Värianalyysi on pyllystä - vertaistukea!
Tai siis värianalyysi toimii, mutta oma värivuodenaika on ihan pyllystä. Minä haluaisin pukeutua mustaan ja muihin dramaattisiin väreihin, ja enköhän ole neljällä vuodenajalla kevään ja syksyn välimaastossa ja 12:lla pehmeä syksy. Ei vaan ole persikanväri yhtään mun tyyliä.
Kellään sama tilanne ja kokemuksia, kuinka omaa värivuodenaikaa voi tuunata oman tyylin suuntaan.
Kommentit (64)
Lisään vielä edelliseen, ripseni ovat luonnostaan niin tummat, että taitavat olla mustat, ja kulmakarvat myös erittäin tummat ehkä nekin lähes mustat tai sitten todella tumman ruskeat mitkä näyttää lähes mustalta.
Sain lahjaksi värianalyysin, ja olen kyllä ollut erittäin tyytyväinen tähän. Pukeudun nyt paljon värikkäämmin kuin ennen, ja muut ovat huomanneet kuinka hyvin ne värit sopivat minulle ja saavat hehkumaan. En käytä ruskean sävyjä vaan oranssin, punaisen, persikan, oliivin, turkoosin ja keltaisen jne.. Lämpimät ja murretut värit sopivat ihan täydellisesti. Ennen käytin ihan liikaa mustaa, se todellakin sai näyttämään minut enemmän kalpealta.
Mikä vuodenaika? kirjoitti:
Myös synnynnäiset omat värit voivat "riidellä" näitä värianalyysin teorioita vastaan.
Esim. itselläni silmien väri on kylmä, harmaat/tumman harmaat, joissa vaalean vihreitä ja keltaisia juomuja. Olen tehnyt ns. silmien väritestejä, missä viedään joku vaatekappale silmien alle tms. ja katsotaan näyttääkö silmät sinisemmältä tai joltain muulta. Esim. sininen väri silmieni lähellä ei tee mitään vaikutusta, silmät ei näytä yhtään sinisemmältä > eli ilmeisesti silmien pohjavärini on täysin harmaa. Ainoa vaikutus on, että keskiharmaa tai tummanharmaa väri silmien lähellä saa silmät näyttämään vielä enemmän harmaalta ja samalta kuin se vaatekappaleen harmaa väri.
Hiusteni väri taas on luonnostaan lämmin, ruskea-tumman ruskea, jossa oranssia/kultaista pohjasävyä. Silmien perusteella olisin ehkä talvi, mutta hiusten perusteella syksy. Rusketun helposti ja rusketus kellertää, suonet näkyvät vihreinä, mutta useimmat syksyn värit eivät mielestäni sovi .
Esim. erittäin hyvin ja täydellisesti minulle sopii hopeanharmaa pusero, mutta kullanvärinen ei yhtään. Ja muutenkin väreistä sopii parhaiten ainoastaan keskiharmaa ja tummanharmaa. Seuraavaksi parhaiten ehkä tumma petroolinsininen ja sitten myös siniharmaa. Musta sopii myös. Pastellisävyt ja beige ei sovi yhtään eikä myöskään sovi kirkkaat väri kuten pinkki. Meikeistäkin (esim. luomiväri) sopivat parhaiten harmaan eri sävyt, tietyt "myrkynvihreät" ja siniharmaa. Monet värit tekevät silmäni "likaisen" värisiksi, johtuen ehkä siitä keltaisen ja vaalean vihreän sävyistä tummanharmaan seassa.
Huomasin, että ihonvärini ehkä viittaa sittenkin talveen eikä syksyyn. Minulla on meikkivoiteena Joe Blascon olive beige sarjaa ja se väri sulautuu täydellisesti omaan ihonväriini. Youtubessa olevassa eräässä värianalyysivideossa oliivin ihon pohjavärin sanotaan viittaavan talveen ja olevan nimenomaan kylmä väri eikä lämmin. Nyt siis vain hiusteni väri (syksy) "riitelee" talven värien kanssa.
Joissakin analyyseissa vuodenajat on jaettu kolmeen. Esim. talvi > clear winter, deep winter ja true winter:
http://cardiganempire.com/2012/08/color-analysis-3-degrees-of-cool.html
Kaikkein huonoimmin minulle sopii väreistä vaaleat pastellisävyt, ehkä sen perusteella olisin clear winter.
Olen huomannut joistakin netissä olevista värianalyysiesimerkeistä, että värianalyysin tekijät ovat valinneet testattavalle värejä mitkä eivät yhtään sovi. Ja väittävät niiden saavan aikaan "hehkua" tms. testattavalle, vaikka selvästi näkee että kyseiset värit eivät sovi henkilölle yhtään. Vaikka joku olisi virallinen värianalyysin tekijä, niin ei se tarkoita että kyseisellä henkilöllä välttämättä on silmää nähdä mikä väri henkilölle sopii ja mikä ei. Niin huonoja esimerkkejä olen nähnyt joissakin netissä olevissa kuvissa, että en itse viitsi maksaa isoa summaa siitä, että joku testaaja pahimmillaan ehdottaa värejä mitkä eivät lainkaan sovi.
Myös synnynnäiset omat värit voivat "riidellä" näitä värianalyysin teorioita vastaan.
Esim. itselläni silmien väri on kylmä, harmaat/tumman harmaat, joissa vaalean vihreitä ja keltaisia juomuja. Olen tehnyt ns. silmien väritestejä, missä viedään joku vaatekappale silmien alle tms. ja katsotaan näyttääkö silmät sinisemmältä tai joltain muulta. Esim. sininen väri silmieni lähellä ei tee mitään vaikutusta, silmät ei näytä yhtään sinisemmältä > eli ilmeisesti silmien pohjavärini on täysin harmaa. Ainoa vaikutus on, että keskiharmaa tai tummanharmaa väri silmien lähellä saa silmät näyttämään vielä enemmän harmaalta ja samalta kuin se vaatekappaleen harmaa väri.
Hiusteni väri taas on luonnostaan lämmin, ruskea-tumman ruskea, jossa oranssia/kultaista pohjasävyä. Silmien perusteella olisin ehkä talvi, mutta hiusten perusteella syksy. Rusketun helposti ja rusketus kellertää, suonet näkyvät vihreinä, mutta useimmat syksyn värit eivät mielestäni sovi .
Esim. erittäin hyvin ja täydellisesti minulle sopii hopeanharmaa pusero, mutta kullanvärinen ei yhtään. Ja muutenkin väreistä sopii parhaiten ainoastaan keskiharmaa ja tummanharmaa. Seuraavaksi parhaiten ehkä tumma petroolinsininen ja sitten myös siniharmaa. Musta sopii myös. Pastellisävyt ja beige ei sovi yhtään eikä myöskään sovi kirkkaat väri kuten pinkki. Meikeistäkin (esim. luomiväri) sopivat parhaiten harmaan eri sävyt, tietyt "myrkynvihreät" ja siniharmaa. Monet värit tekevät silmäni "likaisen" värisiksi, johtuen ehkä siitä keltaisen ja vaalean vihreän sävyistä tummanharmaan seassa.