Häävieraan näkökulmasta ajateltuna, mikä on ollut häissä ikävintä/huonointa/tylsintä/epäonnistuneinta?
Jos yrittää välttää muiden tekemiä sudenkuoppia, saisi ehkä järjestettyä vieraillekin kivat häät. Hääparillehan se päivä on joka tapauksessa ikimuistoinen, mutta jotta vieraillakin olisi hauskaa, olisi kiva kuulla häävieraiden kokemuksia pilalle menneistä häistä.
Kommentit (2309)
Häät ilman katosta, suorassa paahteessa. Sain migreenikohtauksen, ensioireiden aikaan kyselin jo morsiamelta että pääsisikö sukutilan päärakennukseen lepäämään, varjoa ei ollut missään. Sain vain epämääräisiä syitä, miksi ei. Aloin voida pahoin ja oli vaikeuksia nähdä mitään. Oksentelin sitten pusikkoon ja morsian koitti kieltää minua soittamasta kyytiä itselleni, "eihän tässä mitään ole". Edelleenkään sisälle ei päässyt ja ambulanssikyytiä ei pelkän migreenikohtauksen takia saa. Jonkun lapsi sai auringonpistoksen ja toinen alkoi muuten vaan voida huonosti +27 asteessa suorassa paahteessa, heitäkään ei sisälle päästetty. Lopulta lähdettiin yhteiskyydillä kotiin.
Sulho oli mun ala-asteen seksileikki kumppani, panemista ei ymmärretty.
Vierailija kirjoitti:
varmaan se kun aikoinaan olisi pitänyt mennä lasten nurkkaan vahdiksi melkein 20 lapselle 1-6 olevalla ikähaarukalla koska morsian oli luvannu kaikille perheille niin että minä vahdin. Eikä se arvon morsian edes kysynyt sitä aikoinaan vaan ilmoitti että mä menen sinne. Just just, en kyllä menny. Olin tuolloin 15 ja ainoa lapsi niin mulla ei ees ollu lapsen hoidosta mitään käsitystä. Nähnyt kyllä joo mutta en hoitanut
Tulee mieleen omat hääni: Menimme naimisiin lyhyen tuttavuuden jälkeen eikä omat vanhempani ja miehen vanhemmat ja muut sukulaiset olleet tavanneet toisiaan ennen häitä. Tuleva anoppini tiesi kuitenkin, että minulla on 15v sisko. Hän keksikin kuningasajatuksen: minun siskoni voisi hoitaa häiden ajan mieheni veljen 2v poikaa, jotta aikuiset saavat juhlia rauhassa. Eli hän olisi estänyt morsiamen ainoaa siskoa osallistumasta häihin. Minä sanoin heti, ettei käy ja siskoni sanoi, että jollei saa osallistua häihin, lähtee sitten kavereiden kanssa jonnekin. Niin miehen veli vaimoineen saivat hoitaa itse lapsensa. (Eivät juhlineet muutenkaan pitkään, koska vaimo oli aika pitkällä raskaana. )
Jäätävän kylmä juhlapaikka. Sadekelillä kivinavetassa. Ovet auki ja läpiveto jatkuvasti. Hrt. Onneks sain paikan syrjemmästä ettei tuullut hameen alle.
Alkoholiton juoma oli mehukatti tai limsa. Ei maistu aikuiselle. Vissyä/alkoholiton booli tms olis ollu kiva.
Parhaat:
Vaikka vihkimisen jälkeen jouduttiin odottamaan hääparia kauan, kuljetustekninen ongelma, niin päästiin juhlapaikalle sisään ja tarjolla oli vettä ja suolatikkuja. Odotteluaika oli pitkä mut pääs sentäs istumaan yms.
Hääkuvat otettiin ruokailun yhteydes. Eli hääpari haki ruokansa ekoina. Meni kuvattavaks ja tulivat santsikuerrokselle kuvien jälkeen. Kukaan ei edes huomannur et kävivät kuvissa.
Ystäväpariskunnan häissä oli odottelua, joka ei johtunut hääparista vaan siitä, että sulhasen äidin piti vaihtaa vaatteet kirkon ja juhlan välissä. Väki odotteli baarin puolella, josta sai ostaa omakustanteisesti juomia. Juhlasaliin päästiin sitten kun sulhasen äitikin pääsi uusine kolttuineen paikalle.
Samassa juhlassa oli morsiamen entinen työkaveri ja poikaystävänsä kysynyt parilta etukäteen, että saako esittää ohjelmaa. Pari oli luvannut, mutta samalla painottanut, että morsiuspari ei sitten itse osallistu ohjelmaan. No kuinka ollakaan: ohjelma oli se, että morsiamelle annettiin kaulin käteen ja sulhaselle paperi, jossa laulun sanat. Sulhasen piti laulaa ja morsiamen johtaa laulua kaulimella. En tiedä, oliko näiden ohjelman järjestäjien tiedossa etukäteen, että sulhasen lauluääni on 4. Joka tapauksessa ainakin me tunsimme suurta myötähäpeää numeron järjestäjien puolesta. Jälkeen päin sulhanen kertoi, että teki mieli kuristaa se vaimonsa ex-työkaverin poikaystävä.
Miettikää häitä järjestäessänne, paljonko ne tulevat maksamaan rahaa ja vaivaa vieraille. Ei ole kiva, jos suurin osa vieraista joutuu matkustamaan juhliin 300km päästä ja kustantamaan kaikki siirtymiset ja yöpymiset itse. Hääpari tietenkin toivoo vain rahaa lahjaksi.
Itse jään tulevana kesänä ystäväni häistä pois, koska minulla ei vain ole 170-200e laittaa yhteen iltaan. Pois jää varmasti moni muukin.
Käyttäjä1958 kirjoitti:
Se odottelu. Yhdet huonoimmista häistä olivat kesän kauneimpana päivänä, hääpari kuvautti itsensä vihkimisen jälkeen, ja vieraat odottivat. Ja odottivat. Ja sitten kun ruokaa saatiin, sen kanssa oli vain kotikaljaa - olivat päättäneet säästää alkoholitarjoilun iltaan. En harrasta väkeviä, mutta lasillinen kuohuvaa tai viini ruuan seurana olisi odottelun jälkeen ollut poikaa. Jo ruokailun aikana aloinkin odottaa kotiinlähtöä.
Toivottavasti sulla oli pullo poikineen kotona odottamassa. Onhan se rankkaa, jos ei saa viiniä heti halutessaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun mietitte juhlien ajankohtaa niin varmistakaa ettei kyseisenä päivänä oli koulujen loppumispäivää esim. ammattikoulujen valmistumisia tai yo-juhlia. Nämä ovat melkein aina toukokuun lopulla tai kesäkuun alussa.
Meillä kävi näin kerran, että puolison puolella oli häät samana päivänä kun oma sisarukseni vietti yo-juhlia. Harmitti!!!
Kannattaa myös tarkistaa, ettei ko. päivänä ole merkittäviä urheilun arvokisoja. Jos järjestää häät samana päivänä kuin jalkapallon MM-kisojen puolivälierät pelataan tai miesten keihään olympiafinaali heitetään, niin sitten on ihan turha itkeä, jos kaikki miesvieraat kyttäävät kisoja tv:n ääressä tai kännykästään.
Ainoat ei-tylsät ovat olleet mökkihäät. Vähän voi piristää, jos on paljon hyvää ruokaa ja juomaa ja hyvä bändi. Rentous! Morsiamen kampaus, meikki, servetit yms eivät pelasta mitään. Ja bestmanien jutut on aina perseestä.
Suurin osa tuntuu haluavan, että vihkiminen olisi vasta illalla. Minä olen sitten vastarannan kiiski tässä asiassa. Jos on kutsuttu vanhoja isoäitejä, heidän pitäisi päästä jo hyvissä ajoin nukkumaan. Minä myös mielelläni ajaisin kotiin vielä samana iltana. Enkä todellakaa halua päästä syömään vasta joskus 19. Saattaisinpa jopa jäädä pois kovin myöhään pidettävistä häistä. Kerran olen ollut häissä, jotka alkoivat klo 16 ja se oli kyllä meille sopiva aika, koska sekä vihkiminen että juhlapaikka olivat kävelymatkan päässä kotoamme.
Meillä on häät järjestetty tarkoituksella kesäkuun 1. päivä. Ihan vaan siksi, että saatiin järjestttyä pienemmät häät ja osa joutui sanomaan ei-kiitos, minkä varaan olimme laskeneet. Ehkä se harmitti, mutta me saimme näin hyvän käytännön syyn karsia osan vieraista, koska ei olisi ollut varaa kestitä isoa porukkaa. Erityisesti yksi miehen kaverin tyttökaveri ärsytti ja säästyin kutsumasta häntä omien lakkiaistensa vuoksi.
-Vieraiden odotuttaminen vihkimisen ja juhlan välissä. Hääkuvat voi ottaa etukäteen niin kaikilla on parempi olla.
-Vieraat eri tiloissa. Parhaat tunnelmat häissä AINA on tullut jos vieraat ja hääpari mahtuu keskenään syömään samaan tilaan
-Liian tiukat avecittomuussäännöt, mutta toisaalta myös liian isot häät "pakko kutsua" -vierailla. Parhaita sellaiset, jotka kaikki ovat aidosti parin puolesta paikalla ei velvollisuudesta
-Liian tiukka aikataulu
Minua ei sieppaa muu, kuin se, että alkoholiin kyllä satsataan, mutta ei alkoholittomiin juomiin. Voin toki kohottaa maljan alkoholillisella ja koskettaa suuta lasiin. En ole käyttänyt alkoholia koskaan sen kummemmin ja olen sen vähäisenkin jättänyt jo toistakymmentä vuotta sitten.
Siksi ihmettelen, että onnittelumaljana ei ole automaattisesti alkoholitonta. Onhan monissa häissä lapsiakin. Tulee turhaa sählinkiä (koettu on), kun tajutaan onnittelumaljoja tarjotessa, että hei, mitä me näille 4-10 vuotiaille annetaan. Huudetaan keittiöön, että he onks meillä limsaa. Kun itse pyysin myös alkoholitonta, huudettiin keittiöön myös niin, että koko juhlaväki kuuli, että HEI TÄÄLLÄ YKS NAINEN KANS HALUAA JOTAIN POMMAKKIA TAI LIMSAA. Keittiöstä kuului huuto, että EIKS SE NYT VOIS OTTAA TÄN KERRAN KUOHUVAA, VAI ONKO SE RASKAANA.
Siinä seisoin kaikkien tuijottaessa vyötärönseutuani. Laski kyllä juhlafiilis.
No muille oli ruokajuomana viiniä ja alkoholittomana vihreää mehukattia. Olisi ollut edes sitä kotikaljaa. Vissyvesi olisi ollut erittäin kiva.
No, on toinenkin. Parissa häissä meitä sukulaisia häädettiin ulos, että bileet voi alkaa. Tuntui, että meidät oli kutsuttu vain lahjojen vuoksi aj heti ruoan jälkeen meistä haluttiin eroon.
Vierailija kirjoitti:
Häät ilman katosta, suorassa paahteessa. Sain migreenikohtauksen, ensioireiden aikaan kyselin jo morsiamelta että pääsisikö sukutilan päärakennukseen lepäämään, varjoa ei ollut missään. Sain vain epämääräisiä syitä, miksi ei. Aloin voida pahoin ja oli vaikeuksia nähdä mitään. Oksentelin sitten pusikkoon ja morsian koitti kieltää minua soittamasta kyytiä itselleni, "eihän tässä mitään ole". Edelleenkään sisälle ei päässyt ja ambulanssikyytiä ei pelkän migreenikohtauksen takia saa. Jonkun lapsi sai auringonpistoksen ja toinen alkoi muuten vaan voida huonosti +27 asteessa suorassa paahteessa, heitäkään ei sisälle päästetty. Lopulta lähdettiin yhteiskyydillä kotiin.
Sukulaismiehen morsian halusi viettää häät meillä sukutalossa, tai oikeastaan pihalla. Esitimme kaikki syyt, miksi ei, mutta hän piti päänsä ja lopulta suostuimme mutta vain sillä ehdolla, että sisälle ei tulla. Ja että me emme itse tee yhtään mitään telttojen pystytystä tai sähköasennuksia, että saadaan ruoka lämpimänä tarjolle.
Viikkoa ennen juhlaa tulivat kaason ja bestmanin kanssa pihaan ja ensimmäisenä paukkasivat sisään katsomaan, missä on morsiamen lepotila. Ilmoitin, että edelleenkään sisälle ei tule kukaan, ei edes vessaan. Hankkikaa bajamajat. Näytin, missä on ruohonleikkuri ja muistutin, mistä alueesta on sovittu.
Viikon aikana kävivät joka päivä, vähän vähältä saivat katoksia pystyyn. Joka kerta morsian vaati, että hän tarvitsee lepohuoneen ja minä intin yhtä itsepäisesti, että ovet on lukossa. Hääpäivänä pitopalvelu tuli pihaan, mitään sähköjä ei oltu muistettu laittaa, joten tarjolla ei ollut kylmiä juomia ja kuumaa ruokaa. Ei ollut vesipistettä jne., koska morsian oli viimeiseen asti luottanut, että kun pitopalvelu röyhkeästi tulee keittiöön, niin en kehtaa kieltääkään. Kehtasin.
Ensimmäiset ovellekoputtajat tulivat heti vihkimistilaisuuden jälkeen: pitää päästä vessaan. Neuvoimme huoltoasemalle 3 km päähän. Sanoimme, että meillä ei ole juhlia, juhlat on pihalla ja jos sinne ei ole hankittu wc-tiloja niin se on aika harmillista.
Siksi ymmärrän ne epämääräiset selitykset siitä, miksi sukutaloon ei päässyt. Ehkä sen omistajan kanssa ei sovittu etukäteen mitään tai sovittiin vain piha-alueen käytöstä.
Osa valittaa hääleikeistä, mutta kyllä tylsimmät häät on sellaiset, joissa ei ole mitään ohjelmaa, tai korkeintaan puisevia puheita. Musiikin puute on mun mielestä iso miinus. Tuli se musiikki sitten levyltä tai livenä, niin se kuuluu häihin. Kenkkua on myös se, jos jossain kartanotiloissa on paljon pieniä huoneita, mihin vieraita on sijoiteltu istumaan, mutta josta ei näe eikä kuule mitään.
Odottelu on tylsää. Häitä suunnitellessa pitää miettiä joka käänteessä, että mitä vieraat tekee tässä vaiheessa. Jos vieraat on monessa kohtaa tekemättä mitään, he tylsistyvät ja pyrkivät häistä nopeasti kotiin. Juomatarjoilujen kanssa pitää huomioida myös alkoholittomat, eikä tehdä siitä numeroa, ettei kaikki juo.
198 vielä jatkaa: Sääolosuhteiden huomioimattomuus on miinusta. Jos häät on kesällä, sää voi olla mitä tahansa +10 ja vesisateesta raekuurojen kautta ukkoseen, tai sitten on +30 astetta ja aurinko porottaa pilvettömältä taivaalta. Häiden onnistuminen ei voi perustua siihen, että sää on juuri täydellinen. Ulkoilmahäissä on huonon sään lisäksi suuri vaara siihen, ettei kukaan kuule vihkimisestä mitään. Pappi puhuu kilpaa tuulen tai veden liplatuksen kanssa ja vieraat yrittää höristellä korviaan.
Häät olivat toisessa maassa, toinen osapuoli suomalainen ja toinen ulkomaalainen. Piti olla tulkkaus suomeksi, mutta se toteutui vain alussa, myöhemmin juhlahumussa moinen unohtui. Olivat kyllä erittäin mukavat häät muuten, mutta ei oikein ymmärtänyt mistä missäkin leikissä oli milloinkin kysymys. Varsinkin, kun kaikki vieraat olivat mahdollisia osallistujia. No, viinaa oli onneksi tarjolla sen verran, että viihtyi siitä huolimatta. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukulaismiehen morsian halusi viettää häät meillä sukutalossa, tai oikeastaan pihalla. Esitimme kaikki syyt, miksi ei, mutta hän piti päänsä ja lopulta suostuimme mutta vain sillä ehdolla, että sisälle ei tulla. Ja että me emme itse tee yhtään mitään telttojen pystytystä tai sähköasennuksia, että saadaan ruoka lämpimänä tarjolle.
Viikkoa ennen juhlaa tulivat kaason ja bestmanin kanssa pihaan ja ensimmäisenä paukkasivat sisään katsomaan, missä on morsiamen lepotila. Ilmoitin, että edelleenkään sisälle ei tule kukaan, ei edes vessaan. Hankkikaa bajamajat. Näytin, missä on ruohonleikkuri ja muistutin, mistä alueesta on sovittu.
Viikon aikana kävivät joka päivä, vähän vähältä saivat katoksia pystyyn. Joka kerta morsian vaati, että hän tarvitsee lepohuoneen ja minä intin yhtä itsepäisesti, että ovet on lukossa. Hääpäivänä pitopalvelu tuli pihaan, mitään sähköjä ei oltu muistettu laittaa, joten tarjolla ei ollut kylmiä juomia ja kuumaa ruokaa. Ei ollut vesipistettä jne., koska morsian oli viimeiseen asti luottanut, että kun pitopalvelu röyhkeästi tulee keittiöön, niin en kehtaa kieltääkään. Kehtasin.
Ensimmäiset ovellekoputtajat tulivat heti vihkimistilaisuuden jälkeen: pitää päästä vessaan. Neuvoimme huoltoasemalle 3 km päähän. Sanoimme, että meillä ei ole juhlia, juhlat on pihalla ja jos sinne ei ole hankittu wc-tiloja niin se on aika harmillista.
Siksi ymmärrän ne epämääräiset selitykset siitä, miksi sukutaloon ei päässyt. Ehkä sen omistajan kanssa ei sovittu etukäteen mitään tai sovittiin vain piha-alueen käytöstä.
Uskomatonta käytöstä teillä puolin ja toisin. Kuinka kehtasit olla noin töykeä? :O
Vierailija kirjoitti:
Miettikää häitä järjestäessänne, paljonko ne tulevat maksamaan rahaa ja vaivaa vieraille. Ei ole kiva, jos suurin osa vieraista joutuu matkustamaan juhliin 300km päästä ja kustantamaan kaikki siirtymiset ja yöpymiset itse. Hääpari tietenkin toivoo vain rahaa lahjaksi.
Itse jään tulevana kesänä ystäväni häistä pois, koska minulla ei vain ole 170-200e laittaa yhteen iltaan. Pois jää varmasti moni muukin.
Paljonko sitten häistä saisi aiheutua vieraille kuluja? Nolla euroako? Pitäisikö parin maksaa niin matka- ja majoituskulut kuin asukin? Mitä sitten seuraavaksi? Vieraille tuntipalkka siitä, että tulevat paikalle?
Rahan mankuminen häälahjaksi.