Opiskeluajan jatkoajan hakeminen AMKssa
Onko teillä kokemusta asiasta? Oletteko hakeneet ja ehkä saaneet jatkoaikaa AMK opintoihin? Millä perusteella? Itse mietin, eroanko koulusta vai hakisinko jatkoaikaa. Puuttuu vielä n. 60 opintopistettä.
Perusteluina minulla on raskas elämäntilanne: lapsen syntymä ja omat ja lapsen terveysongelmat, miehen väkivaltaisuus ja avioero, oma masennus.
Opiskelin sosiaalialaa, ja kauan mietin, kelpaanko alalle työntekijäksi tällä taustalla, ajattelin että en suorita opintoja loppuun. Nyt kuitenkin avioeron myötä mietin sittenkin että lapsen takia olisi hyvä, jos itsellä olisi ammatti jotta niitä töitäkin sitten saisi.Toisaalta tuntuu vaikealta palata tuon alan opintoihin, kun itsekin joutui turvakotiin pakenemaan.
Tsempatkaa minua, uskallanko hakea jatkoaikaa, vai jätänkö koko jutun sikseen ja mietin kokonaan uuden alan?Mitä itse tekisit?
Kommentit (9)
Hae ihmeessä jatkoaikaa. Kyllä sun kannattaa tehdä tutkinto loppuun.
AMK:n sosiaalialan opintoihin ei nykyään enää kovin helposti pääse, joten senkin pohjalta kannattaa suorittaa tutkinto loppuun.
Eikös AMK saa susta fyrkkaa, kun valmistut? Eli kyllä se on niidenkin intresseissä saada sulle tutkinto.
Hae jatkoaikaa. Itse olen hakenut sitä monta kertaa ja aina on mennyt hakemus läpi, vaikka opinnot ei juuri ole edenneet.
Sulla on ainakin realistinen käsitys lapsiperheiden ahdingosta. Tiedät omasta kokemuksesta miten toimia haastavissa tilanteissa. Ruusuinen elämä sosiaalialan ihmisellä saattaa olla aika omahyväinen ja näköalaton pohja ongelmaperheiden kanssa työskennellessä. Juuri ne "täydelliset" äidit "täydellisine" lapsineen ovat usein aika pihalla siitä, että kaikki hyvä elämässä ei olekaan vain oman erinomaisen kasvatuksen ja oikeiden valintojen tulosta. Jatka tutkinto loppuun! Tulevaisuus menee vain hullummaksi (lama jne.) on tärkeää olla niin omavarainen ja valmistautunut eri tilanteisiin/työtehtäviin kuin vain pystyt.
Haet jatkoaikaa, tietenkin, ja suoritat opinnot loppuun.
Hakemukseen kannattaa selittää paitsi se, miksi opinnot ovat viivästyneet, myös se,iksi tästä eteenpäin vt kuitenkin onnistua suorittamisessa ihan normaalisti.
"Uskallanko hakea jatkoaikaa" - miksi ihmeessä et uskaltaisi? Kysyvä ei tieltä eksy jne. Ja sitäpaitsi amk:t saavat tukea valmistuneiden mukaan, eli vähän hitaampiakin kannattaa roikottaa mukana parasta toivoen.
Vaikken itse hoida jatkoaikoja, istun toimistossa, jossa niitä myönnetään, ja ainakin meillä asiasta vastaavat ovat ehdottomasti opiskelijan puolella tässä asiassa (olen tosin yliopistossa, mutta tuskin AMK:ssa asiat ovat ratkaisevasti eri mallilla). Kannattaa selittää syyt mahdollisimman hyvin, ja pistää vaikka lääkärintodistuksetkin mukaan - tuommoiset opiskelijoiden asiat pysyvät ainakin meillä salassa ihan oikeasti. On kaikkien etu että saat opinnot loppuun, eikä 60 pistettä ole nyt mikään ihan hirmuinen määrä.
En nyt näe ainakaan ongelmaa siinä, että voisitko toimia sosiaalialalla. Kunhan tietty omat jutut ei kummittele mielessä, eivätkä siis vaikuta töihin.