Mitä ajattelet ihmisestä, joka ei halua lapsia matkustelun takia?
Ei tietenkään ole ainoa syy, mutta hyvin keskeinen sellainen. Lapset muuttaisivat matkustamisen aivan täysin, eikä matkustamisesta lasten kanssa ja ilman voida edes puhua samana päivänä.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä mulle ihan sama, mutta vähän uusavuttomana kyllä pitäisin jos ei lasten kanssa pysty matkustelemaan. Tai sitten on tekosyy.
Meillä on kolme lasta ja murrosikäisillä on plakkarissa jo yli 40 maata ja kuutta mannerta on kierretty moneen kertaan ja monella konstilla. Eikä se etelämannerkaan ole jäänyt tutkimatta muun kuin hinnan vuoksi.
Mutku ne extremematkat sanois ap...
Niin, en jaksa lukea koko ketjua, kun vasta tulin paikalle (minulle vinkattiin keskustelusta), mutta täytyy vain todeta, että yksikään omista tutuistani ei ole matkustanut niin monessa niin erikoisessa tai extremessä paikassa (lasten kanssa eikä ilman lapsia) kuin me olemme matkustaneet lasten kanssa.
Tosiaan sinänsä minule ihan sama hankkiiko joku lapsia vai ei, mutta pidän tosiaankin uusavuttomana ajatusta siitä, että ainut syy lasten hankkimattomuudelle olisi matkustelu. Jos haluaa lapsia ja haluaa matkustella (extremestikin), niin se ei ole mahdoton yhdistelmä. Jos ei halua lapsia niin ok, mutta miksi se matkustelu pitää vetää siihen mukaan?
Meidän ipanat ovat yöpyneet teltoissa ja savimajoissa Afrikassa ja Amerikoissa sekä riippumatossa keskellä Amazonin viidakkoa (4-vuotiaana). On vaellettu Kilimanjarolla, tähystetty leijonia keskellä yötä auton hajotessa Arfikan savannilla. On ajettu moottoroidulla kajakilla pitkin Amazonia, vaellettu viidakon läpi ja kahlattu jokien yli putouksille, on myös kiipeilty jäätiköillä ja cruisailtu maasturilla hiekkadyyneillä. On kierretty Intiaa junalla, Vietnamia bussilla, Indonesiaa lautoilla ja Tansaniaa autolla. Lapset ovat nähneet luonnossa tiikerin, leijonan, leopardin, sarvikuonon, pingviinin, valaita, delfiinejä, merileijonia, pandan, krokotiileja jne.
Mitä ihmettä ovat ne extremematkat, joita ei voi tehdä lasten kanssa? Kyllähän niitä toki on: pieniä lapsia ei kannata viedä yli 3000 metrin korkeuteen vuorikiipeilemään, eikä toisaalta laitesukeltamaan. Mutta ne lapset voi kyllä ottaa sinne perusleiriin tai veneeseen mukaan. Kouluikäisten kanssa on enemmän tai vähemmän sidottu koulujen loma-aikoihin ellei halua opettaa itse. Ihan hirveästi muita esteitä en keksi.
Ymmärrän, jos ei HALUA ottaa lapsia mukaan matkustamaan, mutta minulle on turha väittää, ettei heitä VOISI ottaa mukaan. Minusta lasten kanssa matkustaminen on ihan parasta, koska he osaavat nähdä niin monet asiat eri tavalla ja heidän oppimisen ilonsa ja vieraaseen paikkaan tutustumisensa intensiivisyys on aivan eri luokkaa kuin aikuisillla. Aikuinen ehtii hädin tuskin sanoa päivää jossain afrikkalaiskylässä, kun lapsi jo juoksee täysillä kylän lasten mukana leikeissä.
Onhan niitä paikkoja ja aktiviteetteja joita ei voi lasten kanssa nähdä ja kokea. Liian vaarallisia ja paikalliset arvaamattomia.
Ja kuka lähtee jonnekin Afganistaniin tai Jemeniin vaikkei olisi lapsiakaan? Vai oliko sinulla jotain muita esimerkkejä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä mulle ihan sama, mutta vähän uusavuttomana kyllä pitäisin jos ei lasten kanssa pysty matkustelemaan. Tai sitten on tekosyy.
Missasit sitten aika lahjakkaasti koko ketjun pointin: Tietenkin jokainen terve aikuinen pystyy matkustamaan lasten kanssa. Kaikkia ei tuollainen matkailun laji, lapsiperhematkailu, vain kiinnosta ollenkaan. Se on kuitenkin ristiriidassa sen kanssa, mitä monet haluavat reissuiltaan.
Mitä on mielestäsi "lapsiperhematkailu" ja miten se on ristiriidassa sen kanssa, mitä haluat reissulta? Joku ryyppymatka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään ole ainoa syy, mutta hyvin keskeinen sellainen. Lapset muuttaisivat matkustamisen aivan täysin, eikä matkustamisesta lasten kanssa ja ilman voida edes puhua samana päivänä.
Noei tuollaisia olekaan. Miten lapset muuttavat matkustelun? Täh?
Samalla tavalla kuin muunkin elämän: aivan täysin.
Jos ihminen on elänyt ns. normaalielämää, eivät lapset varmasti muutakaan matkustelua. Minun ja vaimon matkustelu oli sitä, että nussittiin koska sattui huvittamaan, syötiin ja juotiin hyvin, laiskoteltiin ja maattiin, tehtiin ex-temporejuttuja matkoilla, seikkailtiin. Kyllähän lapsen tulo tämän kuvion muutti, minkä tiesinkin. Nussiminen rajoittui siihen, kun odotti sen nukahtavan ja sitten itsellekin uni tuli.
Jos ihminen on tosiaan elänyt tiukan normaalikaavan mukaan, lapsen tulo ei muuta hirveästi. Elämästä nautiskelevan matkustuksen se muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missasit sitten aika lahjakkaasti koko ketjun pointin: Tietenkin jokainen terve aikuinen pystyy matkustamaan lasten kanssa. Kaikkia ei tuollainen matkailun laji, lapsiperhematkailu, vain kiinnosta ollenkaan. Se on kuitenkin ristiriidassa sen kanssa, mitä monet haluavat reissuiltaan.
Mitä on mielestäsi "lapsiperhematkailu" ja miten se on ristiriidassa sen kanssa, mitä haluat reissulta? Joku ryyppymatka?
Vapaus, spontaanisuus, rauhallisuus jne. Ilman, että on vastuussa kuin itsestään. Ilman, että täytyy tietää etukäteen missä yöpyy ja missä lapset voivat nukkua päiväunet jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperhematkalla ei pysty harrastamaan tosiaan seksiä kun siltä tuntuu, niin kuin tässä edellinen jo kertoi. Sama on kotonakin. Jos joskus olemme kahdestaan, panemme aina silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vapaus, spontaanisuus, rauhallisuus jne. Ilman, että on vastuussa kuin itsestään. Ilman, että täytyy tietää etukäteen missä yöpyy ja missä lapset voivat nukkua päiväunet jne.
Okei, noista
Vapaus - en nyt ymmärrä millä tavalla vapaampi on matkustellessa ilman lapsia kuin lasten kanssa
Spontaanius - kyllä me ollaan ihan yhtä spontaanisti tehty juttuja lasten kanssa kuin ilman niitä, itse asiassa mies on meillä se pahin spontaaniuden este, lapset innostuu paljon nopeammin ;-)
Rauhallisuus - okei, jos tämä tarkoittaa yksinoloa, niin allekirjoitan, onneksi itse tykkään olla niiden lasten kanssa
Vastuu vain omasta itsestä - tämäkin totta, tosin en ihan ymmärrä, miksi niin oleellista
Tietää etukäteen missä yöpyy - miten tämä liittyy lapsiin? Ei me olla ollenkaan aina tiedetty etukäteen enkä ole kokenut sitä ongelmaksi. Paremminhan se majapaikka lasten kanssa löytyy kuin ilman.
Missä voi nukkua päiväunet - no missä vain, eikö? Onko tämä joku ongelma? Sylissä? Rattaissa? Rinkassa? Puistonpenkillä?
t. 65 / 72
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperhematkalla ei pysty harrastamaan tosiaan seksiä kun siltä tuntuu, niin kuin tässä edellinen jo kertoi. Sama on kotonakin. Jos joskus olemme kahdestaan, panemme aina silloin.
No joo, jos seksi milloin vain on noin tärkeää, niin ehkä sitten parempi jättää ne lapset hankkimatta ;-)
t. 65 / 72
Ihme juttu että tälläistä pitää vängätä, jotkut ei halua lapsia vaikka suurin osa haluaa, se on täysin luonnollista. Kaikki ei tykkää matkustaa, jotkut tykkää, sitä ei ole pakko ymmärtää, mutta jokainen eläköön elämänsä kuten haluaa jos ei ketään muuta vahingoita. Makuasioista ei voi kiistellä.
Miksi ap piti edes tehdä tuo aloitus? Varmaan arvasit mitä sanotaan.
No täällä niin kysellään että mitä lasten kanssa ei voi sitten matkalla tehdä, niin tässä pari esimerkkiä mun viimeiseltä Euroopan matkalta, joihin en olisi välttämättä halunnut lasta mukaan:
- konsertit ja teatteri (keikkapaikoille ei usein edes pääse, teatterissa suomalainen lapsi ei ymmärtäisi kieltä..)
- museoissa rauhassa kiertäminen ilman mitään kiirettä tuntikausia
- drinkeillä käyminen illalla
Paljon mun omilla matkoilla on myös sellaista, missä ne lapset toki menisi mukana jos täytyisi, mutta onhan se nyt eri asia istua aikuisten kanssa rauhassa pitkällä brunssilla kuin lapsen, joka väsyy ja kyllästyy jos ei ole tekemistä..
Jos ei matkusta lasten kanssa, ei tarvitse keksiä mitään tekemistä, jos ei satu huvittamaan. Lasten kanssa ei voi olla pitkään laiskotellen, vaan pitkästyminen pukkaa päälle. Jos saisin päättää, matkat ilman lapsia.
T. Perheellinen
Ajattelisin että tyypillinen itsekäs nykynainen. Juuri tämän vuoksi treffi-ilmoitusten tykkää matkustella tiedotukset on turn-off.
Mikä pakko se on aina lasten kanssa matkustella?
Tai edes puolison?
Itse tykkään matkustaa täysin yksinäni ja nimenomaan seikkailla, tehdä mitä milloinkin huvittaa.
Lasten jälkeen en ole viitsinyt tietenkään enää yli kuukauden reissuja yksin tehdä, mutta vuosittain kuukausi yksin onnistuu kyllä + pikkulomat yksin, puolison kanssa tai koko perheellä päälle.
Minä kokisin niin omistavan kumppanin (sellainen, joka ei "antaisi" mun matkustaa yksin vaan tunkisi aina mukaan) ahdistavaksi, minun elämäntyylissäni sellainen rajoittaa enemmän kuin lapset.
Ylipäätään tuollaiset parisuhteet, missä matkustetaan aina yhdessä, ei sopisi minulle.
Mitä tuo yks pöpi jankkaa tässä ketjussa? :D miks pitäs haluta lapsia? On itsekeskeistä jättää lapset/lapsi tekemättä matkustelun takia? :D eikö ole itsekästä täyttää tätä ylikansoittunutta maapalloa?
Meillä kyllä vaikuttaa matkakohteen valintaan. Ollaan intohimoisia laskettelijoita ja ennen käytiin monta kertaa talvessa alpeilla. Paljon laslettiin myös offareilla, rinteen ulkopuolella.
Nyt 1- ja 3v lapset, aika hiljaista on ollut laskettelujen suhteen. Varmasti päästään vielä koko porukalla mäkeen muutamien vuosien kuluttua, mutta en kyllä lapsia veisi rinteiden ulkopuolelle.