Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te itseänne tätinä pitävät, minkä ikäisiä olette?

Vierailija
11.05.2016 |

Otsikko

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pidä itseäni tätinä.  Sukulaissuhteissa olen "täti" yhdelle lapselle, mutta muuten en. Hiljattain minua täditteli muuan vieras henkilö, selkeästi isoäiti lapsenlapselleen. Olen aina pitänyt tätä ventovieraiden ihmisten "tädittelyä" sellaisena naisten keskinäisen kuittailun ja epäsuoran aggression ilmentymänä.  On sitten eri asia, jos joku haluaa itseään niin tuoda jollekin lapselle esiin. Mutta periaatteesta en tädittele ketään vierasta ihmistä ja tarjoan vain vinoa hymyä jos jollain randomilla  on tarve nimetä minua tädiksi. Turhan tuttavallista omaan makuuni.

Et taida oikein tuntea tapahistoriaa, "täti" on ollut (ja on edelleen vanhemmalle polvelle) kunnioittava nimitys. Vanhoissa elokuvissakin kunnioitettavia henkilöitä puhutellaan tädeiksi (vaikkei sukulaistäti olisikaan). "Nainen" on sen sijaan ollut puhuttelussa (ja on jossain määrin edelleenkin) hieman halventava.

Oli historia mikä tahansa - en kaipaa vieraiden ihmisten tädittelyä. Se ei ole kohteliasta. On aina jokin muu täysin neutraali tapa ilmaista asia. Esimerkkinä bussissa "anna muiden mennä ohi" vrt. "päästä tädit kulkemaan ohi".  Tai ihan pätevä sana "hän".  Mikä sen sanan käytössä oikein maksaa? Ja "Nainen" ei todellakaan ole mikään puhuttelusana. Siinä olet oikeassa. Ehkä kasvattajina olisi hyvä pyrkiä välittämään lapselle myös sosiaalisia taitoja ja tapoja, siis sitä ettei liikennevälineissä aleta liian tuttavallisiksi vieraille ihmisille?

Ilmeisesti miehet ymmärtävät paremmin "täti"- sanan nyanssit, koska harvemmin kukaan nuori isä on tällaista nelikymppistä täditellyt. Siis täti sanassa otetaan kantaa naisen ikään hieman epäsuoralla tavalla, mutta kuitenkin. Täti sanalla on runsaasti myös sellaisia negatiivisväritteisiä konnotaatioita kuten "tätsy", "tantta" "vanhapiikatäti" jne. Harvemmin myöskään tuntemattomia miehiä seditellään tuttavallisesti. Alle 10-vuotias lapsi saa vapaasti täditellä, koska hänen vinkkelistään olen metusalemi/ikäloppu. Mutta harvemmin lapsetkaan tädittelevät, ellei sitä vanhempien puolesta jatkuvasti heille syötetä. Kyllä se on yleisimmin naiset jotka "tädittelevät" muita naisia ja ottavat näitä vapauksia.

Vierailija
22/27 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pidä itseäni tätinä.  Sukulaissuhteissa olen "täti" yhdelle lapselle, mutta muuten en. Hiljattain minua täditteli muuan vieras henkilö, selkeästi isoäiti lapsenlapselleen. Olen aina pitänyt tätä ventovieraiden ihmisten "tädittelyä" sellaisena naisten keskinäisen kuittailun ja epäsuoran aggression ilmentymänä.  On sitten eri asia, jos joku haluaa itseään niin tuoda jollekin lapselle esiin. Mutta periaatteesta en tädittele ketään vierasta ihmistä ja tarjoan vain vinoa hymyä jos jollain randomilla  on tarve nimetä minua tädiksi. Turhan tuttavallista omaan makuuni.

Et taida oikein tuntea tapahistoriaa, "täti" on ollut (ja on edelleen vanhemmalle polvelle) kunnioittava nimitys. Vanhoissa elokuvissakin kunnioitettavia henkilöitä puhutellaan tädeiksi (vaikkei sukulaistäti olisikaan). "Nainen" on sen sijaan ollut puhuttelussa (ja on jossain määrin edelleenkin) hieman halventava.

Jaa-a. Vanhat elokuvat heijastelevat sitä aikaa, mitä ne kuvaavat tai milloin ne on tehty. En nyt sanoisi, että samat tavat ovat relevantteja vuonna 2016. Ennen nuoret naiset olivat neitejä, naimisissa olevat rouvia. Harvemmin nuoria naimattomia aikuisia naisia neiditellään tänä päivänä? Ajat muuttuvat vai kuinka?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole täti mutta setä olen 21 lapselle. Sedäksi taisin tulla 10 vuotiaana. M31v

Vierailija
24/27 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin enemmän "täti" 30+ kuin nyt 50+:D Klassisesti pukeudun toki edelleenkin mutta en niin kurinalaisesti.

Vierailija
25/27 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin tädiksi 2 vuotiaana. Nyt olen 4 lapsen täti 24 vuotiaana.

Vierailija
26/27 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 32 v mieleltäni vähän täti. Minulle täti on päättäväinen ihminen, hyvällä tavalla hitaasti lämpenevä, ei enää hupsake, jo vähän väsynyt. Kaikki nuo negatiiviset konnotaatiot ovat minusta myös kohteliaisuus, täti ei ole riippuvainen muiden hyväksynnästä.

Vierailija
27/27 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parikymppisestä olen täditellyt itseäni lapsille. Nyt saa jo mummotella, vaikka en mummo olekaan. t: ens viikolla 47v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä