Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsivuodeosasto ja kamala huonetoveri

Vierailija
15.05.2016 |

Onko kukaan saanut synnytyksen jälkeen jakaa huonetta jonkun ärsyttävän tyypin kanssa?

Kommentit (260)

Vierailija
201/260 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli kahdenhengen huone kaksi yötä itselläni. Vauvani joutui eka yön jälkeen yllättäen hengitysvaikeukien vuoksi Lastensairaalaan, ja seuraVat kaksi yötä olin yksin. Sitten sain huonetoverin, kun pahimmat epäilyt oli poissuljettu. Kätilöt muuten kävi juttelemassa aamupäivisin ja muulloinkin kyseli tuntemuksia ( aamuisin en saanut olla vauvan luona, tutkimuksia yms). Kyllä Naikkarilta jäi hyvät muistot. Sehän on sairaala, ei hotelli.

Huonompi tilanne se oli ainakin Kirurgisessa sairaalassa. Ystäväni suun alueen syöpä leikattiin siellä ( pari kuukautta myöhemmin), ja hän oli liki 20 hengen salissa, missä oli puliukoista nuoreen itsemurhakandidaattiin, naiset ja miehet samassa. Toivu siinä syöpäleikkauksesta. Hän joutui vielä kolmeen korjausleikkaukseen sinne myöhemmin.

Vierailija
202/260 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonetoverini mies kiikutti hänelle juustonaksuja ja cocacolaa. Siinä sitten rouskutteli tyytyväisenä kädet keltaisina ja koko huone haisi ihan juustolle. Oli vielä reilusti ylipainoinenkin...jos ois voinu ees sen yhen päivän olla mässäilemättä. Ei keskeyttäny syömistään ees vauvan itkun vuoksi, no mies kyllä sitten hois homman. Myöhemmin tuotiin vielä karkkia/suklaata + lisää cokista.

No joo voihan niitä herkkuja vähän miettiä, esim. juustonaksut huono valinta synnärille, mutta kyllä niille herkuille on ihan oma paikkansa synnytyksen jälkeen, kun tarvitsee nopeasti energiaa ja itsensä hemmottelua rankan rupeaman jälkeen. Ja ihan ymmärrettävää tuokin on, että mies hoitaa vauvaa kun on siellä vierailemassa, pitäähän hänenkin opetella siinä paljon ja tottua käsittelemään vauvaa. 

Mulle esim. mies toi juustokakkua ja salmiakkia synnärille, ja kyllä hoiti vauvan sillä välin kun minä keskityin syömään. Otti paidan sisään ihokontaktiin jne. Kamalaahan se olisi, jos ei saisi hetkeäkään hengähtää kun on alapää revennyt, keuhkot ei toimi kun vatsasta on puolet kadonnut, tissit kipeinä ja muutenkin mieliala mitä sattuu. Pitäisin outona jos siinä tilanteessa mies ei käydessään auttaisi vauvanhoidossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/260 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonetoverini mies kiikutti hänelle juustonaksuja ja cocacolaa. Siinä sitten rouskutteli tyytyväisenä kädet keltaisina ja koko huone haisi ihan juustolle. Oli vielä reilusti ylipainoinenkin...jos ois voinu ees sen yhen päivän olla mässäilemättä. Ei keskeyttäny syömistään ees vauvan itkun vuoksi, no mies kyllä sitten hois homman. Myöhemmin tuotiin vielä karkkia/suklaata + lisää cokista.

No joo voihan niitä herkkuja vähän miettiä, esim. juustonaksut huono valinta synnärille, mutta kyllä niille herkuille on ihan oma paikkansa synnytyksen jälkeen, kun tarvitsee nopeasti energiaa ja itsensä hemmottelua rankan rupeaman jälkeen. Ja ihan ymmärrettävää tuokin on, että mies hoitaa vauvaa kun on siellä vierailemassa, pitäähän hänenkin opetella siinä paljon ja tottua käsittelemään vauvaa. 

Mulle esim. mies toi juustokakkua ja salmiakkia synnärille, ja kyllä hoiti vauvan sillä välin kun minä keskityin syömään. Otti paidan sisään ihokontaktiin jne. Kamalaahan se olisi, jos ei saisi hetkeäkään hengähtää kun on alapää revennyt, keuhkot ei toimi kun vatsasta on puolet kadonnut, tissit kipeinä ja muutenkin mieliala mitä sattuu. Pitäisin outona jos siinä tilanteessa mies ei käydessään auttaisi vauvanhoidossa.

Tuo juustonaksu ei täsmää minuun, muuten olisin voinut olla minä. Olin ylipainoinen lapsen synnyttyä ja söin silti suklaata ja limsaa synnytyksen jälkeen. Neljän kuukauden päästä oli neuvolassa hätä, kun paino tippui  niin kovaa vauhtia, koska vauva oli iso ja isoruokainen, että käskettiin syödä  vaikka suklaata, että paino ei liikaa tippuis, kun alkoi olla jo alipainon puolella. 

On se viereisen sängyn mamma mahtanut katsoa, että kato, kun läski vetää suklaata

Vierailija
204/260 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin 4 viikkoa sitten kättärillä ka meiltä kysyttiin, että onko toivetta perhehuoneeseen. Ei ollut ja sain olla 3 yötä yksin kahden hengen huoneessa kunnes pääsin kotiin. Täytyy sanoa, ettei yksikään somali ollut ominut perhehuonetta, ihan kantasuomalaisia niissä oli, nuorempia sekä vanhempia.

Vierailija
205/260 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotikätsy kirjoitti:

KOTISYNNYTYKSESTÄ KIINNOSTUNEET HOI!

Valmistun kätilöksi piakkoin ja olisin kiinnostunut jossain vaiheessa uraa (n. 10v kokemuksella?) perustamaan oman yrityksen, mutta tällä alalla on hirveän vaikeaa perustaa "uutta" Terveystaloa tms. 

Olen jonkin verran saanut positiivisia vastauksia ideaani kohtaan ja haluaisin nyt peukkujen määrällä nähdä kuinka moni mamma täällä olisi kiinnostunut moisesta palvelusta. 

Kotiin on saatavissa kaikki tarvittavat laitteet avuksi ja oman kodin rauhassa synnyttäminen voisi olla monelle sairaalakammoiselle tai omaa rauhaa arvostavalle miellyttävämpi kokemus kuin ruuhkainen synnytysosasto, jossa kätilö saattaa vaihtua kesken vuoron tai moni hoitaja häärää vieressä. 

En osaa yhtään sanoa rahoituspuolesta, mutta kaipa kotikäynteihin ja synnytykseen olisi mahdollista saada Kela-korvaus, joskus tulevaisuudessa jos kysyntä kasvaisi? Kallista se kyllä olisi verrattuna julkiseen terveydenhuoltoon, mutta kai oma asiakasryhmä löytyisi monesta eri tuloluokasta?

Myös neuvolakäynnit olisi mahdollista suorittaa kotikäynteinä ja palvelu olisi päivystysluontoista, soittomahdollisuus aina kun siltä tuntuu kuulostaisi omasta mielestä hyvältä, mutta kuinka se toteutuisi, en ole aivan varma :D Tämmöinen raakile olisi mielessä, joka varmasti kehittyy vuosien saatossa paremmaksi tai hylkäytyy kokonaan, ken tietää :) 

Yläpeukku = KYLLÄ kotisynnytyksille/käyttäisin palvelua jos mahdollista

Alapeukku = EI, en kannata/en käyttäisi vaikka olisi mahdollisuus 

Saksassa on vielä tuontapaisia palveluita. Kotisynnytykset ovat vähenemään päin, koska näiden kätilöiden vakuutusmaksut ovat nykyään tähtitieteellisiä ja lääkärit pelottelevat äidit synnytyssairaaloihin.

Hyvä asia on, että äitien ei tarvi vaivautua ekoina viikkoina mihinkään neuvolaan, vaan "oma", siis ennen synnytystä etsitty kätilö tulee sitten kotikäynnille. Sairasvakuutus muistaakseni maksoi kaikki 10 käyntikertaa.

Itse ainakin olisin iloinen tuollaisesta palvelusta myös Suomessa. Mene ihmeessä Saksaan harjoittelijaksi.

Vierailija
206/260 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kotikätsy kirjoitti:

KOTISYNNYTYKSESTÄ KIINNOSTUNEET HOI!

Valmistun kätilöksi piakkoin ja olisin kiinnostunut jossain vaiheessa uraa (n. 10v kokemuksella?) perustamaan oman yrityksen, mutta tällä alalla on hirveän vaikeaa perustaa "uutta" Terveystaloa tms. 

Olen jonkin verran saanut positiivisia vastauksia ideaani kohtaan ja haluaisin nyt peukkujen määrällä nähdä kuinka moni mamma täällä olisi kiinnostunut moisesta palvelusta. 

Kotiin on saatavissa kaikki tarvittavat laitteet avuksi ja oman kodin rauhassa synnyttäminen voisi olla monelle sairaalakammoiselle tai omaa rauhaa arvostavalle miellyttävämpi kokemus kuin ruuhkainen synnytysosasto, jossa kätilö saattaa vaihtua kesken vuoron tai moni hoitaja häärää vieressä. 

En osaa yhtään sanoa rahoituspuolesta, mutta kaipa kotikäynteihin ja synnytykseen olisi mahdollista saada Kela-korvaus, joskus tulevaisuudessa jos kysyntä kasvaisi? Kallista se kyllä olisi verrattuna julkiseen terveydenhuoltoon, mutta kai oma asiakasryhmä löytyisi monesta eri tuloluokasta?

Myös neuvolakäynnit olisi mahdollista suorittaa kotikäynteinä ja palvelu olisi päivystysluontoista, soittomahdollisuus aina kun siltä tuntuu kuulostaisi omasta mielestä hyvältä, mutta kuinka se toteutuisi, en ole aivan varma :D Tämmöinen raakile olisi mielessä, joka varmasti kehittyy vuosien saatossa paremmaksi tai hylkäytyy kokonaan, ken tietää :) 

Yläpeukku = KYLLÄ kotisynnytyksille/käyttäisin palvelua jos mahdollista

Alapeukku = EI, en kannata/en käyttäisi vaikka olisi mahdollisuus 

Saksassa on vielä tuontapaisia palveluita. Kotisynnytykset ovat vähenemään päin, koska näiden kätilöiden vakuutusmaksut ovat nykyään tähtitieteellisiä ja lääkärit pelottelevat äidit synnytyssairaaloihin.

Hyvä asia on, että äitien ei tarvi vaivautua ekoina viikkoina mihinkään neuvolaan, vaan "oma", siis ennen synnytystä etsitty kätilö tulee sitten kotikäynnille. Sairasvakuutus muistaakseni maksoi kaikki 10 käyntikertaa.

Itse ainakin olisin iloinen tuollaisesta palvelusta myös Suomessa. Mene ihmeessä Saksaan harjoittelijaksi.

Suomessa on jo kotiloita. Muutama vain koska maksaa ihan kauheasti ja lisäksi kotisynnytys on riskaabelia

Vierailija
207/260 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs sitten, jos synnytys ei etenekään siellä kotona normaalisti, tekeekö se kätilö yksinään hätäsektion?

Vierailija
208/260 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

somali, joka soitteli yöllä tuntikaupalla tutuillen. Hoidatti lapsen kätilöillä ja soitteli kelloa koko ajan. Onneksi en osaa kieltä niin pystyin nukkumaan siihen molotukseen kun ei jäänyt kuuntelemaan mistä on kyse. vieraita hänellä ravasi paljon ja tiirailivat verhojen välistä minun imetyshommia. sektion takia jouduin kestämään tätä muutaman päivän.

toisena Ituhippi, kuka löysi hengenheimolaisen jostain kätilöstä ja paapattivat pitkät pätkät kaiken maailman vauvahieronnoista ja homeopatioista. ko. kätilö käytti tämän mamman kanssa jutusteluun niin paljon energiaa että ei ehtinyt minun vauvaltani edes tehdä merkintöjä kuulontutkimuksesta ja mittasi painon aivan väärin yms., oli ihan tyhjät sarakkeet ja selvästi väärät tiedot lastenlääkärin tarkastuksessa ja lekuri joutui tekemään ne uudestaan.

Yksi huonetoveri ok mutta krapulainen isä hölisi vastasyntyneen poikansa kopan vieressä juttuja kuinka mennään sitten yhdessä kaljalle ja sinusta tulee lätkän pelaaja, miten liene ko. tulevaisuuden näkymät sopivat yhteen.

Vierailija
209/260 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin ilmeisesti viikon samoilla lakanoilla koska en käynyt liinavaatevarastossa. Ei sen puoleen alapää ei vuotanut koska sain nk kiireellisen sektion. Miellyttävät muistot jäi naistenklinikalta. 

Keksipä parempi, sektion jälkeen jälkivuotoa kestää n. 4 viikkoa. Nimim: Kaksi kiireellistä ja yksi suunniteltu sektio

3 sektiota, joka kerta hyvin niukka viikon vuoto. Keskenmenojen jälkeen normaali 2-4 viikkoa jälkivuotoa. Tämä minun kokemus, uskon että sektiossa siistitään kohtu niin hyvin ettei kaikilla tule vuotoa.

Kyllä niillä sektioäideilläkin on istukka ollut ja sen haava vuotaa.

Minä olin se, joka kirjoitin tuosta 6 viikon jälkivuodosta, jota (kokenut) terkkari sitten epäili jo kuukautisiksi. Minulle tehtiin sektio.

Vierailija
210/260 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

TAYS:ssa 80-luvulla teini oli saanut vauvan. Vanhempansa tulivat häntä osastolle katsomaan ja teini kovaan ääneen: "Mää en ton kans kotio jää, mää meen kavereiren kanssa kartsalle. "

Vierailija
211/260 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nukuin Kuopiossa lääkärin vastaanottohuoneessa, kun en saanut 8 hengen huoneessa unta.

Vierailija
212/260 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin ilmeisesti viikon samoilla lakanoilla koska en käynyt liinavaatevarastossa. Ei sen puoleen alapää ei vuotanut koska sain nk kiireellisen sektion. Miellyttävät muistot jäi naistenklinikalta. 

Keksipä parempi, sektion jälkeen jälkivuotoa kestää n. 4 viikkoa. Nimim: Kaksi kiireellistä ja yksi suunniteltu sektio

3 sektiota, joka kerta hyvin niukka viikon vuoto. Keskenmenojen jälkeen normaali 2-4 viikkoa jälkivuotoa. Tämä minun kokemus, uskon että sektiossa siistitään kohtu niin hyvin ettei kaikilla tule vuotoa.

Kyllä niillä sektioäideilläkin on istukka ollut ja sen haava vuotaa.

Minä olin se, joka kirjoitin tuosta 6 viikon jälkivuodosta, jota (kokenut) terkkari sitten epäili jo kuukautisiksi. Minulle tehtiin sektio.

ok

Vierailija
213/260 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonekaverin parisuhdehässäkkää pääsin väkisin seuraamaan kahden päivän ajan, kun kaikki kuului verhojen takaa. Nuori pariskunta, jossa mies oli lähtenyt viettämään kosteita varpajaisia, eikä ollut mennyt yöksi kotiin ja laittanut kännykän kiinni. Tuore äiti sitten rimputteli kavereita myöten ukkonsa perään ja kun vihdoin sai kiinni, kävi ilmi että mies oli niin päissään edelleen, ettei pystynyt ajamaan autoa. Lähtivät ilmeisesti bussilla kotiin. Oli aika hyytävä meno heillä sairaalasta lähtiessä.

Vierailija
214/260 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli kaksi huonetoveria, jotka kuorsasivat kuorossa niin että ikkunat helisi. Minua säälittiin ja sain nukkua yöni liinavaatevarastossa vauvan kanssa.

Vaikea uskoa, että pääsit liinavaatevarastoon. Tai jos pääsit, sairaala on mokannut pahasti.

Käytävän tai suihkutilan ymmärtäisin, mutta potilailla ei ole mitään asiaa liinavaatevarastoon.

Mä luin ton liinavaatevarasyon kyllä vitsiinä....

Ajattelen, että sen päivän parin muutaman kyllä voi olla millaisten kanss vaan. Se oma vauva on kuitenkin se ihanin.

Että ydinajatuksena...niin monesta voi olla tyytyväinen tai tyytymätön. Tärkeintä kai on hoitaa se on avaava hyvin ja oma hyvinvointi. Ja toki voi niille hankalille jotain joskus sanoakin? Jos on hoitajille paljon asiaa...niin saa kai olla. Voi se vanhemmuus ahdistaa ja pelottaakin.

Vierailija
215/260 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksossektion jälkeen jouduin jakamaan huoneen parin puheripulia sairastavan naisen kanssa. Kun ensimmäinen lähti kotiinsa, kuvittelin, ettei pahempaa enää voi tulla. Valitettavasti tää toinen oli vielä pahempi: ei päässyt kunnolla edes huoneeseen, kun jo soitti ensimmäisen puhelunsa ja aloitti tiedottamisen. En ymmärrä, että pitää soittaa 24h koko tuttavapiiri läpi ja toistaa yhtä ja samaa virttä eli mitä minulle on tapahtunut viimeisen tunnin aikana.

Vierailija
216/260 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin esikoisen saatuani samassa huoneessa ei synnyttäneiden kanssa. Oli syyskuu ja heräsin yöllä siihen, että vierustoveri ikkunat levälleen auki yöhön kun hällä oli kuuma. Itse olin vastasyntyneen kanssa siinä verhon takana. Riipi myös sängystään kaikki muovit lattialle ja muutenkin meuhkasi koko yön kunnes sitten aamulla synnytys käynnistyi.   

Vierailija
217/260 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävälläni kuoli vauva kohtuun. Hänet laitettiin samaan yhteishuoneeseen muiden synnyttäneiden äitien ja heidän vauvojensa kanssa.

Rankka, ahdistava tilanne kaikille. Äiti, joka on juuri menettänyt vauvansa ja ne muut, jotka ovat vieressä vauvojensa kanssa ja ovat synnytyksen jäljiltä vielä erityisen herkässä mielentilassa.

Vierailija
218/260 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kuinka h*tin kauan te synnytyksen jälkeen siellä sairaalassa makoilette Suomessa? (En nyt tietenkään sektiomammoja enkä pahasti revenneitä/muuten hankalan synnytyksen kokeneita tällä tarkoita)

Mun lapset syntyivät molemmat briteissä, esikoinen aamusta ja samana iltana oltiin jo kotona. Toisella oli sitten sen verran kiire ettei sairaalaan ehditty ollenkaan, ja kotiin saatiin jäädä kun kaikki oli kunnossa (ambulanssihlökunta & paikalle hälytetty päivystävä kätilö tietty arvioivat tilanteen). Englannissa käy kyllä kätilö päivittäin kotona suunnilleen ensimmäisen viikon ajan, ja kotona syntyneen kävi meidän oma lääkäri "katsastamassa" seuraavana päivänä.

Vierailija
219/260 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystävälläni kuoli vauva kohtuun. Hänet laitettiin samaan yhteishuoneeseen muiden synnyttäneiden äitien ja heidän vauvojensa kanssa.

Rankka, ahdistava tilanne kaikille. Äiti, joka on juuri menettänyt vauvansa ja ne muut, jotka ovat vieressä vauvojensa kanssa ja ovat synnytyksen jäljiltä vielä erityisen herkässä mielentilassa.

Yleensä tällöin sijoitetaan naistentautien osastolle tai korkeintaan lapsivuodeosaston yksityishuoneeseen.

Vierailija
220/260 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin esikoista synnyttäessä huoneessa, jossa huonetoverilla oli huono pidätyskyky. Hän kirjaimellisesti paskoi alleen niin, että huoneessa oli tasaisen tunkkainen kakan haju. Hän ei ollut edes pahoillaan kun ei kivuiltaan enää tiedostanut pidätyskyvyn puutetta. Oma mieheni ei pahemmin jaksanut käydä katsomassa meidän lasta sen pahan hajun takia :(

En tiedä miksei häntä siirretty omaan huoneeseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi