Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ongelma 3 vuotiaan vessassakäymisestä

Vierailija
15.05.2016 |

Mitä teen 3 vuotiaan poikani kanssa. Ei suostu käyttämään pottaa eikä wc pyttyä? Edelleen haluaa käyttää vaippaa. Kiljuu ja huutaa ettei halua jos ehdotankaan. Ollaan keskusteltu, ei painostettu, ollaan yritetty palkita, ei koskaan syyllistetty tai toruttu. Menee kohta päiväkotiin ja nyt jo kannan huolta miten siellä suhtaudutaan! Mitä ihmettä teen tuon asian kanssa?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potta olohuoneeseen! Hei haloo, jotain rajaa sentään, vaikka kyseessä olisikin perheen perintöprinssi tai -prinsessa. Kasvatukseen kuuluu myös se, että neuvotaan, missä on soveliasta hoitaa vessahommat. Ettehän te vanhemmatkaan - toivottavasti - lorottele ja ähki olohuoneessa.

Jos lapsi on niin tykästynyt vaippaan, niin kannattaisiko vaihtaa merkkiä mahdollisimman epämukavaan, siis sellaiseen, joka ei todellakaan ole pintakuiva. Luulisi, että sellainen märkä mötti pöksyissä alkaisi ipanasta tuntua niin epämiellyttävältä, että haluaa päästä siitä eroon. Ehdoksi panette vain sen, että alkaa käydä potalla.

Lohdutukseksi voitaneen sanoa, että jos lapsi on kaikin puolin terve, niin kyllä se ennen kouluun menoa luopuu ihan suosiolla vaipoistaan!

Vierailija
22/31 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Potta olohuoneeseen! Hei haloo, jotain rajaa sentään, vaikka kyseessä olisikin perheen perintöprinssi tai -prinsessa. Kasvatukseen kuuluu myös se, että neuvotaan, missä on soveliasta hoitaa vessahommat. Ettehän te vanhemmatkaan - toivottavasti - lorottele ja ähki olohuoneessa.

Tuosta tuli mieleen omat isovanhempani. Heillä oli elämänsä loppuun asti ulkohuussi, perusteluna "eihän nyt kukaan sisälle pasko".

Itse olen antanut esikoiseni istua siellä olkkarissa ja katsoa piirrettyjä potalla. Ajatteles, oppi silti tekemään asiansa vessaan ja pöntölle. Kuopus taas ei suostunut ikinä potalle, kun näki isoveljen pienestä saakka pönttöhommissa.

Joten kukin tavallaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin oman poikani pakotin potalle. Parin kerran jälkeen sitten hoksasi, että siinä ei oo mitään kamalaa. Aika pian siirtyi pöntölle.

Vierailija
24/31 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan enää suostuisi 3 vuotiasta paskahousua maanittelemaan. Sen ikäinen kyllä tajuaa kun sanoo miten homma hoidetaan. Pelkkää vedätystä pennulla.

Vierailija
25/31 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ainakaan enää suostuisi 3 vuotiasta paskahousua maanittelemaan. Sen ikäinen kyllä tajuaa kun sanoo miten homma hoidetaan. Pelkkää vedätystä pennulla.

Noissa vessajutuissa vaan tottumuksen voima on yllättävän suuri, ja jos on lapsen koko elämän ajan opettanut tälle että tarpeet tehdään vaippaan, voi olla kova paikka tehdä toisin. Vai vääntäisitö sä tortut tuosta vaan Mannerheimintielle, jos käskettäisiin?

T. Se, joka aloitti pottailun jo puolivuotiaiden kanssa.

Vierailija
26/31 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö on 2,5 v. Aloitimme pottaharjoitukset jo ennen vuoden ikää, ja kaikki meni ihan hienosti, kunnes yhtäkkiä tuli totaalinen lakko joskus puolentoista vuoden iässä. Lapsi jännitti ihan kaarelle itsensä, ettei potalle tarvitsisi mennä, kirkui ja tappeli vastaan. Luulen, että pottakammo sai alkunsa ummetuksesta: kakkaaminen on joskus sattunut, ja siitä tuli kammo.

Pidettiin suosiolla parin kuukauden ajan taukoa potalla käymisessä. Sitten kokeiltiin uudelleen tarrapalkinnon voimin. Taas alkoi pissaaminen pottaan sujua, kakkaa ei vieläkään suostunut pottaan tekemään. Sitten joku tökähti taas, ehkä tarrat eivät motivoineet tarpeeksi.

Nyt on tarrojen lisäksi soiva potta, joka selkeästi on lapsesta kiva. Silti potalla käymisestä pitää vääntää. Välillä pissaa pottaan, välillä ei millään. Ei osaa kertoa pissahätää, en tiedä tunnistaako edes itse, ei osoita mitenkään tunnistavansa. Jos on ilman vaippaa, ei edes yritä pidättää. Vaipan kanssa pidättää pari tuntia kerrallaan. Ilman vaippaa voi pissata housuun tunnin sisään kolmesti (tai olla pissaamatta joinakin päivinä).

Ajattelin kokeilla säiden lämmetessä uudelleen vaipan pois jättämistä. Jollei se tehoa, olen aika neuvoton.

Vierailija
27/31 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kesän tullen vaippa pois, kun lämpimät säät tulevat. Housupyykkiä tulee, ja voi ihan suoraan sanoa, ettei pissa/kakka housuissa ole kiva olla.

Vierailija
28/31 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiinnosta kysyn. Osaako joku kertoa miten ennenvanhaa lapset oppi käymään vessassa? Tämä ei ole mitään vinoilua. Jostain tuli mieleen.

Vaipat oli siihen aikaan niin onnettomia että lapdet oppi reilu vuosikkaina jo kuiviksi kun märässä vaipan virkaa toimittavadsa kangaspalassa oli niin ikävä olla. Vielä 80-luvun alkupuolellakin mentiin kangasräteillä ja muovikuorilla ennenku nykyvaipat tuli.

kyllä asunnoissa on aina ollu pottia/alusastioita johon aikuistekin pissas esim ettei yöllä tarvinu lähteä pakkaseen.

Vierailija
29/31 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä väännettiin 1,5-2,5 v iässä. Juu istui potalle, ei mitään tulosta. Kunnes lähellä 3 v ikää hoksasi ihan itse että kyllä pottaan voi pissiä ja kakkia. Munki luki jotain kirjaa, jossa oli potta-asioita.

Vierailija
30/31 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisko joku, mikä vika viestissä oli kun on noin ahkerasti alapeukutettu? O.o -viesti nro 3.

Vierailija
31/31 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppii kun oppii. Mikä kiire? Väkisin ei tule hyvää tulosta. Turha huomio asiasta pois. Eiköhän se siellä tarhassa seuraa muiden esimerkkiä. Ja on niitä muitakin samanikäisiä vielä vaipoissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän