Lapsivuodeosasto ja kamala huonetoveri
Onko kukaan saanut synnytyksen jälkeen jakaa huonetta jonkun ärsyttävän tyypin kanssa?
Kommentit (260)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin ilmeisesti viikon samoilla lakanoilla koska en käynyt liinavaatevarastossa. Ei sen puoleen alapää ei vuotanut koska sain nk kiireellisen sektion. Miellyttävät muistot jäi naistenklinikalta.
Keksipä parempi, sektion jälkeen jälkivuotoa kestää n. 4 viikkoa. Nimim: Kaksi kiireellistä ja yksi suunniteltu sektio
Vuotaa toki, mutta 90% vähemmän kuin alatiesynnytyksen jälkeen. Näin ainakin omalla kohdalla kahden alatiesynnytyksen ja kahden sektion kokemuksella. Itse selvisin pikkuhousun suojilla sektioiden jälkeen.
Minulla kävi juuri päinvastoin. Sektion jälkeen vuosin todella paljon ja monena yönä tuli vuodot yli. Synnytyksen jälkeen taas ei mennyt kertaakaan yli ja oli vähemmän vuotoa muutenkin.
Että on tyhmää laittaa jotain yleistäviä prosenttilukuja, joillain ei vuoda paljoa ja osalla vuotaa enemmän. Aiemminkin jo on todettu, että olemme yksilöitä ja vuodot ym ovat yksilöllisiä.
Olen ihan pöyristynyt näistä jutuista. Toivottavasti kaikki vierailut (paitsi vauvan isän) kielletään kaikkien synnytyssairaaoloiden vuodeosastoilla kautta Suomen. Eikä todellakaan ole asiallista, että alapäätutkimuksia tehdään verhon takana kun huoneessa on porukkaa paikalla, ja vieläpä ihan vierasta. :O Eihän kukaan suostuisi menemään gynekologillekaan, jos tutkimuspöytä olisi erotettu verholla odotusaulasta, voi hyvänen aika. Ja puhelimessa puhumisen voisi minusta kieltää vuodeosastolla kokonaan, jos on pakko puhua ja on niin voimissaan, että sen voi tehdä, voi mennä soittamaan vaikka sairaalan pihalle tai johonkin yhteistilaan tai vaikka käytävälle. Muuten voi lähetellä viestejä.
Älkää hyvät äidit suostuko kaikkeen vaan vaatikaa rauhaa ja yksityisyyttä.
Ystäväni huoneessa oli nainen joka vaati perhehuonetta. Sinne he halusivat mennä miehensä kanssa ja lapsi osastolle hoitoon. Ihmettelin tätä järjestelyä. Olivat sitten majailleet perhehuoneessa 4 pva ja käyneet päivisin katsomassa lasta. Tuntui uskomattomalle,koska joitain äitejä säilytettiin käytävillä lapsineen.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni huoneessa oli nainen joka vaati perhehuonetta. Sinne he halusivat mennä miehensä kanssa ja lapsi osastolle hoitoon. Ihmettelin tätä järjestelyä. Olivat sitten majailleet perhehuoneessa 4 pva ja käyneet päivisin katsomassa lasta. Tuntui uskomattomalle,koska joitain äitejä säilytettiin käytävillä lapsineen.
aika tossukka hoitsu jos tollaseen järjestwlyyn suostuu.
Vierailija kirjoitti:
Siis kuinka h*tin kauan te synnytyksen jälkeen siellä sairaalassa makoilette Suomessa? (En nyt tietenkään sektiomammoja enkä pahasti revenneitä/muuten hankalan synnytyksen kokeneita tällä tarkoita)
Mun lapset syntyivät molemmat briteissä, esikoinen aamusta ja samana iltana oltiin jo kotona. Toisella oli sitten sen verran kiire ettei sairaalaan ehditty ollenkaan, ja kotiin saatiin jäädä kun kaikki oli kunnossa (ambulanssihlökunta & paikalle hälytetty päivystävä kätilö tietty arvioivat tilanteen). Englannissa käy kyllä kätilö päivittäin kotona suunnilleen ensimmäisen viikon ajan, ja kotona syntyneen kävi meidän oma lääkäri "katsastamassa" seuraavana päivänä.
Suomessa kun kätilö ei käy kotona joka päivä ensimmäisen viikon ajan. Eikä lääkärikään. Meillä kätilö kävi kerran, kun lapsi oli 2-viikkoinen. Lääkäri ei käy kertaakaan, lapsi tarkastetaan sairaalassa 3 vrk iässä.
Vierailija kirjoitti:
Olin esikoista synnyttäessä huoneessa, jossa huonetoverilla oli huono pidätyskyky. Hän kirjaimellisesti paskoi alleen niin, että huoneessa oli tasaisen tunkkainen kakan haju. Hän ei ollut edes pahoillaan kun ei kivuiltaan enää tiedostanut pidätyskyvyn puutetta. Oma mieheni ei pahemmin jaksanut käydä katsomassa meidän lasta sen pahan hajun takia :(
En tiedä miksei häntä siirretty omaan huoneeseen.
Sympatiani on sen haisevan äidin puolella paljon enemmän kuin sen haistelelmaan joutuvan puolella. Vai olisi vielä pitänyt pahoitella!
Mulle on sattunut vain näitä "perinteisiä", eli kuorsaajia, yökolistelijoita, puhelimeenhuutajia. Kyllähän se otti päähän kun naapuripedin äiti soitteli noin tuhat sukulaistaan läpi, kertoen isolla äänellä samat asiat kaikille. Tästä on aikaa 9 vuotta, mutta muistan vieläkin hänen synnytyskertomuksensa ulkoa :)
Ihanin oli rouva, jolla pieretti kauheasti. Niinkuin minullakin. Vuorotellen päästeltiin, eikä reagoitu mitenkään. Jossakin vaiheessa verhon takaa alkoi kuulua tukahtunutta tirskuntaa ja lopulta molemmat purskahdimme nauruun. Hillittömän pierukonsertin säestämänä toki. Siis ihan normaaliahan tuo on, mutta siinä väsymyksessä pieruhuumori oli vissiin se paras huumori :D Sama rouva myös kuorsasi, yöhoitaja oli vienyt yöpöydälleni korvatulpat iltapalan aikaan. Ei ne auttaneet, mutta eihän naapuri sitä tahallaan tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kun kätilö ei käy kotona joka päivä ensimmäisen viikon ajan. Eikä lääkärikään. Meillä kätilö kävi kerran, kun lapsi oli 2-viikkoinen. Lääkäri ei käy kertaakaan, lapsi tarkastetaan sairaalassa 3 vrk iässä.
Kiitos, olin siis ihan vilpittömästi utelias tuosta synnärillä olemisen kestosta Suomessa koska itselläni ei ole niin läheiset ystävät/sukulaiset viime vuosina synnyttäneet, että asiasta olisi ollut puhetta, ja itsellä ei tosiaan ole sieltä kokemusta yhtään. Oli ehkä vähän tökerösti ilmaistu tuossa aiemmassa viestissä, en siis mitenkään väheksy tai paheksu käytäntöä siellä, lähinnä vaan kauhistuttaa kun itsellä ei todellakaan pää kestä sairaalassa oloa jollen ole tosi huonossa kunnossa, tyyliin taju pois... Ei meilläkään muuten se lääkäri olisi muuten käynyt, sillä vaan kun oli tämä improvisoitu kotisynnytys, ja neuvolan tapaiset tarkastukset käydään tekemässä juuri siellä omalääkärillä.
T. Aiempi ulkosuomalainen
Järkyttäviä kokemuksia. Otan osaa. Samalla ihmettelen todella tätä naisten "automaattista" työllistämistä. Heti vaan töihin synnytyksen jälkeen ilman, että saa levätä ja sitten on huonetovereita, joita kukaan ei neuvo soveliaista käytöstavoista. On äitiysneuvolaa ja lastenneuvolaa, mutta missään ei oteta lapsen isää hommiin. Kukaan ei opeta vauvan käsittelyä, hoitoa, yleensäkään perehdytä miestä lapsen tuloon. Sitten naiset vielä kilpailevat siitä, kuka saa ja osaa raataa paremmin kuin toinen. Mies vaan tuuppaa siemenet sisään ja orjanainen kyykkää mielellään. Ei ihme, ettei tasa-arvoa ole muuallakaan ja tosiaan, nainen on naiselle susi.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttäviä kokemuksia. Otan osaa. Samalla ihmettelen todella tätä naisten "automaattista" työllistämistä. Heti vaan töihin synnytyksen jälkeen ilman, että saa levätä ja sitten on huonetovereita, joita kukaan ei neuvo soveliaista käytöstavoista. On äitiysneuvolaa ja lastenneuvolaa, mutta missään ei oteta lapsen isää hommiin. Kukaan ei opeta vauvan käsittelyä, hoitoa, yleensäkään perehdytä miestä lapsen tuloon. Sitten naiset vielä kilpailevat siitä, kuka saa ja osaa raataa paremmin kuin toinen. Mies vaan tuuppaa siemenet sisään ja orjanainen kyykkää mielellään. Ei ihme, ettei tasa-arvoa ole muuallakaan ja tosiaan, nainen on naiselle susi.
Meillä on useampi tenava ja aina on kätilö kyllä kysynyt heti haluaako isä leikata napanuoran ja sen jälkeen käskenyt isän kylvettää vauvan ja kapaloida sen (kätilö toki vieressä seuraamassa ja tarpeen vaatiessa neuvomassa). Äitinä olen saanut maata ja puhaltaa ihan rauhassa synnytyksen jälkeen ja mennä suihkuun sitten kun siltä tuntuu.
Äitiysneuvolassa on ensimmäisestä kerrasta asti toivotettu isä mukaan käynneille jos vaan ehtii töiltään. Lastenneuvolassakin on sanottu samaa. Meillä mies osallistuu hyvin lastenhoitoon, en voi valittaa yhtään.
Olisiko sinunkin kannattanut valita/kouluttaa miehesi paremmin ettei tarvitsisi olla noin katkera?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kuinka h*tin kauan te synnytyksen jälkeen siellä sairaalassa makoilette Suomessa? (En nyt tietenkään sektiomammoja enkä pahasti revenneitä/muuten hankalan synnytyksen kokeneita tällä tarkoita)
Mun lapset syntyivät molemmat briteissä, esikoinen aamusta ja samana iltana oltiin jo kotona. Toisella oli sitten sen verran kiire ettei sairaalaan ehditty ollenkaan, ja kotiin saatiin jäädä kun kaikki oli kunnossa (ambulanssihlökunta & paikalle hälytetty päivystävä kätilö tietty arvioivat tilanteen). Englannissa käy kyllä kätilö päivittäin kotona suunnilleen ensimmäisen viikon ajan, ja kotona syntyneen kävi meidän oma lääkäri "katsastamassa" seuraavana päivänä.Suomessa kun kätilö ei käy kotona joka päivä ensimmäisen viikon ajan. Eikä lääkärikään. Meillä kätilö kävi kerran, kun lapsi oli 2-viikkoinen. Lääkäri ei käy kertaakaan, lapsi tarkastetaan sairaalassa 3 vrk iässä.
Lapsen pitää olla vähintään 24 tuntia vanha kun lääkärintarkastus on. Ei 3 vrk. Meillä päin pääsee kotiin 24 tuntia synnytyksestä jos kaikki kotiutuksen kriteerit toteutuu eli äiti ja vauva ovat kunnossa.
Esikoisen kohdalla lastenneuvolan terveydenhoitaja kävi kerran kotona, nyt toisella lapsella kävi kahdesti, toisella kertaa äitiysneuvolan terkka ja toisella kertaa lastenneuvolan terkka. Ovat kuulemma muuttaneet tapoja että käydään nykyään kahdesti kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset syntyivät molemmat briteissä, esikoinen aamusta ja samana iltana oltiin jo kotona. Toisella oli sitten sen verran kiire ettei sairaalaan ehditty ollenkaan, ja kotiin saatiin jäädä kun kaikki oli kunnossa (ambulanssihlökunta & paikalle hälytetty päivystävä kätilö tietty arvioivat tilanteen). Englannissa käy kyllä kätilö päivittäin kotona suunnilleen ensimmäisen viikon ajan, ja kotona syntyneen kävi meidän oma lääkäri "katsastamassa" seuraavana päivänä.Suomessa kun kätilö ei käy kotona joka päivä ensimmäisen viikon ajan. Eikä lääkärikään. Meillä kätilö kävi kerran, kun lapsi oli 2-viikkoinen. Lääkäri ei käy kertaakaan, lapsi tarkastetaan sairaalassa 3 vrk iässä.
Lapsen pitää olla vähintään 24 tuntia vanha kun lääkärintarkastus on. Ei 3 vrk. Meillä päin pääsee kotiin 24 tuntia synnytyksestä jos kaikki kotiutuksen kriteerit toteutuu eli äiti ja vauva ovat kunnossa.
Esikoisen kohdalla lastenneuvolan terveydenhoitaja kävi kerran kotona, nyt toisella lapsella kävi kahdesti, toisella kertaa äitiysneuvolan terkka ja toisella kertaa lastenneuvolan terkka. Ovat kuulemma muuttaneet tapoja että käydään nykyään kahdesti kotona.
Useissa sairaaloissa äiti ja vauva ovat osastolla sen 2-3 vrk. Tämä sen vuoksi, että lapselle parhaimman/tarkimman tarkastuksen voi tehdä kun vauva on muutaman vuorokauden ikäinen. Esim. vastasyntyneillä kuuluu hyvin usein sivuääni sydämestä, joka useimmissa tapauksista katoaa toisen/kolmannen päivän tienoilla. Ja jos ei katoa, niin tilannetta voidaan joutua seuraamaan ja kenties tekemään tarkempia tutkimuksia. Tällaisen esimerkin kertoi kätilö kun olin synnärillä harjoittelussa.
T. Sh-opiskelija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, olin siis ihan vilpittömästi utelias tuosta synnärillä olemisen kestosta Suomessa koska itselläni ei ole niin läheiset ystävät/sukulaiset viime vuosina synnyttäneet, että asiasta olisi ollut puhetta, ja itsellä ei tosiaan ole sieltä kokemusta yhtään. Oli ehkä vähän tökerösti ilmaistu tuossa aiemmassa viestissä, en siis mitenkään väheksy tai paheksu käytäntöä siellä, lähinnä vaan kauhistuttaa kun itsellä ei todellakaan pää kestä sairaalassa oloa jollen ole tosi huonossa kunnossa, tyyliin taju pois... Ei meilläkään muuten se lääkäri olisi muuten käynyt, sillä vaan kun oli tämä improvisoitu kotisynnytys, ja neuvolan tapaiset tarkastukset käydään tekemässä juuri siellä omalääkärillä.
T. Aiempi ulkosuomalainen
Kotiin pääsee aikaisintaan 24 tuntia synnytyksestä jos kaikki on ok. Lääkärintarkastukset ovat kuitenkin aina päivällä tai alkuiltapäivästä, joten jos lapsi on syntynyt myöhään iltapäivällä tai illalla, se tarkoittaa että ei ehdi seuraavan päivän lääkärintarkastukseen, joten silloin joutuu olla 2 yötä. Esikoisen kohdalla suositellaan että lähtee vasta kun maito on noussut, mutta ei se pakko ole jos haluaa kotiin. Toisella lapsella olen kuullut että pääsisi jopa 12 tunnin kuluttua mutta sitten pitää tulla seuraavana päivänä lapsen kanssa lääkärintarkastukseen.
Mä lähdin esikoisen kohdalla kahden yön jälkeen. Syntyi iltapäivällä, joten en päässyt aikaisemmin.
Toisella lapsella lirahti lapsivettä ennen synnytystä, joten jouduin tarkkailuun pariksi päiväksi osastolle. Lopulta käynnistivät synnytyksen kahden päivän kuluttua. Lapsivesi oli vihertävää, jolloin lapsi joutui veriarvotarkkailuun enkä päässyt kotiin. Jouduin olla lopulta yhteensä 4-5 yötä sairaalassa ennen ja jälkeen synnytyksen. En muista enää tarkasti, koska en nukkunut käytännössä melkein mitään koko aikana. En voi nukkua vieraan ihmisen kanssa samassa huoneessa ja perhehuonetta en saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useissa sairaaloissa äiti ja vauva ovat osastolla sen 2-3 vrk. Tämä sen vuoksi, että lapselle parhaimman/tarkimman tarkastuksen voi tehdä kun vauva on muutaman vuorokauden ikäinen. Esim. vastasyntyneillä kuuluu hyvin usein sivuääni sydämestä, joka useimmissa tapauksista katoaa toisen/kolmannen päivän tienoilla. Ja jos ei katoa, niin tilannetta voidaan joutua seuraamaan ja kenties tekemään tarkempia tutkimuksia. Tällaisen esimerkin kertoi kätilö kun olin synnärillä harjoittelussa.
T. Sh-opiskelija
Yksityiskohtia en tiedä, mutta näin minulle sanottiin, että kotiin pääsee aikaisintaan 24 tunnin päästä JOS kaikki kotiutuksen kriteerit toteutuu eli äiti ja vauva ovat kunnossa. Olisiko yksi noista kriteereistä että se sivuääni ei kuulu.
Tuttavani synnytti Pohjois-Irlannissa, Britanniaa sekin, ja pääsi samana päivänä kotiin. Me aamulla sairaalaan, lapsi syntyi parin tunnin päästä, ja iltapäivällä pääsi kotiin. Oli sitten kukkia kastelemassa pihalla, kun naapuri kysyi, milloin vauva syntyy. Oli hämmästänyt kun tuttava kertoi vauvan olevan isän kanssa päikkäreillä :-).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli kaksi huonetoveria, jotka kuorsasivat kuorossa niin että ikkunat helisi. Minua säälittiin ja sain nukkua yöni liinavaatevarastossa vauvan kanssa.
Vaikea uskoa, että pääsit liinavaatevarastoon. Tai jos pääsit, sairaala on mokannut pahasti.
Käytävän tai suihkutilan ymmärtäisin, mutta potilailla ei ole mitään asiaa liinavaatevarastoon.
Minä olen ainakin viettänyt yhden yön päivystyksen liinavaatevarastossa. Paikkapulan vuoksi. Ja minulla oli vielä huonekaverikin:)
Vierailija kirjoitti:
Ystävälläni kuoli vauva kohtuun. Hänet laitettiin samaan yhteishuoneeseen muiden synnyttäneiden äitien ja heidän vauvojensa kanssa.
Rankka, ahdistava tilanne kaikille. Äiti, joka on juuri menettänyt vauvansa ja ne muut, jotka ovat vieressä vauvojensa kanssa ja ovat synnytyksen jäljiltä vielä erityisen herkässä mielentilassa.
Naistenklinikalla on onneksi huone äideille, jotka eivät saa vauvaa vierelleen. Tietysti vauvoja näkee käytävillä yms. mutta vauvaton huone on hyvä keksintö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystävälläni kuoli vauva kohtuun. Hänet laitettiin samaan yhteishuoneeseen muiden synnyttäneiden äitien ja heidän vauvojensa kanssa.
Rankka, ahdistava tilanne kaikille. Äiti, joka on juuri menettänyt vauvansa ja ne muut, jotka ovat vieressä vauvojensa kanssa ja ovat synnytyksen jäljiltä vielä erityisen herkässä mielentilassa.
Naistenklinikalla on onneksi huone äideille, jotka eivät saa vauvaa vierelleen. Tietysti vauvoja näkee käytävillä yms. mutta vauvaton huone on hyvä keksintö.
Tuo on hyvä. Itse ainakin siirtyisin vaikka käytävälle jotta joku vauvansa menettänyt saisi oman huoneen ja rauhan. Kamalinta menettää oma lapsi ja joutua heti muiden vastasyntyneiden/äitien kanssa samaan huoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli kaksi huonetoveria, jotka kuorsasivat kuorossa niin että ikkunat helisi. Minua säälittiin ja sain nukkua yöni liinavaatevarastossa vauvan kanssa.
Vaikea uskoa, että pääsit liinavaatevarastoon. Tai jos pääsit, sairaala on mokannut pahasti.
Käytävän tai suihkutilan ymmärtäisin, mutta potilailla ei ole mitään asiaa liinavaatevarastoon.
Minä olen myös nukkunut liinavaatevarastossa kun vauva oli tutkimuksissa. Oli siellä enemmän yksityisyyttä kuin veripebana lapsivuodeosaston asiakkaiden ruokailu-/kahvitilassa, jossa vierailijatkin viettivät aikaa.
Jos ei ollut vapaana omaa huonetta? Ja siellä yksityishuoneissa on usein tuotakin huonommassa kunnossa olevia potilaita. Tosi ikävä tilanne kuitenkin myös sun itsesi kannalta.