Nihkeimmät luokkaretkikohteet, missä luokkasi kävi ala-asteaikoina?
Riuttalan talonpoikaismuseo. Oli kyllä tylsin reissu ikinä. Ja tämä joskus 80-luvun loppupuolella. Linja-autossa pillimehua, tylsiä VHS-kasetteja bussissa istuen..
Kommentit (1194)
Tuli mieleen yläasteen retki intensiivikurssin päätteeksi lähikaupunkiin katsomaan historiallisia asutusten jälkiä. Ainoa vaan, että oli talvi eikä opettaja ollut ajatellut juttua ihan loppuun asti. Nähtiin pelkkää lumihankea, eikä bussi pystynyt edes parkkeeraamaan metsän reunaan. Niinpä ajettiin kaupungin keskustaan ja mentiin pikaruokalaan, jossa opettaja tarjosi meille ateriat. Oli tosi hyvä reissu loppujen lopuksi :D
Meillä oli kyllä ihan kivat luokkaretket ja leirikoulut :)
Ala-asteella käytiin Särkänniemessä, yläasteella Nuuksiossa useammankin kerran, tiedemuseossa (tykkäsin jo pentuna museoista), leffassa ja ysin keväällä oltiin viikko leirikoulussa Lontoossa. "Huonoin" reissu tais olla se, kun Helsinki- päivänä mentiin 3T- sporakierrokselle ja sen jälkeen Kaisaniemen puistoon syömään roiskeläppäpitsat :D Niitä jäi jonkun verran yli niin annettiin ne pultsareille <3
Nää kaikki tapahtui 90-luvun laman aikaan, että siitä näkökulmasta kun katsoo niin oli jopa ylelliset retket meiän koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Linnamäki. Arvatkaa oltiinko me viidesluokkalaiset innoissamme, kun luultiin, että päästään Linnanmäelle ja lapussa oli vain kirjoitusvirhe. Vaan ei. Porvooseen mentiin, käveltiin metsässä, kuultiin luento suolasta ja larpattiin. Vieläkin ketuttaa.
Voi lapsparat :D :D Nauroin ääneen! ..anteeks..
Superankein oli kyllä ehdottomasti Ronttopuisto. Jossain Leppävirralla? Ulkona oli raudasta hitsattu dinosaurus ja kaksi keinua. Yläasteella kiinnosti kaikkia joo. Ala-asteelta jäi mieleen urheiluhullun opettajan vetämä pyöräilyretki, oli loputtoman pitkä, käyntiin kääntymässä jossain, juotiin pillimehua ja koululle takaisin. Aikuisena tarkistin matkan, noin 25 km suuntaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja helsinki oli siis: korkasaari, linnanmäki ja eduskuntatalo. Nyt kun mietin niin junamatka helsinkiin ja takaisin oli paljon mielenkiintoisempi
Ei tuo nyt ollut edes pahimmasta päästä turistimatkoja Helsinkiin. Turha valittaa mitään kun joillakin lapsilla oli Helsingin reissuna kiertoajelu kaupungilla, Sibelius-monumentti ja Temppeliaukion kirkko.
Hah! Meillä oli juuri tuollainen Helsingin luokkaretki kuutosluokalla. Vanhempi olivat ihan kauhuissaan kun noin tylsä retki meille järjestettiin ja isosiskonikin sääli minua niin paljon että suostui hakemaan minulle retkeä varten kaupasta tupakka-askin. Itse en silti muista oliko tuo niin kamala reissu lopulta. Ainakin päästiin koululta pois ja oli kaveritkin mukana. Voitti sen että olisi joutunut omien vanhempien kanssa matkustamaan.
Yläasteella tehtiin päiväretki tutustumismielessä johonkin muhoslaiseen maatalouskouluun. Ohjelma koostui istuskelusta ulkona eikä oikeastaan juuri mistään muusta. Enpä lähtenyt sinne sitten opiskelemaan.
Ala-asteella koulun vieressä oli metsä, jota kiersi hiihtolatu/pururata. Sitä sitten uskollisesti kierrettiin 6 vuotta, talvella suksilla, muuten lenkkeillen tai suunnistaen. Oli vähän niinkuin semmoinen kunnan "nähtävyys", kun ladun alku-/loppupäässä oli oikein joku hiihtomajakin. Kait siellä jotain pieniä kisojakin järjestettiin silloin.
Kuinkas ollakaan, sinne samoihin maisemiin tehtiin myös "luokkaretkiä", tai ennemminkin virkistyspäiviä. Erona tavalliseen liikuntatuntiin oli se, että saatiin se pillimehu ja sämpylä. (Tais olla kunnalla vähän rahat tiukilla 90-luvulla). Opettajat ihan fiiliksissä bongaili jotain pupunpapanoita, me ryystettiin pillimehua ja katsotiin että aha, mänty. Tuo jonka ohi ollaan tänä talvena hiihdetty jo tuhat kertaa. Kengät märkinä ja palellen talsittiin pikku metsässä, joku ihme syy vielä oli ettei edes nuotiota saanut tehdä makkaranpaistoa ajatellen.
Tehtiin me ala-asteella luokkaretki myös Kalajoen Jukuparkiin, ja se oli kivaa! Mutta jotenkin se ankea metsäpläntti kaikkine mäntyineen vain jäi mieleen ei-niin-hohdokkaana. Kun ei edes sitä nuotiota, tai vaikka pulkkamäkeä! Kävelyä vaan metsässä, josta melkein näkyi koulu.
132 lisää vielä näiden kaatopaikkatarinoiden jatkoksi, että ysiluokan luokkaretkikassaa varten jouduttiin siivoamaan kaatopaikkaa 😂 Mikäs siinä, kokemus muiden joukossa.
80-luvun alussa oman ala-asteen kuutosluokkalaiset olivat aina tehneet luokkaretken Lintsille, joka silloin oli tietenkin kova sana. Olimme monta vuotta katselleet bussien lähtöä ja miettineet, että mekin pääsemme tuonne sitten kuutosella. Kuinka ollakaan, meidän kuutosvuonna opettajat päättivät, että Lintsi on nyt so last season ja tänä vuonna koitetaankin jotain muuta. Lähdimme vittu Poriin. Vuosi 1983 ja Pori. Onko hirveästi 13-vuotiaalle aktiviteettiä? Juseliuksen mausoleumi, Kirjurinluoto... Ilmakin oli aivan perseestä, satoi...
80-luvun loppu, leirikoulu Högsårassa. Lapset eivät saaneet käyttää sisävessaa ettei vettä kulu liikaa. Kaksi luokallista lapsia kahden pihalla olevan puuceen varassa, yksi tytöille ja yksi pojille, käsienpesu vadissa seisovassa likaisessa vedessä.
Koko viikon aikana saimme peseytyä kerran jonkun toisen maatalon saunassa, mutta sitäkin varten jouduimme ensin keräämään pellolta kiviä pois "saunamaksuksi". Vettä saimme kaksi vadillista per henkilö. Ihanan hajuisia esiteinejä olimme kun bussi toi takaisin koulun pihaan..
Keittäjille piti laulaa joka päivä kiitokseksi sama rallatus, olivat varmasti ikionnellisia. "Oli teetä äsken pannussa, tsatsatsa, kun me astelimme sisään ovesta, tsatsatsa. Kun me lähdemme nyt, on se tyhjentynyt, oli teetä äsken pannussa. Kiitos teestä, se oli hyvää!"
Alakoulussa kolmosella tehtiin luokkaretki Porvooseen. Harmi vaan että joku poltti sen kirkon just edellisenä yönä nii ei päästy kattomaan sitä.
Kasiluokalla tehtiin sitten retki kaatopaikalle Espooseen.
Me käytiin ala-asteen vitosella ja kutosella kotiseutumuseossa ja paikallisessa lämpövoimalassa. Voimalareissua mainostettiin suuresti etukäteen, koska meidän kylässä tuotetaan turvetta!
Onneksi lopulta päädyttiin käymään myös muutaman päivän reissu Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja helsinki oli siis: korkasaari, linnanmäki ja eduskuntatalo. Nyt kun mietin niin junamatka helsinkiin ja takaisin oli paljon mielenkiintoisempi
Ei tuo nyt ollut edes pahimmasta päästä turistimatkoja Helsinkiin. Turha valittaa mitään kun joillakin lapsilla oli Helsingin reissuna kiertoajelu kaupungilla, Sibelius-monumentti ja Temppeliaukion kirkko.
Hah! Meillä oli juuri tuollainen Helsingin luokkaretki kuutosluokalla. Vanhempi olivat ihan kauhuissaan kun noin tylsä retki meille järjestettiin ja isosiskonikin sääli minua niin paljon että suostui hakemaan minulle retkeä varten kaupasta tupakka-askin. Itse en silti muista oliko tuo niin kamala reissu lopulta. Ainakin päästiin koululta pois ja oli kaveritkin mukana. Voitti sen että olisi joutunut omien vanhempien kanssa matkustamaan.
Meillä luokkaretket alkoivat jo joskus kolmasluokkalaisina sillä että opettaja tarkasti kaikkien laukut ja taskut ettei ole viinaa tai tupakkaa mukana. Siinä me sitten kymmenvuotiaina hölmistyneinä seistiin jonossa tarkistukseen kuin oltaisiin oltu jotain koviakin kriminaaleja...:D
Jotkut taitavat sekoittaa opintoretket (tehdään myös usein keväällä) ja perinteiset luokkaretket. Nykyaikainen jätteenkäsittelylaitos on kyllä itse kullekin tutustumisen arvoinen. Välillä syytä viedä oppilaita myös niihin "tylsiin museoihin" ja muihin. Se yleissivistys...
T.Ope
Kylläpä täytyy olla kiitollinen omalle opettejalle ala-asteella, kun näitä lukee. Käytiin kyllä epäkivoissakin kohteissa pitkin vuotta, mutta varsinaiset luokkaretket, ne joihin itse myyjäisillä, yms. kerättiin rahaa oli ihan huippu reissuja joka vuosi. Mm. Helsinkiin ja lintsille suuntautui yksi reissu, täältä toiselta puolen suomea. Ei mitään negatiivista ole jäänyt mieleen mistään.
Omat yläasteaikaiset retket olivat osaltaan ihan ikimuistoisia. Seiskalla kansallispuistoon kävelemään joku muutaman kilsan lenkki, kasilla kohteena kaatopaikka ja kierrätyskeskus. Ysiluokalla kaikista huimin, eli retki lähipuistoon piknikille (omat eväät totta kai). Tämä kaikki riemu alle 10 vuotta sitten pääkaupunkiseudulla.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut taitavat sekoittaa opintoretket (tehdään myös usein keväällä) ja perinteiset luokkaretket. Nykyaikainen jätteenkäsittelylaitos on kyllä itse kullekin tutustumisen arvoinen. Välillä syytä viedä oppilaita myös niihin "tylsiin museoihin" ja muihin. Se yleissivistys...
T.Ope
Meidän retkiä sanottiin opintoretkiksi, eli sisälsi pakolliset museot ja Särkänniemi sekä shoppailua, rahoituskysymys se nimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä luokkaretket alkoivat jo joskus kolmasluokkalaisina sillä että opettaja tarkasti kaikkien laukut ja taskut ettei ole viinaa tai tupakkaa mukana. Siinä me sitten kymmenvuotiaina hölmistyneinä seistiin jonossa tarkistukseen kuin oltaisiin oltu jotain koviakin kriminaaleja...:D
Se voi olla et joku nyt tunnistaa mut kun meidän pikkukaupungista lähdettiin "suureen maailmaan" elikkäs helsinkiin, niin suunniteltiin et kaikilla pitää olla tupakkaa, jos joku pyytää sitä. Koska jos ei ole, saa turpaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli lukiossa, mutta kehitysvammaisten keskuslaitos. Liittyi psykologian tunteihin. En juurikaan ollut kehitysvammaisia, aikuisia ihmisiä nähnyt. Ei heihin osannut suhtautua ja koko paikka tuntui pelottavalta. Huono tutustumiskohde tuon ikäisille nuorille.
Hei, mun ala-aste oli samassa rakennuksessa kehitysvammaisten koulun kanssa. Ei millään pahalla, mutta osa niistä oli oikeasti pelottavia. Olen varmaan paska ihminen kun ajattelen näin, mutta edelleenkin vierastan kehitysvammaisia sen takia että kuusi vuotta sai pelätä niitä muutamia hulluja.
Ortodoksikirkko. Ei saatanan saatana. Ala-asteen luokkaretki 80-luvulla.