Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

harmittaa lapsen puolesta

23.02.2006 |

Lapsemme päiväkotikaverilla on syntymäpäivät tulossa ja lapseni kyseli jo kovasti etukäteen saako mennä syntymäpäiville. Kyseisen lapsen äiti kuitenkin jätti kutsumatta lapseni vaikka kutsui meidän nenän edessä toisen lapsen. Omalla lapsellani ei ole vielä ollut syntymäpäivää tänä vuonna, joten en ole hänen lastaan voinut kutsua vielä. Lapseni on myös hyvin hiljainen ja ehkä siksi ollut taka-alalla. Mutta harmittaa tosi paljon hänen puolestaan kun odotti niin kauheasti sinne synttäreille pääsyä kun kaikki muutkin niistä puhuvat. Päätin kyllä sydämessäni että en ikinä jätä ketään hiljaisimpiakaan lapsia tai niitä kenen nimieä oma lapseni ei usein mainitse kutsumatta. Ymmärrän toki, ettei koko päiväkodillista voi kutsua mutta kyse on hyvin pienestä ryhmästä, jossa tiivis perusporukka. Miten voisin lohduttaa lastani? Entä miten pitäisi suhtautua tuollaiseen äitiin jatkossa? Harmittaa niin vietävästi.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
25.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kanssa sitä mieltä, että vaikka vastoinkäymisten kohtaaminen pitää oppia, on siinä kuitenkin joku raja millä tavalla ja minkä ikäisenä. Kyllähän aikuistakin harmittaisi, jos pienessä työyhteisössä kutsuttaisiin toinen työkaveri nenän edessä illanviettoon, mutta itselle ei mainittaisi mitään. Saattaisipa joku heikomman itsetunnon omaava akuinen jopa alkaa asiaa enemmänkin työajan jälkeen miettimään. Joten en todellakaan oleta että vasta itsetuntoansa rakentavan lapsen pitää kohdata ihan mitä vaan. Jos ryhmä on iso niin toki ei kaikkia tarvitse kutsua, mutta pienessä ryhmässä voisi kyllä harkita kutsuvansa kaikki tai sitten ei ketään. Ja korttien antamisessa voi kyllä noudattaa todellakin hienotunteisuutta. Esim. meidän tapauksessa olin juuri lopettamassa juttelua kysyseisen äidin kanssa ja lähdössä viemään lastani sisälle. Joten jos olisi odottanut minuutin kauemmin niin lapseni ei olisi kuullut kutsusta yhtään mitään. Ja toki on myös kurjaa jos kutsuu paljon ystäviä eikä kukaan tule (niinkuin täällä aiemmin kerrottiin). Ymmärtäähän sen tietysti, että ihmisillä on viikonloppuisin menoa, mutta ihmetyttää, että missä on minimikäytöstavat, jos ei edes vaivauduta ilmoittamaan, että ei päästä tulemaan. Silloin voisi ainakin jo etukäteen kertoa lapselle että se ja se ei pääsekään tulemaan koska on kipeä/muuta menoa ym.

Vierailija
22/28 |
25.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teidän lapsenne eskarissa sitten kysytty vanhemmilta lupa siihen, että lapsille saa tarjota toisten vanhempien leipomia herkkuja? Mietin vain, että kenellä sitten on vastuu, jos lapset vaikka saavat kyseisestä sapuskasta ruokamyrkytyksen tai vaikka salmonellan. Jos itse olisin päiväkodissa töissä, niin en kyllä uskaltaisi ottaa vastuuta ja tarjota hoidossa oleville lapsilleni ruokaa, josta en voisi olla täysin varma.

Oletteko ehkä pienemmältä paikkakunnalta? Olisiko niin, että siellä ei vielä olla törmätty ongelmiin tämän asian kanssa? Me asumme nimittäin suuremmassa kaupungissa ja täällä on ihan selvä kaupungin sääntö päiväkodeissa, että vain avaamattomassa kaupan pakkauksessa olevia huoneenlämmössä säilyviä tuotteita, joiden viimeinen käyttöpäivä ei ole mennyt, saa tarjota. En itse asiassa tiedä, mitä tekisivät, jos vaikka veisi jäätelöä, koska periaatteessahan sekin voisi olla kertaalleen sulanutta, mutta käytännössä sen kyllä huomaisi kuka tahansa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
25.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että se ettei kutsuta synttäreille olisi liian julma pettymys kun opetellaan niiden pettymysten sietämistä! Nykyään on lapsilla niin överi-hyvät oltavat että se kohtuullinen pettymys varmaan sit olis että ei saa ite valita mitä karkkia saa kaupasta vaan joutuu syödä jotain äitin ostamaa jne. Joskus sitä vaan ihmettelee niin suuresti.. Liian kova pettymys päiväkoti ikäiselle olis mun mielestä jonkun läheisen tai lemmikin kuolema, muutto vieraalle paikkakunnalle jos rakkaat kaverit jäis, jos ei jostain syystä sais mitään lahjaa synttäreillä tai jouluna, jompikumpi vanhempi unohtaisi koko synttärit, todellinen kiusaaminen ja syrjiminen esim. jonkun poikkeavuuden vuoksi.. jne.. Tällaisia en soisi kenellekään lapselle. Mutta joku että jää pois synttärivieraiden listalta on minusta nimenomaan sellainen pieni pettymys joka opettaa kestämään myöhemmin suurempia. Tottakai se satuttaa ja tuntuu pahalle, varmaan äidistäkin, ymmärrän sinun huolesi täysin ap! Mutta elämä on kovaa, ikävä kyllä..Pettymysten kuuluukin sattua, että niistä voisi oppia.

Luin jostain kirjasta että sopiva määrä synttärivieraita on synttärisankarin ikävuodet. Et esim. 4v synttäreille 4 vierasta! Ei millään pahalla mutta nää " 120-180euroa" maksavat synttärit menee kyllä mun ymmärryksen yli.. Jopa siinä määrin että uskon lapsen hyötyvän huomattavasti enemmän niukemmasta linjasta; sellainen elämäntyyli opettaa arvostamaan elämässä oikeasti olennaisia asioita, nauttimaan pienistä jutuista. Musta se on aika hyvä mittari et jos esim just synttäreillä lapsi pettyy johonkin saamaansa lahjaan tai ei näytä iloitsevan siitä, silloin lapsella on ja hän saa liikaa. Alle kouluikäisen synttäreille tehdään kakku ja tarjotaan keksejä ja mehua- that`s it! Mutta se on tietysti vaan yksi mielipide muiden joukossa. :)

-vähemmän on enemmän-

Vierailija
24/28 |
25.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vähän selvennän omaa kirjoitustani, laitoin aikaisemmin että meidän pojan synttäreille kutsuttiin koko päiväkoti ryhmä. Se oli poikamme tarhassa yleinen tapa, kakkien synttäreille kutsuttiin koko ryhmä. Aikuisia oli viisi vahtimassa lapsia. Tosi hyvin onnistuivat synttärit. Tänä vuonna kutsumme taas koko ryhmän koska heitä on pieni hyvin tiivis ryhmä, niin tuntuisi pahalta pudottaa yksi pois. Aikuisia on 3 tänä vuonna vahtimassa. Itse en oleta, että aina kaikki kutsuttaisiin, mutta se on ollut tapana molemmissa päiväkodeissa ja sitä tapaa olen noudattanut.

Meidän pojan tarhassa on kerätty jokaiselta vanhemmalta osoitteet ja puhelin numerot lapulle, joka on monistettu vanhemmille. Kaikilta vanhemmilta on kysytty lupa. Päiväkodissa on myös juhlittu synttäreitä, lapsi on tuonut jotain keksiä tms. ja ainkin itse kysyin, että onko allergioita tms, että poika voi tuoda sellaista mikä sopii kaikille.

Alkuperäisessä viestissä kritisoin tapaa millä lapsi jätettiin kutsumatta, en sitä ettei lapsi päässyt synttäreille. Jos kaikkia ei kutsuta, voi kutsua ne jotka juhliin pyydetään hienotunteisesti. Lapsen on opittava että aina ei kaikialle pääse, mutta ei tuolla ap:n kertomalla tavalla.

25/28 |
26.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni entisessä päiväkodissa lopetettiin kotona tehtyjen leipomusten ym tarjoilu siihen, kun hoitsut suorittivat hygieniapassin...

Jätskiä sai viedä, jos paketti avaamaton ja kiikutettu suoraan pakastealtaasta.

Vierailija
26/28 |
26.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

en lukenut kaikkia viestejä joten en tiedä oliko aiheesta jo keskustelua, mutta etkö voisi ottaa kyseiseen äitiin yhteyttä ja kysyä voisiko lapsesi osallistua juhliin ihan vaikka vaan piipahtamalla? Kyllä kai jokainen äiti ymmärtää jos pieni pirpana haluaa ja odottaa juhlia, niin ikävää olisi jäädä pois. Enpä usko että ainakaan mitään häviät. Päinvastoin, saatat päästä eroon mielipahasta. Ja lapsesi vuoksihan sinä kysyt, et itsesi. Kyllä kai kyseinen äitikin sen ymmärtää.

Vierailija
27/28 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis, että mikset juttelisi sen äidin kanssa asiasta. Minä en ainakaan missään nimestä loukkaantuisi, vaan olisin tyytyväinen, että jää aiheuttamatta suurta surua pienelle ihmiselle.

Itse kyselin vieraslistavinkkejä päiväkodista osittain just sen takia, ettei ketään jää kutsumatta. Kyllä toki suunnilleen tiedän kenen kanssa lapseni yleensä leikkii - 6 lapsen listalla oli 1 nimi, jota en olisi itse tajunnut kutsua. Toisaalta, jos tosiaan on pieni ryhmä, on vähän ajattelematonta jättää yksi kutsumatta. Just työkaveri kertoi, että poikansa kutsui koko ryhmän pojat (7kpl). Yhtä ei olis halunnut kutsua, mutta äiti keskusteli pojan kansa siitä, miltä tästä yhdestä pojasta tuntuu jos ei kutsuta - ja niinpä poika päätti kutsua hänetkin.

Ehkä tämä on jo liian myöhäistä, mutta jos tosiaan lapsesi on vähän hiljaisempi, pitäisin hänen puoliaan.

Vierailija
28/28 |
23.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtaudu toiseen äitiin kuin aikuinen. Se on luultavasti myös lapsesi etu. Monesti tuntuu, että siirretään omia asenteita lapsiin. Olen todella pahoillani lapsesi puolesta. Hänen on varmasti vaikea ymmärtää miksi ei pääse mukaan vaikka muut pääsevät. Jos on pieni ryhmä niin olisi tämän äidin osalta ollut fiksua kysyä vaikka tarhatädeiltä ketkä leikkivät ja ovat yhdessä tai kutsua kaikki jos ei porukkaa paljoa ole. Miksi pahoittaa yhden mieltä:( Järjestä lapsellesi sinä päivänä jotain tosi kivaa yhteistä kun kutsut ovat ei tunne oloaan ihan niin ikäväksi kun on ollut kivaa ihan äidin kanssa:)

jaksamista