Miksi teidän hellefanaatikkojen on niin vaikea ymmärtää
Olen normaalipainoinen nainen ja kärsin kesähelteestä todella paljon. Ukkoset, auringonpaiste, ilmanpaineen vaihtelut ja kuumuus sekä helteen takia huonoksi jäävä nukkuminen laukaisevat migreenini todella helposti. Lisäksi palan auringossa äärimmäisen helposti ja pitkät sateettomay kuumat jaksot pahentavat myös allergioitani. Kerrostaloasunnossani on kuuma ja tukala koko ajan eikä lähellä ole vesistöjä (opiskelujen takia vielä ei voi poiskaan muuttaa). Helteellä saan jatkuvasti taistella ärtymystä vastaan, kun en ole saanut nukuttua ja pää on kipeä ja muutenkin on tukala olla.
Miksi te hellefanaatikot otatte tämän että joku ei pidä helteestä lähes henkilökohtaisena loukkauksena ja huudatte muuttamaan Grönlantiin? Emmehän me helteestä kärsivät omia rajoituksiamme valitse - ja ainakin itse yritän olla valittamatta helteellä kun sitä on kuitenkin suhteellisen vähän vuoden aikana. Kesässä ei sinänsä ole mitään vikaa, pidän kauniista luonnosta ja pilvipoutaiset n. 18 asteen päivät ovat kauniita. Kertokaa, miksi kaikkien pitäisi haluta +25 astetta koko kesäksi?
Kommentit (52)
Mua ärsyttää ihan suunnattomasti väit siitä, että pakkasesta selviää pukeutumalla, se kun ei pidä paikkaansa. Meidän perheessä meitä on 5. Nekjä meistä saa oireita pakkasesta ja esim koulumatkat on pakko tehdä. Muutama pakkasaste riittää oireisiin.
Keskimmäinen lapseni on pakkasallergikko, hän saa pakkasesta kutisevaa rokkoihottumaa. Kutina on niin kova, että antihistamiinilääkityksestä huolimatta on vaikea nukkua. Hän ja me muut kolme olemme atoopikkoja. Mieheni kädet kuivuvat niin pahoin, että pakkasella niissä on avohaavoja. Omat kasvoni kuivuvat ja iho hilseilee ja on kipeä. Mikään rasva ei auta riittävästi. Me kaikki rasvaamme ja yritämme hoitaa tilannetta, joka parenee heti kun sää lämpenee. Eli pukeutuminen ja sisätilat eivät auta. Sisällä pakkasilla on yleensä myös kuiva ilma, joka pahentaa tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse nauttia helteestä, mutta pitääkö siitä ruikuttaa jatkuvasti niille, jotka nauttivat helteestä? Pakko pilata toisten kesäpäivät valittamalla, miten kesä on perseestä ja helle hanurista?
Onko talvea vihaavien pakko valittaa niille, jotka nauttivat talvesta? Ärsyttää kuunnella jatkuvaa ruikutusta siitä, kun on lunta ja liian kylmä, vaikka pakkasta on ehkä viisi astetta. Tätä valitusta kuulee huomattavasti paljon enemmän kuin valitusta kesästä ja helteistä. Harvemmalla sitä on syytä valittaa talvesta kuin kesästä. Talvesta selviää hyvin pukeutumalla lämpimästi, kesällä tulee raja vastaan siinä kuinka paljon voi riisua. Talvella kylmyyttä pääsee pakoon sisälle, kesällä lämpö tulee sisälle asti ellei ole esim. kallista ilmalämpöpumppua viilentämässä. Siihen ei kaikilla ole varaa. En ole myöskään kuullut kylmyyden aiheuttavan kenellekään ap:n kuvailemia oireita (joista itsekin kärsin). Sen tiedän, että pakkaset kiusaavat mm. astmaatikkoja ja atoopikkoja, mutta eipä niitä pakkasia ole enää juuri Suomessa nähty.
Se ärsyttää, kun tv:n uutistenlukijat kyselevät meteorologolta, että joko nyt SAADAAN hellettä, ja jos sitä on tulossa, ollaan niin riemastuneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse nauttia helteestä, mutta pitääkö siitä ruikuttaa jatkuvasti niille, jotka nauttivat helteestä? Pakko pilata toisten kesäpäivät valittamalla, miten kesä on perseestä ja helle hanurista?
Olettepä herkkiä kukkasia, jos tuollainen pilaa kesäpäivän. Kasvattakaa nyt vähän edes selkärankaa, miten helvetissä tuollaiset selviävät normaalista elämästäkään?
Tietenkin negatiiviset ihmiset pilaavat päivän. Olisiko sinusta mukavaa istua suosikkiravintolassasi ja kuunnella, kuinka paikka on paska, ruoka pahaa ja tarjoilijat rumia?
Miksi istuisin siellä? Poistuisin paikalta. Ottakaa nyt vastuu itsestänne, jos niin paljon ahdistaa, kun muilla on toiset mielipiteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on keskimäärin 10 hellepäivää vuodessa. Mitäs jos meille hellefanaatikoille sallittaisiin ne 10 päivää vuodessa, jolloin me saadaan hehkuttaa sitä, ettei palella? Te muut voitte nauttia 355 päivää vuodesta pakkasista ja +15 kesäpäivistä.
Totta. Mutta kun te sitten ruikutatte kylmyyttänne 355 päivää vuodessa. Olette rasittavaa seuraa.
Helteellä pysyn kotona, en ole valittamassa kellekään, edes somessa tai palstalla.
Kyllä te helleruikuttajat olette huomattavasti rasittavampia kuin pakkasruikuttajat. Tämä ruikutus alkoi jo nyt, vaikka aiemmin vasta, kun HELTEITÄ on ollut pari päivää, eli tuossa heinäkuussa.
Ihan oikeasti, ketä voi ärsyttää näin paljon tällainen 18-21 asteen lämpö, että siitä on pitänyt viime viikosta asti valittaa tälläkin palstalla monen aloituksen verran päivittäin?
Enpä talvisin näe näin paljon valittajia missään päin somea, vaan yleensä tyydytään siihen mitä säätä tulee, kun sille nyt kukaan ei voi mitään. Yleensä talvisin ihmiset kitisee siitää loskapaskasta, mutta ei kirkkaista ja kirpeistä pakkaspäivistä. Tietty eihän monen päivän/viikon -20-30 asteen kylmyyskään kivalta tunnu, vaikka kuinka osaisi pukeutua.
Kyllä te pakkasfanaatikot olette tosi itsekkäitä - teillä on sopiva keli n 11kk vuodesta ettekä soisi meille muutamaa lämmintä päivää!?
Itse kärsin kroonisista kivuista jotka hellittää vasta kun mittari näyttää +25 tai yli. Tuuli, kosteus ja kylmyys saa aikaan järkyttävät säryt ja kipukohtaukset. Voitte vain kuvitella miten kivaa on kuunnella teidän valitustanne hikoilusta ja huonoista unista muutaman lämpimän päivän takia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olettepä herkkiä kukkasia, jos tuollainen pilaa kesäpäivän. Kasvattakaa nyt vähän edes selkärankaa, miten helvetissä tuollaiset selviävät normaalista elämästäkään?
Päivän paras vitsi :) Eivätköhän ne selkärangattomat joiden pitäisi hankkia elämä ole ne jotka eivät kestä sitä lämpöä valittamatta siitä kaikille.
Ei ole pakko nauttia kuumuudesta mutta ei sitä tarvitse myöskään vuodesta toiseen tulla kaikkina hellepäivinä aina kirjoittamaan miten ikävää on!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivän paras vitsi :) Eivätköhän ne selkärangattomat joiden pitäisi hankkia elämä ole ne jotka eivät kestä sitä lämpöä valittamatta siitä kaikille.
Ei ole pakko nauttia kuumuudesta mutta ei sitä tarvitse myöskään vuodesta toiseen tulla kaikkina hellepäivinä aina kirjoittamaan miten ikävää on!
Tämä!
Ja nyt piste tälle keskustelulle ja topikki lukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkoko sitä tukahduttavaa hellettä on hehkuttaa? Ilmeisesti sulta puuttuu ymmärrys siitä, minkälainen kärsimys kuumuus monille on.
Iik! Iloinen ihminen! Suomessa! Miksi tämä ei ymmärrä, että positiivisuutensa häiritsee niitä, jotka yrittävät maksimoida kurjuutensa?
Miksi loskanrakastajat eivät ymmärrä, että te saatte nauttia rakastamastanne sateesta, lumesta, pakkasesta, viimasta, pyrystä ja pimeydestä 11,5kk vuodessa! Me aurinkoiset ihmiset nautitaan nyt näistä parista päivästä, kun on voinut olla ulkona ilman takkia. Ensi viikolla voit taas tyytyväisenä palella!!
Täh? Olen hellefanaatikko, mutta en ymmärrä yhtään mistä puhut. En todellakaan arvostele muiden säämieltymyksiä. Ennemmin aina naureskelen itselleni, kun en älyä muuttaa johonkin lämpimämpään! Suomi kun ei varsinaisesti mikään helteenystävän paratiisi ole...
Kesä tuo mulle terveysongelmia mutta nautin siitä silti. Mulla on aurinkoallergiaa, palan todella helposti, olen allerginen pistäville hyönteisille ja siirtepölyille, hikoan lääkityksen takia kuin pieni sika, ukkosta edeltävä inhottava ilma aiheuttaa migreenin jne jne. Kaikki paitsi hikoilu ovat helposti estettävissä, kun huolehdin lääkityksestäni, käytän ötökkäkarkoitetta sekä suojaan ihoni. Ennen ukkosta pyrin pysymään sisällä. Oon silti jokaisesta kesästä nauttinut :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse varmaan ruikutat talvella ja pilaat minun päiväni, koska minä pidän talvesta ja sen kylmyydestä ja pimeydestä.
Minä pidän kunnon helteistä ja kunnon pakkasista, mutta syksyn ja kevään räntä-/loskakaudet ketuttavat. Saako silloin valittaa?
Vierailija kirjoitti:
Eivät minua muiden preferenssit häiritse, ainoastaan se turhanaikainen valitus.
No just sitähän nämä hellefanaatikot harrastavat. Jos ja kun ei ole se helle, niin nämä valittavat miksi ei ole helle ja että Suomen kesä on p*rseestä kun ei ole jatkuva helle toukokuusta syyskuuhun. Sitten kun vihdoin on se helle, niin nämä valittavat siitä kun kaikki muut ei ole onnesta solmussa helteen takia.
Vierailija kirjoitti:
Kukahan se oikein valittaa? Normaalista kesäsäästä ei valita kukaan muu kuin hellehullut, se noin +20 astetta on normaali kesäsää Suomessa ja kelpaa suurimmalle osalle. Johan se helteen perään ruikutus on alkanut tällekin vuodelle ja jatkuukin sitten ensipakkasiin asti.
No ei sitä säätä nyt ainakaan valittamalla muuksi voi muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin negatiiviset ihmiset pilaavat päivän. Olisiko sinusta mukavaa istua suosikkiravintolassasi ja kuunnella, kuinka paikka on paska, ruoka pahaa ja tarjoilijat rumia?
Tuossa tapauksessa vika on sussa ja sun maussa eikä muissa ihmisissä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä te pakkasfanaatikot olette tosi itsekkäitä - teillä on sopiva keli n 11kk vuodesta ettekä soisi meille muutamaa lämmintä päivää!?
Itse kärsin kroonisista kivuista jotka hellittää vasta kun mittari näyttää +25 tai yli. Tuuli, kosteus ja kylmyys saa aikaan järkyttävät säryt ja kipukohtaukset. Voitte vain kuvitella miten kivaa on kuunnella teidän valitustanne hikoilusta ja huonoista unista muutaman lämpimän päivän takia...
Kuin myös odotan lämpöä, edes muutama kivuton hetki kesällä. Eipä huvita kuunnella parin päivän takia valitusta helteestä, jokainen voi hankkia kotiinsa viilentimiä jos elämä on niin hankalaa. Minulle ja monelle muulle kroonikolle se on hankalaa ja tuskallista lähes koko vuoden.
Suomessa on varmaan alle viikko hellepäiviä per vuosi. Ja hirveä narina siitä sitten. Sitäkö on vaikea sitten käsittää että miksi se narina vähän ärsyttää muita?
Voi jeesus. Saa kai ihmiset ruikuttaa ja valittaa just niin paljon kuin haluaa, jos sää tuntuu ikävältä.
Ei ne ilmat kuitenkaan kenenkään toiveista tai haluista miksikään muutu. Parempi olisi yrittää sopeutua siihen, että välillä on vittumaisen kuuma, välillä sopivan lämmin, välillä sopivan viileää, välillä liian kylmä, välillä sataa tai tuulee liikaa ja välillä liian vähän.
Saa valittaa mun puolesta, kunhan hyväksyy että joku muu oikeasti saattaa nauttia siitä säästä! Mikä siinä on niin vaikeaa?
Totta. Mutta kun te sitten ruikutatte kylmyyttänne 355 päivää vuodessa. Olette rasittavaa seuraa.
Helteellä pysyn kotona, en ole valittamassa kellekään, edes somessa tai palstalla.