Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö uudet lakanat pestä ennen käyttöön ottoa?

Vierailija
13.05.2016 |

En oo aiemmin pessy ja nyt sit lueskellu juttuja, havahtunu siihen et mun kehoon on saattanu imeytyä niistä vaikka mitä hirveitä myrkkyjä! Mulle ei ainakaan koskaan oo tullu ihottumaa yms, mutta mistä minä sitten tiedän jos niitä myrkkyjä on imeytynyt mun kehoon, kuinka paljon ja mitä haittaa ne elimistölleni aiheuttavat??

Emmä nyt tiennyt et uudet petivaatteet voi olla jopa hengenvaaralliset... Kuulostaa niin naurettavalta. Kun kaupastakin ostan uusia vaatteita, ajattelen että kun ne on käyttämättömiä niin ne on puhtaita ja voi laittaa suoraan päälle. Lakanapakkauksissa olen kyllä huomannut tekstin että " suositellaan pesua ennen käyttöönottoa " mut oon aatellu et se on vaan jotain turhan päivästä hömpötystä, kun kyllähän näiden pitäis ihan puhtaat olla kun ovat uudet ja kukaan ei ole vielä käyttänyt.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin. Johan ne on ihan kamalan tuntuisetkin tehdastärkkeineen. Haju on myös paha.

Vierailija
2/45 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hömpötystä on mutta tympiää on että eivät siellä tehtaalla voi tehdä käyttövalmista tavaraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin. Johan ne on ihan kamalan tuntuisetkin tehdastärkkeineen. Haju on myös paha.

Miks minä en oo huomannu mitään tällästä... T. Ap

Vierailija
4/45 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä on paljon kemikaaleja, mm. voimakkaita homeenestoaineita ja säilyvyyteen vaikuttavia aineita. Pesen aina kaikki tekstiilit ennen käyttöä.

Vierailija
5/45 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hömpötystä on mutta tympiää on että eivät siellä tehtaalla voi tehdä käyttövalmista tavaraa.

Niinpä.

Vierailija
6/45 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niissä on paljon kemikaaleja, mm. voimakkaita homeenestoaineita ja säilyvyyteen vaikuttavia aineita. Pesen aina kaikki tekstiilit ennen käyttöä.

Voihan hemmetti, mitähän nää myrkyt ovat sitten vuosien saatossa aiheuttaneet mun keholle? Kun itse en huomaa mitään muutosta oikeastaan...

Vierailija
7/45 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden yön olen nukkunut pesemättömissä uusissa lakanoissa, tai siis yritin nukkua. Ei tullut mitään, seuraavaksi yöksi piti pyytää käytetyt lakanat.

Vierailija
8/45 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan paketista otetuissa ja yhden kerran pestyissä lakanoissa on selvä ero: pesussa tehtaan haju häviää ja korppumainen olemus katoaa. Ei suoraan sänkyyn pedatuista lakanoista voine myrkytystä saada, mutta astmaatikolla voi olla ikävää.

Sisustusohjelmissa pedataan aina uunituoreet lakanat sänkyihin prässeineen kaikkineen, mutta kyllä minä veisin ne pesukoneeseen ennen ensimmäistä käyttöä.

Vierailija
9/45 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pesen liinavaatteet aina ennen käyttöönottoa. Pesen myös alusvaatteet. T-paitoja tai vastaavia en pese, nehän menevät pesuun paljon nopeammin kuin lakanat.

Kerran laiskuuttani laitoin uudet rintaliivit pesemättä päälle. Päivän parin päästä toisen olkaimen alle tuli hirveän iso ja kipeä paukama, kuin jättikokoinen finni, joka ei meinannut parantua millään. Kerta riitti sitä lajia.

Vierailija
10/45 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suoraan paketista otetuissa ja yhden kerran pestyissä lakanoissa on selvä ero: pesussa tehtaan haju häviää ja korppumainen olemus katoaa. Ei suoraan sänkyyn pedatuista lakanoista voine myrkytystä saada, mutta astmaatikolla voi olla ikävää.

Sisustusohjelmissa pedataan aina uunituoreet lakanat sänkyihin prässeineen kaikkineen, mutta kyllä minä veisin ne pesukoneeseen ennen ensimmäistä käyttöä.

No ei nyt varmaan suoraan myrkytystä, että joutuu soittamaan 112 ja lähtemään päivystykseen. Mutta mites on syövän laita ja että hedelmällisyys kärsii?

Vierailija
11/45 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pesen liinavaatteet aina ennen käyttöönottoa. Pesen myös alusvaatteet. T-paitoja tai vastaavia en pese, nehän menevät pesuun paljon nopeammin kuin lakanat.

Kerran laiskuuttani laitoin uudet rintaliivit pesemättä päälle. Päivän parin päästä toisen olkaimen alle tuli hirveän iso ja kipeä paukama, kuin jättikokoinen finni, joka ei meinannut parantua millään. Kerta riitti sitä lajia.

Oho. Te reagoitte sitten paljon helpommin iholla mitä minä, mulle ei oikeastaan koskaan ole tullut mistään mitään ihottumaa. Mutta eihän se silti sitä sano, etteikö ne myrkyt ois voinu kasaantua vuosien saatossa mun kehoon ihon läpi, hengityksen kautta ja aiheuttaa jotakin muuta tai vaikuttaa ihan vaan yleisesti terveydentilaan heikentävästi.

Vierailija
12/45 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mitä lakanoita ostaa. Suurin osa halpislakanoista tulee kaukoidästä konteissa ja niissä käytetään homeenestoaineita, kosteuden poistokemikaaleja ja hyönteismyrkkyjä, myös rotanmyrkkyä. Huonolla tsägällä  aineet pääsevät kontaktiin tekstiilin kanssa. Toki puuvillassa on usein formaldehydiä joten siksi pesen pyyhkeet ja lakanat aina ensin.

Ylipäänsä pyrin ostamaan hyvin tuulettuneita tekstiilejä ja huonekaluja eli siis käytettyjä.

Vierailija
13/45 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää pestä, en tajua miten joku voi nukkua siinä hajussa..

Vierailija
14/45 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä on tosiaan erilaisia suoja-aineita joten pese ihmeessä. Ihan sama missä valmistettu.

Vierailija
15/45 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakanat ja vaatteet on suositeltavaa pestä ennen käyttöönottoa mm. kankaan kutistumisen ja värjäävyyden vuoksi. Osa viimeistysvaiheissa käytetyistä aiheista voi myös aiheuttaa allergisia reaktioita, vaikkei olisikaan herkkä, puhumattakaan justiinsa niistä hyönteistentorjuntamyrkyistä tms.

Terv. vaatetusartenomi

Vierailija
16/45 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho. Te reagoitte sitten paljon helpommin iholla mitä minä, mulle ei oikeastaan koskaan ole tullut mistään mitään ihottumaa. Mutta eihän se silti sitä sano, etteikö ne myrkyt ois voinu kasaantua vuosien saatossa mun kehoon ihon läpi, hengityksen kautta ja aiheuttaa jotakin muuta tai vaikuttaa ihan vaan yleisesti terveydentilaan heikentävästi.

Telkkarista tuli jokin aika sitten dokumentti jossa pikkuvauvoilta otettiin verikoe ja tutkittiin myrkyt elimistöstä. Uudet huonekalut, lelut ja tekstiilit aiheuttivat piikin myrkkyjen määrässä elimistössä. Eli vanhemmat maalasivat huoneen, ostivat upouudet huonekalut ja muut vermeet ja niissä oli tietysti vaikka mitä kemikaleja.

Koska olen alalla töissä, olen aina vältellyt muovia, esim. vaippoja, ekan vuoden aikana ja pyrkinyt hankkimaan vaaleita paljon pestyjä vaatteita ja tekstiilejä pienille. En ole käyttänyt saippuaa tai kylpyöljyjä yms. ja tuulettanut hyvin kaikki jutut joita ei voi heti pestä, kuten vaunut.

Mutta eivät ne määrät nyt mitään vaarallisia olleet siinä dokumentissa, siinä vain näytettiin kemikaalicoctailin sadat aineet.

Vierailija
17/45 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu mitä lakanoita ostaa. Suurin osa halpislakanoista tulee kaukoidästä konteissa ja niissä käytetään homeenestoaineita, kosteuden poistokemikaaleja ja hyönteismyrkkyjä, myös rotanmyrkkyä. Huonolla tsägällä  aineet pääsevät kontaktiin tekstiilin kanssa. Toki puuvillassa on usein formaldehydiä joten siksi pesen pyyhkeet ja lakanat aina ensin.

Ylipäänsä pyrin ostamaan hyvin tuulettuneita tekstiilejä ja huonekaluja eli siis käytettyjä.

Finlaysonin lakanat mulla nyt on. Pyyhkeitäkään en ole pessyt ennen käyttöön ottoa... T. Ap

Vierailija
18/45 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus finleissonin lakanoita ostaessani paketissa luki erikseen ettei tarvitse pestä ennen käyttöä. Pesin silti.

Vierailija
19/45 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain uusissa lakonaissa on karmea haju jos niitä ei pese ensin. Ostin esim. yhden Pentikin setin ja yritin käyttää pesemättömänä mutta ei niissä pystynyt nukkumaan kun se haju oli niin hirveä. Eli pakko panna pesuun. Toisaalta on ollut aiemmin yksi toinen (selvästi kalliimpi) Pentikin setti, jossa ei ollut mitään ongelmaa ottaa suoraan käyttöön ilman pesua.

Vierailija
20/45 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja paskat....ikinä en ole pessyt pyyhkeitä, lakanoita tai alusvaatteita ennen ekaa käyttöä...oletteko jotenkin monivammaisia tai ihan elämästä vieraantuneita?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme