Käyttikö muiden äidit kuukautisten aikaan paksuja siteitä?
Mun äiti käytti. Muistan vielä ne paksut sidepakkaukset vessassa. ☺️ Eikö äidin ikäiset naiset luottaneet tällaisten nykyaikaisten ohuiden siteiden imukykyyn, ei oo tullu kysyttyä äidiltä koskaan. Ei osais varmaan käyttääkään näitä nykyaikaisia superohuita siteitä. 😀
Kommentit (60)
Kun mun menkat alkoi, meillä oli vaan noita pumpuli-verkko siteitä. Muistan vieläkin, miten ne tuntu kamalalle jopa sormissa, saati housuissa. Se pumpulin natina sai vilunväreet aikaseksi.
Onneksi nykyisin on vaihtoehtona myös kuukuppi. Voi kun sellainen olisi ollut nuoruudessanikin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnyttäneillä naisilla on usein runsaat kuukautiset niiden viimeisinä vuosina.
Huh. Onneksi olen vela, kun jäin miettimään että tuleeko mulle hurjan runsaat menkat tässä ennen kuin pääsee takaisin ihanaan menkattomaan aikaan.. :D
No saatiinhan me velankin näkökulma asiaan, jee. Kyllä voivat sinunkin kuukautisesi muuttua ikää kohti, älä vielä poksauta kuiharin korkkia auki. Mulla katosivat kuukautiskivut kokonaan synnytysten myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh. Onneksi olen vela, kun jäin miettimään että tuleeko mulle hurjan runsaat menkat tässä ennen kuin pääsee takaisin ihanaan menkattomaan aikaan.. :D
Eihän se vaadi kuin ison myooman, niin pääset ehkä sinäkin kokemaan kunnon monsuunit :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se vaadi kuin ison myooman, niin pääset ehkä sinäkin kokemaan kunnon monsuunit :)
Polyyppi riittää tähän myös. Tai endometrioosi tai jokin hormonihäikkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Polyyppi riittää tähän myös. Tai endometrioosi tai jokin hormonihäikkä.
Okei, okei... riittää jo moinen pelottelu :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No saatiinhan me velankin näkökulma asiaan, jee. Kyllä voivat sinunkin kuukautisesi muuttua ikää kohti, älä vielä poksauta kuiharin korkkia auki. Mulla katosivat kuukautiskivut kokonaan synnytysten myötä.
Anteeksi kamalasti, kun tulin mukaan keskusteluun ;) Mulla ei ole ollut koskaan kuukautiskipuja. Hyvä, että sultakin katosivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi kamalasti, kun tulin mukaan keskusteluun ;) Mulla ei ole ollut koskaan kuukautiskipuja. Hyvä, että sultakin katosivat.
Ei mullakaan ollut nuorena, mutta lähempänä kolmeakymppiä tuli. Onneksi ei ole enää.
Mun äiti käytti nuoruudessa pelkkiä vaateriepuja joita piti vähän väliä olla pesemässä. En tiedä oliko siteitä olemassakaan, ehkä rikkaammilla kaupunkilaisilla. Työlästä oli kuulemma kun oli runsaat ja kivuliaat mekat kuten minullakin. Särkylääkkeitä ei silloin paljoa ollut. Äitini on 88v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole lapsia minullakaan mutta nyt nelikymppisenä on runsaammat kuukautiset kuin on koskaan ollut. Tosin ne kestää vähemmän aikaa. Lääkärin mukaan tämä on yleistä kun vaihdevuodet alkaa lähestyä. Runsain vuoto kestää minulla onneksi vain noin vuorokauden, mutta silloin on päästävä vaihtamaan side tunnin välein (käytän suurinta mahdollista yösidettä, joka kuitenkin on semmoinen ohutversio). Monesti olen ajatellut, että onneksi olen toimistotöissä, koska olisi mahdotonta olla työssä jossa vessaan ei pääse vähintään kerran tunnissa.
Ja kyllä minäkin muistan niitä vaippasiteitä käyttäneeni 80-luvulla. Onneksi kehitys kehittyy tässäkin asiassa.
Vierailija kirjoitti:
"Vedä narusta ja nauti kesästä" - ai toi oli ihan oikeasti niiden mainoslause, mä luulin, että se on vitsi :D
No, tamponimainokset esittävät iloisia naisia hyppelemässä uimaan tai pyörän päällä kesämaisemissa tms. En muista tarkkaa mainoslausetta, mutta kansan suussa se tiivistyi tuohon "Vedä narusta ja nauti kesästä", joka kuitenkin taisi olla napattu perämoottorimainoksesta! :D
Mun äiti käytti sellaista virkattua taskua, jonka sisään laitettiin selstoffia imuksi. Side oli kuminauhalenkeillä kiinni kapeassa vyössä. Näitä siteitä oli 6-10 kpl ja ne pestiin keittämällä.
Että sellainen oli minun äitini nuoruus, kaupan siteet - ne paksut - oli mahtava uudistus puhumattakaan siitä, kun keksittiin teippikiinnitys!
Mun mielestä siteet on nykyisin huonompia. Ei ole ollenkaan mukavan pehmeitä asiallisia siteitä runsaista kuukautisista kärsiville. Käytän alwaysin yösidettä ympäri vuorokauden ja kuukautisten jälkeen alapää on kipeä monta päivää.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä siteet on nykyisin huonompia. Ei ole ollenkaan mukavan pehmeitä asiallisia siteitä runsaista kuukautisista kärsiville. Käytän alwaysin yösidettä ympäri vuorokauden ja kuukautisten jälkeen alapää on kipeä monta päivää.
Ootko kokeillut vuokkosia? Niissä löytyy esim. puuvillaisia siteitä. Ja ne ei ainakaan itselläni aiheuta ongelmia. Vaikka noiden muiden merkkien kanssa kutisee koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mullakaan ollut nuorena, mutta lähempänä kolmeakymppiä tuli. Onneksi ei ole enää.
Onneksi olen jo viisikymppinen :)
Tuossa linkissä vähän historiaa kuvina.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa linkissä vähän historiaa kuvina.
Meidän tuppukylässä ei kyllä 80-luvulla ollut noin moderneja siteitä. Pötkylöitä vain.
Äiti käytti tamponeja, oli syntynyt -44. Nuoruudessaan kai noita sidevöitä.
Mulla alkoi kuukautiset 1979. Siteet oli paksuja suorakaiteen muotoisia. Pelotti, että näkyvät housujen läpi. Muistan merkin "Salaiset siniset". Yöside oli Nainen-merkkinen, vauvan vaipan tyyppinen iso ja paksu suorakaide. Pistin niitä kaksi peräkkäin yöksi, etten olisi valunut lakanoille. Ne piti itse ostaa, äiti osti vain pieniä päiväsiteitä. Siinä 80-luvun alussa tuli Libresseltä ohuempi side, niitä sitten käytin päiväaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen sun äiti on?
Äiti on siinä kuudenkympin kieppeillä. Ap
Minä olen äitisi ikäluokkaa, 61-vuotias. Ja käyttänyt juuri niitä paksuja siteitä. Kun ei muita ollut minun nuoruudessani olemassakaan.
Ne ohuet tulivat sitten vasta, kun olimme jo ihan kypsässä aikuisiässä. Kyllähän niihin oli ilo siirtyä, mutta se ilo jäi lyhytaikaiseksi. Ainakin minulla kuukautiset muuttuivat loppuvuosina niin runsaiksi, etteivät nykyiset ohutsiteet sitä vuotoa kyenneet imemään.
Mulla oli ihan kamalan runsaat kuukautiset. Muistan 70-luvulla, kun tädin lapset olivat mummolassa kylässä niin varastin niitä lasten muoveja (siis silloin oli harsovaippa ja muovi) ja laitoin ne pöksyihini. Kukaan ei minua nuorena tyttönä opastanut mitenkään. Asuin mummon ja papan kanssa ja nämä asiat eivät olleet tapetilla.
Koulussakin vuodin kamalasti ja häpeä oli hirveä! Kun omalla tyttärellä alkoivat kuukautiset niin yritin olla rauhallinen ja opastaa häntä oikein.
Minäkin olen teininä käyttänyt Perfektoja sidevyön kanssa ( nyt olen 41v.) Mulla oli runsaat kuukautiset (tuolilta noustessa hulvahti verta) enkä jostain syystä halunnut käyttää tamponeja. Perfektat olivat tosiaankin paksuja (2 cm?) mutta imivät hyvin ja suojasivat ohivuodoilta, kun vyön avulla ne sai tiiviisti alapäätä vasten. Side kiinnitettiin sellaiseen muoviosaan, joka painoi ikävästi perskannikoiden väliin, jos oli pitkä koulupäivä.