Opettaja vuorotteluvapaalla - menee "töihin" kesäksi? Mitä ihmettä?!
Ihan käsittämätön porsaanreikä. Ajatelkaa nyt: opettaja on vuorotteluvapaalla, katkaisee vuorotteluvapaansa kesän ajaksi ja menee "töihin" (eli käytännössä siis lomailee) ja palaa takaisin vuorotteluvapaalle kun koulut taas alkavat!
Missä muussa työssä voi venkoilla ja pitkittää vuorotteluvapaataan tuolla tavalla? Jotenkin kieroa touhua!
Kommentit (77)
Ope kirjoitti:
Sijaisten jääminen palkatta ei johdu opettajan paluusta töihin. On tapauksia, joissa palkkaa ei ole maksettu vaikka opettaja ei olisikaan käyttänyt oikeuttaan palata töihin.
Sijaisella on ihan oma työsopimus, jota tehtäessä ei useinkaan edes olla vielä selvillä viranhaltijan aikeista. Sijaiset saavat erittäin harvoin loma-ajalta palkkaa.
Kyllä he saavat jos vakanssi on vapaa
Ope kirjoitti:
Otin itse äitiyslomalla asiasta selvää, koska halusin toimia reilusti sijaista kohtaan, joka hoiti luokkaani koko vuoden ja olisi ansainnut kesäpalkkansa.
Minulle sanottiin että luovu vain oikeudestasi, mutta sijaiselle ei silti makseta kesältä palkkaa.
Riippuu tosiaan sopimuksesta/kunnasta miten asia on hoidettu, mun mies oli äityslomalaisen sijainen ja tuo ope oli niin reilu että antoi mieheni olla "töissä" myös kesän, miehen työ jatkui siis myös syksyllä.
Yksi sijainen oli niin kettumainen että antoi parille oppilaalle ehdot (toki ansaitusti) ja toivotti sen äityslomalaisen tervetulleeksi kesällä hoitamaan ne. Tämä oli kovin närkästynyt kun joutui katkaisemaan mökkireissunsa tuon vuoksi.
Viranhaltijalla on juridinen oikeus palata kesäksi hoitamaan virkaansa. Ei siinä mitään väärää tai laitonta ole. Just deal with it.
Vierailija kirjoitti:
Noin se vaan on. Sama koskee vanhempainvapaata. Mutta tekevät noin, koska ovat itse joutuneet uransa alussa kärsimään samasta eli näiden vuoksi sijaiset eivät saa kesältä palkkaa.
Totta. Tuttu opettaja sanoi, että hän vain laittoi vahingon kiertämään. Kun oli itse joutunut aikoinaan työttömäksi kesäksi, kun äitiyslomalla ollut opettaja palasi "töihin" niin teki sitten itse saman omalla hoitovapaallaan. Miksi tuollainen sallitaan? En tajua.
Vierailija kirjoitti:
Yksi sijainen oli niin kettumainen että antoi parille oppilaalle ehdot (toki ansaitusti) ja toivotti sen äityslomalaisen tervetulleeksi kesällä hoitamaan ne. Tämä oli kovin närkästynyt kun joutui katkaisemaan mökkireissunsa tuon vuoksi.
Seuraavaksi syksyksi voidaankin sitten ottaa joku vähemmän kettumainen sijaiseksi. Opetusalalla tulijoita riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavaksi syksyksi voidaankin sitten ottaa joku vähemmän kettumainen sijaiseksi. Opetusalalla tulijoita riittää.
No kerropa miksi hänen olisi pitänyt hoitaa ne ehdot ilmaiseksi kun ei ollut edes töissä kesällä?
Ei vuorotteluvapaan kanssa voi noin toimia. Tämä on jonkun opettajavihaajan provo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta nyt jo nämä opettaja-aloitukset ja mene lukemaan niihin ensi vuoden pääsykokeisiin, niin pääset sinäkin opettajaksi, eikä tarvitse täällä katkerana kirjoitella.
En ole ylempi enkä opettajaksi haluaisikaan, mutta harmittaa sijaisten puolesta tuo käytäntö. He ovat tehneet työt mutta rahat menee toisten taskuihin.
Ei pidä paikkaansa. Kunnat eivät joka tapauksessa palkkaa sijaista kesän ajaksi. Jos viranhaltija luopuu palkastaan, kunta säästää sen verran.
Vierailija kirjoitti:
Ei vuorotteluvapaan kanssa voi noin toimia. Tämä on jonkun opettajavihaajan provo.
Joskus joku kirjoitti tänne ja kertoi olevansa äärimmäisen pahoillaan opettajavihakirjoituksista, joita hänen sisarensa tänne tehtailee. Sisko ei ollut päässyt OKL:ään ja oli siitä katkeroitunut ja mennyt pysyvästi tolaltaan. Onneksi ei päässyt...
Vierailija kirjoitti:
Ope kirjoitti:
Sijaisten jääminen palkatta ei johdu opettajan paluusta töihin. On tapauksia, joissa palkkaa ei ole maksettu vaikka opettaja ei olisikaan käyttänyt oikeuttaan palata töihin.
Sijaisella on ihan oma työsopimus, jota tehtäessä ei useinkaan edes olla vielä selvillä viranhaltijan aikeista. Sijaiset saavat erittäin harvoin loma-ajalta palkkaa.Kyllä he saavat jos vakanssi on vapaa
Eivät saa kuin aivan poikkeustapauksissa. Se olisi erittäin huonoa taloudenpitoa kunnalta. Pitää muistaa, että kunnat ovat liikelaitoksia.
Minäkin olen selvittänyt asiaa hiljattain. Luottamusmies sanoi, että tietysti keskeytän hoitovapaani kesäkuukausien ajaksi, sitä ei kannata edes ajatella minään moraalisena kysymyksenä (täällä keskusteluja lukeneena tiesin, miten asioista tietämättömät asiaan suhtautuvat). On minunkin mielestäni väärin, ettei koko vuoden työt tehnyt sijainen saa kesältä palkkaa (olen itsekin ollut aikanani tässä tilanteessa). Kuitenkin käytännössä:
- jäin pois kesken syyslukukautta, eikä sijaiselleni edes ehtisi kertyä koko kesäloman palkkaa / kunta palkkaisi joka tapauksessa sijaisen vain kesälomaan saakka
- luopuisin käytännössä omasta vuosilomastani/lomarahastani, koska opettajilla ei ole mahdollisuutta siirrellä lomia
Mielestäni on järjetöntä vaatia viranhaltijaa luopumaan lomastaan. Kuinka moni muulla alalla oleva tekisi samoin? Luottamusmies myös sanoi minulle, että saan hoitovapaan aikana palata töihin yhdeksi kesäksi, mutta en enää toiseksi. En tiedä, onko tämäkin kuntakohtaista, mutta kuulostaa loogiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus joku kirjoitti tänne ja kertoi olevansa äärimmäisen pahoillaan opettajavihakirjoituksista, joita hänen sisarensa tänne tehtailee. Sisko ei ollut päässyt OKL:ään ja oli siitä katkeroitunut ja mennyt pysyvästi tolaltaan. Onneksi ei päässyt...
Vuorotteluvapaan pystyi aikaisemmin jaksottamaan esim. 3 osaan ja sen kesto oli pitempi, olikohan 364 vrk. Nykyisin sen maksimi kesto on 180 vrk ja täytyy pitää yhtä mittaa. Vv:n ehdot ovat huonontuneet koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuorotteluvapaan pystyi aikaisemmin jaksottamaan esim. 3 osaan ja sen kesto oli pitempi, olikohan 364 vrk. Nykyisin sen maksimi kesto on 180 vrk ja täytyy pitää yhtä mittaa. Vv:n ehdot ovat huonontuneet koko ajan.
Ah. Tänä oli siihen vastaukseen ettei vuorotteluvapaan kanssa voi kikkailla. Katosi se alkuperäinen teksti.
Vierailija kirjoitti:
Ihan käsittämätön porsaanreikä. Ajatelkaa nyt: opettaja on vuorotteluvapaalla, katkaisee vuorotteluvapaansa kesän ajaksi ja menee "töihin" (eli käytännössä siis lomailee) ja palaa takaisin vuorotteluvapaalle kun koulut taas alkavat!
Missä muussa työssä voi venkoilla ja pitkittää vuorotteluvapaataan tuolla tavalla? Jotenkin kieroa touhua!
Ihan ok, kerran eläkeläinenkin voi mennä kauppaamaan pyssyjä maailmalle. Reilu peli kaikille, eikä vain kermalle.
Niin. Ammattiliitot ajavat vain vakinaisten puolta - siitähän tuo ap:nkin ongelma kumpuaa - ja olen itsekin samassa tilanteessa. On hassua, että opettajan palkan sanotaan jakautuvan koko vuodelle, mutta silti sijainen ei saa sitä tienaamaansa palkkaa kesältä, koska vakkari tulee loman alettua 'töihin'. Tästä syystä en itse aio kuulua liittoon ennen kuin saan vakiviran. Koska määräaikaisten puolta ei pidetä yhtään.
Opettajat eivät voi siirtää vuosilomaa esim. perhevapaiden päätteeksi, koska heillä ei edes ole vuosilomaa. Useimmissa muissa ammateissa loman siirtäminen on mahdollista. Opettajille on luotu erilainen systeemi, samoin muille ammattiryhmille, jotka eivät ole vuosilomalain piirissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meillä kunta on aina vaatinut sen pitämisen yhdessä pätkässä. Kuten tietääkseni muutkin kunnat. Lisäksi opettajilla piti olla mukana kesälomaa. Näin jo joskus 15 vuotta sitten.
Aloitus on oikeasti provo.
Perustelu että palkka on niin pieni... Jaettu 9kk työstä 12 kuukaudelle, ei toki koske sijaisia. Heille 1kk palkka on 1 kk palkka.
Ja niin se onkin. Ei mitenkään pieni
Olen itse opettaja