voiko lähestymiskielto hakemuksen perua?
Siis oon hakenut ex-poikaystävälle lähestymiskieltoa käräjiltä, koska meidän ero meni niin sotkuseks. ( pitkä-väkivaltainentarina)
Käräjät on torstaina missä pitäis käydä kaikki tämä taas uudestaan läpi.
Nyt mietinkin että pystyiskö ton hakemuksen peruu? Pelottaa mennä sinne tuomarin eteen :(
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Juristi vielä jatkaa, eli kysymyksesi mitä sanot tuomarille.. Kun sinulla ei ole ilmeisestikkään avustajaa mukana niin tuomari kyllä osaa ohajta sinua ja esittää tarvittaessa täydentäviä kysymyksiä..
Tärkeintä on, että osaat kertoa milloin, missä ja miten väkivaltaa tms. uhkaavaan käytöstä on tapahtunut... Jos et tiedä tarkkoja päivämääriä niin sitten et tiedä, tärkeintä on että kerrot niin tarkasti kuin osaat ja muistat.
-Juristi
Me ei asuttu missään kohtaan yhdessä, seurusteltiin vaan. Txt/ uhkailu/ puhelin soitot ja vainoaminen kesti jonkun aikaa. Tarkkaan en muista missä kohtaan tilanne rauhoittui, mutta luulen että sen jälkeen kun hän sai kutsun käräjille.
Pahoinpitelystä on syyttäjällä tutkinta menossa mikä tapahtui alkuvuodesta.
Nyt siis on pari viikkoa ollut rauhallista, vaikka jotain viestejä oon viel saanut eri numeroista ( oon estänyt kaikki numerot mistä on ikinä soittanut/ txt)
Nyt kun nähtiin ni sanoikin että oli "vainoanut " mua ,koska halusi selvittää tän erotilanteen kunnolla. Nyt sit mietinkin, että oonko vaan sitten kuvitellut kaiken ja saanut itteni turhaan pelkämään/ ahistumaan. Jos vaikka tilanne rauhoittuisi ilman lähestymiskieltoakin.
En tiedä, olenko vaan niin heikko ,ku haluan uskoa aina ihmisistä kaikkea hyvää , loppuun asti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juristi vielä jatkaa, eli kysymyksesi mitä sanot tuomarille.. Kun sinulla ei ole ilmeisestikkään avustajaa mukana niin tuomari kyllä osaa ohajta sinua ja esittää tarvittaessa täydentäviä kysymyksiä..
Tärkeintä on, että osaat kertoa milloin, missä ja miten väkivaltaa tms. uhkaavaan käytöstä on tapahtunut... Jos et tiedä tarkkoja päivämääriä niin sitten et tiedä, tärkeintä on että kerrot niin tarkasti kuin osaat ja muistat.
-Juristi
Me ei asuttu missään kohtaan yhdessä, seurusteltiin vaan. Txt/ uhkailu/ puhelin soitot ja vainoaminen kesti jonkun aikaa. Tarkkaan en muista missä kohtaan tilanne rauhoittui, mutta luulen että sen jälkeen kun hän sai kutsun käräjille.
Pahoinpitelystä on syyttäjällä tutkinta menossa mikä tapahtui alkuvuodesta.
Nyt siis on pari viikkoa ollut rauhallista, vaikka jotain viestejä oon viel saanut eri numeroista ( oon estänyt kaikki numerot mistä on ikinä soittanut/ txt)
Nyt kun nähtiin ni sanoikin että oli "vainoanut " mua ,koska halusi selvittää tän erotilanteen kunnolla. Nyt sit mietinkin, että oonko vaan sitten kuvitellut kaiken ja saanut itteni turhaan pelkämään/ ahistumaan. Jos vaikka tilanne rauhoittuisi ilman lähestymiskieltoakin.
En tiedä, olenko vaan niin heikko ,ku haluan uskoa aina ihmisistä kaikkea hyvää , loppuun asti.
Ap
OK, hyvä, että täsmensit.. Jos siis vasta pari viikkoa ollut rauhallista, niin ehkä se peruuttaminen ei olisi vielä ajankohtaisita, eli istuntoon vaan... (minun mielipiteeni) Sinä teet itse ratkaisun...
Kokemuksieni mukaan on monesti niin, että henkilö jota vastaan kieltoa haetaan ei edes itse saavu paikalle... Ajattelin vain sanoa...
Peru toki kerran nyrkki taas maistuukin!
Jos on vielä jotain kysyttävää, niin jos muistan, niin saatan tulla vielä illalla kurkkaamaan tämän ketjun. Mutta sanompa vaan, että älä turhia stressaa niitä käräjiä.. Hyvin se menee :)
-Juristi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt päätyn siihen että haluan peruu sen , ni miten asiat käytännössä tapahtuu? Jos torstaina on käräjät ni milloin viimeistään mä voin viel peruu sen? Vai pystyykö sen siinä paikan päällä peruu?
Ap
Juristi vastaa, voit perua sen siellä paikan päällä. Mutta miksi veisit tuomarin kallista aikaa.. Etkö voisi tehdä sitä jo etukäteen, että tuomari ja sihteeri eivät tee turhaa työtä sillä käräjäoikeudessa valmistautumalla istuntoon..
Voisit laittaa vaikka sähköpostia käo:n kansliaan, jossa ilmoitat, että halut peruuttaa hakemuksen ja jos haluat, niin voit kertoa, että tilanne on rauhottunut... Suosittelen vielä, että soitat käräjäoikeuteen sen jälkeen ja kysyt onko asia tällä ok. Siellä on kyllä yleensä aivan ystävällinen palvelu, joten rohkeasti vaan..
Jos siis päätät perua...
Kiitos Juristi <3 Kerrankin joku joka antaa oikeita neuvoja. Tässä mun tapauksessa tiedän että jos porukka kuulis koko tarinan ni se olis lähestymiskielto ja PISTE. Mut ku asiat ei o aina niin yksinkertaisia, just se ku silloin kun oon hakenut mua pelotti oikeesti. Olin saanut monta txt siitä miten halua tappaa mut jne. Mua ahisti ku en uskaltanut kävelää kaupungilla tai pelkäsin tietyn värisiä autoja.
Nyt kun tilaanne on rauhoittunut, ei pelota enää, ainakaan niin paljon.
Oli mukava kuulla, että hän on hakenut/ saanut apua. Vaikka meidän suhde meni nurin ni en siltikään haluais olla "paha" kenellekkään. Haluan vaan tehdä oikein.
Asiat ei ole aina niin musta-valkoisia.
AP
Kuult siis niihin jotka jojoilevat ikänsä juopon hakkaajan kanssa. Onnea valitsemallasi tiellä!
Teet niinkuin huvittaa. Suomessa muutenkaan lähestymiskielto ei hyödytä oikeastaan mitään, korkeintaan sellanen psykologinen vaikutus suuntaan tai toiseen
Vierailija kirjoitti:
Kuult siis niihin jotka jojoilevat ikänsä juopon hakkaajan kanssa. Onnea valitsemallasi tiellä!
Niin varmaan sit kuulun :( Siis en halua et se pitää yhteyttää , mutta en halua turhaan kenellekkään lähestymiskieltoa.
Ehkä se on tää pelko ja jännitys mikä saa epäilemään ja epävarmaksi. Silloin kun "tilanne" oli päällä ni en epäillyt hakea lähestymiskieltoa. Nyt ku on rauhallista ni se tuntuu turhalta.
Ap
Hei ap!
Olen itse samassa tilanteessa kuin sinä!
Pelottaa kauheasti ne käräjät, mutta enemmän pelottaa tuo ex.
En ala tässä omaa tarinaani sen kummemmin kertomaan, mutta suosittelen viemään asian loppuun asti, vaikka pelottaakin. Vahvistaa varmasti lopulta vaikka kauhealta koko prosessi tuntuukin. Saan itse tukihenkilön rikosuhripäivystyksestä; osaavat kuulemma asiansa ja luotan siihen.
Voit perua asian jos haluat, mutta suosittelisin miettimään kahteen (tai kahteen _sataan_) kertaan tuota mahdollisuutta..
Ja toisin kuin joku tuolla väitti, lähestymiskiellon VOI perua jälkikäteenkin, vaikket ehkä sitä olekaan miettimässä.
Sen verran voin omasta tilanteestani sanoa, että on yhteinen lapsi joka on jo kärsinyt tarpeeksi miehen raivokohtauksista. Joistakin asioita olen jättänyt virallisen rikosilmoituksen tekemättä ja aion myös jättää nuo asiat oikeudessa mainitsematta, ukko joutuisi muuten linnaan eikä se kuitenkaan ole tarkoitukseni, vaan saada parannella itseni ja lapseni mahdollisimman RAUHASSA, että päästäisiin kaikki jatkamaan elämiämme. Toivottavasti isä kuitenkin haluaa olla isä lapselleen, vaikkei minua enää saakaan. Ulkopuolista apua kyllä saa monenlaista, onneksi. Ja suku ja ystävät, joille voi puhua, ovat myös kultaakin kalliimpia, se mitä nyt tämän kaaoksen jälkeen enää on..!
Ei se apukaan aina avulta tunnu mutta joku päivä toivon saavani olla kiitollinen kaikesta.
Anteeksi hajanainen kirjoitukseni, olen (ylläri) uupunut kaikesta vielä..
Voimia sinulle asiasi kanssa taistelun kanssa!
Haluan uskoa, että selviät vielä voittajana.
Me emme ole ainoita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä aloita mitään mattijamervi-leikkejä, vaan ole kerrankin vahva ja vie asia käräjille.
Juristia naurattaa... Ihmeellistä miten asiasta mitään tietämättömät voivat antaa noin selkeitä kannanottoja...
Tyyliin jos väkivaltaa ja uhkailua on ollut suhteessa ja suhde on päättynyt 10 kk sitten ja sen jälkeen viikon sisään on tullut pari vihaista tekstaria ja sitten ei enään mitään.. Ja sitten vielä kaupugnilla juteltu sulassa sovussa ja toinen luvannut, ettei enään uhkaile, niin en minä nyt niin välttämättömänä pitäisi tässä tilanteessa enää, että asiaa lähdetään käräjäsaliin selvittämään... Tietysti mahd. tehdyt rikokset pitää selvittää, mutta tarkoitan lä.kieltoa.
-Juristi
- "...ja sitten ei enään..." niin ampiainen pistää nenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä aloita mitään mattijamervi-leikkejä, vaan ole kerrankin vahva ja vie asia käräjille.
Juristia naurattaa... Ihmeellistä miten asiasta mitään tietämättömät voivat antaa noin selkeitä kannanottoja...
Tyyliin jos väkivaltaa ja uhkailua on ollut suhteessa ja suhde on päättynyt 10 kk sitten ja sen jälkeen viikon sisään on tullut pari vihaista tekstaria ja sitten ei enään mitään.. Ja sitten vielä kaupugnilla juteltu sulassa sovussa ja toinen luvannut, ettei enään uhkaile, niin en minä nyt niin välttämättömänä pitäisi tässä tilanteessa enää, että asiaa lähdetään käräjäsaliin selvittämään... Tietysti mahd. tehdyt rikokset pitää selvittää, mutta tarkoitan lä.kieltoa.
-Juristi
Komppaan Jurristia :) Asiakkaat tulevat toimistoon ja haluavat lähestymiskiellon. Monesti kyseessä asia, mikä tapahtunut aikaa sitten tai sitten kyseessä tilanne, että asiaa selvitellessä kyseessä taustalla onkin huoltajuuskiista....
Uhkan oltava päällä ja suuri todennäköisyys siitä, että jatkuu.... Häirinköinti riittää.... (siis toistuva sellainen).
T. Toinen jurristi
Onx huomenna käräjät :)
T. Se eka juristi
Vierailija kirjoitti:
Onx huomenna käräjät :)
T. Se eka juristi
Viikon päästä torstaina on, sorry olin jo tänään viikonlopussa. Pää ihan sekaisin kaikesta.
Soitin RIKU- päivystykseen ja kerroin koko tarinan, saisin sieltä tukihenkilön kenen kanssa pystyisin keskustelemaan ja miettimään mikä olisi oikea ratkaisu.
Pelottaa ihan kamalasti, lukee kaikkien edessä niitä viestejä mitä exä on laittanut tai yleisesti kertoa meidän asioista vieraille ihmisille :(
Ap
Syyllistetty kirjoitti:
Hei ap!
Olen itse samassa tilanteessa kuin sinä!
Pelottaa kauheasti ne käräjät, mutta enemmän pelottaa tuo ex.
En ala tässä omaa tarinaani sen kummemmin kertomaan, mutta suosittelen viemään asian loppuun asti, vaikka pelottaakin. Vahvistaa varmasti lopulta vaikka kauhealta koko prosessi tuntuukin. Saan itse tukihenkilön rikosuhripäivystyksestä; osaavat kuulemma asiansa ja luotan siihen.
Voit perua asian jos haluat, mutta suosittelisin miettimään kahteen (tai kahteen _sataan_) kertaan tuota mahdollisuutta..
Ja toisin kuin joku tuolla väitti, lähestymiskiellon VOI perua jälkikäteenkin, vaikket ehkä sitä olekaan miettimässä.
Sen verran voin omasta tilanteestani sanoa, että on yhteinen lapsi joka on jo kärsinyt tarpeeksi miehen raivokohtauksista. Joistakin asioita olen jättänyt virallisen rikosilmoituksen tekemättä ja aion myös jättää nuo asiat oikeudessa mainitsematta, ukko joutuisi muuten linnaan eikä se kuitenkaan ole tarkoitukseni, vaan saada parannella itseni ja lapseni mahdollisimman RAUHASSA, että päästäisiin kaikki jatkamaan elämiämme. Toivottavasti isä kuitenkin haluaa olla isä lapselleen, vaikkei minua enää saakaan. Ulkopuolista apua kyllä saa monenlaista, onneksi. Ja suku ja ystävät, joille voi puhua, ovat myös kultaakin kalliimpia, se mitä nyt tämän kaaoksen jälkeen enää on..!
Ei se apukaan aina avulta tunnu mutta joku päivä toivon saavani olla kiitollinen kaikesta.
Anteeksi hajanainen kirjoitukseni, olen (ylläri) uupunut kaikesta vielä..
Voimia sinulle asiasi kanssa taistelun kanssa!
Haluan uskoa, että selviät vielä voittajana.
Me emme ole ainoita!
Kiitos tsempeistä ja tsemppiä myös sinulle. Toivottavasti saatte asiat kuntoon ja pääset jatkaa oma elämää, rauhassa <3
Tiedän että emme ole ainoita mutta tällästä tilannetta ei toivois kenellekkään
AP
Lukematta muita viestejä vastaan: Ns. "Juristin" teksti on tyypillistä narsistin vähättelyä. En tunne exääsi, mutta JOS kyseessä olisi minun exäni, niin tämä olisi hänelle loistava hetki kääntää kelkkaa: Exäsi on ehkä saanut jo ilmoituksen lähestymiskiellon hakemisesta (tai saanut muuten vihiä) ja suuttunut siitä luonnollisesti, hän törmää sinuun "sattumalta" kadulla ja on taas kuin mitään ei olisi tapahtunut. JOS nyt kuitenkin vedät lähestymiskieltohakemuksen pois, niin valta on taas exälläsi; hän nimittäin voi kostoksi hakea SINULLE lähestymiskieltoa ja jos esität yhdenkin vastalauseen tai laitat kysyvän tekstarin, niin sakot napsahtavat SINULLE.
Tässä vain yksi näkökulma.
vrt -> [AP: "Lähestymiskiellon oon hakenut koska exäni kävi mun kimppuun ennen eroa ja vainoas / ahdisteli mua. Miljoonia txt ja puhelin soittoja."]
vrt -> [VIERAILIJA: "Juristia naurattaa... Ihmeellistä miten asiasta mitään tietämättömät voivat antaa noin selkeitä kannanottoja...Tyyliin jos väkivaltaa ja uhkailua on ollut suhteessa ja suhde on päättynyt 10 kk sitten ja sen jälkeen viikon sisään on tullut pari vihaista tekstaria ja sitten ei enään mitään.. Ja sitten vielä kaupugnilla juteltu sulassa sovussa ja toinen luvannut, ettei enään uhkaile, niin en minä nyt niin välttämättömänä pitäisi tässä tilanteessa enää, että asiaa lähdetään käräjäsaliin selvittämään...Tietysti mahd. tehdyt rikokset pitää selvittää, mutta tarkoitan lä.kieltoa.-Juristi"]
Vierailija kirjoitti:
Noniin juristi jatkaa AP:n täydennyksen johdosta... Siteerasin tuossa edellä lähestymiskielto lakia.. ja kuten siteeraamastani pykälästä jokainen voi lukea, että uhan on oltava "päällä" jotta kielto voidaan määrätä... Aina silloin tällöin tulee vastaan AP:n kaltaisia tilanteita, joissa tuo uhka on jo poistunut silä, että on erottu... Eli vaikka kotiolot ovat kuinka riitaiset ja väkivaltaiset, niin jos tuo häirintä ei enään jatku sitten kun on erottu, niin jokainen ymmärtää, ettei tuollaisella kiellolla ole perusteluja..
Eli tässä tapauksessa on olennaista se että onko laissa tarkoitetulla tavalla "perusteltua aihetta epäillä, että häirintä tulee vielä jatkumaan" Tähän en voi ottaa kantaa, koska en esim tiedä onko esim puhelin häirintä jatkunut pitkään poismuuton jälkeen tms.
Jätän AP:n harkintaan onko kiellon hakeminen enään järkevää... Toisaalta voit pohtia sitäkin, että jos haet kieltoa ja se hylätään niin kokeeko exäsi sen signaalina hänelle, että hänen käytöksensä on ollut hyväksyttävää ja jatkaa sitä.. Eli tässä mielessä jos otat nyt hakemuksen pois, niin voit ehkä paremmin uhata sillä eksääsi jos hän alkaa lähestymään.
Korostan vielä, että koska en tunne tapausta kokonaisuudessan niin jätän asian täysin AP:n harkintaan..
-Juristi
Vaikea uskoa, ettei juristin koulutuksen saanut osaa alkeellisiakaan oman alansa termejä kirjoittaa oikein. Puhelin_häirintä, lähestymiskielto _laki. Aikasemmin oli jokin "kuuleppas" -tyylinen amistason moka jne.
Juridiikassa puhutaan ensinnäkin aina "laki lähestymiskiellosta", ei lähestymiskieltolaki, puhumattakaan lähestymiskielto laki.
Mutta saahan sitä haaveilla oikeustieteellisistä opinnoista, ei siinä mitään. Kiva, että on unelmia.
Maalaria naurattaa... Juristi nimittäin. ;D ei kannata hänen neuvoja ihan niin sokeasti uskoa, KUKAAN juristi ei kirjoita noin virheellisesti, ei vaikka kuinka olisi vapaalla. :D
-Maalari
Vierailija kirjoitti:
Lukematta muita viestejä vastaan: Ns. "Juristin" teksti on tyypillistä narsistin vähättelyä. En tunne exääsi, mutta JOS kyseessä olisi minun exäni, niin tämä olisi hänelle loistava hetki kääntää kelkkaa: Exäsi on ehkä saanut jo ilmoituksen lähestymiskiellon hakemisesta (tai saanut muuten vihiä) ja suuttunut siitä luonnollisesti, hän törmää sinuun "sattumalta" kadulla ja on taas kuin mitään ei olisi tapahtunut. JOS nyt kuitenkin vedät lähestymiskieltohakemuksen pois, niin valta on taas exälläsi; hän nimittäin voi kostoksi hakea SINULLE lähestymiskieltoa ja jos esität yhdenkin vastalauseen tai laitat kysyvän tekstarin, niin sakot napsahtavat SINULLE.
Kiitos , tämä oli kans hyvä näkökulma.
Edelleen saan itse aiheutettu itelleni paniikin kun mietin tätä asiaa. Kaikki tuntuu niin sekavalta ja vaikealta.
Ainut mitä tiedän on, että IKINÄ en halua samaan tilanteeseen uudestaan. Haluan rauhan ja oman elämän takaisin.
Mietin vaan kun laitoit, että hän voi hakea minulle lähestymiskiellon, mitkä vois olla syyt? Voiko oikeesti niin tehdä vaikka en o uhkaillut tai laittanut sille ekana mitään viestiä.
Itse kun meen käräjille joudun lukemaan ne uhkailu viestit mitä hän on mulle laittanut. Samoin todisteena ovat miljoonat puhelin soitot ( mihin en o vastannut) .
Tärkein syy miks haluaisin perua lähestymiskiellon on just tää istunto, hävettää mennä sinne kaikkien eteen selittämään tästä. Miten oonkin sotkeutunut tälläseen ihmiseen tai miks/miten aikuiset ihmiset eivät pysty selvittää tätä ilman lähestymiskieltoa?
Millainen se tuomioistuin on ? Ketä siel on tuomarin lisäksi?
Vierailija kirjoitti:
Mietin vaan kun laitoit, että hän voi hakea minulle lähestymiskiellon, mitkä vois olla syyt? Voiko oikeesti niin tehdä vaikka en o uhkaillut tai laittanut sille ekana mitään viestiä.
Tämä aihe on minulle niin läheinen, että tulin pikaisesti vilkaisemaan...mutta siis tottakai exäsi voi hakea sinullee lähestymiskieltoa. Hän voi esimerkiksi kuvailla tilanteen (jossa hän oli itse väkivaltaisin sinua kohtaan), täysin uudesta näkökulmasta. Hänen versiossaan SINÄ olet esim. kärsinyt jo pitkään mt-ongelmista, muttet esimerkiksi suostunut hoitoon ja sitten SINULLA napsahti hermo ja kävit hänen kimppuunsa. Lopulta on sana vastaan sanaa ja juristien sanahelinää.
Juristi vastaa, voit perua sen siellä paikan päällä. Mutta miksi veisit tuomarin kallista aikaa.. Etkö voisi tehdä sitä jo etukäteen, että tuomari ja sihteeri eivät tee turhaa työtä sillä käräjäoikeudessa valmistautumalla istuntoon..
Voisit laittaa vaikka sähköpostia käo:n kansliaan, jossa ilmoitat, että halut peruuttaa hakemuksen ja jos haluat, niin voit kertoa, että tilanne on rauhottunut... Suosittelen vielä, että soitat käräjäoikeuteen sen jälkeen ja kysyt onko asia tällä ok. Siellä on kyllä yleensä aivan ystävällinen palvelu, joten rohkeasti vaan..
Jos siis päätät perua...