Sohva hajosi totaalisesti. Saako sossusta avustusta uuteen?
Eli kokemuksia tästä, koska en nyt ensimmäiseksi ryntää sinne itku silmässä kerjäämään.
Periaatteessa välttämättömiin huonekaluihin saa avustusta, jos on jo toimeentulotuen piirissä. Mutta miten käytöntö? Helsinki kyseessä.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Osta kirpparilta runkopatjasänky, ja laita seinälle tanko, johon kiinnität riviin selkätyynyjä? Esim. vähän muhkeampia keittiötuolin tyynyjä. Minä hoidin sohvantarpeen tuollein ekassa yksiössäni. (Ei mahtunut molempia, sohvaa ja sänkyä).
Muuten hyvä, mutta mistä luulet ap:lla olevan fyffeä runkopatjaan, jotka maksavat maltaita, jos sillä ei ole rahaa halpaankaan sohvaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kiva provo :)
Tule katsomaan tätä rikki mennyttä sohvaa, jos haluat.
Ei sitten koskaan keneltäkään mene sohva rikki vai miksi olisi provo? Ja ei ole olemassa ihmisiä, joilla ei heti ole viittä sataa euroa irroittaa uuteen sohvaan?
Haluan siis hyvän ja tyylikkään sohvan. Uskon, että jostain Pelastusarmeijasta saa jonkun kusisen sohvan vaikka heti. Mutta mieluummin olen ilman.
Sossu ei sulle todellakaan kustanna tyylikästä ja tietyn väristä sohvaa, siitä voit olla varma. Itse se on hankittava. Kehottavat kiertämään kirppareita, ihan kuten muutkin vähävaraiset tekee jos sohva hajoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitten koskaan keneltäkään mene sohva rikki vai miksi olisi provo? Ja ei ole olemassa ihmisiä, joilla ei heti ole viittä sataa euroa irroittaa uuteen sohvaan?
Haluan siis hyvän ja tyylikkään sohvan. Uskon, että jostain Pelastusarmeijasta saa jonkun kusisen sohvan vaikka heti. Mutta mieluummin olen ilman.
Miksi sulle pitäisi verorahoin kustantaa "hyvä ja tyylikäs" sohva? Ole ilman, jos noin ronkeli olet.
tori.fi - > Annetaan -> Sohvat ja nojatuolit -> 604 osumaa
http://www.tori.fi/koko_suomi/sisustus_ja_huonekalut/sohvat_ja_nojatuol…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan olla että oletkin sellainen ihminen jonka mielestä varsinkin tässä maassa kaikilla pitää olla samanlainen keskiluokkainen elintaso vaikka väkisin :D Itse olen köyhä sossun asiakas enkä tosiaan havittele mitään kusista keskiluokan elämäntapaa sohvineen, taulutelkkareineen ja etelänmatkoineen muiden piikkiin. Ymmärrän täysin sen että jos ei juokse oravanpyörässä niin silloin ei sitten myöskään ostella kaikkea kivaa. En omista edes autoa. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ilman, vaikka äsken sanoit että se sohva on välttämättömyys. Ei ihme ettei ole rahaa mihinkään. Otahan yhteyttä edunvalvojaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan olla että oletkin sellainen ihminen jonka mielestä varsinkin tässä maassa kaikilla pitää olla samanlainen keskiluokkainen elintaso vaikka väkisin :D Itse olen köyhä sossun asiakas enkä tosiaan havittele mitään kusista keskiluokan elämäntapaa sohvineen, taulutelkkareineen ja etelänmatkoineen muiden piikkiin. Ymmärrän täysin sen että jos ei juokse oravanpyörässä niin silloin ei sitten myöskään ostella kaikkea kivaa. En omista edes autoa. :D
Edes autoa?
Helsinkiläisillä city-vihreillä virka-asemansa puolesta liki kymppitonnin ansaitsevilla usein ei ole autoa. Arvovalinta pikemminkin auton omistaminen nykypäivänä on. Asuvat miljoonalukaaleissa pitkin kantakaupunkia Helsingissä. Ei ole rahasta kiinni.
Lienet maalainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edes autoa?
Helsinkiläisillä city-vihreillä virka-asemansa puolesta liki kymppitonnin ansaitsevilla usein ei ole autoa. Arvovalinta pikemminkin auton omistaminen nykypäivänä on. Asuvat miljoonalukaaleissa pitkin kantakaupunkia Helsingissä. Ei ole rahasta kiinni.
Lienet maalainen?
Olen syntyperäinen stadilainen. Ai niin btw, minulla muuten on Pelastusarmeijasta hankittu sohva :D
Amok kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ilman, vaikka äsken sanoit että se sohva on välttämättömyys. Ei ihme ettei ole rahaa mihinkään. Otahan yhteyttä edunvalvojaasi.
Ei ole edunvalvojaa. Kai tarkoitit vitsiksi?
Edunvalvoja lienee ihmisillä, jotka eivät pysty hoitamaan omia asioitaa esim. dementian vuoksi.
Mutta oikeassa olet, että olin ristiriitainen. Sohva tuntuu välttämättömyydeltä, kun sitä ei nyt ole. Tai on, mutta joutuu makaamaan kummallisessa montussa.
Toisaalta en halua mitään hirviöhuonekalua tänne rumentamaan interiööriäni ja huonontamaan mielialaani.
Dilemma!
Tottakai sossu maksaa.Maksoihan se sen mamunaisen 8-hengen sohvan, joka piti tilata jostain ulkomailta, kun ei Suomesta löytynyt sopivaa. Oli nääs iso perhe naisella (ei siis iso perse).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edes autoa?
Lienet maalainen?
Olen syntyperäinen stadilainen. Ai niin btw, minulla muuten on Pelastusarmeijasta hankittu sohva :D
Jos olet syntyperäinen stadilainen, niin miksi sitten käytät elintason mittarina autoa?
Lähinnä maalaisilta olen vain tätä kuullut. Täällä usein korkeimpaa eliittiä edustavat eivät omista autoa, kulkevat taksilla, vuokraavat tarvittaessa.
Lähinnä pyöräilevät, kävelevät tai käyttävät ratikkaa.. Luulisi tietävän?
Mustaa naama kenkälankilla ja esitä ettet kunnolla osaa suomea niin varmasti saat sohvan sossun piikkiin.
Omana itsenäsi jos menet niin et saa.
Itse asiassa tiedättekö muuten että kaikki maahanmuuttajat saavat euromääräisen avustuksen silloin kun saavat positiivisen oleskeluluvan ja oman kämpän? Summa vaihtelee perhekoon mukaan ja on on yksinäiselle sinkulle 1000€. Kahden aikuisen ja useamman lapsen ollessa kyseessä on summa useita tonneja. Se on tarkoitettu kodin sisustamiseen ja irtaimistoon. Ei tarvitse käytettyjä ostaa ja suurin osa ei ostakaan mitään käytettyjä vaan tuliterät mennään ostamaan huonekaluliikkeistä. Kyllä tuolla tonnillakin saa jo yksi henkilö itselleen taulutelkkarin, sohvan, sängyn ja ruokapöydän jos ei niitä kaliimpia sieltä kaupasta juuri halua.
Eihän heitä voi tyhjään asuntoon pistää ei, mutta tavallaan voisi kyseenalaista käytännön, sillä miksi sitten muita vastaavassa tilanteessa olevia kehoitetaan hankkimaan jotain siitä toimeentulotuen peruosasta maksellen? Jos kerran siitä on tarkoitus riittää vielä huonekaluhankintoihin niin ihan yhtä hyvin voisi sitten näille maahanmuuttajillekin tehdä vaikka lainapiikki sossuun, jonka piikkiin voisi ostella niitä huonekaluja ja maksaa sitten itse siitä toimeentulotuen peruosasta velkaa pois. Näinhän me muutkin joudumme tekemään! Miksi he saavat huonekalut toimeentulotuen perusosan päälle?
Kyllähän silloin jos joku on ollut jo usemman vuoden toimeentulotuen asiakas ja huonekalut ovat rikkoontuneet tai törkeän huonossa kunniossa niin kyllä se uusien tarve on ilmeinen. En tarkoitakaan sitä että uudet pitäisi saada vain jos vanhat ovat hieman kuluneet tai halutaan uutta ilmettä mutta jos ovat jo puhkikuluneet niin hassua on että joillekin sanotaan että hae käytetty sieltä kierrätyskeskuksesta tai osta itse siitä toimeentulotuen perusosasta ja jotkut saavat ihan riihikuivaa rahaa jolla voivat ostaa uudet mistä huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa tiedättekö muuten että kaikki maahanmuuttajat saavat euromääräisen avustuksen silloin kun saavat positiivisen oleskeluluvan ja oman kämpän? Summa vaihtelee perhekoon mukaan ja on on yksinäiselle sinkulle 1000€. Kahden aikuisen ja useamman lapsen ollessa kyseessä on summa useita tonneja. Se on tarkoitettu kodin sisustamiseen ja irtaimistoon. Ei tarvitse käytettyjä ostaa ja suurin osa ei ostakaan mitään käytettyjä vaan tuliterät mennään ostamaan huonekaluliikkeistä. Kyllä tuolla tonnillakin saa jo yksi henkilö itselleen taulutelkkarin, sohvan, sängyn ja ruokapöydän jos ei niitä kaliimpia sieltä kaupasta juuri halua.
Eihän heitä voi tyhjään asuntoon pistää ei, mutta tavallaan voisi kyseenalaista käytännön, sillä miksi sitten muita vastaavassa tilanteessa olevia kehoitetaan hankkimaan jotain siitä toimeentulotuen peruosasta maksellen? Jos kerran siitä on tarkoitus riittää vielä huonekaluhankintoihin niin ihan yhtä hyvin voisi sitten näille maahanmuuttajillekin tehdä vaikka lainapiikki sossuun, jonka piikkiin voisi ostella niitä huonekaluja ja maksaa sitten itse siitä toimeentulotuen peruosasta velkaa pois. Näinhän me muutkin joudumme tekemään! Miksi he saavat huonekalut toimeentulotuen perusosan päälle?
Kyllähän silloin jos joku on ollut jo usemman vuoden toimeentulotuen asiakas ja huonekalut ovat rikkoontuneet tai törkeän huonossa kunniossa niin kyllä se uusien tarve on ilmeinen. En tarkoitakaan sitä että uudet pitäisi saada vain jos vanhat ovat hieman kuluneet tai halutaan uutta ilmettä mutta jos ovat jo puhkikuluneet niin hassua on että joillekin sanotaan että hae käytetty sieltä kierrätyskeskuksesta tai osta itse siitä toimeentulotuen perusosasta ja jotkut saavat ihan riihikuivaa rahaa jolla voivat ostaa uudet mistä huvittaa.
Jos näin on niin siitähän pitäisi tehdä välikysymys eduskunnassa. Ei se niin voi mennä että joillekin syydetään rahaa ja joillekin ei. Eikä tietenkään voi mennä niinkään että kaikilla pitäisi olla sama elintaso, vaikka Suomessa asutaankin.
Niin siis se on ihan toimeentulotuen laissa ne summat mitkä maahanmuuttajille automaattisesti kuuluu saada huonekaluhankintoihin. Olisi hyvä jos meille muillekin tulisi jotkut selvät ohjeistukset onko huonekalut mahdollisesti hankintoja joita voi olettaa maksavan siitä toimeentulotuen perusosasta. Jos näin on niin se voisi koskea kaikkia toimeentulotuen saajia. Ymmärrän että automaattisesti ei voi antaa kaikille mitään huonekalurahoja mutta kyllähän se sieltä papereista selviää jos joku on ollut vuosikausia ihan toimeentulotuen rajamailla tai jopa asiakas ja viimeistään kotikäynnillä näkyisi mitä tarvitaan ja miksi ja mitkä ovat puhkikuluneet. Nyt on kai niin että yleisesti sanotaan että vain sängyn tai ruokapöydän voi saada jos ne jostain syystä puuttuvat ja piste. Kyllä voi vähän ärsyttää kun maahanmuuttaja menee ostamaan usealla tonnilla kotiinsa huonekaluja ja itse on rikkinäisten ja puhkikuluneiden keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Niin siis se on ihan toimeentulotuen laissa ne summat mitkä maahanmuuttajille automaattisesti kuuluu saada huonekaluhankintoihin. Olisi hyvä jos meille muillekin tulisi jotkut selvät ohjeistukset onko huonekalut mahdollisesti hankintoja joita voi olettaa maksavan siitä toimeentulotuen perusosasta. Jos näin on niin se voisi koskea kaikkia toimeentulotuen saajia. Ymmärrän että automaattisesti ei voi antaa kaikille mitään huonekalurahoja mutta kyllähän se sieltä papereista selviää jos joku on ollut vuosikausia ihan toimeentulotuen rajamailla tai jopa asiakas ja viimeistään kotikäynnillä näkyisi mitä tarvitaan ja miksi ja mitkä ovat puhkikuluneet. Nyt on kai niin että yleisesti sanotaan että vain sängyn tai ruokapöydän voi saada jos ne jostain syystä puuttuvat ja piste. Kyllä voi vähän ärsyttää kun maahanmuuttaja menee ostamaan usealla tonnilla kotiinsa huonekaluja ja itse on rikkinäisten ja puhkikuluneiden keskellä.
Suurin osa ihmisistä ei tarvitse mitään, uskokaa jo nyt. Onko sitten nykyinen sukupolvi heikkoa, en tiedä. Välillä oikein kylmää se tietynlainen avuttomuus ja se usko siihen että kyllä yhteiskunta hoitaa. Toivoisin että ihmiset valpastuisivat ja lopettaisivat laittamasta uskonsa yhteiskunnan tukiverkkoihin...
Vierailija kirjoitti:
Eli kokemuksia tästä, koska en nyt ensimmäiseksi ryntää sinne itku silmässä kerjäämään.
Periaatteessa välttämättömiin huonekaluihin saa avustusta, jos on jo toimeentulotuen piirissä. Mutta miten käytöntö? Helsinki kyseessä.
Et saa todennäköisesti koska kyseessä ei ole sänky tai ruokapöytä. Jos olisit turvapaikanhakija joka on saanut oleskeluluvan ja oman kämpän niin saisit ihan ilman erityisanelemista 1000€ rahaa huonekaluhankintoihin.
Etsit vaan sitä sohvaa kirppareilta ja kierrätyskeskuksesta niin kauan kunnes löydät mieleisen. Tai olet ilman. Yhteiskunnan velvollisuus on katsoa, että sinulla on MINIMIELINTASO. Siihen ei kuulu että saisit hetipaikalla juuri oikean sävyisen, korkealaatuisen sohvan.
T: keskiluokkainen ihminen joka näpyttelee vastauksensa kirpparilta hankitulla nätillä sohvalla
Näin ulkopuolisena keskustelija haluan huomauttaa että ne kirppari sohvatkin ovat yllättävän kalliita. Ei niitä millään muutamalla kympillä saa. Yleensä toimeentulotuen saajalla ei ole pistää edes satasta puhumattakaan useasta satasesta johonkin kertaostokseen tai siinä kuussa ei sitten saakaan enää maksettua laskuja tai ostettua ruokaa tarpeeksi. Tässä siis ongelma. Isoja ostoksia ei voi toimeentulotuesta maksaa. Mielestäni törkeän ylihinnoiteltuja monet käytetyt huonekalua. Katsoin aikanaan tori.fi:stä ja esim. fida kauapsta. Jos sohvat oli suht koht siistissä kunnossa niin hinta oli sama mitä halvimmat uudet sohvat huonekalukaupasta eli pari-kolmesataa. Jos taas selvästi kulunut ja huonokunoinen niin halvemmalla olisi saanut mutta ymmärrettävää on varmaan että puhkikuluneen tilalle ei ole mielekästä ostaa toista joka on vain vähemmän kulunut mutta kuitenkin törkeän epäsiisti ja kulunut kuitenkin.
Mikä tässä nyt nauratti?
Erittele ne huumoripitoiset yksityiskohdat.
Homma on nyt se, että sohva on romuna ja hyvin äkkiä pitäisi saada uusi. Kysyin, onko mahdollista saada toimeentulotuen piirissä olevana sohvarahaa. Siihen en oikein ole saanut yksiselitteistä vastausta.
Tuon tiedän jo entuudestaan, että apua saa vain välttämättömiin huonekaluihin. Mutta mitkä huonekalut niiksi lasketaan ja millä perusteella?