Emme enää tee lomareissuja, koska en jaksa yksin suunnitella
Kellään muulla se tilanne, että mies ei yksinkertaisesti pysty käymään keskusteluja ja suunnittelemaan lomia ennakkoon? Kuitenkin lyhyenkin reissun tekeminen viisihenkisellä perheellä vaatisi varausten ja suunnitelmien tekemistä hyvissä ajoin, jotta päästäisiin edes kohtuullisiin kustannuksiin. Ei vaan ole koskaan sopiva hetki edes puhua asioista: ny ei jaksa, katotaan joku päivä, en tiedä, en osaa sanoa. Sitten kuvitellaan, että pystytään joskus kesäkuussa aloittamaan pohdinnat, reissataanko ulkomaille heinäkuussa koko perheellä.
Ainoa keino päästä reissuun on siis se, että minä lopulta, kun keskustelua ei päästä aloittamaan, yksin varaan ja maksan hyvissä ajoin ja sitten vedän reissussa perässä vedettävää ukkoa, joka on joka asiasta ihan kujalla, kun "mä en tiedä mitä sä oot taas suunnitellut". Yleensä reissua edeltää vielä marttyyrimainen kitinä, että ai ihan yksin taas varasit, eikö näistä asioista voi yhdessä puhua. No, ei näköjään voi. Mies ei saa edes sovittua päivää, jolloin voisi puhua matkasta.
Lopputulos on nyt tämän kesän osalta se, etten viitsi enkä jaksa eikä toisaalta olisi yksin omalla palkalla varaakaan toimia matkanjärjestäjänä taas kerran, joten olkoot. Istutaan kotona sitten. Lapsia toki vähän käy sääliksi, mutta ehkä jäämme eloon.
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hommatkaa iso asuntovaunu tai vastaava ja pari telttaa ja lähtekää sen suuremmitta suunnitelmitta tien päälle. Jos jotakin menee pieleen, ottakaa tilanne seikkailuna. Ensimmäinen reissu kuitenkin Suomessa, joka on viimeisen päälle turvallinen maa terveyden, ruokahuollon, liikenteen ja kaiken muun kuviteltavissa olevan kannalta.
Joo, tämä näyttää olevan miesten mieleen. Olen kuullut sanovan, että tuollaiset tyypit, jotka eivät halua suunnitella etukäteen ovat ne, jotka haluavat sitten hetkessä päättää (yksin) mihin mennään ja miten tehdään. Jos porukka menee yhdessä, niin olisi se reilumpaa, että matka myös suunnitellaan yhdessä.
Miehen tekemät viime hetken suunnitelmat ei kelpaa? Sinä tiedät paremman suunnitelman kuitenkin, miksi mies vaivaituisi mitään suunnittelemaan?
Vierailija kirjoitti:
Mä oon semmonen että inhoan kauheaa etukäteissuunnittelua. Yhden kaverin kanssa en enää reissaa, kun pitäisi päivälleen, joskus jopa tunnilleen, tietää aikataulu ja mitä tehdään.
Perheen kanssa varataan lennot ja hotelli ja siinä se. Enempää en halua suunnitella.
Joskus varataan vaan lennot seuraavaksi päiväksi/niin pian kun saa johonkin ja katotaan mitä tehään.
Liikaa suunnittelemista minäkin kaihdan, mutta minusta on ihan kiva olla joku luonnos, mitä kaikkea kohteessa voi tehdä ja nähdä. Aikaa menee hukkaan, jos vasta perillä aletaan googlailla ja ihmetellä. Samaten moniin paikkoihin on fiksumpaa ostaa pääsyliput valmiiksi etukäteen: saa halvemmalla eikä tarvitse jonotella. Myös ruokailuvaihtoehtoja on kiva vähän etukäteen miettiä, en halua päätyä kiljuvassa nälässä ylihinnoiteltuun ensimmäisenä vastaan tulevaan turistikuppilaan vaan siihen kivempaan ja parempaan muutaman korttelin päässä. Vuokra-auto on hyvä varata etukäteen, että saa minkä haluaa ja silloin kun haluaa.
Toivottavasti näiden juttujen pariin pääsee edes vuoden päästä....
Mä seurustelin (ja asuinkin) joskus tuollaisen miehen kanssa ja lopulta erottiin kyllä just siksi että en jaksanut häntä perässäni vetää. Ennen sitä kyllä yritin saada tilanteeseen muutosta ja pyysin häntä suunnittelemaan asioita ajoissa kanssani. Ei auttanut, eikä sekään kun lopulta tein vain omat suunnitelmani ja kielsin häntä osallistumasta niihin kanssani kun ei ole kiinnostanut muuhunkaan osallistua. Tein selväksi, että vietän mielelläni aikaa yhdessä, mutta minä en ole mikään "matkanjärjestäjä" meidän parisuhteessa. Tämä oli miehelle ihan ok joten ero tuli. Huoh, kaikenlaisia ihmisiä sitä luuleekin rakastavansa.
Suunnitelu on ihanaa. Varsinkin hotellien etsiminen. Rakastan Booking.comin ja Hotels.comin selailua. 💜💙💚
Voin ap suunnitella sinun puolesta.
Jos lapset vinkuu lomalle niin käske kysyä isältä
Just suunittelin ja varasin. Saa just mitä haluaa. Mies saa tyytyä nyt rouvan valitsemaan vaihtoehtoon taas. Näin on toimittu varmaan 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hommatkaa iso asuntovaunu tai vastaava ja pari telttaa ja lähtekää sen suuremmitta suunnitelmitta tien päälle. Jos jotakin menee pieleen, ottakaa tilanne seikkailuna. Ensimmäinen reissu kuitenkin Suomessa, joka on viimeisen päälle turvallinen maa terveyden, ruokahuollon, liikenteen ja kaiken muun kuviteltavissa olevan kannalta.
Joo, tämä näyttää olevan miesten mieleen. Olen kuullut sanovan, että tuollaiset tyypit, jotka eivät halua suunnitella etukäteen ovat ne, jotka haluavat sitten hetkessä päättää (yksin) mihin mennään ja miten tehdään. Jos porukka menee yhdessä, niin olisi se reilumpaa, että matka myös suunnitellaan yhdessä.
Miehen tekemät viime hetken suunnitelmat ei kelpaa? Sinä tiedät paremman suunnitelman kuitenkin, miksi mies vaivaituisi mitään suunnittelemaan?
Kuka on sanonut, että minä tiedän paremmin? Haluaisin suunitella YHDESSÄ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluta aina tietysti voi. Ilmeisesti puoliso ei kuitenkaan halua samaa kuin sinä.
Jos ne halut on kovin eri suuntaiset yhdessä tekeminen ei välttämättä onnistu. Jos toinen haluaa suunnitella kaiken etukäteen ja toisen tapa suunnitella loma on se että hän tekee päätökset tilanteen mukaan lähes viime tingassa se yhdessä suunnittelu aiheuttaa vain riitoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluta aina tietysti voi. Ilmeisesti puoliso ei kuitenkaan halua samaa kuin sinä.
Jos ne halut on kovin eri suuntaiset yhdessä tekeminen ei välttämättä onnistu. Jos toinen haluaa suunnitella kaiken etukäteen ja toisen tapa suunnitella loma on se että hän tekee päätökset tilanteen mukaan lähes viime tingassa se yhdessä suunnittelu aiheuttaa vain riitoja.
No on vähän eri asia suunnitella, käydäänkö Louvressa ensimmäisenä vai kolmantena lomapäivänä kuin mennäänkö Pariisiin vai Lontooseen. Lomakohde, lennot ja hotellit täytyy varata hyvissä ajoin, mielellään jo puolta vuotta aiemmin. Ne käyntikohteet sitten voikin suunnitella vähän ex tempore, mutta vain jos on ottanut etukäteen selvää, mitä kaikkea kohteessa edes on nähtävää. Sekin vaatii sitä etukäteissuunnittelua.
Tietty jos on pörssi kunnossa, voi lähteä matkalle päivän varoitusajalla ja maksaa kalliisti niistä lennoista ja hotelleista, joita vielä on tarjolla. Tai lähteä jollekin äkkilähdölle kahden tähden hotelliin hikiselle täyteen ahdetulle hiekkarannalle Kanarialle, mutta se taas ei välttämättä ole molempien mieleen.
- ohis
Päivitys suunnittelulakkoon:
Mies kurtisteli, huokaili, vaikeroi ja vältteli koko alkukesän kun otin puheeksi että katsotaanko mitä vois tehdä tänä kesänä.
No niin, päätin että tänä kesänä en yhtäkään nettisivua aukaise loman eteen. Mitään suunnitelmaa ei ole edelleenkään. Mies vähän kiemurtelee kun on vissiin ymmärtänyt etten aio pikkurilliä nostaa, en ole ottanut koko aihetta esiin. Lapset katselee telkkaria ja pelaa nyt kun miehellä on loma. Maanantaina alkaa minun loma. Tällä hetkellä näyttää siltä, että siivoan, kokkaan, keksin lapsille kotipiirissä ohjelmaa.