Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Käyttikö muiden äidit kuukautisten aikaan paksuja siteitä?

Vierailija
13.05.2016 |

Mun äiti käytti. Muistan vielä ne paksut sidepakkaukset vessassa. ☺️ Eikö äidin ikäiset naiset luottaneet tällaisten nykyaikaisten ohuiden siteiden imukykyyn, ei oo tullu kysyttyä äidiltä koskaan. Ei osais varmaan käyttääkään näitä nykyaikaisia superohuita siteitä. 😀

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti käytti. Muistan vielä ne paksut sidepakkaukset vessassa. ☺️ Eikö äidin ikäiset naiset luottaneet tällaisten nykyaikaisten ohuiden siteiden imukykyyn, ei oo tullu kysyttyä äidiltä koskaan. Ei osais varmaan käyttääkään näitä nykyaikaisia superohuita siteitä. 😀

Vanhemmiten naisille tulee usein runsaammat kuukautiset, jolloin ohutsiteet ei tosiaan käy.  Itsekin jouduin siirtymään yösiteiden käyttöön kellon ympäri vaikka mieluiten olisin toki pitänyt ohutsiteitä jos ne olisivat riittäneet. Joten, kyse ei varmaan ole ollut äitisi antiikkisuudesta.

Sulla on nyt käsitteet pahasti hakoteillä. Yöside ei todellakaan ollut/ole sama kuin paksu side. Ennen ne siteet oli tosi paksuja ja tuntuivat tosi inhottavilta mötiköiltä pikkuhousuissa. Niitä oli päiväsiteitä ja yösiteitä (muistaakseni yöside oli vain pidempi), mutta paksuja ne oli kaikki.

Itse olen syntynyt 1976 ja kuukautisteni alkaessa markkinoilla oli vain noita paksuja mötiköitä. Imukyky niissä oli tosi huono, nykyaikaiset ohuet päiväsiteetkin imee paremmin kuin ne vanhanaikaiset yösiteet. Niissä se veri jäi jotenkin lillumaan siihen siteen pinnalle, eikä imeytynyt siteen sisään. Muistaakseni niissä ei ollut edes siivekkeitä. Jos oli runsaat kuukautiset piti ostaa napakat "kontrollihousut" (semmoiset mitä nykyään käytetään että nainen saa mahaläskit nätisti suoraksi juhlapuvun alle) jotka sitten piti siteen napakasti paikoilleen ja vähemmän pääsi valumaan ohi.

Muistan ikuisesti sen hetken kun näin ensimmäistä kertaa elämässä uudenlaiset ohuen siteen. Ihmettelin että eihän tämä mitenkään voi riittää. Olihan se melkoinen tunne kun tajusit että mitä hittoa, näähän on ihan uskomattomia!

Joo ei niissä ollut mitään siivekkeitä. Ohut liimanauha vain keskellä sidettä tai sitten kaksi ohutta molemmin reunoin. Mä nukuin aina pyöräilyshortsit jalassa, kun oli menkat. :)

Ja pahimpina vuotopäivinä piti laittaa kaksi sidettä ja se näkyi housuista läpi miten oli paksuvaippa. Ne kyllä näkyi joistakin housuista vaikka ei kehta olisi ollutkaan... Usein näki hyvin kenellä on menkat.

Vierailija
22/60 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tjaa. Minä olen 35-vuotias ja itsekin joutunut joskus tuollaisia paksuja käyttämään silloin 90-luvulla. 

Olen saman ikäinen ja kun kuukautiset alkoivat tarjolla ei ollut vielä ohuita siteitä. Jonkun ajan päästä markkinoille tuli ensimmäiset "ohuet" siteet, mutta kyllähän nekin aikamoisia vaippoja nykyajan siteisiin oli.

Eli nämä ohuet ja huomaamattomat ei ole todellakaan mikään vanha keksintö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmiten naisille tulee usein runsaammat kuukautiset, jolloin ohutsiteet ei tosiaan käy.  Itsekin jouduin siirtymään yösiteiden käyttöön kellon ympäri vaikka mieluiten olisin toki pitänyt ohutsiteitä jos ne olisivat riittäneet. Joten, kyse ei varmaan ole ollut äitisi antiikkisuudesta.

Sulla on nyt käsitteet pahasti hakoteillä. Yöside ei todellakaan ollut/ole sama kuin paksu side. Ennen ne siteet oli tosi paksuja ja tuntuivat tosi inhottavilta mötiköiltä pikkuhousuissa. Niitä oli päiväsiteitä ja yösiteitä (muistaakseni yöside oli vain pidempi), mutta paksuja ne oli kaikki.

Itse olen syntynyt 1976 ja kuukautisteni alkaessa markkinoilla oli vain noita paksuja mötiköitä. Imukyky niissä oli tosi huono, nykyaikaiset ohuet päiväsiteetkin imee paremmin kuin ne vanhanaikaiset yösiteet. Niissä se veri jäi jotenkin lillumaan siihen siteen pinnalle, eikä imeytynyt siteen sisään. Muistaakseni niissä ei ollut edes siivekkeitä. Jos oli runsaat kuukautiset piti ostaa napakat "kontrollihousut" (semmoiset mitä nykyään käytetään että nainen saa mahaläskit nätisti suoraksi juhlapuvun alle) jotka sitten piti siteen napakasti paikoilleen ja vähemmän pääsi valumaan ohi.

Muistan ikuisesti sen hetken kun näin ensimmäistä kertaa elämässä uudenlaiset ohuen siteen. Ihmettelin että eihän tämä mitenkään voi riittää. Olihan se melkoinen tunne kun tajusit että mitä hittoa, näähän on ihan uskomattomia!

Jaa. Mä olen itseasiassa kaivannut niitä vanhoja kunnon paksuja siteitä. Ne sentään imi sen vuodon eikä hiertänyt alapäätä kipeäksi kuten tekevät nykyiset kemikaalikyllästetyt ohuemmat siteet. Ja mitä tulee varsinaisiin ohutsiteisiin niin ne käy vain tosi niukkaan vuotoon. Nykyaikaiset ohuet päiväsiteet on sama kuin pistäisi pikkusen parannellun pikkuhousunsuojan. Alwaysilla oli mun ikäni parhaimmat normaalit päiväsiteet sen jälkeen kun ne keksi niihin siivekkeet. Ennen kuin menivät pilaamaan ne jossakin 2005 vuoden paikkeilla. 

Vierailija
24/60 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen sun äiti on?

Äiti on siinä kuudenkympin kieppeillä. Ap

No äitisi on saattanut käyttää sellaisiakin siteitä, missä oli pitkät nauhat, joilla side kiinnitettiin kuminauhasta tehtyyn sidevyöhön. Jostain puuvillaristikkokankaasta ne oli tehty ja sisällä kai jotain vanua :) Sellaisilla siteillä itse olen aloittanut. nimim  65 vuotias

Vierailija
25/60 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku edellä kirjoitti:

"Alwaysilla oli mun ikäni parhaimmat normaalit päiväsiteet sen jälkeen kun ne keksi niihin siivekkeet. Ennen kuin menivät pilaamaan ne jossakin 2005 vuoden paikkeilla."

Tämä on NIIN totta! Ne Alwaysin alkuaikojen siivelliset ohutsiteet olivat pinnaltaan sellaista pientä reikää täynnä, kuin huokosia, muuten ihan sileä saumaton pinta. Kääntöpuoli oli väriltään vaalean aprikoosi.

Imivät todella nopeasti nesteen sisäänsä. Eli kun yhtäkkiä tuli jättilorahdus, se imeytyi kaikki heti siteeseen. Nykyään pinta sellainen muovisempi ja reiättömämpi. Vuoto jää pinnalle lillumaan ja valumaan ohi..

Vierailija
26/60 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidit? No mä olen 43v ja olen itsekin käyttänyt 80-luvun lopulla.

Vierailija
27/60 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyttäneillä naisilla on usein runsaat kuukautiset niiden viimeisinä vuosina. Oma äitini käytti silloin tarvittaessa tamponia ja sidettä yhtäaikaa, varmaan moni muukin.

Kesätyöntekijä kaupassa melkein 40v. sitten huomasin, että keski-ikäiset naiset ostavat paljon lastenvaippoja. Ihmettelin työkaverille onko noin monella niin pieniä lapsia vai menevätkö lapsenlapsille, jolloin työkaveri valisti että kyllä niistä suuri osa menee ostajan omaan käyttöön.

Ne ohuiden siteiden siivet ovat kyllä palkinnon arvoinen ajatus.

Vierailija
28/60 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No äitisi on saattanut käyttää sellaisiakin siteitä, missä oli pitkät nauhat, joilla side kiinnitettiin kuminauhasta tehtyyn sidevyöhön. Jostain puuvillaristikkokankaasta ne oli tehty ja sisällä kai jotain vanua :) Sellaisilla siteillä itse olen aloittanut. nimim  65 vuotias

Kamalaa! 😳

Vierailija
29/60 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 48 v ja käyttänyt paksuja siteitä, kun ei muuta ollut. Se ohut teippikin niissä oli luojan lykky.

Mulla on aina ollut runsaat kuukautiset ja mä kirosin siivekkeet helvettiin. Ne siirsivät näppärästi vuodon siteen alle housuihin.

Nyt mulla on hormonikierukka ja niukka vuoto ja ohuet siivekkeeliset siteet toimivat. oli aika kun piti olla yöside ja tamponi ja edes ne eivät riittäneet. Vuoto saattoi tulla puolessa tunnissa ohi / ylim

Vierailija
30/60 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin 70-luvulla oli terveyssiteitä mm. Monella, Perfekta, Helmi... ja niiden kanssa käytettiin sidevyötä.

Vierailija
31/60 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei käyttänyt, vaan tampaxia, äitini syntynyt -51.

Onko tamponi vanhempi keksintö kuin kuukautisside? 😮

Ohis sanoo, että en tiedä, mutta mäkin muistan, että äidilläni oli kauan ennen ohuita siteitä tampaxeja niiden paksujen siteiden lisäksi. Mulla ei ollut vielä kuukautisia silloin eli se oli joskus 80-luvulla. Mulla alkoi -91 tai -92 ja niihin aikoihin alkoi tulla niitä ohuita enemmän.

Juu sama muistikuva täältä jostain 80-luvun alusta, v. 1949 syntynyt äitini käytti sekä Tampaxeja, paksuja siteitä ja sitten vielä sänky oli melkoinen viritelmä monine pyyhkeineen.

Runsaat kuukautiset häneltä hoidettiin kohdun poistolla vasta siinä vaiheessa kun oli täyttänyt 45 ja runsaat vuodot sen kun jatkuivat. Jännitti toimenpidettä aluksi, mutta myöhemmin ihmetteli miten hänelle ei oltu ehdotettu sitä jo paljon aikaisemmin!

Vierailija
32/60 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin jouduin alkuun käyttämään paksuja siteitä, kuukautiset alkoi vuonna 1990.

Menkat eivät ole edes superrunsaat, mutta olen alkanut käyttää Libressen paksua yösidettä jokunen vuosi sitten. On pehmeämpi ja vähemmän muovinen, käytössä tosi mukava. Päivällä en toki paksua sidettä housuihin tunkisi.

Vierailija
33/60 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudet Vuokkosen siteet ovat huonompia kuin vanhat.

Vierailija
34/60 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ostettiin pelkästään niitä (sekä mulle että äidille, ihan tällä vuosituhannella), koska ne olivat halvempia. Paksuudesta huolimatta niissä oli huono imukyky ja joskus ne pääsivät liikkumaan ja myttääntyivät tupoksi, joka päästi puolet vuodosta ohi :D Kuukautiset muuttuivat huomattavasti helpommiksi, kun sain jostakin ohuempia siteitä ja sain suostuteltua äidin ostamaan niitä. Ovat muuten ohutsiteetkin kehittyneet vuosien saatossa huimasti, joskus osa oli kamalan hiostavia, rapisevia, tarttuivat ihoon tai siivekkeet ohjasivat vuodon väärään paikkaan...!

Vierailija
35/60 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uudet Vuokkosen siteet ovat huonompia kuin vanhat.

Ovat kyllä vanhoja pehemeämpiä, mutta myös imuteho tuntuu huonontuneen. Nykyään ovat kaikki valkoisissa pakkauksissa, aikaisemmin kaikki eri värisissä. Ehkä noita vanhoja löytyy vielä jostain kaupasta.

Vierailija
36/60 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olen itse viiskymppinen ja muistan tasan tarkkaan että äiti käytti tamponeja (Tampax) sehän on keksitty USA:ssa jo 30-luvulla. Äidillä oli myös varalta siteitä. Joskus pieneltä paikkakunnalta ei lähikaupasta saanut kuin vanhanaikaisia terveyssiteitä (sic!), just noita ylläkuvattuja pumpuli-verkko hässäköitä, joita käytettiin vyön kanssa. Sellaisia äiti kertoi nuorena käyttäneensä. Ne olivat vaan siinä vaiheessa vielä itsetehtyjä virkkaamalla, kestovaippoja, joita pestiin ja käytettiin uudelleen!

Mun ekat menkat tulivat 1972 ja onneksi silloin oli jo sellaisia paperisia vähemmän paksuja siteitä - ehkä 1,5 cm paksuja. Niissä ei kuitenkaan ollut vielä siipiä, eikä muovia siinä pohjassa, joten aina sai jänskätä ettei valu sivusta tai läpi. Ja usein näin tapahtui. Piti aina laittaa tupla-alushousut, kaksi sidettä päällekkäin ja keksiä muuta kikkaa.

Myyntin tulivat myös OB:t Tampaxien lisäksi. Tamponeja mainostettiin tv:ssä mainoslauseella: "Vedä narusta ja nauti kesästä"! :D

Vierailija
37/60 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun menkat alkoi 70- ja 80-lukujen vaihteessa. Äiti osti aina kaupasta mitä halusin, jopa tamponeja vaikka oli sitä mieltä ettei niitä olisi saanut käyttää. Ehdotti mulle niitä vanhanaikaisia sidevöitä, kun menkat oli niin runsaat että sotkin joskus petivaatteet. Kieltäydyin ehdottomasti. Äiti hyväksyi.

Pointsit mun kasikymppiselle mammalle, vai mitä :)

Vierailija
38/60 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ei niissä ollut mitään siivekkeitä. Ohut liimanauha vain keskellä sidettä tai sitten kaksi ohutta molemmin reunoin. Mä nukuin aina pyöräilyshortsit jalassa, kun oli menkat. :)

Ja pahimpina vuotopäivinä piti laittaa kaksi sidettä ja se näkyi housuista läpi miten oli paksuvaippa. Ne kyllä näkyi joistakin housuista vaikka ei kehta olisi ollutkaan... Usein näki hyvin kenellä on menkat.

Seiskytluvun "muotoiltu" side oli keskeltä valtavan paksu ja molemmista päistä ohut.. ja todellakin, kuudellennal luokalla piti laitta usemapi side jos halusi selvitä kunnialla päivästä. Tähän vielä vessat, joissa ei ollut ovia. Käykö kateeksi?

Vierailija
39/60 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vedä narusta ja nauti kesästä" - ai toi oli ihan oikeasti niiden mainoslause, mä luulin, että se on vitsi :D

-

Kun mulla alkoi menkat muistaakseni -92, äiti oli ostanut mulle paketin Allwayseja valmiiksi. Sehän oli se ensimmäinen ohutside. Pari vuotta myöhemmin lopetin siteiden käytön ja vaihdoin tamponeihin. Musta ne ohutsiteetkin tuntuivat niin kamalilta ja kutittavilta (etenkin sen ajan Libresset, jotka olivat tosi muovisia). Mulla onkin joku herkkyys siteille, kun jouduin ekan lapsen kohdalla käyttämään jälkivuodon aikana siteitä, mulla kuoriutui alapäästä nahka. Tokan lapsen kohdalla ostin sitten kestositeitä. Paksuihin siteisiin olen tutustunut synnärillä, nehän on just saman tyylisiä kuin ne siteet, joita äitini käytti, kun olin lapsi. Paitsi synnärin siteissä taitaa olla muovi pohjassa kuitenkin? En muista. Huomasin muuten, että kaupasta ei saa sellaisia paksuja siteitä lainkaan. Olisin ostanut niitä jälkivuodon aikana (käytin välillä niitä kertakäyttösiteitäkin, kun mulla ei ollut niin montaa kestosidettä).

Vierailija
40/60 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnyttäneillä naisilla on usein runsaat kuukautiset niiden viimeisinä vuosina.

Huh. Onneksi olen vela, kun jäin miettimään että tuleeko mulle hurjan runsaat menkat tässä ennen kuin pääsee takaisin ihanaan menkattomaan aikaan.. :D