Oma äiti arvostelee, välien katkaisu ainoa vaihtoehto?
Mulla on aina ollut sanoisinko haastava suhde äitiini. Tämä on johtunut siitä, että äitini todella herkästi arvostelee tekemisiäni ja mm. teini-iässä tämä vain lisäsi kapinoinitiani. Nyt aikuisiällä välit on pysyny edes jonkinlaisina, kun olen antanut asioiden vaan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Äitini arvostelu on vaan pahentunut sen myötä, kun meille on tullut lapsia. Meillä on 4,5v poika ja 7kk ikäiset kaksoset. Ihan sama mitä tekee, niin se on äitini mielestä väärin, kun sitä ei tehdä hänen tavallaan. Lapsia ei saa kantaa liikaa sylissä, ne tottuvat. Kiinteät täytyy alottaa jo vajaan parin kuukauden iässä. Miehen ei kuulu tehdä kotitöitä saati hoitaa lapsia. Ja vaikka mitä muuta, mitä nyt millonkin sattuu keksimään. Äitini osaa sanoa nämä asiat todella ilkeästi ja ne satuttavat todella paljon. En vaan enää ole oikeen onnistunu siinä, että yrittäis vaan jättää huomiotta.
Nyt alkaa tuntua siltä, etten yksinkertaisesti enää jaksa. Olen henkisesti aivan loppu ja väsynyt äitini jatkuvaan arvosteluun. Tästä on useasti yritetty puhua äidilleni, että hänen sanansa satuttavat ja että meillä on tietyt säännöt ja että on myös sovittu miehen kanssa yhteisymmärryksessä, että myös mies tekee kotitöitä ja hoitaa lapsia. Miehelle tämä ei siis ole mitään pakkopullaa, mutta äitini mielestä naisen pitäis tehdä kaikki ja mies käy vaan töissä.
On myös ihan suoraan sanottu äidilleni, että ei ole tervetullut meille ennen kun osaa olla arvostelematta. Tämän johdosta on ollut muutaman viikon käymättä ja sitten kun on aloittanut taas kyläilyt niin on maksimissaan kahdella kyläilyllä muistanut miten käyttäytyä ja sitten on taas alkanut se sama valitus ja arvostelu. Tuon takia on annettu uusi "porttikielto" ja taas sama juttu, kun äitini on tauon jälkeen tullut käymään, pari kertaa onnistuu ja sama arvostelu alkaa.
Onko vielä jotain muuta kun puhuminen, mitä voisi tehdä? Äitini siis käy meillä kylässä kerran tai kaks viikossa. Tuo tiheä kyläily olis ihan ok, jos ei joka kerta tarvis kuunnella sitä samaa valitusta ja arvostelua. Nyt olen ihan vakavissani miettinyt, että pitäiskö katkaista välit kokonaan äitiini, koska viime aikoina hän ei ole muuta aiheuttanut kun pahaa mieltä. Olisiko välien katkaisu kohtuutonta tässä tilanteessa?
Kommentit (61)
Ei kenenkään tarvitse tuollaista sietää, ei edes sukulaiselta!
Minusta sinä olet tehnyt kaikkesi: olet puhunut, olet vetänyt rajoja - eikä auta.
Sinuna katkaisisin välit kokonaan. Äitisi on ikävä mitätöivä energiasyöppö. ja et varmaan halua hänen sovinistisia oppejaan miehen ja naisen rooleista opettaa ainakaan pojallesi, ethän?
Äitisi ei tietenkään tule koskaan ymmärtämään, miksi katkot välit, mutta kun sen teet, niin sano suoraan, mistä se johtuu. Onpa ainakin kertaalleen selitetty, vaikka äitisi mielestä sinä tietysti olet typerä ja kohtuuton.
Tsemppiä.
Ei ole kohtuutonta. Olet kaikkesi yrittänyt, mutta kun ei auta niin kyllä minä ainakin katkasisin välit.
Vierailija kirjoitti:
Tyttäreni pisti välit poikki vaikka en koskaan arvostellut lastenkasvatusta, heidän perhe-elämäänsä, keskinäisiä suhteita enkä ylipäätään mitään. Ainoa syy on kuulemma että ei kestä nyt ylimääräisiä ihmisiä!
Jep jep, mitä tuohon on sitten lisäämistä, julmaa touhua. Ei suostu edes keskustelemaan asiasta. En syyttele, ymmärrän, että elää varmaan jossain mielessä vaikeaa aikaa, mutta helpottaako se sitä että sulkee kokonaan elämästään?
Tuo on ehkä totta, ehkä sinun käsityksesi asiasta. Melko moni näistä kiusaajaäideistä joihin välit on katkaistu eivät yhtään ymmärrä miksi eivätkä he ole koskaan sanoneet/tehneet mitään pahaa vaikka aikuinen lapsi -useimmiten tytär- on puhunut, huutanut, itkenyt, raivonnut, kirjoittanut kirjeitä jne jne eli yrittänyt saada asiallisia välejä monesti ja kauan. Mutta kaikki valuu kuin vesi hanhen selästä.
Vierailija kirjoitti:
Onko äitisi syyllistänyt sinua siitä, että sinä loukkaannut hänen toiminnastaan?
Kerro esimerkki, miten äitisi on loukannut sinua ja perhettäsi, jotta saadaan joku perspektiivi asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko äitisi syyllistänyt sinua siitä, että sinä loukkaannut hänen toiminnastaan?
Kerro esimerkki, miten äitisi on loukannut sinua ja perhettäsi, jotta saadaan joku perspektiivi asiaan.
Miks? Kyllä tuo äidin käytös vaikuttaa ilman tuota esimerkkiäkin sellaiselta, ettei sitä todellakaan tarvitse sietää.
Välit poikki vaan.
Lapsilta menee isovanhemmat? Siis meneekö heiltä hellä hoitaja ja tukiverkon osa, hyvä roolimalli tai vastaava? Eipä taida mennä.
Välien katkaiseminen on raskasta. Kenenkään ei pitäisi joutua tekemään niin, mutta joskus jotkut joutuvat. Tilanteenne on mahdoton, olet tehnyt parhaasi ja yrittänyt kaikkesi eikä se riitä. Vaihtoehdot alkavat siis olla vähissä. Äitisi käytös sairastuttaa sinut ennen pitkää. Lapsesi tarvitsevat enemmän hyvinvoivaa äitiä kuin riippakivimummoa.
Vierailija kirjoitti:
Välit poikki vaan.
Lapsilta menee isovanhemmat? Siis meneekö heiltä hellä hoitaja ja tukiverkon osa, hyvä roolimalli tai vastaava? Eipä taida mennä.
Välien katkaiseminen on raskasta. Kenenkään ei pitäisi joutua tekemään niin, mutta joskus jotkut joutuvat. Tilanteenne on mahdoton, olet tehnyt parhaasi ja yrittänyt kaikkesi eikä se riitä. Vaihtoehdot alkavat siis olla vähissä. Äitisi käytös sairastuttaa sinut ennen pitkää. Lapsesi tarvitsevat enemmän hyvinvoivaa äitiä kuin riippakivimummoa.
Samaa mieltä. Jos et katkaise välejä, niin ihan varmasti jossain vaiheessa tulet sairastumaan äitisi käytöksen takia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kysyt tätä? Kysymyksesi kosketti minua ulkopuolista lukijaa, koska olen juuri tuollaisessa ihmissuhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille vastauksista. Lähipiirissä on tästä ollut puhetta ja todella monet on sanonut, että älä katkaise välejä, koska sitten menee lapsilta isovanhemmat. Totta tuokin, mutta en vaan jaksa tällaista enää. Toisaalta kyllä lapsille jää vielä toiset isovanhemmat. Eikä äitini koskaan ole meidän lapsia pahemmin hoitanut tai ollut heistä kiinnostunut. Enemmän kiinnostaa tuo valitus ja arvostelu.
ap
Äitisi pääsee enemmän valittamaan sen takia koska hän käy teillä ja on ottanut valta-aseman. Valittaako hän myös kun te käytte vanhemmillasi?
Voisit pitää oman terveytesi takia nyt reippaasti taukoa hänestä, niin ettet näe ollenkaan. Miehesi saa vastata puheluihin ja jos tulee ovelle. Nythän olet syystäkin uupunut koska hän käy parikin kertaa viikossa etkä saa hänestä taukoa ollenkaan. Ja jos taukokin kuulostaa pahalta niin sitten et tapaa häntä ennenkuin hän muuttaa käytöstään tai sitten max pari kertaa vuodessa käytte heillä.
Vähennä tapaamuskertoja. Pari kertaa viikossa kuulostaa todella paljolta. Jospa tapaisitte esim. vain kerran kuukaudessa tai harvemmin. Silloin jaksaa suodattaa mummelin jutut toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille vastauksista. Lähipiirissä on tästä ollut puhetta ja todella monet on sanonut, että älä katkaise välejä, koska sitten menee lapsilta isovanhemmat. Totta tuokin, mutta en vaan jaksa tällaista enää. Toisaalta kyllä lapsille jää vielä toiset isovanhemmat. Eikä äitini koskaan ole meidän lapsia pahemmin hoitanut tai ollut heistä kiinnostunut. Enemmän kiinnostaa tuo valitus ja arvostelu.
ap
Äitisi pääsee enemmän valittamaan sen takia koska hän käy teillä ja on ottanut valta-aseman. Valittaako hän myös kun te käytte vanhemmillasi?
Voisit pitää oman terveytesi takia nyt reippaasti taukoa hänestä, niin ettet näe ollenkaan. Miehesi saa vastata puheluihin ja jos tulee ovelle. Nythän olet syystäkin uupunut koska hän käy parikin kertaa viikossa etkä saa hänestä taukoa ollenkaan. Ja jos taukokin kuulostaa pahalta niin sitten et tapaa häntä ennenkuin hän muuttaa käytöstään tai sitten max pari kertaa vuodessa käytte heillä.
Ei ole väliä onko äitini meillä tai me vanhempieni luona niin aina on sama valitus.
ap
Äitisi syö sinua, nakertaa elämänenergiaasi. Ja sinulle tämä tuo ylimääräistä stressiä, jonka lapsesi näkevät. Eli äitisi loppuviimeksi tekee hallaa lapsillesi. Älä tapaa äitiäsi, älä vastaa puheluihin. Tekstiviestin voit laittaa, jos ovi kovasti ryskyää, että opettele käyttäytymään. Ellei hän ymmärrä, niin siirrät äitisi sivuun ja olet itse täysipainoisesti onnellisempi äiti. Eikä tuo tarkoita, että lasten ja isoäidin välit pitäisi katketa. Lapset voivat viettää isoäidin kanssa puistoiltapäivää vaikka kerran viikossa tai parissa, tms.
Vierailija kirjoitti:
Vähennä tapaamuskertoja. Pari kertaa viikossa kuulostaa todella paljolta. Jospa tapaisitte esim. vain kerran kuukaudessa tai harvemmin. Silloin jaksaa suodattaa mummelin jutut toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Tuota vähentämistäkin on kokeiltu, mutta ei sekään oikeen toimi. Aina kun tiedän, et ollaan menossa vanhemmilleni tai vanhempani (erityisesti äitini) ovat tulossa meille, vaikka välissä ois ollut pidempikin aika näkemisestä niin stressaan sitä jo etukäteen ja siinä tilanteessa sitten vielä enemmän v***taa kuunnella äitin valitusta ja arvostelua.
Tän takia en enää oikeen näe muuta vaihtoehtoa kun täydellisen välien katkaisun ainakin äitiini. Isäni toki olisi edelleen meille tervetullut, mutta on luultavasti sen verran äidin tossun alla, ettei yksinään tule.
ap
Minusta kuulostaa järkevältä olla tapaamatta äitiä lainkaan toistaiseksi. Ne, jotka eivät ole kasvaneet hankalan vanhemman kanssa eivät tajua, että ei ole niin helppoa jättää hankalan ihmisen kommentteja omaan arvoonsa. Luulen, että tarvitset täydellisen rauhan äidiltäsi pystyäksesi voimaan paremmin. Ja tuossa elämäntilanteessa on todella tärkeää, että ajattelet omaa hyvinvointiasi, koska sinulla on kaksosvauvat herran jestas. Sitäpaitsi 2 vierailua viikossa vauvaperheessä on minusta todella paljon, kun useimmat haluavat nähdä muitakin ihmisiä ja saada myös omaa rauhaa.
Mä olen rajoittanut isäni vierailuja, vaikka hän ei ole lainkaan pahantahtoinen eikä juuri arvostele, en vaan jaksa kun on vauva ja taapero ja hän puhuu taukoamatta itsestään koko vierailun ajan ja vaatii minun huomioni kuuntelemaan juttujaan. En vaan tällä hetkellä jaksa, kun lapset vaativat tietysti kaiken päivää kaiken huomioni. Enkä koe tästä edes syyllisyyttä, koska mun ensisijainen vastuu on olla riittävän hyvä äiti lapsilleni ja puoliso miehelleni, pitää huolta itsestäni, ja isä valitettavasti syö noita voimavaroja huolella.
Vierailija kirjoitti:
Äitisi syö sinua, nakertaa elämänenergiaasi. Ja sinulle tämä tuo ylimääräistä stressiä, jonka lapsesi näkevät. Eli äitisi loppuviimeksi tekee hallaa lapsillesi. Älä tapaa äitiäsi, älä vastaa puheluihin. Tekstiviestin voit laittaa, jos ovi kovasti ryskyää, että opettele käyttäytymään. Ellei hän ymmärrä, niin siirrät äitisi sivuun ja olet itse täysipainoisesti onnellisempi äiti. Eikä tuo tarkoita, että lasten ja isoäidin välit pitäisi katketa. Lapset voivat viettää isoäidin kanssa puistoiltapäivää vaikka kerran viikossa tai parissa, tms.
Jotenkin en usko, että esim. puistoiltapäivä tmv. toteutuisi, koska äitini ei ole koskaan itse sanonut, että voisi ottaa lapset esim. muutamaksi tunniksi. Jos sitä itse kysyy, että voisiko ottaa pariksi tunniksi, jos mulla on joku meno niin saa vastaukseksi ensin arvostelun, esim. että mitäs teit lapset, kun et itse niitä jaksa hoitaa tmv. Joskus harvoin tuon valituksen jälkeen suostuu ottamaan, mutta ei läheskään aina. Sen sijaan miehen vanhemmat on usein sanoneet/pyytäneet, että voisivat ottaa lapset heille muutamaksi tunniksi tai yhdeksi yöksi.
Minun ja miehen vanhemmat on lähes samanikäisiä ja terveitä eli periaatteessa molemmat pystyisivät hoitamaan lapsia samalla tavalla. Äitiäni ei vaan mitä ilmeisimmin kiinnosta, isäni sen sijaan touhuaa lasten kanssa aina jotain, sillon kun ovat olleet meillä kylässä tai me heillä.
ap
Jos voitte, muuttakaa ulkomaille, mutta vain jos muutenkin tykkäisitte vaihtaa maata.
Vierailija kirjoitti:
Jos voitte, muuttakaa ulkomaille, mutta vain jos muutenkin tykkäisitte vaihtaa maata.
ai niin mutta ne miehen vanhemmat...
Miks ihmeessä et oo katkassu välejä aikasemmin?