Oma äiti arvostelee, välien katkaisu ainoa vaihtoehto?
Mulla on aina ollut sanoisinko haastava suhde äitiini. Tämä on johtunut siitä, että äitini todella herkästi arvostelee tekemisiäni ja mm. teini-iässä tämä vain lisäsi kapinoinitiani. Nyt aikuisiällä välit on pysyny edes jonkinlaisina, kun olen antanut asioiden vaan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Äitini arvostelu on vaan pahentunut sen myötä, kun meille on tullut lapsia. Meillä on 4,5v poika ja 7kk ikäiset kaksoset. Ihan sama mitä tekee, niin se on äitini mielestä väärin, kun sitä ei tehdä hänen tavallaan. Lapsia ei saa kantaa liikaa sylissä, ne tottuvat. Kiinteät täytyy alottaa jo vajaan parin kuukauden iässä. Miehen ei kuulu tehdä kotitöitä saati hoitaa lapsia. Ja vaikka mitä muuta, mitä nyt millonkin sattuu keksimään. Äitini osaa sanoa nämä asiat todella ilkeästi ja ne satuttavat todella paljon. En vaan enää ole oikeen onnistunu siinä, että yrittäis vaan jättää huomiotta.
Nyt alkaa tuntua siltä, etten yksinkertaisesti enää jaksa. Olen henkisesti aivan loppu ja väsynyt äitini jatkuvaan arvosteluun. Tästä on useasti yritetty puhua äidilleni, että hänen sanansa satuttavat ja että meillä on tietyt säännöt ja että on myös sovittu miehen kanssa yhteisymmärryksessä, että myös mies tekee kotitöitä ja hoitaa lapsia. Miehelle tämä ei siis ole mitään pakkopullaa, mutta äitini mielestä naisen pitäis tehdä kaikki ja mies käy vaan töissä.
On myös ihan suoraan sanottu äidilleni, että ei ole tervetullut meille ennen kun osaa olla arvostelematta. Tämän johdosta on ollut muutaman viikon käymättä ja sitten kun on aloittanut taas kyläilyt niin on maksimissaan kahdella kyläilyllä muistanut miten käyttäytyä ja sitten on taas alkanut se sama valitus ja arvostelu. Tuon takia on annettu uusi "porttikielto" ja taas sama juttu, kun äitini on tauon jälkeen tullut käymään, pari kertaa onnistuu ja sama arvostelu alkaa.
Onko vielä jotain muuta kun puhuminen, mitä voisi tehdä? Äitini siis käy meillä kylässä kerran tai kaks viikossa. Tuo tiheä kyläily olis ihan ok, jos ei joka kerta tarvis kuunnella sitä samaa valitusta ja arvostelua. Nyt olen ihan vakavissani miettinyt, että pitäiskö katkaista välit kokonaan äitiini, koska viime aikoina hän ei ole muuta aiheuttanut kun pahaa mieltä. Olisiko välien katkaisu kohtuutonta tässä tilanteessa?
Olen kyllä. Äitini ei ole kestänyt kritiikkiä, vaan on yrittänyt saada aina jostain muusta syntipukin, hyvin usein minusta.
ap