Värianalyysi on pyllystä - vertaistukea!
Tai siis värianalyysi toimii, mutta oma värivuodenaika on ihan pyllystä. Minä haluaisin pukeutua mustaan ja muihin dramaattisiin väreihin, ja enköhän ole neljällä vuodenajalla kevään ja syksyn välimaastossa ja 12:lla pehmeä syksy. Ei vaan ole persikanväri yhtään mun tyyliä.
Kellään sama tilanne ja kokemuksia, kuinka omaa värivuodenaikaa voi tuunata oman tyylin suuntaan.
Kommentit (64)
Missä on nyt kevät-vuodenajan värit?
Joskus luin, että vuodenaikojen värejä myydään suunnilleen vuodenaikojen mukaan. Mä olen kevät-värinen mutta ei kaupoissa ole kuin mustaa, harmaata, valkoista ja nudea hiukan eri sävyinä. Mulle noista ei sovi kuin nude eikä sekään oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Missä on nyt kevät-vuodenajan värit?
Joskus luin, että vuodenaikojen värejä myydään suunnilleen vuodenaikojen mukaan. Mä olen kevät-värinen mutta ei kaupoissa ole kuin mustaa, harmaata, valkoista ja nudea hiukan eri sävyinä. Mulle noista ei sovi kuin nude eikä sekään oikein hyvin.
Nykyään taitaa kauppoihin tulla uutta riepua melkein joka viikko. Mutta luonnossa ne värien muutokset huomaa. Keväällä on luonnossa heleän vihreää ja ruskeanharmaata, ja moni tykkää pukeutuakin vaikka limeen. Keskikesällä sitten alkaa vihreä kyllästyttämään ja turkoosit tai laivastonsiniset/valkoiset vaatteet kiehtoa. Ja kas kummaa, elokuussa viljapellon värinen huivi löytyy kaapin perältä.
Oon miettinyt paljon tätä värianalyysi asiaa viime aikoina. Oon ihan ekana ollut nopassa analyysissä nuorena kevät, vähän myöhemmin olin true iridescent summer.
Mulla luonnostaan aika vaaleat hiukset ja kulmakarvat ja ripset, mutta todella tummansiniset viileat silmät. Iho on kellertävä ja vaalea pisamilla eli kontrasti tulee ihosta ja silmien väristä. En vaan haluaisi maksaa siitä, että värianalyysi tehdään uudestaan ja löydänkin itseni väreistä joista en pidä. Tykkään käyttää välillä jopa mustaa ja valkoista. Kaveri sanoo että pitäisi pitää punaisen kuparista tukkaa, Itse taas tykkäisin tummemmista hiuksista. En halua olla mikään vaalea kevät tai kesä henkilökohtaisesti ja pukeutua pastelleihin. Vaikka nyt onkin päällä vaalea persikka pusero, jotenkin vaan tuntuu että en halua että joku määrittelee tyyylini ja vaatteeni. En tiedä, silti haluaisin näyttää hyvältä. Haluaisin korostaa silmieni sinisyyttä ja sitä että ihoni on vaalea, en halua näyttää ruskettuneelta. Olin siinä ruskettumisbuumissa 20v sitten ja siihen aurinkopuuteri rumbaan en halua lähteä.
ei ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, ettei tykkää väreistään voi johtua siitä, että analyysi on tehty väärin, tai että ei ole kovin visuaalinen ihminen, tai että ei ole tajunnut, että jokaisessa vuodenajassa on käytännössä kaikkia värejä, mutta pienillä sävyeroilla. Jos olet pehmeä syksy, niin eiköhän sieltä löydy dramaattisiakin värejä kuten tummaa harmaata, ruskeaa, sinistä jne. Eri asia vain on mistä löytää vaatteita, joissa on ko. värejä. Toki värit ovat luonnekysymyskin.
Totuus on, että nämä suomalaisten mummojen suosimat dramaattiset värit mustine, vitivalkoisine ja kirkuvine muine väreineen eivät todellakaan tee kovin hehkua lisäävää vaikutusta normaaliin suomalaiseen naamaan, joskaan eihän kenenkään tarvitse välittää värianalyysistä, tai siitä onko tänään tai näissä väreissä "parhaimmillaan".
Hyh, ruskeat ja siniset (sähkönsinistä lukuun ottamatta) on mulle ihan kauhistus. Olen vaan dramaattinen persoona ja rakastan esim. mustaa ja valkoista, mustaa ja tulipunaista, mustaa ja sähkönsinistä. Niistä en luovu vaikka värianalyysi sanoisi mitä. Mieluummin värjään ja meikkaan itseni sopimaan niihin väreihin, joiden tunnen ilmaisevan parhaiten sitä mikä sisäisesti koen olevani.
t. talveksi naamioituva pehmeä kesä
Olet siis transtalvi.
Vierailija kirjoitti:
Hiusvärillä, meikillä ja värillisillä piilareilla saa naamansa sopimaan mihin tahansa värimaailmaan.
Ihonväri on oikeasti se kaikkein tärkein eli että onko viileä (pubertava iho, siniset suonet ranteessa) vai lämmin (kellertävään taittava tai oliivi iho, vihertävät suonet ranteessa). Hiusvärillä on enemmän merkitystä siihen tummuusasteeseen ja räväkkyyteen, miten värejä käyttää. Eli jos kirkkaat värit sopivat, kesä voi silti olla liian vaalea ja pitää valita toisesta vuodenajasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiusvärillä, meikillä ja värillisillä piilareilla saa naamansa sopimaan mihin tahansa värimaailmaan.
Ihonväri on oikeasti se kaikkein tärkein eli että onko viileä (pubertava iho, siniset suonet ranteessa) vai lämmin (kellertävään taittava tai oliivi iho, vihertävät suonet ranteessa). Hiusvärillä on enemmän merkitystä siihen tummuusasteeseen ja räväkkyyteen, miten värejä käyttää. Eli jos kirkkaat värit sopivat, kesä voi silti olla liian vaalea ja pitää valita toisesta vuodenajasta.
Siis punertava...
Vierailija kirjoitti:
Käytä mitä haluat. Musta sopii kaikille.
Musta sopii parhaiten niille jotka eivät osaa ja uskalla käyttää värejä.
Vierailija kirjoitti:
Värianalyysi on ihan turhaa kun kaupoissa ei kuitenkaan ole värikkäitä vaatteita. Ei edes huiveja eri sävyissä.
Monta kertaa olen etsinyt jotakin sopivan väristä huivia, että saisin kasvojen lähelle mulle sopivaa väriä mutta en löydä koska ei vaan ole. Nytkin etsin itselleni vaalean keltaista jakkua kesäksi. Mutta arvatkaa vaan löydänkö!
Kirpparilta löydät ihan varmasti, on niin kasariväri!
Mä oon nähnyt esim. tytön joka oli ihan vaalea luonnostaan ja oli mustassa värissä ja sopi tosi hyvin, oli lämmin sävyinen iho.
Vierailija kirjoitti:
Oon miettinyt paljon tätä värianalyysi asiaa viime aikoina. Oon ihan ekana ollut nopassa analyysissä nuorena kevät, vähän myöhemmin olin true iridescent summer.
Mulla luonnostaan aika vaaleat hiukset ja kulmakarvat ja ripset, mutta todella tummansiniset viileat silmät. Iho on kellertävä ja vaalea pisamilla eli kontrasti tulee ihosta ja silmien väristä. En vaan haluaisi maksaa siitä, että värianalyysi tehdään uudestaan ja löydänkin itseni väreistä joista en pidä. Tykkään käyttää välillä jopa mustaa ja valkoista. Kaveri sanoo että pitäisi pitää punaisen kuparista tukkaa, Itse taas tykkäisin tummemmista hiuksista. En halua olla mikään vaalea kevät tai kesä henkilökohtaisesti ja pukeutua pastelleihin. Vaikka nyt onkin päällä vaalea persikka pusero, jotenkin vaan tuntuu että en halua että joku määrittelee tyyylini ja vaatteeni. En tiedä, silti haluaisin näyttää hyvältä. Haluaisin korostaa silmieni sinisyyttä ja sitä että ihoni on vaalea, en halua näyttää ruskettuneelta. Olin siinä ruskettumisbuumissa 20v sitten ja siihen aurinkopuuteri rumbaan en halua lähteä.ei ap
Ikinä ei ole kellertäväihoinen kesä tai talvi! Asiahan selviää jo sillä kun katsoo ranteensa verisuonia auringonvalossa. Siniset suonet -> kesä tai talvi. Vihreät suonet -> kevät tai syksy.
En ole ap mutta mulla tuli tuollaisessa ilmaisessa värianalyysi pikatestissä tulokseksi sama eli pehmeä syksy. Ainut vaan etten tykkää yhtään niistä väreistä vaikka ne parhaiten sopisikin. Joku tiivisti hyvin kakkaväreiksi. Vaatekaapista ei löydy mitään mikä sopisi. Vaan valkoista, tummansinistä, vaaleansinistä, vaaleanpunaista, harmaata paljon ja jonkun verran mustaa. En osaa kuvitella itselleni mitään okraa tai oranssia tai jaden vihreää tai kirkasta tomaatin punaista. Ajattelin edelleen käyttää lempivärejäni, koska tosiaan en saanut edes väripalettia, koska testi oli ilmainen.
ei ap
Mulle tehtiin jo 16-vuotiaana värianalyysi, siskolleni samaan aikaan. Olen kesä ja sisko syksy. Kumpikin oli pettynyt tulokseensa koska siihen aikaan juuri ne värit eivät olleet yhtään in. Oltaisiin haluttu olla talvia ja vielä enemmän keväitä koska ne värit olivat silloin muodissa :D. Sopeuduttiin kyllä ja harvoin käytän muita värejä kuin kesän värejä. Mulle pahimmat värit ovat joku oikein syksyinen oranssi/kurpitsan keltainen, huh, näytän niissä aivan sairaalta. Sisko taas niissä erityisen upealta!
En ole koskaan käynyt värianalyysissä, enkä käy. Uskon että itselle parhaat värit saa parhaiten selville ihan kokeilemalla, niinkuin joku ehdottikin. Parhaiten se onnistuu luonnonvalossa tarkastelemalla eri värisiä vaatteita tai huiveja kasvoja vasten.
Minä olisin varmaankin jonkin sortin syksy tuon analyysin mukaan, sillä näytän aina parhaalta lämpimissä väreissä. Ruskeat hiukset, vihreät silmät ja ihoni on hyvin kellertävä (kasvoissa tuota pohjaväriä hämää jonkin verran punaisuus). Kultakorut sopivat minulle mutta käytän myos hopeaa (pitää olla "lämmin" eli aika valkoinen hopea, ei sellainen kylmä teräksenväri).
Minulle sopii juuri monet "trendikkäät" värit joita on ilokseni juuri nyt kaupoissa: poltettu oranssi, tomaatinpunainen, lämmin viininpunainen, sahraminkeltainen, kuparinruskea, mutta myos luonnonvalkoinen, ukkosensininen, sateensininen, tumma eukalyptuksenvihreä ja jotkut khakinvihreät. Neutraaleina käytän mustaa ja tummansinistä. Pastelliväreissä näytän kammottavalta, samoin vaikka joku kirkas sähkonsininen, magenta tai violetti on päälläni ihan hirveä.
Kaikenlaisella sitä ihmisiä rahastetaan.
Miksi pyllystä pitää tehdä värianalyysi,sehän on yleensä vaaleampi kun muu kroppa.
Itse olen lämmin syksy, ja onhan se nyt paras värivalikoima. Sattumalta satun itse pitämään juuri niistä väreistä jotka minulle myös sopivat.
Ukkosensininen ja sateensininen??? :D :D Ei semmoisia ole olemassakaan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle analyysin tekijä ohjeisti, että pitää tulla ilman meikkiä eikä saa olla ruskettunut. Tarkoittaako yämä että meikattuna ja ruskettuneena mikä vaan väri sopii??
Mulle ainakin sopii ruskettuneena esim. puhdas valkoinen, joka saa talvisaikaan mut näyttämään hepatiittipotilaalta.
Ja kyllähän mustakin sopii vaikka pehmeälle syksylle, kun riittävästi meikkiä tai rusketusta on. Arjessa vaan en jaksa meikata. Pehmeitä syksyjä ovat mm. Sarah Jessica Parker ja Jennifer Aniston, ja olen ikään kuin blondaamaton versio heistä: keltainen iho, ruskea tukka, sinertävät hailakat silmät. Tosi haastava yhdistelmä.
T. Ap.
Hei!! Mullakin on keltainen iho, nutrianruskea tukka ja sinertävät silmät.
Talvella iho on kelmeänvihertävä, mutta päivettyneenä ihan kivan värinen.
Aiemmin värjäsin hiuksiani kullanvaaleanruskeiksi, mikä sopi ihoon paljon paremmin.
En enää värjää, ja tuntuu kuin hiukset olisivat tummuneet iän mittaan, sävy ei edes punerra yhtään, vaikka minulla on (kuulemma) punapigmenttiä.
Olen aika tylsän näköinen, ellen löydä sopivan värisiä vaatteita/asusteita. Mielestäni minua pukee lämpimät, syvät värit, jotka ovat murretut, mutta eivät liikaa! Juuri ne harmaaseen taittavat "kakka"värit ovat kauheita. Väriä pitää olla, luonnollisissa sävyissä. Ei räikeän kirkkaita "muovilelujen värejä"!
Ja valkoisen voi tosiaan unohtaa muulloin kuin hyvin ruskettuneena.
Tuo on kyllä tosi ärsyttävää, että muotivärit jyräävät. Jos sulle ei sovi kauden värit, niin siinäpä sitten ihmettelet kaupoissa kun ei muuta saa.
Siinä olisi vaatekauppiaille hyvä konsepti, jos alkaisivat myydä vaatteita toisiinsa sointuvina blokkeina. Vaikka että kun ostan nyt keväällä nuden t-paidan, niin tiedän että löydän seuraavan syksyn mallistosta siihen sopivan sammalenvihreän villatakin. Sanottiin niistä graafisista, dramaattisista tätiväreistä mitä tahansa, niin eri mallistojen ja valmistajien mustaa ja valkoista on ainakin helpompaa yhdistellä kuin eri suuntiin taittuvia beigejä. -Ap.