Mustasukkaisen kumppanin sairaimmat aivotukset? Kertokaa!
Itse voisin kirjoittaa näistä kirjan, jo kahden edellisen suhteen perusteella, mutta arkipäivää oli:
- Kaupasta kuitti miehelle, että näki kellonajan ja pääsi laskemaan paljonko aikaa kului matkaan ja jos edellisenä päivänä olin suoriutunut kaupasta 10 minuuttia nopeammin, niin olin käynyt toisen miehen luona.
- Tekstiviestinä piti lähettää sijainti tai valokuva paikasta missä olin, jos mies joutui lähtemään töiden takia toiseen kaupunkiin.
Kestin tätä kaikkea, koska olin hölmö ja luulin, että todistelemalla mies muuttuu ja alkaa luottamaan. Nyt tiedän, että mustasukkaisuus on sairaus, joka ei parane.
Kertokaa mihin olette nöyrtyneet?
Kommentit (3465)
No ei enää kumppani, vaan narsistinen ex, joka oli itse jättänyt minut ja tehnyt minulle itse erittäin selvästi selväksi, että ei halua enää olla minuun missään tekemisissä. Sitten hän sai päähänsä, että minä olin jättänyt hänet, vaikka hän oli tehnyt selväksi kaikille tutuille ja sukulaisille, että hän oli jättänyt minut. Hän ilmeisesti oletti, että minä kyllä huolin hänet takaisin, kun hän tarpeeksi kauan pommittaa minua koko ajan puheluilla, tekstiviesteillä ja sähköposteilla. Sitten minä hankin uuden, salaisen numeron, jota hän ei onneksi saanut tietää, vaikka kuinka yritti saada sitä esim. sukulaisiltani itselleen. Sitä paitsi hän väitti kivenkovaan, että hän on absolutisti ja ylpeili sillä, että ei koskaan juo mitään alkoholijuomia, vaikka tosiasiassa hän joi niitä joka päivä ja oli lähes koko ajan humalassa. Hän siis ihan tosissaan noin kolmen promillen kännissä viinapullo kädessä kehui olevansa absolutisti ja otti pullosta vähän väliä hörppyjä.
Vierailija kirjoitti:
Arveli pariterapian auttavan ja niinhän sitä mentiin sinne hänen vaatimuksesta. Muutaman istunnon ja mieheni esittämien päivänselvien todisteiden jälkeen terapeutti sanoi, että kuulkaa kun hän näkisi tässä ongelmaksi mieheni hillittömän mustasukkaisuuden. Loppui terapia siihen, mutta kuulemma olin niin paha, että olin saanut terapeutinkin valtaani
:D Mulla on käynyt vähän samantapaisesti. Mies halusi, että menemme pariterapiaan, ja HÄN VALITSI terapeutin, tietysti, että tulee mahdollisimman hyvä. Terapeutiksi valikoitui sitten mies, ettei ainakaan tule mitään "akkojen kerhoa" terapiaistuntoon. Selvä.
Muutaman kerran jälkeen hän ei halunnut käydä enää terapiassa, koska terapeutti oli selvästi minuun lääpällään, koska piti kokoajan minun puoliani. Tämä siis siksi, että terapeutti kyseenalaisti miehen tiettyjä mustasukkaisia toimintatapoja. Hah. Mies vielä minulle jälkeenpäin ihan tosissaan selitti, että en saa pitää terapeuttiin mitään yhteyttä enää ja hän valitsee seuraavan ja se on varmasti nainen, että on HÄNEN VUORONSA iskeä terapeutti. No seuraavaa ei tullut, yllättäen, tiemme erosivat.
Niin kamalia tarinoita ettei pysty lukemaan kuin vähän kerrallaan, tulee vanhat muistot mieleen parinkymmenen vuoden takaa. Tämä on kyllä hyvää vertaistukea kun tietää että muillakin on ollut samaa ja vielä kamalampaa mutta se ärsyttää todella paljon kun joku tulee kommentoimaan että mitäs olet niin nössö, MINÄ en ikinä antaisi kenenkään kohdella noin, et ansaitse edes sääliä, kasvata selkäranka yms.
Jos tämmöinen henkilö vaikka ajaisi autolla lapsen kuoliaaksi ja vuodattaisi täällä miten pahalta tuntuu niin myötätunnon sijaan saisikin kommentteja: mikset ollut tarkkaavaisempi, mitäs ajoit niin kovaa, sulle ei olis ikinä pitänyt ajokorttia edes myöntää, minä en kyllä ikinä olis lapsen päälle ajanut, et ansaitse edes elää, lukkojen taa loppuelämäksi.....
Eiköhän ketjun tarkoitus ollut kertoa niitä tarinoita eikä arvostella toisten elämää.
Up! Tämä on valtavan tärkeä ketju. Vertaistuellisesti ja opetuksellisesti.
MKgradu kirjoitti:
*Offtopick*
Hei! Pahoittelen, että tungen suoraan tähän ketjuun levittämään asiaani. Olen lukenut ketjua alusta saakka, ja se on ollut yksi innoittajistani pro gradu -tutkielmaani varten. Teen tällä hetkellä gradua Tampereen yliopistolla sosiaalipsykologian oppiaineeseen. Tarkoituksenani on tarkastella parisuhdeväkivallan saamia merkityksiä ja koettuja vaikutuksia yksilön sosiaalisiin suhteisiin, sillä niitä on tutkittu yllättävän vähän aiemmin.
Käytän aineistonani kirjoitelmia. Niitä voi lähettää halutessaan täysin anonyymisti alla olevalla lomakkeella. Aineistonkeruuvaihe alkaa pian olla ohi ja tarvitsisin kovasti lisää vastauksia. Parisuhdeväkivalta on valitettavan yleistä, mutta siitä puhuminen/kertominen henkilökohtaisella tasolla on ymmärrettävistä syistä vaikeaa. Aihe on raskas, ja juuri siksi jokainen kirjoitelma on merkityksellinen ja arvokas.
Kokemasi parisuhdeväkivalta voi olla ollut laadultaan esimerkiksi henkistä, fyysistä, seksuaalista, taloudellista tai kaikkia edellä mainittuja. Riittää, että koet tulleesi loukatuksi sinulle rakkaan ihmisen toimesta. Toivon, että väkivaltaisesta suhteestasi on kirjoitushetkellä jo jonkin verran aikaa.
Minulla oli täällä aiemmin oma otsikko aineistopyyntöä varten, mutta se poistettiin jostakin syystä. Toivon, että tämä pysyisi täällä hetken jotta ainakin useampi "kohderyhmää" oleva voisi nähdä tämän ja päättää, haluaako osallistua ja samalla auttaa minua opinnoissani.
Lisätietoa ja mahdollisuus osallistua tutkimukseen löytyy tämän linkin takaa:
https://elomake3.uta.fi/lomakkeet/20359/lomake.html
Kiitos, anteeksi ja hyvää alkuvuotta kullekin!
HUOM. En käytä aineistonani mitään tämän ketjun viesteistä.Jos kuitenkin haluat osallistua tutkimukseeni, mutta olet jo kirjoittanut tähän ketjuun kokemuksiasi, joita en jaksa kirjoittaa enää uudella tavalla minulle, voit halutessasi liittää viestisi suoraan lomakkeelle. Tällöin luonnollisesti annat minulle oikeuden käyttää tuota viestiä, vaikka se löytyy myös tästä ketjusta.
*/ Offtopick*
Toivottavasti ette kukaan vastanneet tähän! Yleensä aina aineistonkeräjäät kertovat nimensä, opiskelemansa alan, opinahjon nimen ja mihin opintokokonaisuuteen/graduun aihe liittyy. Mukana on vielä puhelinnumero yms., joten ei, älkää vastatko tähän!
Vierailija kirjoitti:
MKgradu kirjoitti:
*Offtopick*
Hei! Pahoittelen, että tungen suoraan tähän ketjuun levittämään asiaani. Olen lukenut ketjua alusta saakka, ja se on ollut yksi innoittajistani pro gradu -tutkielmaani varten. Teen tällä hetkellä gradua Tampereen yliopistolla sosiaalipsykologian oppiaineeseen. Tarkoituksenani on tarkastella parisuhdeväkivallan saamia merkityksiä ja koettuja vaikutuksia yksilön sosiaalisiin suhteisiin, sillä niitä on tutkittu yllättävän vähän aiemmin.
Käytän aineistonani kirjoitelmia. Niitä voi lähettää halutessaan täysin anonyymisti alla olevalla lomakkeella. Aineistonkeruuvaihe alkaa pian olla ohi ja tarvitsisin kovasti lisää vastauksia. Parisuhdeväkivalta on valitettavan yleistä, mutta siitä puhuminen/kertominen henkilökohtaisella tasolla on ymmärrettävistä syistä vaikeaa. Aihe on raskas, ja juuri siksi jokainen kirjoitelma on merkityksellinen ja arvokas.
Kokemasi parisuhdeväkivalta voi olla ollut laadultaan esimerkiksi henkistä, fyysistä, seksuaalista, taloudellista tai kaikkia edellä mainittuja. Riittää, että koet tulleesi loukatuksi sinulle rakkaan ihmisen toimesta. Toivon, että väkivaltaisesta suhteestasi on kirjoitushetkellä jo jonkin verran aikaa.
Minulla oli täällä aiemmin oma otsikko aineistopyyntöä varten, mutta se poistettiin jostakin syystä. Toivon, että tämä pysyisi täällä hetken jotta ainakin useampi "kohderyhmää" oleva voisi nähdä tämän ja päättää, haluaako osallistua ja samalla auttaa minua opinnoissani.
HUOM. En käytä aineistonani mitään tämän ketjun viesteistä.Jos kuitenkin haluat osallistua tutkimukseeni, mutta olet jo kirjoittanut tähän ketjuun kokemuksiasi, joita en jaksa kirjoittaa enää uudella tavalla minulle, voit halutessasi liittää viestisi suoraan lomakkeelle. Tällöin luonnollisesti annat minulle oikeuden käyttää tuota viestiä, vaikka se löytyy myös tästä ketjusta.
*/ Offtopick*Toivottavasti ette kukaan vastanneet tähän! Yleensä aina aineistonkeräjäät kertovat nimensä, opiskelemansa alan, opinahjon nimen ja mihin opintokokonaisuuteen/graduun aihe liittyy. Mukana on vielä puhelinnumero yms., joten ei, älkää vastatko tähän!
Noi tiedot löytyy kaikki tuon linkin takaa! Siellä on nimi ja numero yms.
Tuli muuten vielä mieleen pari juttua.
Puhun unissani silloin tällöin, näistä unissa höpisemistäni asioista(kin) ex oli löytävinään selviä merkkejä pettämisestä.
Jutut minulla oli siis kuulema ollut tyyliä "on jo kiire!" yms, niin tämähän toki tarkoitti sitä, että näin unta pettämisestä ja unessa hoputin tätä "salarakastani" 👍👍👍
Ja näistä tuli siis pitkät kuulustelut. Joitain unia muiston, joitain en. En nähnyt tosiaan ikinä noilla kerroilla mitään seksiin tms. liittyviä unia, mutta valehtelin tietty exän mielestä. Ne mitä en muistanut, niin kuulema yritin salailla.
Niin ja alkoi väittää minun myös koskettelevan itseäni unissani. Hänellehän siis sellainen hereilläkin oli liki pettämiseen rinnastettavissa, koska "mä en siis riitä sulle, mulla on liian pieni ja pian panet muita, byhyy".
Mutta unissa vielä pahempi, koska kuulema uneksin näistä salarakkaista.
Alkoi repiä minut usein hereille keskellä yötä ja aloitti megariidan, koska "koskettelit taas!".
Lopultahan kerran kävi niin, että olin maannut pitkään hereillä, mutta ex luuli minun nukkuneen. Räväytti äkkiä valot päälle, repi peiton pois ja alkoi rähjätä, että taas koskettelit. Juu ei, olin monta tuntia maannut hereillä kädet ristittynä vatsani päälle (mietin itseasiassa tulevaa eroa ja siihen liittyviä käytännön juttuja...).
Ja noina öinä siis oikeasti aloitti joskus aamuun asti kestävät huudot ja kuulustelut, että kenen kanssa unissani häntä petän tai kenestä haaveilen. Toisinaan kävi myös käsiksi.
Vierailija kirjoitti:
MKgradu kirjoitti:
*Offtopick*
*/ Offtopick*Toivottavasti ette kukaan vastanneet tähän! Yleensä aina aineistonkeräjäät kertovat nimensä, opiskelemansa alan, opinahjon nimen ja mihin opintokokonaisuuteen/graduun aihe liittyy. Mukana on vielä puhelinnumero yms., joten ei, älkää vastatko tähän!
Hei! Onpa kurjaa, että sinulle jäi tuollainen olo. Tarkoitukseni ei ole toimia mitenkään salassa tai anonyyminä, tai herättää epäluottamusta. Linkistä, jota et ilmeisestikään klikannut, avautuvat tosiaan yhteystietoni. Henkilökohtaista puhelinnumeroani ei valitettavasti ole saatavilla, vaan asioin halutessa alkuun sähköpostin kautta, jonka myötä numeroni saa tietoon.
Tulevaisuutta ajatellen, tutkimuksen todellisuutta voi itse arvioida helposti myös kahden asian avulla: jos lomake on täytettävissä korkeakoulujen suosimalla sivustolla (tässä tilanteessa elomake3.uta.fi), tutkimuksen tekijällä on usein oikeus tehdä tutkimusta ja käyttää ko. pohjaa. Jos sähköpostiosoite on muodossa, joka viittaa johonkin kaupunkiin/kouluun, tekijä on usein kyseisen tahon edustaja. Toki tämäkään ei ole aukotonta enkä väitä etteikö joku voisi yrittää käyttää palveluita hyväksi, mutta nyrkkisääntönä voi hyvin pitää sitä, että ns. virallisilla pohjilla ja osoitteilla tehdyt tutkimukset ovat yleensä ihan oikeita tutkimuksia / tutkielmia. : )
Yksi juttu tuli mieleeni..
..puoliso (joka on sairaan mustasukkainen, mustasukkaisuus esiintyy kohtauksina) tivas ja tivas että oonko ollut johonkin henkilöön ihastunut. Oli jo päättänyt tyypin mun puolesta ja yritti saada mut myöntämään (en todellakaan ollut ihastunut siihen kehen kuvitteli, vaikka kaverina kyseinen tyyppi oli ihan hauska, muuten ällöttävä). Myönsi itse olleensa ihastunut erääseen luokkalaiseensa tyttöön, kehuskeli omalla rehellisyydellään ja väitti minua valehtelijaksi kun en mitään myöntänyt. Kyllästyttyäni tähän myönsin olleeni ihastunut erää seen tyyppiin. Tunteeni olivat olleet pieniä, ei mitään päätä sekottavaa sorttia vaan hyvää mieltä aiheuttavaa. En myöskään ollut tehnyt näiden tunteiden eteen tai vuoksi mitään, antanut vain asian olla, että unohtuisi. Tästä päästiinki seuraavaan vaiheeseen; nyt puolisoni myöntää että ois halunnu paneskella tätä luokkalaistansa ja yrittää minut saada myöstämään pettämishaluni! Uskomatonta! Ei tuo ihan terve voi olla! En todellakaan haluais paneskella ympäriinsä, ja toisaalta pelottaa ajatus siitä, mitä puoliso seuraavaksi myöstäis yrittäessään saada mut myöntämään jotain mitä en oo tehny!
Ei luoja mikä tyyppi!
Tämä ei ole mitenkään samaa luokkaa kuin ketjun kertomukset, mutta taas kävi niin, että kun lähdin illalla tekemään iltakävelyn ruokakauppaan, niin mies kysyi, että olenko menossa treffeille jonkun kanssa. Arvasin jo etukäteen, että varmana kysyy niin. Ja kun tulin kotiin ja aloin surffata av:lla, niin mies kysyi, että viestittelenkö nyt jonkun miehen kanssa, että oli kiva nähdä. Arvasin senkin kysymyksen etukäteen. Mulla on niin herkkä omatunto, että kun tämä toistuu uudelleen ja uudelleen, alan tuntea oikeasti tehneeni jotain väärää, vaikken ole.
Maatilan emäntä istui rehuntekoaikaan isännän traktorin kyydissä, ettei vain pääse ukko vieraisiin. Lähimpään naapuriin oli 25km matkaa, ja sielläkin asui isännän veli itsekseen... 🙄
"Kaikki sanoo sävyyn säälivään,
oma vika kun tällaiseen jään.
Mutt en tiedä enää itsekään,
ketä pelkään.
En ole nainen, en yhtään mitään,
kidutettu eläin häkissään."
Pikkuhiljaa alkaa tuntua, että miesystävä on oudosti mustasukkainen. Esim. mulkaisee rumasti, jos ottaa puhelimen vessaan, kerran jopa kysyi, että viestitteletkö siellä.
Repi kännykkää kädestä, kun viestittelin sairaalassa olevan ystävän kanssa ja sitten huusi hyi vittusaatanaa sillä ystävältäni oli poistettu osa peräsuolesta .
Vakoili kun olin toisen kaverin kanssa shoppailemassa , jäi kiinni kun kuulusteli kotona "siitä miehestä kahvilassa " eli jostain tuntemattomasta tyypistä jota tönäisin ja pyysin anteeksi.
Kun olin leiponut mokkapaloja laskeskeli niitä ja päätteli että joku on käynyt kahvilla kun ne ovat niin huvenneet! Todellisuudessa söin menkkamättönä kolme, mitä mies ei tietenkään uskonut.
Viimeinen pisara, kun lukitsi alusvaatteissa parvekkeelle, marraskuussa, jotta tunnustaisin kaikki pettämiseni. Naapuri soitti poliisit ja poliisien ollessa paikalla tyhjensin vaatekaappini sisällön muovipussiin ja lähdin äitini luo, aloin etsiä omaa asuntoa. Mies soitteli perään ja itki ikäväänsä, oli sitä mieltä että tein kärpäsestä härkäsen.
.
Haluaisin palata tuohon aikaisempaan lilin kommentiin varmaan osa ihan totta mutta myös se kuinka et hae apua itsellesi ja yritä pysyä hyvällä raiteilla. Sinulla työstämistä siinä..........
Miksihän näissä aivoituksissa on samoja elementtejä? Esim. eteisen p-llutestit ja märkyystestit, mikä sairas mieli on, että tällaisen keksii? Ja miten on mahdollista, että kymmenet (sadat?) miehet keksivät tämän saman sairaan aivoituksen. Onko olemassa joku "sairaalloinen mustasukkaisuus for dummies" ohjekirja olemassa jossain?
Kyllä on esim. ovulaation aikana märkyystestissä moni nainen reputtanut. Voi luoja, ajatelkaa tätä samaa p-askaa tapahtuu paraikaakin jonkun kotona.
Vierailija kirjoitti:
Miksihän näissä aivoituksissa on samoja elementtejä? Esim. eteisen p-llutestit ja märkyystestit, mikä sairas mieli on, että tällaisen keksii? Ja miten on mahdollista, että kymmenet (sadat?) miehet keksivät tämän saman sairaan aivoituksen. Onko olemassa joku "sairaalloinen mustasukkaisuus for dummies" ohjekirja olemassa jossain?
Kyllä on esim. ovulaation aikana märkyystestissä moni nainen reputtanut. Voi luoja, ajatelkaa tätä samaa p-askaa tapahtuu paraikaakin jonkun kotona.
Ihmiset ovat lopulta aika samanlaisia joka puolella maailmaa. Kyllähän esim. persoonallisuushäiriöisten ihmistenkin käyttäytyminen noudattaa hyvin samanlaisia kaavoja.
*Offtopick*
HUOM. En käytä aineistonani mitään tämän ketjun viesteistä.
Jos kuitenkin haluat osallistua tutkimukseeni, mutta olet jo kirjoittanut tähän ketjuun kokemuksiasi, joita en jaksa kirjoittaa enää uudella tavalla minulle, voit halutessasi liittää viestisi suoraan lomakkeelle. Tällöin luonnollisesti annat minulle oikeuden käyttää tuota viestiä, vaikka se löytyy myös tästä ketjusta.
*/ Offtopick*