firmakauppa.fi
onko kellään kokemuksia yksityisen firman ostosta? Ei siis mihinkään ketjuun kuuluvan. Tuolla firmakauppa.fi sivustolla näyttäisi olevan monta varteenotettavaa vaihtoehtoa.
Itse olen ajatellut asian näin. Jos ostaa yksityisen firman, niin etuna on ettei tarvitse maksaa rojalteja ketjujohdolle, vaan kaikki tuotto jää itselle. Myös valikoimasta saisi päättää täysin itsenäisesti ja pystyisi näin palvelemaan omia asiakkaita paremmin. Ja jos ostaa valmiin yrityksen niin asiakkaat ovat valmiina samoin kaikki kalusto (myyntitiski, kassat ym.). Jos perustaisi itse oman esim kahvilan tai kioskin, niin alkukustannuksena tulisi ainakin tarvittavat kalusteet, sähkötyöt ym remontit joita ei itse osaisi tehdä. Joten ajattelin, että ainakin omalla kohdallani valmiin firman osto tulisi jopa edullisemmaksi. Tarkoituksena on ostaa siis pelkkä liiketoiminta ei osakkeita. Perustaisin siis itse oman osakeyhtiön, jolloin en olisi vastuussa edellisen omistajan mahdollisista kupruista.
Jos yrityksellä vaan on näyttöä asiakasmääristä ja tuloslaskelma ja tase nättävät parilta edeltävältä vuodelta hyvälle. Niin itse en näe tässä mitään sudenkuoppaa. Eli olisiko jollain jotain vinkkejä mitä asioita kannattaisi ottaa huomioon?
kiitos jo etukäteen vastauksista.