Mihin uskonnolliseen voimahahmoon uskot korkeimpana. Mina uskon ev. lut. jumalaaan. Uskotteko tekin siihen vai allahiin krisnaan vai mihin?
Mielenkiintoista olisi tietää teidän se kaikkein korkein uskonnollinen voimahahmonne, vai oletteko peräti ateisteja.
Kommentit (119)
Mielenkiintoista lukea ihmisten uskomuksista. Kyllä se vain niin on,että kristittyjen Jumala on eri kuin muslimien. Raamatussa vanhassa testamentissa Jumala kutsuu itseään nimellä " Minä olen" eikä Allah. Lisäksi uudessa testamentissa selkeästi sanotaan, että " Jeesus on tie, totuus ja elämä, eikä kukaan pääse Isän tykö kuin hänen kauttaan" . Ja sanotaan myös, että " Se joka Jeesukseen uskoon, niin pelastuu" , " Maan päälle ei ole annettu muuta nimeä, kuin Jeesus, jossa ihmisen tulee pelastuman" . Joten jos joku vielä väittää, että muslimien tai hindujen ym. Jumala on sama, niin lukekoon Raamattua. Muslimit ja hindut ym. ei usko Jeesukseen, joten he eivät pelastu, kuten ei jehovatkaan. Pelkkä Isään Jumalaan uskominen ei riitä, jos kieltää Jeesuksen. Koska Jeesus on se, jonka Jumala lähetti meidän syntien sovitukseksi, Jumalan pelastussuunnitelma ihmisille. Se joka uskoo Jeesuksen veren pesevän syntinsä, niin pelastuu. Amen.
Vierailija:
sitä mieltä, että krisna ja hindujumalatkin ovat samoja, eli se yksi ja ainoa jumala, joka meilläkin. Entä luonnonuskonnot, kuten auringon palvonta. Entä monijumalaiset uskonnot.
Oon miettinyt sitä ihan oikeesti aikoinaan kuukausitolkulla ja mä en kertakaikkiaan voi hyväksyä, että vahingoittuva, kuolevainen ihmishahmo olisi sama kuin kaikkivaltias Jumala. Jos Jeesus (eli kolminaisuusopin mukaan Jumala) kuoli ristillä, niin tällöinhän hänen on ollut pakko olla _erillinen_ hahmo Jumalasta, koska muutoin Jumala olisi ollut kuollut. Sori, mut tuosta tulee lähinnä mieleen hampaiden juurihoito, jos joku väittää, että " osa Jumalasta oli kuollut ja sitten hän osittain herätti itsensä henkiin..."
ja kuinka moni uskoo Jeesuksen olevan Jumalan poika?
Kysymys siis tarkoitettu kristityille..
Jumala otti ihmisen hahmon maan päälle tullessaan. Eli Jeesus oli Jumala ihmisen kehossa. Tämä ihmisen keho oli se, joka vahingoittui ja kuoli. Tämä piti tapahtua näin sen takia, että Jeesuksen piti tuntea kaikki se kärsimys minkä ihminenkin kykenee tuntemaan. Jumalalla ei ole kärsivää kuolevaa vahingoittuvaa ruumista.
Mutta Jeesushan ei siis kuollut vaan nousi takaisin Taivaaseen tehtävänsä täytettyään.
Vierailija:
ja kuinka moni uskoo Jeesuksen olevan Jumalan poika?
Kysymys siis tarkoitettu kristityille..
Jos joku ei usko Jeesuksen olevan Jumala, hän ei ole kristitty. Galluppisi tulos on siis ennalta tiedossa :D .
Vierailija:
-Eli Jeesus oli Jumala ihmisen kehossa.-Jumalalla ei ole kärsivää kuolevaa vahingoittuvaa ruumista.
.
ja minulle eräs ystävä sen selitti näin: Eli Jeesus,Jumala ja Pyhä Henki ovat samaa,mutta kuitenkin erillisiä osia. Voidaan ajatella,että Jumala on vaikka esimerkiksi ihmisen keho,Jeesus on vaikkapa oikea käsi ja Pyhä Henki on vasen käsi. Ovat siis erilliset vaikka ovat samat.
Joku kyseli Jeesuksen kuolimesta. Jumala ei ollut siinä vaiheessa Jeesuksessa, joten Jeesus kuoli ihmisenä,Matti Meikäläisenä. Siksi Jeesus huusi ristiltä:Isäni,miksi minut hylkäsit?
Se ruumis jossa Jumala oli ollut, jäi tänne mätänemään kun Jeesus meni taakaisin kotiinsa taivaaseen.
Vierailija:
-Eli Jeesus oli Jumala ihmisen kehossa.-Jumalalla ei ole kärsivää kuolevaa vahingoittuvaa ruumista.
.
On sellaisa kristittyjä,jotka harhaoppisesti luulevat,ettei Jeesus ollut Jumala,vaan ihan erillinen olento.
Siksi kysyin mitä mieltä asiasta ollaan.
on se osa jumalaa, jota kutsutaan jumalan pojaksi.
Ei ´jumala kuollut ristillä, vaan vain se ihmishahmo, pelkkä kuori. Jeesus meni heti taivaaseen (uskontunnustus: ....ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin. Nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaaseen, istuu jumalan, isän kaikkivaltiaan, oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.)
Se Bahai-uskonto kuullostaa aika reilulta. Olisi mukavaa, jos se olisi totta, mutta kristittyjen mukaan ei ole.
Näin ajatteli ap
Siinäpä toinen mielenkiintoinen pointti... Lisättynä siihen, ettei Jumalalla ole kuolevaista ruumista.
Vierailija:
Kuka siellä ristillä sitten isää huuteli?
Jeesus, joka on osa Jumalaa, koki ristillä kuollessan eron kolmiyhteisestä Jumalasta, ja tunsi siitä suurta tuskaa. Mutta ei hän kuollut, hänen piti vain tuntea tuo tuska ihmisten puolesta, jotta ihmisen itse ei tarvitsisi kärsiä.
-Jeesus oli irti kolmiyhteisestä Jumalasta - Jumala voi siis olla myös erillinen " hahmo"
-Koettelemuksen tarkoitus oli antaa Jeesuksen tuntea tuska - Jumalalla ei ole kärsivää ruumista
-Jeesus ei kuollut - herätettiin kolmantena päivänä kuolleista
-Jeesus ei kuollut - kuka sitten sovitti syntimme?
Ja minä uskon kristittyjen jumalaan, Jeesukseen Kristukseen.
Joku harmitteli ettei kristinusko " päästä" kaikkia taivaaseen. Jumalahan antoi meille valinnanvapauden eli eikö se olisi aika ikävää, jos Jumala antaisi myös niiden mennä taivaaseen, jotka maan päällä eläessään tekivät päätöksen etteivät sinne halua? Sehän olisi ikäänkuin pakottamista vastoin henkilön omaa tahtoa. Jos joku ei halua uskoa Jeesukseen, ei hän myöskään halua taivaaseen eikä näin ollen sinne mene, hän on itse valintansa tehnyt. Jumala toki haluaisi kaikkien taivaaseen tulevan (eli toivoo että kaikki tekevät päätöksen siitä elämänsä aikana).
Monista muistakin uskontokunnista halutaan päästä taivaaseen. He taas uskovat omilla opeillaan pääsevänsä sinne. On vaikea ymmärtää valita kristinusko, jos on kasvanut muussa kulttuurissa, vaikka kristinuskon tuntisikin. Kotikasvatus vaikuttaa voimakkaasti uskontokysymykseen.
En minäkään ymmärrä sitä kohtaa, että herätettiin kolmantena päivänä kuolleista. Miksei Jeesuksen jumalaosuus mennyt sinne taivaaseen tietenkin heti.
Vierailija:
On vaikea ymmärtää valita kristinusko, jos on kasvanut muussa kulttuurissa, vaikka kristinuskon tuntisikin. Kotikasvatus vaikuttaa voimakkaasti uskontokysymykseen.
vaikka kristillisen kasvatuksen olisi saanutkin... Just sen takia kun tuossa kolmiyhteisössä ei ole päätä eikä häntää!
Vierailija:
Minusta yksi olennainen ero on siinä, että ortodoksisuus katsoo edustavansa alkuperäistä, alkukirkon kristillisyyttä ja siinä tradition ylläpitämisellä on suuri merkitys. Raamattu käsitetään osaksi tätä traditiota. Ev. lut taas perustaa oppinsa jyrkemmin pelkkään Raamattuun. Näin ortodoksin näkökulmasta ev.lut on heittänyt jonkin verran lapsia pesuveden mukana, puhdistaessaan uskon kaikesta " ei-raamatullisesta" (esim. kirkon pyhät, iso osa sakramenteista jne).
Minusta ortodoksisuus on uskontona ihmisläheisempi ja lämpimämpi. Siinä mystiselle kokemukselle, tunteelle ja ruumiillisuudelle annetaan minusta isompi arvo, kun usein jotenkin ankarassa luterilaisuudessa. Ja toki itse ajattelen, että ortodoksinen kirkko on se ainoa oikea alkuperäinen Kirkko, josta kaikki muut kirkot ovat ikävä kyllä eronneet.