Saako työhaastattelussa kysyä hakijan perheestä?
Siis esim että onko perhettä tai että onko lapsia tms.?
Eikö nuo perheeseen liittyvät kysymykset ole vähän "harmaalla alueella"?
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska yksityinen työnantaja saa valita työhön kenet hakijoista haluaa niin otan vain niitä joiden perhetausta on minulle selvää tavalla tai toisella jos työnhakija alkaa nillittää oikeudestaan olla kertomatta perheestään hän voi olla varma ettei meiltä töitä Saa luottamuspulan vuoksi.
selvennän vielä että näin seurataan työnhakijoiden joukosta muun muassa yksinhuoltajat pois. perheellisen naisen voin ottaa jos olen varma että myös naisen puoliso osallistuu yhteisten lasten hoitoon sairastapauksissa.
Tällaisista rekrytoijista pitäisi aina valittaa tasa-arvovaltuutetulle tms. Minulta ei ole koskaan kysytty perheestä, mutta lupaan ilmoittaa jokaisen vastaan tulevan syrjintätapauksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska yksityinen työnantaja saa valita työhön kenet hakijoista haluaa niin otan vain niitä joiden perhetausta on minulle selvää tavalla tai toisella jos työnhakija alkaa nillittää oikeudestaan olla kertomatta perheestään hän voi olla varma ettei meiltä töitä Saa luottamuspulan vuoksi.
selvennän vielä että näin seurataan työnhakijoiden joukosta muun muassa yksinhuoltajat pois. perheellisen naisen voin ottaa jos olen varma että myös naisen puoliso osallistuu yhteisten lasten hoitoon sairastapauksissa.
Mahtavaa, tässä meillä onkin oppikirjaesimerkki laittomasta syrjinnästä!
:(
No mutta aina voi lohduttautua sillä, että me vela-naiset olemme ihan samassa veneessä. Etenkin naimisissa ollessa. Joko mukamas muutamme mielen heti vakipaikan saatua ja tulemme raskaaksi tai olemme muuten vain epäilyttäviä kun emme halua lapsia. Ikinä ei ole kai sitten hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Würthillä kysyttiin mm. vanhempien ammatteja, muita perheenjäseniä/lapsia, siviilisäätyä, millä autolla ajaa, mitä lääkityksiä käyttää, sairaudet ja muu terveydentila jne. Hieman liian tungettelevaa kun nuo piti antaa vielä kirjallisina.
Heh. Mä kirjoittaisin tuonne e-pillerit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtavaa, tässä meillä onkin oppikirjaesimerkki laittomasta
syrjinnästä!:(
Haluan kuitenkin suojata bisneksiäni. Ja mitään laitonta siinä ei ole kun sanon että otin työyhteisöön sopivimman hakijan työhön. Yh ei sovellu loska usein heidän työmotivaationsa olematon.
Minultakin on kysytty lasteni harrastuksia. Saa olla helvetin huono haastattelija, jos ei osaa arvioida hakijaa ilman että kyselee tuollaisia epäolennaisuuksia. Jännä että omia harrastuksiani taas ei tuossa paikassa kysytty, vain lasten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Würthillä kysyttiin mm. vanhempien ammatteja, muita perheenjäseniä/lapsia, siviilisäätyä, millä autolla ajaa, mitä lääkityksiä käyttää, sairaudet ja muu terveydentila jne. Hieman liian tungettelevaa kun nuo piti antaa vielä kirjallisina.
Heh. Mä kirjoittaisin tuonne e-pillerit.
Ihan hyvä idea jos on vain nainen :D Tarinan hakija ei ollut. Ja valinta ei luonnollisesti suosinut lapsetonta, naimisissaolevaa kolmikymppistä miestä, vaikka muuten pätevyys sun muu oli hyvinkin kunnossa. Voi miten yllättävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä taitaakin olla sitten siellä töissä vain vanhoja piikoja ja ukkoporukka. Voisitko kertoa työpaikkasi niin tiedän olla hakematta teidän sisäsiittoisesti porukkaanne. Kaikki ja yleneminenkin taidetaan päättää saunassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan kuitenkin suojata bisneksiäni. Ja mitään laitonta siinä ei ole kun sanon että otin työyhteisöön sopivimman hakijan työhön. Yh ei sovellu loska usein heidän työmotivaationsa olematon.
Tuon kysyminen on silti suoraan kielletty. Toivottavasti menetät työpaikkasi sen takia, että tilallesi saadaan joku pätevä ja moraaliltaan työhön soveltuva henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä potkisin työnantajana hyvin nopeasti pois työntekijän, joka ei osaa noudattaa edes tehtäväänsä säätelevää lainsäädäntöä. Sellaiset tulevat huomattavasti kalliimmiksi yrityksille kuin mitkään yh:t ikinä.
Itse kysyn aina hakijoilta "Mitä haluat kertoa perheestäsi". Ja aina on kaikki kertoneet ihan avoimesti mitä ovat halunneet kertoa. En kyllä itsekään ottaisi töihin ihmistä, jonka vastaus olisi en mitään..
Vierailija kirjoitti:
Itse kysyn aina hakijoilta "Mitä haluat kertoa perheestäsi". Ja aina on kaikki kertoneet ihan avoimesti mitä ovat halunneet kertoa. En kyllä itsekään ottaisi töihin ihmistä, jonka vastaus olisi en mitään..
Tuo on ihan yhtä laiton kysymys kuin mikä tahansa muu perhettä koskeva. Miksi edes kysyt - etkö osaa rekrytoida ilman tuollaisia kysymyksiä? Antaa amatöörimäisen kuvan haastattelijasta, jos kyselee tuollaisia. Valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Siis esim että onko perhettä tai että onko lapsia tms.?
Eikö nuo perheeseen liittyvät kysymykset ole vähän "harmaalla alueella"?
Ei ole edes harmaalla alueella. Ei saa kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Syyllistyt syrjintään, mutta jatka samaan malliin. Tuskin siitä mitään juttua tulee.
Mulla lukee cv:ssa siviilisääty ja lasten syntymävuodet. Koen, että omassa työssäni näillä on merkitystä, kun pätevyyttä mietitään. En muista, et koskaan olis sopimattomia työhaastattelussa kysytty, mutta ei mulla toisaalta oo mitään salattavaakaan enkä ole yleisesti mielenpahoittaja. Ei tulisi mieleenkään valehdella tai salata asioita työhaastattelussa. Jos en kelpaa sellaisena kuin olen, ei se työ ole ollut mua varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä potkisin työnantajana hyvin nopeasti pois työntekijän, joka ei osaa noudattaa edes tehtäväänsä säätelevää lainsäädäntöä. Sellaiset tulevat huomattavasti kalliimmiksi yrityksille kuin mitkään yh:t ikinä.
Ja työnhakijana mulle tulee tällaisista kysymyksistä mieleen, kuinkahan montaa muuta lakia työnantaja ei osaa tai ei halua noudattaa. Eli jos on valinnan varaa työpaikoissa, valinnassani positiivisesti painaa työnantaja halu ja kyky toimia sekä lain mukaan että eettisesti oikein.
Näin vaikka minulla onkin lapset tehtynä ja mies hoitaa lähes täysin lasten sairastelut yms, silti tuo kysymys antaa negatiivisen signaalin työnantajasta.
Minulta kysyttiin tähän työpaikkaan hakiessani onko lapsia ja minkäikäisiä. Toki vastasin, lapseni ovat jo yläkouluikäisiä joten en ole enää vaaraksi jäämällä äitiyslomalle tai sairasta lasta hoitamaan. Ei minulla ole siinä asiassa muutenkaan mitään salattavaa.
MUTTA: se että tuo kysymys esitetään, särähtää aina korvaan juuri siksi, että se antaa usein vihjeen siitä, ettei työnantaja viitsi aina muutenkaan toimia sääntöjen mukaan. Niin tässäkin tapauksessa. Työsopimuksessa oli huomauttamista, palkanmaksuasioissa epäselvyyttä ja moni muukin asia rempallaan tai "vähän sinne päin" hoidettu, esimerkiksi työvälineet ja -tilat. Myös työntekijöiden yksityisyydensuoja näyttää olevan tuntematon käsite.
Etsinkin uutta työpaikkaa nyt.
Vierailija kirjoitti:
Minun kokemukseni mukaan juuri yksityisellä noita perheasioita kysellään koska jos työntekijä jää äitiyslomalle tms se tulee kalliiksi. Minulta on myös kysytty jäänkö hoitamaan sairasta lasta itse vai onko meillä joku hoitaja tällaisia tapauksia varten. Mitä se työnantajalle kuuluu? Eikä varmasti kysytty tuota miespuoliselta hakijalta.
Kunnallisella puolella ei ole kyselty. Ei perheestä eikä lastenhoidosta, vain työhön liittyvistä asioista.
Aina sanotaan että tulee kalliiksi jos työntekijä jää äitiyslomalle. Kuitenkin siltä ajalta kun työnantaja maksaa palkkaa, saa työnantaja kelan korvaukset itselleen ja sitten ne siirtyvät työntekijälle kun palkanmaksu loppuu.
Samoin kun työntekijä sairastaa saa työnantaja kelan korvaukset niin kauan kun maksaa palkkaa. Turha uskotella että kokonaan joutuu maksamaan ' tyhjästä '. Nykyään näkee kelan sivuilta kuinka paljon päivärahojasi on maksettu työnantajalle.
Ei mua haittaa pätkäkään että kysellään noita. Viimeksikin sain työpaikan kolmen työelämään äitien palaavien ohi ilmoittamalla olevani vapaaehtoisesti lapseton ja mulla on sterilisaatio tehtynä. Olen alle 30v. ja ne muut hakijat olivat kuitenkin kokeneempia ja yli 40v. :) ja silti sain unelmapaikan.
Laki on viety liian pitkälle... ihan sama mitä te muut sanotte.
Mahtavaa, tässä meillä onkin oppikirjaesimerkki laittomasta syrjinnästä!
:(