Noin 5kg pudottajat?
Onko muita jotka yrittävät vielä saada sitä kuuluisaa noin viittä kiloa pois ennen kesää? Vaikka aika kesähän se jo onkin... Olisi mukava saada "seuraa" muista pudottajista, jotka tahtoisivat esim. päivitellä tänne edistymistään ja kuulumisia?
Itsellä aloituspaino oli 60kg, ja tällä hetkellä painoa on 56,6kg, eli jotain on tapahtunut, ja tavoite on n. 52 kilossa. Itsellä tavoitteena vähintään 2 salikäyntiä viikossa sekä 2krt puolen tunnin hölkkälenkki ulkona. Hyvin on viimeisen pari kuukautta sujunutkin, tosin nyt helleaalto on kyllä latistanut hieman suurempia urheiluhaluja ja ikävästi lisännyt myös jäätelönsyöntihaluja... Pinnistelen silti ja paino on tasaista hidasta tahtia tippunutkin. Viime viikolla 0,5kg.
Punnitsen itseni joka aamu, ja tulen kertomaan tänne päivitystä, luulen sen lisäävän motivaatiotani, ja vielä enemmän lisää jos täällä sattuisi olemaan muita suunnilleen samoja määriä tiputtelevia, tai miksi ei suurempiakin määriä?
Kertokaa vähän itsestänne ja painot, paljonko tippunut ja mikä tavoite jne. Ja tietysti voi vaikka aloittaakin nyt tämän ketjun innoittamana!
Kommentit (67)
Minäkin olen kasvissyöjä, ja se ei kyllä tunnu itselläkään vaikuttavan. Olen myös ollut sitä 12-vuotiaasta. Herkut on minulla se ongelma, nimenomaan makeat herkut. :D Ja ikää on tosiaan 27 vuotta.
Ensimmäisistä juhlista selvitty, tänä aamuna en ole punninnut itseäni koska olin hotellissa eikä siellä näkynyt puntaria. (Ehkä hyvä niin...) Olen juuri lähdössä juoksulenkille. Hotelliaamiainen on paha paikka, siellä on niin paljon kaikkea ja sitten se ajatus että kun nyt kerran ollaan hotellissa niin täytyyhän se aamupala nyt kunnolla syödä... :D
No, huomenna aamulla näkyy paljonko on noussut paino, ja huomenna pitäisi vielä selvitä yksistä syntymäpäiväjuhlista ylensyömättä...
Meitsi bulkkaa nyt, joten hyvästi kiree kunto! Mammat voi kysyy asiantuntijalta neuvoa diettaamiseen, jos haluavat!
T:PekkaPodari
Aamupaino oli tänään 56,1kg, eli lyllähän sitä painoa oli hieman takaisin tullut, niinkun arvelinkin... Noh, juhlat on nyt ohi ja paluu arkeen, eiköhän se taas ensi viikolla tipu jonkun verran!
Kivaa, että olette pitäneet ketjua aktiivisena!
Täytyi tulla raportoimaan, että painoa on lähtenyt viikossa aika hurjasti: 58,9 kg --> 58,0 kg! Tällaista tahtia on ihan turha jatkossa tavoitella, mutta tää antoi itselleni kyllä lisää motivaatiota kun peilistäkin näkee jo tuloksia, varsinkin kyljissä.
Olitte esittäneet pari kysymystä ruokavaliosta. Syön yleensä vain yhden lämpimän aterian päivässä, mutta siihen vaikuttaa lähinnä se, etten ole mikään superinnokas ruuanlaittaja. Joskus voi tosin olla niin, että iltapäivällä syön lisäruuaksi vaikkapa munakkaan. Olen sekasyöjä, mutta nyt kun muistelen, olen syönyt lähiaikoina lähinnä kala- tai kasvisruokia. Aika sellaista tavallista kotiruokaa kuitenkin. Uskon kalorilaskurin käytön auttaneen minua hahmottamaan sitä, minkä verran mikäkin ruoka sisältää energiaa ja kuinka paljon mitäkin minun kokoinen ihminen voi syödä. Kuten aikaisemmin kerroinkin, herkut ovat aina olleet kompastuskiveni. En ole niistä kuitenkaan kokonaan kieltäytynyt, mutta määrät ovat todellakin tulleet järkevämmiksi :)
Joku kysyi meidän muiden kirjoittelijoiden ikääkin, niin minä olen siis 26-vuotias. Tahtoisin vähän kuulla, että millainen "paino- tai laihdutusmenneisyys" teillä on? Oletteko aina olleet normaalipainoisia, onko ylimääräiset kilot tulleet salakavalasti lähivuosina vai oletteko kamppailleet extrakilojen kanssa lapsuudesta asti?
Tästä viestistä tulee ihan superpitkä, mutta vastaan tuohon omaan kysymykseeni keskustelun avaukseksi:
-Olin lapsena aina normaalipainoinen, mutta en hoikka. Tiedostin omasta mielestäni suuren kokoni joskus 8-vuotiaana, mikä on näin aikuisena ajatellen aika surullista. Pidin esim mahaani niin isona, että valokuvissa vedin vatsaa sinään jne.
-15-16-vuotiaana laihduin tiedostamatta ja ehkä hieman myös tiedostaen. Olin koko ajan jossain kavereiden kanssa, joten se ehkä vaikutti energiankulutukseen. Lenkkeilin lukiota edeltävän kesän, koska halusin olla uudessa koulussa "uusi minä" tai jotain sellaista. Tahdoin olla kerrankin tyytyväinen ulkonäkööni. Painoin tuolloin noin 52-53 kg.
-19-vuotiaana heräsin siihen, että paino oli muistaakseni 62 kg. En ollut lähiaikoina juurikaan liikkunut ja söin varmaan epäterveellisesti unohtaakseni ikävän elämäntilanteen, jossa elin. Siitä päästyäni pudotin noin 56 kiloon osallistumalla silloisen työpaikkani muutaman kuukauden kävelykilpailuun. Paino putosi huomaamatta, kun kulutus lisääntyi. Lisäksi seisoin ja kävelin töissäni koko ajan.
- Tähän päivään mennessä paino on tullut varmaankin pikkuhiljaa, kilo kerrallaan. Tosin viime keväänä painoa rysähti parin kuukauden aikana varmaan kolme kiloa kun söin hirveään koulustressiini.
Mutta nyt suunta on parempaan päin! :) Ja hei anteeksi kilometriviestistäni, katsotaan jaksaako kukaan lukea :D
- Pumpuli
Ap täällä. :)
Paino tänään sama kun eilen, mutta tänään otan taas niskasta kiinni, juhlat ovat ohi ainakin pariksi viikoksi...
Itse olen ollut lapsena ylipainoinen, mutta laihduin yhtäkkiä 13-14 vuotiaana pituuskasvun myötä hurjasti, niin hurjasti että vanhemmat pistivät jopa kouluterveydenhoitajan puheille liiallisen hoikkuuden takia. Siitä asti olen ollut hoikka, 47-49kg. 18-vuotiaana sain lapsen ja painoin 60kg raskauden jälkeen, mutta laihdutin kolmessa kuukaudessa takaisin 48 kiloon. Imetys varmasti auttoi niinkin nopeaan painon pudotukseen, mutta tein kyllä töitäkin sen eteen. Ja siinä 48-49 kilossa pysyin taas johonkin reilu parikymppiseksi, pitkään olin 52 kiloa myös, mutta sitten jossain 24v paikkeilla paino alkoi salakavalsti nousta, ja ehkä eron ja uuden parisuhteen myötä sitten huomasin painavani sen 60kg, mikä kuulosti itsestäni aika järkyttävältä... :D Liikkunut olen kuitenkin koko ikäni aika aktiivisesti, mutta se ei ole painoon sillä tavalla vaikuttanut, ja herkut ovat tosiaan se heikko kohtani...
Ja syömisestä kyseltiin. Syön yleensä yhden lämpimän ruuan päivässä, harvoin kahta. Teen kolmivuorotyötä joten syömisrytmini on erittäin epäsäännöllinen jo siitäkin johtuen, ikävä kyllä. Ja olen tosiaan kasvissyöjä, tai no kalaa syön kyllä.
Kiva että on porukkaa mukana, ja tsemppiä kaikille!! On kiva lukea toisten kokemuksia ja elämäntapoja.
Liityn mukaan. Pudotettavaa tosin vielä n. 7 kiloa. Tänään iski ahdistus ja masennus. Viikonlopun aikana tullut kilo lisää omasta tyhmyydestäni (itsekurittomuudestani) johtuen. Oli juhlia ja seliseli... No mutta, ei kai tässä luovuttaakaan voi. Joten uusi viikko ja tänään rankka kurinpalautus. Liikkua en juurikaan flunssan vuoksi aio, joten nälkäkään ei taida tulla. Olen silti aika masentunut siitä, etten onnistunut itseäni pitämään ruodussa viikonloppuna. Tuntuu, että koko homma pitää taas alottaa alusta. Ja ne mitat siis: 158 cm ja 53 kg. Ihan liikaa minun pituuteen nähden. Oon myös ollut aina sen 47-49 kiloa (ennen kuin lihoin sairauden myötä lähes 60 kiloon).
Tää viiden kilon pudotus on yhtä tuskaa. Eilenkin kävin aamulla puntarilla ja se näytti 60,7kg. Illalla kuitenkin kaksi kiloa enemmän enkä edes syönyt mitenkään kovin raskaasti. Heitteleekö teillä muilla paino näin paljon?
Nyt olen ollut kuitenkin tyytyväinen että paino on pikkuhiljaa tippunut alaspäin 64-> tuohon alle 61. Joku 55kg olisi tosi kiva. Vaikka toisaalta ei sillä painolla ole niin väliä jos kroppa muuten on kuosissa. Tällä hetkellä ei ole. Ja pituutta siis 164.
Pumpuli tuolla kyseli paino- ja laihdutushistoriasta. Itse olen ollut pulska lapsi, mikä vaikutti kehonkuvaani kauhean aikaisin: muistan, kun ykkösluokalla opettaja kysyi kaikilta, mihin kokoluokkaan kukin tunsi kuuluvansa, pieniin, keskikokoisiin vai valtaviin. No arvatkaa vaan, viittasinko "valtavan" kohdalla ja olinko tasan ainoa... Oikeasti en edes ollut mikään iso, lapsenpyöreä vain ja nopeasti kasvanut (olin luokkani pisin koko ala-asteen), mutta painostani sain kuitenkin kuulla noin 8-luokkalaiseksi asti. Sitten erään aktiivisen kesäleirin jälkeen paino tippui kertarysäyksellä 5 kiloa samaan aikaan, kun pituuskasvu alkoi loppua. Pidin kuitenkin itseäni pitkään "isona", vaikka tosiaan alimmillaan painoin 54 kiloa ja olen 166 senttiä pitkä. Juu, tosi iso! Tosissani en ole laihduttanut ennen kertaakaan, vaikka paino on heitellyt. Eli olen tässä ikään kuin ensikertalaisena nyt liikkeellä, ja on kiva huomata, että tuloksiakin on alkanut tulla. Aloituspainoni oli siis reilu kaksi viikkoa sitten 65,8 ja viimeksi puntari näytti 64,4! Kyllä se tästä lähtee - samoin teillä vertaistukiketjuni jäsenet!!
T. Trampoliini
Minä olin varhaisteini-ikään pullukka, mutta silloin luovuin hupisyömisestä ja laihduin todella hoikaksi. Olin hoikka vuosikaudet, kunnes kohtasin nykyisen poikaystäväni, jonka jälkeen painon kanssa on saanut tapella. Olen hänen kanssaan oppinut syömään oikeaa ja terveellistä ruokaa, mikä on tietysti hyvä, mutta laihana pysyin lähinnä sen takia, että söin niin vähän ja silloinkin lähinnä välipaloja. Edes puolen vuoden seurustelutauko ei saanut minua palaamaan välipalalinjalle, joten tässä sitä ollaan. Oikeata ruokaa nimittäin syön helposti liikaa ja siitä ehdottomasti ovat kilot tulleet, en nimittäin herkuttele juuri lainkaan perinteisillä herkuilla.
Normaalipäivänä saatan syödä esimerkiksi puuron aamiaiseksi, yliopistolla päivän pääaterian ja illalla vielä jonkun pienemmän annoksen ruokaa tai rahkan tai muutaman leivän tms. ja välipaloina muutaman hedelmän päivän mittaan.
On outoa, kun tällä hetkellä olen samalla fyysisesti parhaassa kunnossa elämässäni ja toisaalta tukevampi kuin ikinä. Inhottava katsoa valokuvista, kuinka isolta näytän. Toisaalta lihaksiakin on, mikä lohduttaa vähän, mutta vain vähän. Laihaläskinä olin enemmän sinut kroppani kanssa :D
Näljamängud
Moi!
Tänään virallisesti painoin aamupainon mukaan 50 kg. Hätkähdyttävää, en muista painaneeni noin vähän kuin viimeksi 16-vuotiaana. Aloituspaino oli jouluna 56 kg ja lyhyt olen, päälle 150 cm. Mutta liekkö suurin osa nestettä? Vyötäröltä ei ole lähtenyt mitään, eikä jenkkakahva-alueelta... takapuoli aina vaihtelee kun se on niin vaikea mitata samasta kohtaan, mutta se oli näyttänyt pienentyvän. Mutta pointti oli etten huomaa kyllä juuri eroa? Oletin, että tämän pituisena huomaisin 6 kg pudotuksen jo huomattavasti selvemmin. Olisiko oikea pudotus lähempänä jotain 3 kg ja loput nesteitä. :(
Trampoliini, tuo itsensä isommaksi mieltäminen kuulostaa tosi tutulta! Vuosi sitten koulussa minuun viitattiin yhdessä keskustelussa "pienenä ihmisenä", mikä tuntui hassulta. Vaikka järki sano, etten ole mitenkään valtavan isokokoinen, niin miellän silti itseni suuremmaksi kuin miten muut minut varmaan näkevät...
Näljamängud, minusta on kuitenkin hienoa, että olet oppinut syömään oikeaa ruokaa pelkkien välipalojen sijaan. Pystyisitkö lisäämään annokseesi lisää jotain salaattia tai muuta kevyttä, mikä vähentäisi sitä muun ruuan määrää? Itsekin olen tosi huono arvioimaan sitä, mikä on normaalikokoinen ruoka-annos minun kokoiselle ja minun lailla kuluttavalle ihmiselle. Luulen, että useimmiten ruoka-annokseni ovat vähän liian pieniä, minkä vuoksi pian tulee uudelleen nälkä. Siihen pikkunälkään on sitten puolestaan liian helppoa syödä jotain ei-niin-järkevää.
Paino alkoi keskiviikkona uudella luvulla, 57,9. Odottelen muutaman päivän ja nousen vaa'an päälle sitten uudelleen nähdäkseni, mikä kehityssuunta on :)
- Pumpuli
Miten teillä muilla menee? Tänä aamuna punnitsin itseni uuden alkavan viikon kunniaksi. 57,8 näytti vaaka, joten suunta on alaspäin, jes :)
Oletteko muuten asettaneet itsellenne jotain sellaista välitavoitetta tai päivää, jolloin toivotte olevanne jossain tietyssä painossa? Joku kirjoitti ainakin juhannuksesta. Itse olen ajatellut, että heinäkuun puolivälissä pidettäviin festareihin mennessä olisi kiva tavoittaa se maaginen 55kg:n paino. En sitten tiedä kuinka mahdollista se on, mutta pitää arvioida lähempänä :)
Entä millaisia muutoksia olette tehneet ruokavalioonne jos siis olette syömistänne muuttaneet? Mikä on onnistunut, mikä ei? Olisi mielenkiintoista kuulla. Itse siis syön ihan samoja ruokia kuin aina ennenkin, mutta olen vähentänyt turhaa napostelua. Tai ainakin vaihtanut naposteltavat järkevämpiin vaihtoehtoihin, esimerkiksi vesimeloniin. Tajusin myös, että syön nykyään todella paljon vähemmän leipää kuin joskus aikoinaan. Ruuan määrä on kuitenkin se oleellinen ero entiseen.
- Pumpuli
Ap on ollut kuumeessa tässä useamman päivän joten puntarin kanssa en ole treffaillut, mutta tuskin myöskään lihonut. :D
Ja pituuteni jotain kiinnosti, sen taisin kyllä aiemmin jo jossain mainitakin mutta siis 162cm on pituutta minulla.
Heippa! Liityn mielelläni joukkoonne! :) olen 23-v. nuori nainen ja olen aina ollut pienikokoinen. Eron jälkeinen depressiokausi veti imut kaikesta; myös liikunnasta ja ruoanlaitosta (tuli ostettua paljon valmissafkaa, tilattua pizzaa, jne.), ja painoa kerääntyi lyhyessä ajassa 10 kg!! 5 kg olen saanut jo tiputettua, toiset viisi siis vielä jäljellä. Tämänhetkiset mitat 161 cm / 53,5 kg (tämänaamuinen tulos), runsaimmillaan painoa oli reilu 58 kg. Tiedän, että normipainossa mennään, mutta haluaisin mielelläni takaisin "omaan tuttuun kroppaani". :) tavoite siis 48-49 kg. Ensimmäiset 5 kg lähtivät liikunnan lisäämisellä, sekä perunan, riisin, pastan ja leivän poisjättämisellä, mutta nyt paino junnaa paikallaan ja motivaatiokin on lähes kadonnut. Tsemppiä kaikille pudotuksiin!
Vierailija kirjoitti:
Heippa! Liityn mielelläni joukkoonne! :) olen 23-v. nuori nainen ja olen aina ollut pienikokoinen. Eron jälkeinen depressiokausi veti imut kaikesta; myös liikunnasta ja ruoanlaitosta (tuli ostettua paljon valmissafkaa, tilattua pizzaa, jne.), ja painoa kerääntyi lyhyessä ajassa 10 kg!! 5 kg olen saanut jo tiputettua, toiset viisi siis vielä jäljellä. Tämänhetkiset mitat 161 cm / 53,5 kg (tämänaamuinen tulos), runsaimmillaan painoa oli reilu 58 kg. Tiedän, että normipainossa mennään, mutta haluaisin mielelläni takaisin "omaan tuttuun kroppaani". :) tavoite siis 48-49 kg. Ensimmäiset 5 kg lähtivät liikunnan lisäämisellä, sekä perunan, riisin, pastan ja leivän poisjättämisellä, mutta nyt paino junnaa paikallaan ja motivaatiokin on lähes kadonnut. Tsemppiä kaikille pudotuksiin!
Oi, nimimerkkikin piti vissiin laittaa! Lisätty. :)
Hei!
Liityn seuraan.
Aloitin salitreenin noin 9kk sitten, käyn salilla 2 tai 3 kertaa viikossa. Nostelen oikeastaan vain painoja, en tee cardiota ollenkaan... muuta kuin alkulämmittelyt. Aloittaessani paino oli jotain 65, nyt 69!!! Aaahh! Noh, jatksan samaan malliin salilla (painot nousevat koko ajan joten olen vahvistumassa) mutta koitan katsella ruokavaliota paremmin... Heikkouteni on punaviini :(
Joku kyseli mitä tänään syöty.
Aamupalaksi puuroa ja banaani, ja kahvia.
Välipala töissä pala kakkua ja kahvi.
Lounas: salaatti jossa fetaa, omena ja sitruunaoliiviöljyä.
Päivällisestä ei vielä tietoa...
Kävin salilla myös.
Joo, juustot ovat kyllä minunkin suosikkeja. Ja sehän juuri tekee tästä vähän haastavaa, kun juustoa yritän vältellä. Linssimuhennos/keitto ja erilaiset kasvissosekeitot ovat aina kuuluneet mun suosikkiruokiin, mutta ei niitäkään viitsi ihan joka päivä syödä :) Pitäisikin etsiä ihan vegaanisia reseptejä, kun tuntuu että niin moni kasvisruoka rakentuu juurikin juuston tai pastan ympärille. Itse asiassa voisinkin tehdä kvinoasalaattia!
Minäkin otin puuron ruokavaliooni, hyvin toimii.
T. Trampoliini