Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettaja vuorotteluvapaalla - menee "töihin" kesäksi? Mitä ihmettä?!

Vierailija
16.05.2016 |

Ihan käsittämätön porsaanreikä. Ajatelkaa nyt: opettaja on vuorotteluvapaalla, katkaisee vuorotteluvapaansa kesän ajaksi ja menee "töihin" (eli käytännössä siis lomailee) ja palaa takaisin vuorotteluvapaalle kun koulut taas alkavat!

Missä muussa työssä voi venkoilla ja pitkittää vuorotteluvapaataan tuolla tavalla? Jotenkin kieroa touhua!

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

käyttäjä-11339 kirjoitti:

Eihän tuossa ole muusta kyse, kuin jo ansaittujen lomapäivien käyttämisestä. Opettaja ei voi käyttää lomapäiviään lukukauden aikana sopimusten mukaisesti, vaan sitä varten on katkaistava perhevapaat tai vuorotteluvapaa, jotta ne saa käytettyä. Muissa tehtävissä ne vuosilomat voi laittaa vuorotteluvapaan ja perhevapaan alkuun tai loppuun.

Kyse on teknisestä toimenpiteestä, eikä opettaja käytä sijaisensa lomia, vaan itse kerryttämiään vuosilomia. Jos niitä ei ole kertynyt, eihän se onnistu. Esimerkiksi jos on vasta aloittanut ja jää samantien äitiyslomalle...

Ei tämä kyllä ihan näin taida mennä. Jos olet paikan saanut, niin äitiyslomalle voit jäädä vaikka heti, päivääkään töissä käymättä. Olin itse joku vuosi sitten tällaisen viransijainen. Keväällä siis ope oli sopparin tulevaksi lukuvuodeksi kirjoittanut ja hetki siitä ilmoitti äitiyslomastaan. Päivääkään ei töissä ollut, mutta toki töihin palasi heti kevätjuhlasta seuraavana päivänä. Tämä systeemi on vain mätä.

Kyllä tämä on totta. Arvaa sitten, millainen painajainen rehtorille on noiden rekryjen tekeminen. Ensin keväällä palkkaat yhden kaartin tarvittavia opettajia, sitten siitä puolet ilmoittautuvatkin lähes heti äitiyslomalle tai hoitovapaalle. Sitten käytät oman kesälomasi siihen, kun etsit sijaisia niiden tilalle. 

jep, aivan äärettömän hedelmällisiä nuo vastapalkatut opet ja heille iskee jo siinä työhaastattelussa aivan armoton vauvakuume ;D Pitäis olla varmaan lailla määrätty pakkopilsut ainakin 5v. palkkaamisesta... vain mitä? ..ööööö...

Vierailija
42/77 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta nyt jo nämä opettaja-aloitukset ja mene lukemaan niihin ensi vuoden pääsykokeisiin, niin pääset sinäkin opettajaksi, eikä tarvitse täällä katkerana kirjoitella.

En ole ylempi enkä opettajaksi haluaisikaan, mutta harmittaa sijaisten puolesta tuo käytäntö. He ovat tehneet työt mutta rahat menee toisten taskuihin.

Palkanmaksu on työnantajan velvoite, ei toisten työntekijöiden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Ammattiliitot ajavat vain vakinaisten puolta - siitähän tuo ap:nkin ongelma kumpuaa - ja olen itsekin samassa tilanteessa. On hassua, että opettajan palkan sanotaan jakautuvan koko vuodelle, mutta silti sijainen ei saa sitä tienaamaansa palkkaa kesältä, koska vakkari tulee loman alettua 'töihin'. Tästä syystä en itse aio kuulua liittoon ennen kuin saan vakiviran. Koska määräaikaisten puolta ei pidetä yhtään.

Sijainen on eri sopimuksella. Hänelle maksetaan 2 päivää / kuukausi lomakorvausta, kuten muidenkin alojen työntekijöille. Ne hän saa siis joka kuukausi palkassaan. Olen itse ollut sijaisena ja viranhaltijana ja sijaisena palkkani oli parempi juuri tuon lomakorvauksen takia. Ne voi sitten säästää ja viettää niiden varassa palkallista kesälomaa. Ei toki yhtä pitkää kuin viranhaltijat mutta yhtä pitkän kuin muiden alojen työntekijät.

Vierailija
44/77 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

OAJ itse puoltaa tämä järjestely, he eivät halua muuttaa sitä. Tuskin mitään tulee muuttumaan kun liitto on sitä mieltä, että järjestelmä toimii hyvin kaikin puolin. Työnantajat haluaisivat muuttaa käytäntöä, mutta kun se ei vastapuolelle sopii .

OAJ on turhin ammattiliitto, en todellakaan voi suositella sitä. Ovat hävinneet kaikki oikeusjutut, missä ovat olleet. Se kertoo paljon heidän osaamistasostansa.

Vierailija
45/77 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kuntatyönantaja sallii ja tukee tällaista tuilla kikkailua?

Vierailija
46/77 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Ammattiliitot ajavat vain vakinaisten puolta - siitähän tuo ap:nkin ongelma kumpuaa - ja olen itsekin samassa tilanteessa. On hassua, että opettajan palkan sanotaan jakautuvan koko vuodelle, mutta silti sijainen ei saa sitä tienaamaansa palkkaa kesältä, koska vakkari tulee loman alettua 'töihin'. Tästä syystä en itse aio kuulua liittoon ennen kuin saan vakiviran. Koska määräaikaisten puolta ei pidetä yhtään.

Sijainen on eri sopimuksella. Hänelle maksetaan 2 päivää / kuukausi lomakorvausta, kuten muidenkin alojen työntekijöille. Ne hän saa siis joka kuukausi palkassaan. Olen itse ollut sijaisena ja viranhaltijana ja sijaisena palkkani oli parempi juuri tuon lomakorvauksen takia. Ne voi sitten säästää ja viettää niiden varassa palkallista kesälomaa. Ei toki yhtä pitkää kuin viranhaltijat mutta yhtä pitkän kuin muiden alojen työntekijät.

Ei mulle ainakaan ole sijaisena koskaan maksettu mitään ylimääräistä palkan yhteydessä. Minulla ainakin kertyvät lomat kuluu näinä talven aikana olevina lomina eli minulle ne on normaalia vuosilomaa. Kun kevätjuhla on ohi, käyttämättömiä päiviä ei ole tai joku kaksi, joista saa palkan.  Muille opettajille ne on vapaata enimmäkseen, minulle palkallista lomaa, jonka ansaitsen samalla logiikalla kuin muillakin aloilla.

Edelleenkään virkaopettajalle ei kuuluisi kesäpalkkaa, jos on ollut esim. hoitovapaalla koko talven. Hoitovapaalla EI KERRY LOMAA, joten sitä ei pitäisi viranhaltijan myöskään saada. Se pitäisi maksaa koko vuoden sijaistaneelle. Jos sitä ei hänelle makseta, voitaisiin sitten edes säästää VERONMAKSAJIEN rahoja. Tämä on kikkailua, jonka järjestelmä mahdollistaa, eikä se siitä selittämällä muutu.

Mitä tulee vielä ylitunteihin. Se on vielä "hauskempaa", että sijainen tekee koko talven paljon töitä esim. pitämällä useita ylitunteja. Virkaopettajalle maksetaan kesä-heinä palkka ylitunteineen. Ei edes peruspalkkaa vaan ylituntipalkka, jossa on mukana jyvitettynä sijaisen raatamiset talvelta. En oikeasti ymmärrä, miten joku voi puolustaa sitä, että toinen tekee ylitöitä ja toinen vie niistä viipaleen....

Nykyään minulla on virka, mutta en ole vieläkään muuttanut käsitystäni siitä, että tuo hoitovapaakikkailu olisi muka jotenkin oikeutettua. Tottakai sitä tehdään, kun se on mahdollista, mutta se ei ole oikein ja se on viranhaltijalle kohtuuton etu.

Vierailija
47/77 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kuntatyönantaja sallii ja tukee tällaista tuilla kikkailua?

Ei se ole sen kummempaa kikkailua kuin se, että sairaanhoitaja tai sihteeri tai katsastusinsinööri siirtää kesälomansa äitiysvapaan päätteeksi tai jää jo kuukautta ennen äitiysloman alkua "kesälomalle". Kaikista töistä kertyy vuosilomaa myös perhevapaiden ja hoitovapaan ajalta, joten kaikki työläiset voivat pitää hoitovapaan perään palkallisen loman tai he voivat jakaa hoitovapaan kahtia ja pitää palkallisen kesäloman siinä hoitojaksojen välissä. Opettajat eivät pysty tuolla tavalla pitämään lomia juuri silloin kuin itselle mukavimmin sopii, koska loma on sidottu kesä- ja heinäkuulle ja se on pidettävä juuri silloin, jos haluaa sen palkallisena pitää.

Vierailija
48/77 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mulle ainakaan ole sijaisena koskaan maksettu mitään ylimääräistä palkan yhteydessä. Minulla ainakin kertyvät lomat kuluu näinä talven aikana olevina lomina eli minulle ne on normaalia vuosilomaa. Kun kevätjuhla on ohi, käyttämättömiä päiviä ei ole tai joku kaksi, joista saa palkan.  Muille opettajille ne on vapaata enimmäkseen, minulle palkallista lomaa, jonka ansaitsen samalla logiikalla kuin muillakin aloilla.

Edelleenkään virkaopettajalle ei kuuluisi kesäpalkkaa, jos on ollut esim. hoitovapaalla koko talven. Hoitovapaalla EI KERRY LOMAA, joten sitä ei pitäisi viranhaltijan myöskään saada. Se pitäisi maksaa koko vuoden sijaistaneelle. Jos sitä ei hänelle makseta, voitaisiin sitten edes säästää VERONMAKSAJIEN rahoja. Tämä on kikkailua, jonka järjestelmä mahdollistaa, eikä se siitä selittämällä muutu.

Mitä tulee vielä ylitunteihin. Se on vielä "hauskempaa", että sijainen tekee koko talven paljon töitä esim. pitämällä useita ylitunteja. Virkaopettajalle maksetaan kesä-heinä palkka ylitunteineen. Ei edes peruspalkkaa vaan ylituntipalkka, jossa on mukana jyvitettynä sijaisen raatamiset talvelta. En oikeasti ymmärrä, miten joku voi puolustaa sitä, että toinen tekee ylitöitä ja toinen vie niistä viipaleen....

Nykyään minulla on virka, mutta en ole vieläkään muuttanut käsitystäni siitä, että tuo hoitovapaakikkailu olisi muka jotenkin oikeutettua. Tottakai sitä tehdään, kun se on mahdollista, mutta se ei ole oikein ja se on viranhaltijalle kohtuuton etu.

Eli sait pitää määrättynä aikana lomasi, jota viranhaltija ei tullut sinulta viemään.

Vierailija
49/77 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettajille on annettu liikaa lomia, ja muita etuisuuksia

Vierailija
50/77 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

opettajille on annettu liikaa lomia, ja muita etuisuuksia

Mitä muita etuisuuksia?

Vierailija
51/77 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onnistu vuorotteluvapaan pätkiminen kesätauolle. Vuorottelusomus on tehtävä työnantajan kanssa yhdessä ja työnantajilla on tästä tarkat määräykset, kuinka paljon vuorotteluvapaa-aikaan tulee sisältää

koulun loma-aikoja. 

Vierailija
52/77 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ope kirjoitti:

Otin itse äitiyslomalla asiasta selvää, koska halusin toimia reilusti sijaista kohtaan, joka hoiti luokkaani koko vuoden ja olisi ansainnut kesäpalkkansa.

Minulle sanottiin että luovu vain oikeudestasi, mutta sijaiselle ei silti makseta kesältä palkkaa.

Riippuu tosiaan sopimuksesta/kunnasta miten asia on hoidettu, mun mies oli äityslomalaisen sijainen ja tuo ope oli niin reilu että antoi mieheni olla "töissä" myös kesän, miehen työ jatkui siis myös syksyllä.

Näin oli myös meillä, sama sijainen jatkoi myöhemmin syksyllä.

Ja toisen lapsen opettaja ei ole vielä kertaakaan opettanut lapselleni ja on jo useamman talven ollut poissa, mutta palaa kesäksi takaisin töihin. Asutaan pienellä paikkakunnalla ja ihmetellään, miten opettaja ihminen ei välitä edes maineistaan ja moraalistaan. On jo paikkukunnan yleinen vitsin aihe.

Vierailija
53/77 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja ei päätä sitä, saako sijainen kesän palkan vai ei. Tekipä viranhaltija niin tai näin, kaupunki päättää, maksetaanko sijaiselle. Esim Helsingissä sijainen ei saa kesältä palkkaa vaikka viranhaltija haluaisikin olla jalo ja antaa rahan sijaiselle. Joten kuinka moni teistä olisi valmis lahjoittamaan tuhansia euroja kaupungille, kun sijainen ei niitä kuitenkaan saisi?

Vierailija
54/77 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 0%arvostusta opettajia kohtaan ja tässä taas yksi hyvä syy. En tiedä rasittavampaa ja valittavampaa ammattiryhmää kuin opettajat. "Parhaat" kostivat lapsille tunneilla työnantajan päätökset.

Toki vihan alkujuuri on vain mun ekoissa opettajissa. Jos sellaisia olisi nykypäivänä töissä (mä olin koulussa ysärin) niin he olisivat käräjillä.

Vierailija
55/77 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin se vaan on. Sama koskee vanhempainvapaata. Mutta tekevät noin, koska ovat itse joutuneet uransa alussa kärsimään samasta eli näiden vuoksi sijaiset eivät saa kesältä palkkaa. 

Eli vahinko kiertämään? Sillä tavallahan siitä maailmasta tulee parempi paikka...

Ja sinäkö opettajana et tekisi niin?

Vastaapa rehellisesti.

Vierailija
56/77 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorotteluvapaa on uskomatonta nössöilyä. Jos kyllästyttää, silloin lähdetään.

Vierailija
57/77 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen selvittänyt asiaa hiljattain. Luottamusmies sanoi, että tietysti keskeytän hoitovapaani kesäkuukausien ajaksi, sitä ei kannata edes ajatella minään moraalisena kysymyksenä (täällä keskusteluja lukeneena tiesin, miten asioista tietämättömät asiaan suhtautuvat). On minunkin mielestäni väärin, ettei koko vuoden työt tehnyt sijainen saa kesältä palkkaa (olen itsekin ollut aikanani tässä tilanteessa). Kuitenkin käytännössä:

- jäin pois kesken syyslukukautta, eikä sijaiselleni edes ehtisi kertyä koko kesäloman palkkaa / kunta palkkaisi joka tapauksessa sijaisen vain kesälomaan saakka

- luopuisin käytännössä omasta vuosilomastani/lomarahastani, koska opettajilla ei ole mahdollisuutta siirrellä lomia

Mielestäni on järjetöntä vaatia viranhaltijaa luopumaan lomastaan. Kuinka moni muulla alalla oleva tekisi samoin? Luottamusmies myös sanoi minulle, että saan hoitovapaan aikana palata töihin yhdeksi kesäksi, mutta en enää toiseksi. En tiedä, onko tämäkin kuntakohtaista, mutta kuulostaa loogiselta.

Tähän se töihin palaaminen kesällä juuri perustuukin että opettajilla ei ole mahdollisuutta viettää lomaansa muulloin kuin koulun kesäkeskeytyksen aikana. Muissa töissä siis äityislomalaisen äityisloman loputtua ei heti palatakaan työpaikalla vaan pidetään kertyneet lomat siihen äityisloman loppuun eli saa siltä loman ajalta palkan. Eli jos äityisloma loppuu helmikuussa niin siihen päälle pidetään vielä maaliskuu vuosilomaa ja palataan töihin huhtikuussa. Opettajille tämä ei ole mahdollista, jos äitiysloma loppuu helmikuussa niin töihin on palattava heti, kesälomaa ei voi siirtää siihen maaliskuulle. Siksi opettaja saa keskeyttää äitiyslomansa ja olla töissä kesän.

Vierailija
58/77 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vantaalla ainakaan ei pysty katkomaan vuorotteluvapaata kesäksi, äitiysloman, hoitovapaan ja opintovapaan ainoastaan. Jos pitää koko vuoden se on pidettävä 1.8-31.7. Puoli vuotta 1.8-31.1 tai 1.1-30.6. Toki voi pitää esim. 4kk 16.8-15.12. Näin ainakin meidän koulussa sanottu.

Väärin kerrottu. Vuorotteluvapaan maksimipituus on nykyisin puoli vuotta.

Vierailija
59/77 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha tässä on sijaisten puolesta harmitella.

Jos se opettaja ei tulisi kesäksi töihin, jäisi palkka työnantajalle, sijaisen työsuhde katkaistaisiin joka tapauksessa loman ajaksi.

Vierailija
60/77 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitiysloman ymmärrän. 9 kk:n palkka on tasattu 12 kuukaudelle, joten siksi äitiyslomalaisen kuuluukin palata. Lisäksi hän jäisi ilman eläkettä ja karttuvia ikälisiä tuolta ajalta. Sama vuorotteluvapaalaisella. Vuorotteluvapaan korvauksen perusteella on ollut hänen vuositulonsa, joten "takkiin tulisi" kesäaika. Tätä morkotusta ja väärinymmärrystä ei syntyisi, jos opet saisi parempaa palkkaa 9 kk ja kesät palkatta. Kukaan ei luulisi, että ahneuksissa palataan töihin. Sitä paitsi, tuskin kunta maksaisi kesän palkkaa sijaiselle, jos ope tyhmyyksissään jättäisi palaamatta töihin.

Ei se ole mitenkään palkka-asia. Tämä on myytti. Sama säännös on esim 4500 tienaavilla lukio-opettajilla. Tai amk ja amiksen opettajilla, joilla on ok palkka. Eikä kai luokaopetkaan niin vähän tienaa suhteessa työn vaativuuteen ja koulutukseen.

Kyse on siitä, että opettajilla ei ole vuosilomaa. Ihan oma masilma nämä opetuksettomat ajat. Itsekin olen tässä kuviossa ja edelleen hämmentää miten opintovapaalta voi palata kesäksi töihin. Eikä tarvitse tehdä työtä. Lomarahoihin tämä poidsaolo sentään vaikuttaa.

Se varjopuoli tässä on, että ilman lomaa, ei ole myöskään mahdollista sitä lomaa siirtää vaikka sairastumisen tai äitiysloman vuoksi. Kai opettajoen äitiyslomia on myös kesällä? Vanhempainvapaanhan voi keskeyttää ja sen voi pitää vaikka se puoliso.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi