Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten aikuiset ihmiset kehtaavatkin kiusata minua autismini vuoksi?

Vierailija
05.05.2016 |

Olen lievästi autistinen, mutta työelämässä ja kaikin puolin tulen toimeen yksin. Toki olen vähän erakko ja tietyllä tavalla erikoinen, vaikka en usko minusta suoraan huomaavan, että olisin autistinen. Olen kuitenkin kohdannut sekä aikuisiällä opintojeni aikana että työelämässä kiusaamista erikoisemman luonteeni vuoksi. En vaan ymmärrä, miten aikuiset ihmiset oikeasti kehtaavat. He eivät toki tiedä, että erikoisuuteni syy johtuu "sairaudesta", mutta siitä huolimatta kiusaaminen ei ole oikein, vaikka olisinkin normaali, mutta muuten vain erikoinen. On sinänsä omituista, että en lapsena kohdannut varsinaisesti kiusaamista, vaikken toki mikään suosittu ollukaan vaan erilainen jo silloin. Mutta näin aikuisena olen joutunut tottumaan kiusaamiseen. Eikä kysymyksessä ole oma herkkyyteni vaan minua on kiusattu aivan selkeästi mm. haukkumalla minua suoraan päin naamaani ja nolaamalla muun ryhmän edessä.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
05.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No syy on hyvin ilmseisesti se, että he eivät tiedä sinun olevan autisti. Kerro se heille, ja syytä heitä vasta sitten, jos he toimivat väärin tämän tietäessään.

Vierailija
2/26 |
05.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, monen kohdalla aikuisuus merkitsee vain sitä, että on jo melko iso.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä ala kyseessä? Oletko miettinyt miltä käytöksesi näyttää / tuntuu  toisen silmin katsottuna? Jos toinen on ääriextrovertti ja toinen ääriintrovertti on yhteystörmäys taattu. 

Vierailija
4/26 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen ei kerro olevansa "sairas" niin kohtelen kuin muitakin ihmisiä.

Vierailija
5/26 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Kohtalotoveri täällä! Olen järkeillyt asian niin, että ihmisissä erilaisuus herättää yleensä jommankumman kahdesta reaktiosta: toinen on uteliaisuus, toinen vastenmielisyys. Lisäksi ihmiset haluavat lokeroida tapaamansa ihmiset, mutta lievä tai kohtalainenkaan autismi ei tietämättömän näkökulmasta mene välttämättä mihinkään lokeroon vaan on vain epämääräistä outoutta = tuplaoutoutta. Joten koska meistä ei näe selvästi mistä erikoisuus johtuu, se häiritsee etenkin niitä jotka reagoivat vastenmielisyydellä. Kolmas juttu on, että osa ihmisistä on petoeläimiä joille erikoisuus viittaa aina heikkouteen ja houkuttelee hyökkäämään. Näihin ei ainakaan todellakaan tepsi että sanoo olevansa autisti. Monet kuvittelevat että autismi tarkoittaa ettei tajua kiusaamista tai on älyllisesti vammainen/tunnevammainen.  Joten autistiksi tunnustautuminen voi vain pahentaa tilannetta.

Nämä eivät tietenkään oikeuta ketään käyttäytymään huonosti, vaikka selittävätkin sen miten jotkut kehtaavat.  Autistina on helppo olettaa, että ihmiset käyttäytyvät tai haluavat automaattisesti käyttäytyä kunnolla, niin kuin pitää ja niin kuin normit käskevät. Mutta eivät he useinkaan niin tee.

Koska kyse on aika alkukantaisista jutuista, et voi olettaa että kaikki vastaantulijat käyttäytyisivät asiallisesti. On tutkittu juttu että lieväkin autismi altistaa kiusatuksi joutumiselle. Eivät varmaan kaikki neurotyypillisetkään voi... on siis varauduttava siihen ja mietittävä etukäteen, miten kannattaa  toimia jos joku yrittää kiusata.

esim. - töissä voi pyytää lopettamaan. Kenelle voi kertoa jos kiusaaminen jatkuu? Esimiehelle, HR:iin, työsuojeuun?

-asiakaspalvelutilanteessa voi selkeästi epäasiallisesta käytöksestä valittaa esimiehelle

-sosiaalisissa tilanteissa voi miettiä etukäteen miten sanoo vastaan, haluaako lähteä tilanteesta pois tms. 

Jos sinulla on diagnoosi, voit pyytää myös terveydenhuollosta apua. Autisteille tarjottavassa terapiassa opetellaan usein eri tilanteisiin sopivia käyttäytymismalleja, siitä on hyötyä kiusaamistilanteissa.

T: toinen aikuinen autisti

Vierailija
6/26 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut samanlaisia kokemuksia. En pida tyhjanpaivaisesta jauhamisesta, bileista, ja huomaamattani saatan puhua liikaa jos joku kysyy minulta neuvoa johonkin tai kiinnostuu tekemisistani. Olen pohjimmiltani avulias ja ystavallinen, tarkoitan hyvaa enka tuomitse ihmisia, mutta jostain syysta en ole suosittua seuraa ainakaan toisten naisten seurassa. Useimmiten kaikki klikkiytyvat ympariltani omiin piireihinsa ja mina olen sitten se yhden naisen yksikko.

Tallaiseen kaytokseen olen tormannyt harrastuksissani ja vapaa-ajalla, mutta ihme kylla en yliopistolla (teknillinen) enka toissa (insinoorispainotteinen tiimi). En nyt voi sanoa etta minua kiusattaisiin, mutta omituisesti jaan aina porukoista ulos. Onneksi olen loytanyt yliopistolta kuitenkin samanhenkisen ystavapiirin ja mieheni, myos hieman autistin. Itse pidan autismin kirjon ihmisista, tunnen heita monia, mielestani useimmat ovat tosi avoimia, ystavallisia ja kiinnostavia.

Vierailija
7/26 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ystävä, jolla on aspergerin syndrooma, ja hänestä kyllä selkeästi huomaa, että jotain on "vialla". Hän on kuitenkin melko ulospäinsuuntautunut, mutta hänessä on erikoisia piirteitä. Ei olisi koskaan tullut mieleen kiusata häntä, koska meillä kaikilla on omat omituisuutemme.

Toisaalta olen tullut elämäni aikana siihen tulokseen, että suurin osa ihmisistä on enemmän tai vähemmän idiootteja. Mitään käytöstapoja ei osata eikä toisista tarvitse välittää. He voivat kiusata sinua sen takia, että käyttäydyt heidän mielestään erikoisella tavalla ja heille se on sitten lupa kiusata. En oikeastaan osaa antaa sinulle mitään neuvoja, koska olen menettänyt toivoni ihmiskunnan suhteen. Todennäköisesti tulet aina kohtaamaan idiootteja, joille olet vapaata riistaa, mutta sinun pitää hyväksyä, että suurin osa ihmisistä on sellaisia.

Vierailija
8/26 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietämättömyys jyllää tässäkin ketjussa. Autismin kirjohan, mukaan lukien luokituksesta poistumassa oleva asperger, ei ole sairaus tai vamma. Autisti ei ole millään tavalla vajaa tai viallinen. Hän on autisti. Hän aistii ja kokee maailman eri tavalla ja kommunikoi eri tavalla kuin useammat. Erilaisuus ei ole vika, ja autismin kirjoon liittyy myös myönteisiä piirteitä jotka ovat enemmistössä harvinaisempia. Autismista ei voi parantua, mutta oireet voivat joko pahentua tai lieventyä riippuen esim. ympäristöstä ja koetun stressin määrästä. Autismia ei edes lähdetä diagnosoimaan ellei diagnoosista tai tukitoimista olisi henkilön pärjäämiselle selvästi hyötyä. Tukitoimien tavoite on auttaa selviytymään neurotyypillisessä maailmassa ja tulemaan toimeen itsensä kanssa, ei parantaa.

Vierailija
9/26 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ystävä, jolla on aspergerin syndrooma, ja hänestä kyllä selkeästi huomaa, että jotain on "vialla". Hän on kuitenkin melko ulospäinsuuntautunut, mutta hänessä on erikoisia piirteitä. Ei olisi koskaan tullut mieleen kiusata häntä, koska meillä kaikilla on omat omituisuutemme.

Toisaalta olen tullut elämäni aikana siihen tulokseen, että suurin osa ihmisistä on enemmän tai vähemmän idiootteja. Mitään käytöstapoja ei osata eikä toisista tarvitse välittää. He voivat kiusata sinua sen takia, että käyttäydyt heidän mielestään erikoisella tavalla ja heille se on sitten lupa kiusata. En oikeastaan osaa antaa sinulle mitään neuvoja, koska olen menettänyt toivoni ihmiskunnan suhteen. Todennäköisesti tulet aina kohtaamaan idiootteja, joille olet vapaata riistaa, mutta sinun pitää hyväksyä, että suurin osa ihmisistä on sellaisia.

Miten ystävästäsi huomaa, että jotain on vialla?

Vierailija
10/26 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sinun mielestäsi normaaleja ihmisiä saa kiusata?

Vierailija
11/26 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on laki, ja kaikki aikuiset ovat suurinpiirtein tietoisia siitä mitkä asiat ovat rikoksia. Silti täällä tarvitaan poliiseja, tuomareita ja vankiloita. Kaikki kun eivät halua noudattaa lakia. Rikoksen tekeminen ei ole oikein, mutta kaikki eivät välitä tästä. Lainkuuliaistenkin kansalaisten täytyy löytää tapoja sopeutua ja varautua siihen että jotkut ovat valmiita tekemään rikoksia.

Samalla tavalla kiusaaminen on väärin, mutta silti jotkut ovat valmiita kiusaamaan. Se että kiusaaminen ei ole oikein tarkoittaa, ettei sinun tarvitse tottua siihen.  Sinun velvollisuutesi ei ole ymmärtää sitä tai ajatella että vika on sinussa ja jos olisit tavallisempi, sinua ei kiusattaisi. Kiusatuksi joutuminen ei ole luonnollinen osa autistinkaan elämää. Sinulla on sama oikeus tulla kohdelluksi ystävällisesti ja asiallisesti kuin kaikilla muillakin. Jos sinua kiusataan, yhteiskunta on puolellasi ja valmis auttamaan. Kiusaamisesta pitää kertoa ja siihen pitää hakea apua kunnes apua tulee. Opiskelu- tai työpaikalla on ihmisiä joiden velvollisuuksiin kuuluu puuttua kiusaamiseen. Voit kertoa asiasta heille. Sinulla on myös oikeus sanoa suoraan vastaan kiusaajallesi ja käskeä häntä lopettamaan. Jos mikään muu ei auta, esimerkiksi haukkuminen voi täyttää kunnianloukkauksen tunnusmerkit ja olla siten rikos josta voit uhata poliisilla. 

Vierailija
12/26 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kiusaamalla sitä ihmistä? Okei....Et kuulosta kovin mukavalta ihmiseltä, päinvastoin. Jo pelkkä viestisi lukeminen sai minussa aikaan sanoinkuvaamattomia kuvotuksen tunteita.

Vierailija
13/26 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tukitoiminta? Itselläni diagnosoitu asperger 15 vuotta sitten ja ainut "tukitoiminta" mitä koskaan on tarjottu on mahdollisuus avustajaan peruskoulussa. Tästäkin kieltäydyin leimautumisen pelossa. Kiusattiin siitä huolimatta. Ihan itse on joutunut yrityksen ja erehdyksen kautta opettelemaan miten "pitäisi" käyttäytyä.

Vierailija
14/26 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten aikuisen autismi ilmenee? En koskaan, ikinä haukkuisi ketään päin naamaa, mutta tietoisuus ja tieto auttavat yleensä ihmisiä ymmärtämään. Tämä pätee siis normaaleihin ihmisiin.

Aina löytyy jengiä, jotka eivät ymmärrä, vaikka miten päin asiaa selittäisi.

Vierailija
15/26 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten aikuisen autismi ilmenee? En koskaan, ikinä haukkuisi ketään päin naamaa, mutta tietoisuus ja tieto auttavat yleensä ihmisiä ymmärtämään. Tämä pätee siis normaaleihin ihmisiin.

Aina löytyy jengiä, jotka eivät ymmärrä, vaikka miten päin asiaa selittäisi.

Tiedän vain omasta elämästä esimerkin, tällä lievää autismia, näkyy parhaiten keskittymiskyvyn "puutteena", lainausmerkeissä siksi, että keskittyy puolestaan mielenkiintoisiin asioihin yli 100 prosenttisesti, niin ettei kuule ja näe muuta. On suurimman osan aikaa ihan normaalin oloinen, mitä nyt intoutuu höpisemään joskus liikaa, mutta huomaa myös nopeasti ja osaa jarrutellakin. "häiritsevämmät" puolet tulee esiin kun on esimerkiksi verensokeri alhaalla, vaikuttaa tosi nopeasti ja keskittymiskyky arjen asioihin suppenee ja on äreä (ei pura muihin) tai yliaktiivinen

Vierailija
16/26 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asperger tuttu (lievä) tarvii paljon yksinoloa (ymmärrän introverttina tosi hyvin), saattaa lähteä vaan kesken juhlista, kun on mittari täysin. Ei aina tajua sosiaalisia normeja, mutta on siis silti kohtelias ja empaattinen. Toisaalta hänen kanssaan asiat hoituu sutjakkaastikin, kun voi kysyä ns. suoraan. On todella rehellinen, joskus liiankin (jos ei ymmärtäisi voisi loukkaantua). Osaa "esittää ilmeitä" ja tulee näin vastaan "normaaleja ihmisiä" ja itse puolestaan kyseisen henkilön kanssa tulen vastaan sillä, että vältän turhaa sarkasmia ja rivien välissä puhumista.

Vierailija
17/26 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllikki kirjoitti:

No syy on hyvin ilmseisesti se, että he eivät tiedä sinun olevan autisti. Kerro se heille, ja syytä heitä vasta sitten, jos he toimivat väärin tämän tietäessään.

Höpönlöpö, kiusata ja nolata ei saa ketään, vaikka ei olisikaan autismidiagnoosia!

Vierailija
18/26 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trolli! Jos olisit autisti, niin et todellakaan osaisi lukea, kirjoittaa saati käydä töissä ja minä tiedän tämän, koska minä olen kehitysvammaisten hoitaja ja tiedän, että autismi on sen verran vaikea kehitysvamma, että siitä kärsivä ihminen on aikuisenakin lapsen tasolla.

Vierailija
19/26 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinaar, että kiusaaminen ja nolaaminen on ok jos et tiedä toisen olevan sairas? Tiedätkös, minä kutsuisin tuota sinun asennettasi sairaaksi.

Vierailija
20/26 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asperger tuttu (lievä) tarvii paljon yksinoloa (ymmärrän introverttina tosi hyvin), saattaa lähteä vaan kesken juhlista, kun on mittari täysin. Ei aina tajua sosiaalisia normeja, mutta on siis silti kohtelias ja empaattinen. Toisaalta hänen kanssaan asiat hoituu sutjakkaastikin, kun voi kysyä ns. suoraan. On todella rehellinen, joskus liiankin (jos ei ymmärtäisi voisi loukkaantua). Osaa "esittää ilmeitä" ja tulee näin vastaan "normaaleja ihmisiä" ja itse puolestaan kyseisen henkilön kanssa tulen vastaan sillä, että vältän turhaa sarkasmia ja rivien välissä puhumista.

Sinulla ilmeisesti on virhekäsitys, että Aspergeriin liittyisi vaikeus ymmärtää sarkasmia ja yleensäkin normaalia puhetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä