kertyvät lomat kuluu näinä talven aikana olevina lomina eli minulle ne on normaalia vuosilomaa. Kun kevätjuhla on ohi, käyttämättömiä päiviä ei ole tai joku kaksi, joista saa palkan. Muille opettajille ne on vapaata enimmäkseen, minulle palkallista lomaa, jonka ansaitsen samalla logiikalla kuin muillakin aloilla.
Edelleenkään virkaopettajalle ei kuuluisi kesäpalkkaa, jos on ollut esim. hoitovapaalla koko talven. Hoitovapaalla EI KERRY LOMAA, joten sitä ei pitäisi viranhaltijan myöskään saada. Se pitäisi maksaa koko vuoden sijaistaneelle. Jos sitä ei hänelle makseta, voitaisiin sitten edes säästää VERONMAKSAJIEN rahoja. Tämä on kikkailua, jonka järjestelmä mahdollistaa, eikä se siitä selittämällä muutu.
Mitä tulee vielä ylitunteihin. Se on vielä "hauskempaa", että sijainen tekee koko talven paljon töitä esim. pitämällä useita ylitunteja. Virkaopettajalle maksetaan kesä-heinä palkka ylitunteineen. Ei edes peruspalkkaa vaan ylituntipalkka, jossa on mukana jyvitettynä sijaisen raatamiset talvelta. En oikeasti ymmärrä, miten joku voi puolustaa sitä, että toinen tekee ylitöitä ja toinen vie niistä viipaleen....
Nykyään minulla on virka, mutta en ole vieläkään muuttanut käsitystäni siitä, että tuo hoitovapaakikkailu olisi muka jotenkin oikeutettua. Tottakai sitä tehdään, kun se on mahdollista, mutta se ei ole oikein ja se on viranhaltijalle kohtuuton etu.
Ei opettajille kerry lomia koskaan eikä niistä makseta. Sinä saat pitää vapaana ne vapaajakson päivät talvella. Tämä on kyllä etu verrattuna muihin aloihin. Mutta mitään ei kesästä makseta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läheskään aina virkoja ei saada täytettyä.
Näistä kuudesta sijaisesta jokainen oli valmis opettaja. Päätyivät sitten töihin muihin kouluihin.
Käsi pystyyn, kuka teistä toimisi toisin?
Pelkkä alapeukutus on raukkamaista, vastatkaa.
Sama systeemi Helsingissä. Eli täyttä soopaa tuo aloitus. Sijainen SAA kuukauden kesäloman, jos on kevätlukukauden töissä. Jos taas on töissä syyslukukauden, saa palkallisen syys- ja joululoman. Koko lukuvuoden kestäviä vuorotteluvapaita ei enää edes myönnetä.