Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako työhaastattelussa kysyä hakijan perheestä?

Vierailija
10.05.2016 |

Siis esim että onko perhettä tai että onko lapsia tms.?
Eikö nuo perheeseen liittyvät kysymykset ole vähän "harmaalla alueella"?

Kommentit (104)

Vierailija
1/104 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei saisi kysyä olemassaolevasta perheestä/suhteesta? Sitä ei saa kysyä, onko aikomuksia lisääntyä.

Vierailija
2/104 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei saa kysyä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/104 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tasa-arvovaltuutettu on lausunnossaan todennut, että vanhemmuuteen tai perheenhuoltovelvollisuuteen liittyvien seikkojen, kuten esimerkiksi perhesuhteiden tai siviilisäädyn, kysyminen työhönoton yhteydessä on tasa-arvolain vastaista." https://www.pam.fi/wiki/tyohaastattelun-pelisaannot-saako-tyonantaja-ky…

Vierailija
4/104 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei saisi kysyä olemassaolevasta perheestä/suhteesta? Sitä ei saa kysyä, onko aikomuksia lisääntyä.

Miksi tällaiset palikat aina tunkevat vastailemaan vaikkeivat tiedä enempää kuin sika satelliitista.

Vierailija
5/104 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa on kysytty jokaikisessä haastattelussa, olenko perheellinen tai seurustelenko, kun en ole ilmoittanut statustani cv:ssä tai hakemuksessa. Myös rekry-yrityksissä noita on kysytty. On kysytty myös vanhempien ammatteja, mikä on vähän kummallista 30-40-vuotiaan ollessa kyseessä. Kukaan ei ole kysynyt lastenhankkimisesta, mutta olen kertonut tuossa yhteydessä olevani lapseton, velaudestani en kyllä ole maininnut.

Vierailija
6/104 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat kokemukseni työhaastatteluista ovat olleet sellaisia että niissä on keskusteltu kaikesta maan ja taivaan väliltä. Ilmeisen epämuodollisia tapahtumia ovat siis olleet. En siiten tiedä onko esim. valtiolle mentäessä jotkut tiukat säännöt työhaastatteluissa, mutta yksityissektorilla ei kyllä takerruta pikkujuttuihin...

Vierailija
7/104 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei periaatteessa saisi kysyä tuon linjauksenkaan mukaan mutta on minulta kysytty mm. onko ko.lapsi ensimmäiseni. Mitäpä tuohon sitten vastaisi, tuntuu tiukkapipoiselta jos alkaisin nillittämään kysyjälle että ei tuommoista saa kysyä. En myöskään voi vastata suoraan mitä tuommoisesta kysyjästä henkilönä ajattelen (onpa moukka / ajattelematon/ juntti ihminen jos ei muka tiedä että tuommoista ei kuuluisi kysyä tai ylipäätään huono rekrytoija jos pelkää tuon myötä tekevänsä väärän valinnan tai muuten kylmäsieluinen nihkeä (yleensä akka) jos ei lasten saamista muille salli (ja huom tietyillä koulutustasoilla se poissaolo on todellakin vain vuoden koko pitkässä, sitoutuneessa työurassa). Tällä samalla tasolla en edes tuollaisia esimiehiä jaksa katsella sillä he ovat aivan vääriä ihmisiä johtamaan asiantuntijoita tai ylemmän tason työntekijöitä).

Vierailija
8/104 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kokemukseni mukaan juuri yksityisellä noita perheasioita kysellään koska jos työntekijä jää äitiyslomalle tms se tulee kalliiksi. Minulta on myös kysytty jäänkö hoitamaan sairasta lasta itse vai onko meillä joku hoitaja tällaisia tapauksia varten. Mitä se työnantajalle kuuluu? Eikä varmasti kysytty tuota miespuoliselta hakijalta.

Kunnallisella puolella ei ole kyselty. Ei perheestä eikä lastenhoidosta, vain työhön liittyvistä asioista.

Vierailija
9/104 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mullakin on kysytty yksityisellä puolella esim. siitä mikä on vanhempien ammatit. Olin vähän ihmeissäni ja kerroin yleisellä tasolla toimialan ja tehtävän, tämäkin oli outoa sillä olen 35-40, joten siinä ja siinä että jäävät kohta eläkkeelle.. No jotain perhetaustaahan se kysyjä siinä varmasti peilasi..

Toinen on ollut parisuhteesta, joten sen huomasin kun sormukset on sormessa niin semmoiseen ei tarvitse enää niin kiusaantuneena vastata vaan olen todennut rehellisesti onnellisena että olen hyvässä suhteessa ja suhde on kantanut jo kauan.

Ja lapsista on kyselty myös, siihen samaan olen mm. tuonut suoraan ilman kysymistä jatkaen myös ilmi että kun aiheesta kerran keskustellaan niin meillä on tasapuolinen parisuhde joten myös lasten isä osallistuu hoitamiseen esim sairaana ollessa eli on niillä lapsilla isäkin. Jos ei kysyjä kestä suoraa vastausta sen suhteen että kyllä, arvostan perhettä, ja kyllä, ne lapset voi olla sairaana mutta se on osattu tähänkin asti järjestellä, niin silloin en todellakaan harmittele etten siihen työympäristöön "päässyt" sillä en tarvitse työnantajaa/esimiestä joka on tuommoisissa asioissa nihkeä pikkusielu. Mutten myöskään ole äiti, joka on hoitovapaalle 3 vuotta.

Vierailija
10/104 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vaan varautua kaikkiin kysymyksiin ja miettiä pätevät, neutraalit vastaukset valmiiksi, joita varioiden voi vastata kysymyskohtaisesti. Jotkut on niin juntteja että kysyvät junttiudessaan, toiset huonoja ja epävarmoja rekrytoijia, ja ne kolmannet testaavat muka kaikessa viisaudessaan että mikä on hakijan sanavalmius/reagointikyky epänormaaliin tilanteeseen. Eri asia sitten eikö rekrytoija keksi parempaa tapaa/aihetta (eli edelleen epäpätevä rekrytoija).

Vierailija
11/104 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa on kysytty lasten harrastuksia myöten....yleensä vastaan kun kysytään ja kysyn takaisin että " mites itselläsi, onko sulla lapsia? "

Vierailija
12/104 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku täällä oikeasti sitä mieltä että tuollaiseen kysymykseen pitäisi vastata että ei tuommoista saa kysyä?

Vastatkaa vaan, eipähän sitten kilpailla samoista paikoista. Jos olisin itse rekrytoijana niin tuo vastaajan paljastaa mitä nillittäjiä olette kaikissa muissakin asioissa.

Vierailija
13/104 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Multa on kysytty lasten harrastuksia myöten....yleensä vastaan kun kysytään ja kysyn takaisin että " mites itselläsi, onko sulla lapsia? "

Millaisia vastauksia olet saanut?

Vierailija
14/104 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisin et joo on perhe, äiti on 56v ja harrastaa puutarhanhoitoa ja isä on 60v ja hiihtää.

Vierailija
15/104 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaatteko, että osa kysymyksistä esitetään nimenomaan siksi, että testataan hakijan suhtautumista niihin. Ei ole tarkoituskaan, että ihan kaikkiin vastataan.

Jos tietää olevansa ansioitunein haastateltava, kannattaa olla rehellinen. Sillä petaa itselleen vahvempaa asemaa siinä tapauksessa, että jätetään valitsematta nuori perheellinen nainen ja otetaan vähemmän ansioitunut mies. Parhaassa tapauksessa saa hoitaa lapsiaan kotona kaksi vuotta syrjinnästä saamallaan korvauksella.

Vierailija
16/104 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku täällä oikeasti sitä mieltä että tuollaiseen kysymykseen pitäisi vastata että ei tuommoista saa kysyä?

Vastatkaa vaan, eipähän sitten kilpailla samoista paikoista. Jos olisin itse rekrytoijana niin tuo vastaajan paljastaa mitä nillittäjiä olette kaikissa muissakin asioissa.

Itse valehtelen aina sen mukaan millainen firma on. Nk. perhearvofirmoja varten mulla on 2 lasta, mutta muuten ei. Ajanhukkaa siis kysellä tuollaisia, mutta eipä ole mun ongelma

Vierailija
17/104 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa kysyä. Mutta usein kysytään. Joko haastattelijat ei tiedä tai sit ei välitä.melkein pakko vastata jos meinaa paikan saada. Ei kai kukaan ottaisi töihin sellaista joka jo haastattelussa olisi "hankala"?

Vierailija
18/104 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Würthillä kysyttiin mm. vanhempien ammatteja, muita perheenjäseniä/lapsia, siviilisäätyä, millä autolla ajaa, mitä lääkityksiä käyttää, sairaudet ja muu terveydentila jne. Hieman liian tungettelevaa kun nuo piti antaa vielä kirjallisina.

Vierailija
19/104 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska yksityinen työnantaja saa valita työhön kenet hakijoista haluaa niin otan vain niitä joiden perhetausta on minulle selvää tavalla tai toisella jos työnhakija alkaa nillittää oikeudestaan olla kertomatta perheestään hän voi olla varma ettei meiltä töitä Saa luottamuspulan vuoksi.

Vierailija
20/104 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska yksityinen työnantaja saa valita työhön kenet hakijoista haluaa niin otan vain niitä joiden perhetausta on minulle selvää tavalla tai toisella jos työnhakija alkaa nillittää oikeudestaan olla kertomatta perheestään hän voi olla varma ettei meiltä töitä Saa luottamuspulan vuoksi.

selvennän vielä että näin seurataan työnhakijoiden joukosta muun muassa yksinhuoltajat pois. perheellisen naisen voin ottaa jos olen varma että myös naisen puoliso osallistuu yhteisten lasten hoitoon sairastapauksissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kuusi