Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettaja, miksi keskeytät vanhempainvapaasi kesän ajaksi?

Vierailija
16.05.2016 |

Eikö edes yhtään hävetä olla "töissä" vain opetuksettomana aikana?

Kommentit (164)

Vierailija
41/164 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vielä se systeemi voimassa, että mitä enemmän sijainen tekee ylitunteja lukuvuoden aikana, sitä enemmän virkaan kesäksi palaava opettaja saa kesälomakuukausiensa aikana palkkaa? Ainakin ennen oli näin hieno systeemi.

Vierailija
42/164 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko on opettajien tuntipalkka per opetustunti (joka on 45min)?

Opettajalla ei ole tuntipalkkaa. Hän saa kuukausipalkan, jos hänen opetusvelvollisuutensa täyttyy. Opetusvelvollisuuden lisäksi kuukausipalkkaan kuuluu 3 tuntia ns. yt-aikaa. Lisäksi opettajan tulee suorittaa lukuvuoden aikana 3 veso-päivää kouluajan ulkopuolella. Opetusvelvollisuus vaihtelee aloittain tai aineittain. Vuosisidonnaiset lisät ovat opetusalalla suhteellisen merkittävät. Kun ope on ollut töissä 20 vuotta, voi palkasta neljännes olla ikälisiä. 

Jos opettajalla on ylitunteja, niistä maksetaan reilu satanen kuussa lisää, siis neljästä viidestä tunnista suunnittelu- ja arviointitöineen.(Tässä kannattaa huomata, että opettajat lienevät ainoa ammattiryhmä, jolle maksetaan ylitöistä vähemmän kuin perusduunista.) Saman verran maksetaan luokanvalvojuudesta, mahdollisesta kokoelmien/kirjaston hoidosta, oppilaskunnan ohjaamisesta, johtoryhmän jäsenyydestä tms.

Mitään lisäpalkkaa ei saa kokouksista, palavereista, vanhempainilloista, yleensä koulutuksistakaan, vaikka ne olisivat iltaisin. Opettajat tekevät paljon ilta- ja viikonlopputöitä, mutta toisin kuin muilla, niistä ei lisiä maksella.

Tukiopetustunnista saa 30-40 euroa.

Kuka muu kuin jokin perusduunari saa mitää ylityökorvauksia enää Suomessa?

Hah, olen monta kertaa lukenut tältä palstalta, että ope on perusduunari. Ei sitten näköjään ollakaan. Tai no siis ei olla, kun lisiä jaetaan, mutta sitten ollaan, kun peruspalkan nostamisesta tulee puhetta. 

Tuli nyt mainittua tuo seikka, koska tässäkin ketjussa on ihmisiä, jotka nostavat palkkaansa nyhtämällä työnantajaltaan lisäkorvauksia kun on sunnuntai sentään. Sitä ei pidetä pahana, vaikka työ on samaa, on sitten su tai ma. Ope sen sijaan ei saisi lain suomissa rajoissa nostaa hänelle kuuluvaa palkkaa vaan se pitäisi jättää ottamatta. Lopettakaa te duunarit sunnuntai- ja iltalisien pyytäminen, niin ehkä me opet sitten annetaan kesäpalkat kunnalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/164 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinne opekoulutukseen hakee ne "kympin tytöt". Joilta varsinkin puuttuu se auktoriteetti?

Elämä ei ole potkinut päähän ja ei nähdä metsää puilta.

Vierailija
44/164 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijainen saa kesältä lomarahansa eli ei jää täysin tyhjän päälle. Työnantaja ei ole syostunut siihen, että jokainen sijainen saisi lukuvuoden jälkeen kesäajalta palkan eli kuntatyönantajaa tässä. Vaikka jokainen vanhempainvapaalla oleva opettaja luopuisi kesäajan lomarahastaan ja kesketysajan palkastaan, ei kunta silti maksaisi sitä sijaisellekaan. Pitäisikö kunta-alan työnantajaa pönkittää vielä luopumalla palkastaan ja lomarahastaan vapaaehtoisesti! Ei kukaan ihminen ole niin tyhmä sentään.

Siis sijaiselle kertyy lomaa = saa lomarahaa, vaikka opettajalle ei kerry lomaa (on vain opetuksellisten ja opetuksetonta aikaa) ? Ymmärsinkö oikein? Voiko opettaja saada palkan myös vaikka joulun opetuksettomalta ajalta? Mitä jos ope lomailee opetuksellisella ajalla, menettääkö palkan siltä ajalta eli esim. Ottaessaan lomaviikon normaalille kouluviikolle?

Vierailija
45/164 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt selvis sekin miksi jotkut haluaa opettajiksi! Hyvätvedut ja pitkät lomat!

kiusaamistapauksissakin nostetaan "kädet pystyyn"

Vierailija
46/164 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko on opettajien tuntipalkka per opetustunti (joka on 45min)?

Opettajalla ei ole tuntipalkkaa. Hän saa kuukausipalkan, jos hänen opetusvelvollisuutensa täyttyy. Opetusvelvollisuuden lisäksi kuukausipalkkaan kuuluu 3 tuntia ns. yt-aikaa. Lisäksi opettajan tulee suorittaa lukuvuoden aikana 3 veso-päivää kouluajan ulkopuolella. Opetusvelvollisuus vaihtelee aloittain tai aineittain. Vuosisidonnaiset lisät ovat opetusalalla suhteellisen merkittävät. Kun ope on ollut töissä 20 vuotta, voi palkasta neljännes olla ikälisiä. 

Jos opettajalla on ylitunteja, niistä maksetaan reilu satanen kuussa lisää, siis neljästä viidestä tunnista suunnittelu- ja arviointitöineen.(Tässä kannattaa huomata, että opettajat lienevät ainoa ammattiryhmä, jolle maksetaan ylitöistä vähemmän kuin perusduunista.) Saman verran maksetaan luokanvalvojuudesta, mahdollisesta kokoelmien/kirjaston hoidosta, oppilaskunnan ohjaamisesta, johtoryhmän jäsenyydestä tms.

Mitään lisäpalkkaa ei saa kokouksista, palavereista, vanhempainilloista, yleensä koulutuksistakaan, vaikka ne olisivat iltaisin. Opettajat tekevät paljon ilta- ja viikonlopputöitä, mutta toisin kuin muilla, niistä ei lisiä maksella.

Tukiopetustunnista saa 30-40 euroa.

Kuka muu kuin jokin perusduunari saa mitää ylityökorvauksia enää Suomessa?

Olen johtavassa asemassa, eikä ole tullut koskaan mieleenkään kirjata mitään työtunteja tai pyytää niistä ylityökorvauksia. Teen kaiken sen, mitä vastuualueeseeni kuuluu, siinä ajassa, joka siihen menee. Ja saan kiinteän kuukausipalkan sekä mahdollisen vuosittaisen tulosprovision.

Yksinkertaista.

Kuule kyllä se on open työssä ihan yhtä yksinkertaista. Voin käyttää nico-petterin asioihin vaikka sata tuntia ylimääräistä, kun se kuuluu vastuualueeseeni. Ainoa ero vain on, että tulosprovisioita ei ole tulossa, vaikka saisin nicolle päättötodistuksen ja jatkokoulutuspaikan leivottua. Siksipä mielestäni olen oikeutettu lain puitteissa toimimaan niin, että saan palkkani. En ole sitä kunnalle jättämässä, sori vaan.

Vierailija
47/164 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kiusaamistapauksissakin nostetaan "kädet pystyyn"

äitis nosti kun sua teki

Vierailija
48/164 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiattomaan kysymykseen asiallinen vastaus:

1. Opettajalle ei kerry lomapäiviä kuten muille palkansaajille. Jos ope vaikkapa jää loppuvuodesta äitiyslomalle, eikä tule kesäksi "töihin", hän ei ole missään vaiheessa saamassa lomapäiviä, vaikka on tehnyt töitä syyslukukauden. Muilla aloilla lomapäivät kertyvät sen mukaan, paljonko on ollut töissä, ja ne ovat tallessa ja ne voi pitää joskus myöhemmin tai joskus ottaa rahana. Open vapaat ovat silloin, kun ne ovat, eikä niitä voi siirtää tai ottaa rahana. Siksi kuka tahansa järkevä ihminen pitää eduistaan huolen, jos mahdollista.

2. Sijaiset palkataan lähes aina lukukauden ajaksi eli elokuun alusta kesäkuun alkuun. Harvoin "töihin palaava" vie siis kenenkään ihmisen palkkaa. Jos viranhaltija ei ota kesäpalkkaa, se jää työnantajan eduksi. Melko harva ihminen olisi valmis luovuttamaan työnantajalleen kahden kuukauden palkkaansa, jos pystyy sen estämään. Opettajat eivät niin paljon tienaa, että heidän pitäisi luopua palkastaan. On parempi, että joku ope sen rahan saa, verrattuna siihen, ettei sitä saa kukaan. 

3. Opettajat eivät yleensä ole miljonäärejä. On inhimillistä toimia omien taloudellisten etujensa mukaisesti, erityisesti tilanteessa, jossa lapsen myötä tulot pienenevät ja menot kasvavat. Näin toimivat kaikki muutkin ihmiset. Jättääkö joku bonuksensa nostamatta, kun haluaa tukea työnantajaansa? Tai lomapäivänsä käyttämättä, koska töissä on niin kiirettä? Tuskinpa.

Ei se kyllä jää työnantajan eduksi, vaan viet rahat joiden eteen toinen ihminen on tehnyt työt, eli viet toisen ihmisen palkan itsellesi jolloin se saa siltä sijaiselta saamatta. Törkeää ja epäeettistä toimintaa. Kun ei se sijainenkaan mikään miljonääri ole. 

Katsos kun sitä sijaista ei JOKA TAPAUKSESSA palkata kuin elokuun puolivälistä toukokuun loppuun. Vaikeuksia ymmärtää?

Vierailija
49/164 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat perustelee opetustuntien vähyyttä niillä oheistöillä. Valmisteluilla.

Varmasti joudut parina ensimmäisenä opetusvuonna (tai jos otat uusia opetusaineita), mutta sen verran voin opetustyön kokemuksestakin sanoa, että aika bullshittiä väittää sellaista. Samat materiaalit käy varsinkin aineopettajilla vuodesta toiseen. Valmistautuminen menee rutiinilla. Jos ei mene, niin ei osaa opetettavaa asiaansa ja on väärällä alalla.

PS. Opettajilla on taatusti joku Echelon järjestelmä. Heti, kun lomia jne kritisoidaan, niin minuutissa massapostitetaan puolustuksia.

Tai sitten teillä on vain aikaa roikkua keskustelupalstoilla...

Vierailija
50/164 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohiksena: opettajat pakkosäästävät vuosittain siinä, kun työnantaja supistaa tuntikehystä ja ei ole ylitunteja tarjolla. Alennus voi olla nettona useita satasia per kuukausi. Säästöä syntyy myös, kun ei laieteta virkoja auki ja käytetään tuntiopettajia. Samalla kun resurssit pidetään tiukalla, nostetaan ja lisätään vaatimustasoa koko ajan. On osattava käyttää opetusteknologiaa ilman riittävää täydennyskoulutusta ja huseerattava sidosryhmien kanssa koulun ulkopuolella. Mikään työmäärä ei riitä, jos vaatii itseltään täydellisyyttä.

Vierailija
51/164 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiyslomalla ja vanhempainvapaalla vielä ymmärrän tän systeemin, just siksi, että ope ei saa pidettyä sitä lomaa äitiysloman perään, olisi väärin menettää jo ansaittua lomaa.

MUTTA opettajathan tekevät tätä myös ollessaan hoitovapaalla (eli kotihoidontuella) ja silloinhan se vasta houkuttelevaa onkin, kun kotihoidontuki on niin pieni. Ja hoitovapaan ajaltahan ei muillekaan mitään lomaa kerry, niin miksi sitä näin kertyy ainoastaan opettajille?

Asumme alueella, jossa on paljon opettajia. Muistan kun lasten ollessa pieniä puistossa kävi kaksi opettajakaverusta. Kummallakin oli neljä lasta ja he olivat olleet vuosikausia kotona, siis puhutaan kymmenestä vuodesta. Aina he vaan palasivat kesäksi "töihin" ja vielä naureskelivat, että kyllä yhteiskunnalla on varaa maksaa meille. No, ehkä oli ihan hyvä niiden oppilaiden kannalta että nämä kaksi kansankynttilää pysyivät kotona.

Vierailija
52/164 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos antamani esimerkit eivät vielä riittäneet kesäloman palkan maksavista kunnista, niin tässä esimerkiksi OAJ nostaa tällaiseksi esimerkiksi Seinäjoen: http://www.ilkka.fi/mielipide/yleis%C3%B6lt%C3%A4/opetusalan-palkkaus-o…

Vierailija
53/164 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinne opekoulutukseen hakee ne "kympin tytöt". Joilta varsinkin puuttuu se auktoriteetti?

Elämä ei ole potkinut päähän ja ei nähdä metsää puilta.

Meillä ope piti saarnoja vanhempainilloissa tuntikausia meille vanhemmille. Ongelmana oli poika, joka oli terrorisoinut luokkaa jo kolme vuotta.

Tavisihminen olisi ratkaissut asian ihan normaalijärjellä. Hirveä organisaatio pystyyn ja vaikka mitä yms. Lapsia ramppas kuraattorilla (ne joita lyötiin ja heiltä kysyttiin, että mitenkä lyöjää voisi tukea). Ratksisu löytyikin tämän pojan suusta eli ilmoitus kotiin pojan käytöksestä...ja, että poika ei saa lyödä muita.

Vierailija
54/164 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 15-vuotisen työurani ollut aina määräaikaisena opettajana. Yhden kerran olen ollut viransijaisena ja joutunut antamaan kesäksi ansaitsemani palkkani (sitähän se on ainakin aina silloin kun puolustellaan pitkiä kesävapaita: yhdeksän kuukauden aikana tehdystä työstä kahdelletoista jaettu palkka!) viranhaltijalle, vaikka samaan hengenvetoon todettiin, että minun haluttiin "jatkavan" sijaisuutta syksyllä. Totesin, että aina saa haluta ja menin muualle töihin syksyllä.

Tuntiopettajana olen aina saanut palkan 12 kuukaudeksi, joten OAJ:n väite, että kunnat eivät kuitenkaan palkkaisi opettajia kesän ajaksi, ei ainakaan minun kohdallani ole koskaan pitänyt paikkaansa -- tosin minä myös totean aina jo työhaastattelussa, että en suostu työsopimuksen katkaisemiseen kevätjuhlapäivään. Tämän vuoksi en ole enää hakenut enkä ottanut vastaan yhtään minulle tarjottua äitiyslomansijaisuutta tai muutakaan viransijaisuutta, vaan suostun vain ja ainoastaan tuntiopettajan pesteihin. Sanottakoon, että en ole koskaan ollut myöskään työttömänä.

Koko työurani on tuntunut, että ammattijärjestöni pitää vain viranhaltijoiden puolta emmekä me sijaiset ja tuntiopettajat -- saati määräaikaiset tuntiopettajat -- ole sille kuin pohjasakkaa. Noloa, että tuota virkavapauden katkaisemista kesän ajaksi työn tehneen sijaisen kustannuksella kehdataan yhä vielä puolustella.

Vierailija
55/164 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, jos antamani esimerkit eivät vielä riittäneet kesäloman palkan maksavista kunnista, niin tässä esimerkiksi OAJ nostaa tällaiseksi esimerkiksi Seinäjoen: http://www.ilkka.fi/mielipide/yleis%C3%B6lt%C3%A4/opetusalan-palkkaus-o…

Heh, lähteesi on v. 2011...maailma muuttuu, Eskoseni.

Vierailija
56/164 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, lähteesi on v. 2011...maailma muuttuu, Eskoseni.

No, tsekkaapa sitten faktat Suomen jokaisen kunnan kohdalta tältä vuodelta ja kerro minulle sitten lähteesi ja tuloksesi. Siihen asti, et ole todistanut millään tavalla olevasi oikeassa. Kai sentään muistat mitä lähdeviitteet ovat? Nyt olet esittänyt vain oman mielipiteesi, ilmeisesti MOL:iin perustuen.

Vierailija
57/164 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse joutunut kärsimään noin neljä kesää tästä. Olen ollut saman opettajan sijaisena ja aina hän on tullut kesäksi töihin äitiyslomaltaan (vapaalta). Mielestäni tämä on todella väärin, sillä olen opettanut samaa luokkaa ja oppilaita, tehnyt ennen kesälomaa seuraavan vuoden valmistelevat työt (kirjat, lukujärjestykset, oppilaiden sijoitukset ym.) ja aina epätietoisena töiden jatkuvuudesta, vaikka viranhaltija on varmasti tiennyt, ettei ole tulossa seuraavaksikaan lukuvuodeksi töihin. Mutta onhan saanut minun rahani ja viettänyt mukavaa kesää minun raskaalla työllä ansaitsemillani rahoilla. Minä taas olen kituuttanut ilman rahaa ja mahdollisuutta minkäänlaiseen lomailuun, hyvä että lainan on saanut maksettua. Todella väärin!

Vierailija
58/164 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpäs oli niin raivostuttavaa lukea tällaisesta systeemistä. En ymmärrä, miten tällaiseen ei puututa missään.

Vierailija
59/164 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse joutunut kärsimään noin neljä kesää tästä. Olen ollut saman opettajan sijaisena ja aina hän on tullut kesäksi töihin äitiyslomaltaan (vapaalta). Mielestäni tämä on todella väärin, sillä olen opettanut samaa luokkaa ja oppilaita, tehnyt ennen kesälomaa seuraavan vuoden valmistelevat työt (kirjat, lukujärjestykset, oppilaiden sijoitukset ym.) ja aina epätietoisena töiden jatkuvuudesta, vaikka viranhaltija on varmasti tiennyt, ettei ole tulossa seuraavaksikaan lukuvuodeksi töihin. Mutta onhan saanut minun rahani ja viettänyt mukavaa kesää minun raskaalla työllä ansaitsemillani rahoilla. Minä taas olen kituuttanut ilman rahaa ja mahdollisuutta minkäänlaiseen lomailuun, hyvä että lainan on saanut maksettua. Todella väärin!

Miksi käkit edelleen siellä, miksi et hae töitä muualta, vakivirkaa? Sanoisinpa, että ammatinvalintakysymys tuo ongelmasi.

Vierailija
60/164 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohiksena: opettajat pakkosäästävät vuosittain siinä, kun työnantaja supistaa tuntikehystä ja ei ole ylitunteja tarjolla. Alennus voi olla nettona useita satasia per kuukausi. Säästöä syntyy myös, kun ei laieteta virkoja auki ja käytetään tuntiopettajia. Samalla kun resurssit pidetään tiukalla, nostetaan ja lisätään vaatimustasoa koko ajan. On osattava käyttää opetusteknologiaa ilman riittävää täydennyskoulutusta ja huseerattava sidosryhmien kanssa koulun ulkopuolella. Mikään työmäärä ei riitä, jos vaatii itseltään täydellisyyttä.

Kuulostaa miltä tahansa nykyajan työltä. Aika harvassa paikassa valitettavasti enää saa lisäkoulutusta työnantajan piikkiin. Lisäksi kaikkialla käytetää harjoittelijoita, tempputyöllistettyjä ja nollatuntilaisia.

Tuota valitusta ylitöistä en tajua yhtään. Ensinnäkin akateemisilla aloilla on hyvin harvinaista, että ylitöistä ylipäätään maksetaan mitään, yleensä ne vaan annetaan vapaina takaisin yhden suhteessa yhteen. Toisekseen ne ovat YLItöitä, lisätöitä, joita tehdään omien töiden lisäksi työnantajan tarpeesta johtuen. Ne eivät ole mikään saavutettu etu, jota ei saisi ottaa pois. On aika luksusta, että ylipäätään saa koko vuoden joka viikolle säännöllisesti ylitöitä ja vielä tietää siitä koko vuoden etukäteen. Muilla aloillahan ylityöt ilmoitetaan samana päivänä, hyvällä tuurilla edellisenä. Siksi niistä maksetaan enemmän, kun ne vaativat työntekijältä joustoa äkillisessä tilanteessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä